ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی بناب

جاهای دیدنی بناب

یكی از شهرهای استان آذربایجان شرقی بناب می باشد كه در فاصله ۱۲۰ كیلومتری از مركز استان قرار دارد.بناب از قدیم به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خوب جغرافیایی از شهرهای مهم در شمال غرب كشور بوده است
  • 1403/02/03
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : بناب
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان آذربایجان شرقی
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی بناب

یكی از شهرهای استان آذربایجان شرقی بناب می باشد كه در فاصله ۱۲۰ كیلومتری از مركز استان قرار دارد.بناب از قدیم به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خوب جغرافیایی از شهرهای مهم در شمال غرب كشور بوده است.همچنین آب و هوای خوب و خاك حاصل خیز آن موجب طبیعت زیبا و بكر شده است در ادامه همراه ایران توریسم شوید تا با جاهای دیدنی بناب آشنا شوید.

موزه صفویه (خانه سیف العلما)

موزه صفوی در سال ۱۳۹۰ در محل خانه تاریخی سیف العلماء بناب تاسیس شد. تمامی آثار این موزه از سكه تا نگارگری مربوط به دوره ی صفوی و شاهان آن می باشد. این خانه كه در گذشته متعلق به شیخ علی قاضی بوده، با الگوبرداری از مسجداسماعیل بیگ بناب (مربوط به دوره ی صفویه) در دوره ی قاجاریه ساخته شده است. خانه ی سیف العلماء با نمایی آجری و رو به جنوب بنا گردیده است كه مصالح عمده آن چوب ، آجر و خشت است.

مساحت این خانه ۴۵۰ متر مربع بوده و حیاطی نیز كه در جلوی ساختمان قرار دارد حدود ۴۹۰متر مربع وسعت دارد. این خانه در دوطبقه ساخته شده است. از نظر معماری، طبقه فوقانی دقیقا تكرار معماری طبقه اول است. اما از ویژگی‌های شاخص معماری این بنا میتوانیم به قرینه ای كه در نمای آن وجود دارد، اشاره كنیم. این بنا كه در محله ای قدیمی در خیابان شهید بهشتی بناب واقع شده در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی بناب-81fgIDeatM

پل پنج چشمه

پل پنج چشمه یكی از پل های تاریخی شهرستان بناب می باشد كه زمان ساخت آن به دوره حكمت صفوی بر میگردد كه در بخش مركزی، روستای صور واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۰۸۷ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از جاهای دیدنی بناب می باشد

جاهای دیدنی بناب-8C8SJqOWdo

روستای صور یكی از جاهای دیدنی بناب

روستای صور، یكی از توابع شهرستان بناب است و خانه‌های آن به‌صورت معماری‌ صخره‌ای‌اند. خانه‌های این روستا در دره‌ای زیبا ساخته شده‌اند و رودخانه‌ای كه نیز از میان آن می‌گذرد آب مورد نیاز كشاورزی و دامداری اهالی را تأمین می‌كند. آب آشامیدنی اهالی روستا به‌وسیله چشمه‌ای در روستا تأمین می‌شود. غارهای تاریخی از دیگر جاذبه‌های دیدنی روستای صورند.

جاهای دیدنی بناب-9IHJVD5nZd

سد دوش

سد دوش در شمال شرقی شهرستان بناب واقع شده است آب سد به وسیله كانالی به طول ۶۵۰ متر كه از بند انحرافی احداث شده است بر روی رودخانه چوان منشعب شده است، تامین می‌گردد.

جاهای دیدنی بناب-a6oCMQPT8N

مسجد مهرآباد بناب

مسجد مهرآباد بناب یكی از معدود جاذبه های توریستی و تاریخی شهرستان بناب است كه در هر ساعت از روز كه سر بزنید باز است و می توانید بازدید كنید. این بنا بر اساس كتیبه ای كه بر سر در این مسجد كار شده است در دوران شاه تهماسب اول و به دست بی بی جان خانم منصور بیگ ساخته شده است.این بنا ارزش معماری دارد و اگر از درون آن بازدید كنید می بینید كه سقف و خصوصا ستون ها و سر ستون ها كنده كاری شده و بسیار زیبا هستند. تك تك تحته هایی كه بر سقف كار شده اند منقش می باشند و این مساله به ندرت در دیگر بناهای تاریخی در ایران دیده می شوند این مسجد از جاهای دیدنی بناب می باشد.

جاهای دیدنی بناب-hptq1mDufc

مسجد زرگران بناب

مسجد زرگران بناب از غرب به بازار قدیمی حاج تقی و بازار مسگران و آهنگران متصل است و در سالیان نه چندان دور در مسیر جاده بین ‌المللی شمال به جنوب كشور قرار داشت. در مسیر جلوی مسجد حدود ۱۰ كاروانسرای مسافرتی و تجارتی بودند كه با احداث جاده جدید فعلی، این راه رونق خود را از دست داده است.

