ریپورتاژ آگهی

سفر با ماشین شخصی به دبی یا مسقط؛ راهنمای سفر با خودرو شخصی به عمان و امارات

سفر با ماشین شخصی به دبی یا مسقط؛ راهنمای سفر با خودرو شخصی به عمان و امارات

 سفر با ماشین شخصی به دبی یا مسقط

اگر عزم سفر به كشورهای عربی حوزه خلیج فارس را كرده اید احتمالاً دلایل متفاوتی برای سفرتان دارید. شاید شیفته فرهنگ غنی عربی هستید، قصد دارید برای كار و بیزنس در كشوری پویا با پتانسیل‌ شكوفایی فراوان شانس خود را امتحان كنید، یا صرفاً می‌خواهید تعطیلات‌تان را همراه دوستان یا خانواده، در مقصدی پرطرفدار و لوكس بگذرانید. هركسی بنابر ترجیحات و بودجه‌اش وسیله نقلیه متفاوتی را برای سفر انتخاب می‌كند. شما هم ممكن است تصمیم بگیرید با هواپیما یا كشتی سفر بروید، یا دل را به دریا بزنید و سفر به عمان با ماشین شخصی را تجربه كنید.

تكلیف سفر با وسایل نقلیه بین المللی عمومی كه مشخص است. بسم الله می‌گویید، ویزا می‌گیرید، بلیط خریداری می‌كنید و در زمان معین رهسپار می‌شوید. اما بحث سفر عمان و دبی با ماشین سواری شخصی كه وسط بیاید، داستان تا حد زیادی متفاوت پیش خواهد رفت.

اگر هوس یك ماجراجویی حسابی كرده اید و می‌خواهید یار فولادی‌تان كه در پاركینگ منتظر شماست را همراه خود به سفر خارجی ببرید، نكات زیادی برای شما وجود خواهد داشت كه باید از آنها آگاه باشید تا تجربه یك سفر در كمال امنیت و لذت را به دست بیاورید. در ادامه مطلب تمام چم‌وخم سفر به دبی و عمان با ماشین شخصی را برای شما شرح خواهیم داد؛ از مراحلی كه باید در داخل ایران برای اجاره خودرو خارجی و لوكس در دوبی و مسقط طی كنید تا قلق‌های رانندگی ایمن و انتقال بی‌دردسر خودرو به كشورهای عربی و انتقال خودرو شخصی خود به این دو كشور همسایه در جنوب كشور.

چرا با خودروی شخصی راهی عمان و امارات شویم؟

كشورهای عمان و امارات متحده عربی، از جمله رایج‌ترین مقاصد مسافران ایرانی هستند و هرساله هم‌وطنان زیادی راهی شهرهای فوق لوكس دبی و مسقط می‌شوند. به خصوص در ایام تعطیلات رسمی و نوروزی، حجم مسافران راهی این كشورهای گرم و لاكچری تا چندبرابر افزایش پیدا می‌كند.

شاید تصور سفر با هواپیما و شناورهای مسافربری به عمان، چندان تفاوت و هیجانی برای شما به همراه نداشته باشد. از اینطرف سوار هیولاهای فلزی عظیم می‌شوید. همراه چندصد مسافر دیگر، نهایتاً دو سه ساعت دیگر در مقصد پیاده می‌شوید و شما را می‌سپارند به امان خدا. البته خیلی از مسافران هم هستند كه در میان روش‌های مختلف برای رسیدن به مقصد، تصمیم می‌گیرند سفر به عمان و دبی با ماشین شخصی را امتحان كنند.

سفر با خودروی شخصی به خارج از كشور، مزایای فراوانی دارد. بیایید اول به سوال «چرا» پاسخ بدهیم و نگاهی به مزایای راه های سفر كردن به دبی و كشور عمان با اتومبیل شخصی بیندازیم، بعد برویم سراغ «چطور».

  • زمانی كه خودروی شخصی در اختیارتان باشد، آقای خودتان هستید و نوكر خودتان. می‌توانید در هزینه‌های تردد داخل شهری در مقصد صرفه جویی كنید، در هر تایم و مكانی كه خواستید رفت و آمد نمایید و در ساعت‌هایی كه تاكسی خطی، اتوبوس یا تاكسی اینترنتی گیر