جاهای دیدنی بناب-jRZiPnX0fq

تالاب قره قشلاق

تالاب قره‌ قشلاق دریاچه‌ای بسیار زیبا در شهر بناب است كه به دلیل زیبایی چشم‌نوازش به عروس تالاب‌های آذربایجان معروف شده است و از جاهای دیدنی بناب می باشد. تالاب قره‌ قشلاق به دلیل نزدیكی به دریاچه ارومیه زیستگاه پرندگان زیادی است. این تالاب از منطقه‌های شكار ممنوع استان آذربایجان شرقی است. پوشش گیاهی و آب‌و‌هوای خوش تالاب باعث شده است كه گردشگران برای تفریح و استراحت در تابستان‌ها به این مكان سفر كنند.

جاهای دیدنی بناب-YroZikhqwM

حمام حاج فتح الله

حمام حاج فتح‌الله مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بناب، داخل بافت قدیمی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گرمابه حاج فتح‌الله جزو مهمترین گرمابه‌های شهرستان بناب است كه در كنار مسجد قرمز و جاده قدیمی (ماحال گاودل) قرار گرفته و این جاده قدیمی كه از آن به عنوان یكی از مهم‌ترین جاده‌های تجاری ایران یاد می‌شود، از شهر بناب می‌گذرد.

در آن زمان كاروان‌ها قبل از ورود به شهر به حمام حاج فتح‌الله می‌رفتند تا با طهارت به شهر وارد شوند. این حمام تاریخی به علت عدم توجه و ساخت‌ و سازهای اخیر، متروكه مانده است و بخشی از آن نیز تخریب و تبدیل به حمام جدیدی شده است.

این گرمابه حدود ۱۵ سال متروكه باقی ماند و مالكین خصوصی آن پس از مدتی به قصد ساختن حمام جدیدی یكی از گنبدهای آن را ویران كردند و حمام جدیدی را احداث نمودند.

جاهای دیدنی بناب-mOO5ol5dfo

بازار چهارسو

بازار چهارسو بناب یكی از اماكن تاریخی شهرستان بناب و از جاهای دیدنی بناب  است كه به گفته مردم بناب راسته بازار یا اوزون بازار است. این بازار تاریخی دارای سقف چوبی بوده كه در اثر چهار مرتبه آتش‌سوزی، ناچار سقف قدیمی آن تعویض شده و تعمیرات زیادی در آن صورت گرفته است. در این بازار راسته طلافروشی، پارچه فروشی، لوازم خانگی و… وجود دارد.

كبابی‌های قدیمی بناب كه روزانه در حال طبخ كباب مخصوص بناب هستند نیز در این بازار هستند.

جاهای دیدنی بناب-X1ppwgxwyH

روستای توتا خانه

معماری صخره ای روستای توتاخانه در نوع خود كم نظیر و جالب توجه است. این روستا یكی از زیباترین روستاهای بناب و از جاهای دیدنی بناب می باشد است كه با ۱۱۷ خانوار و ۵۲۹ نفر جمعیت در ۱۵ كیلو متری شهرستان بناب واقع شده است. روستای توتاخانه در محدوده ای كوهستانی قرار گرفته و اطراف ان توسط كوه هایی بلند و تپه هایی مرتفع محاصره شده است.

ارتفاع توتا خانه از سطح دریا در حدود ۱۹۲۰ متر است و اقلیمی متعدل و كوهستانی دارد.آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع است و زمستان آن سرد، برفگیر و طولانی می‌باشد.

برای اینكه خانه ها از نفوذ سرمای زمستان در امان بمانند، بیشتر انها دارای در و پنجره ی كوچك هستند. مراتع سرسبز و غنی،چشم‌اندازهای زیبا و مسحوركننده و طبیعت بكر و منحصر به فرد این روستا به‌ویژه در بهار و تابستان از جذابیت‌های فراوانی برخوردار است. درآمد بیشتر مردم این روستا از فعالیت‌های كشاورزی و دامداری تأمین می‌شود.

عده‌ای از مردم روستا نیز در بخش‌های خدماتی و تولید صنایع دستی‌ اشتغال دارند. انواع قالی با رنگ هایی متنوع و طرح هایی محلی، ازمهمترین صنایع دستی توتاخانه است. خشكبار و حبوبات نیز از دیگر سوغاتی های این روستا با طبیعتی بكرش هستند.

جاهای دیدنی بناب-au1gr6lyyk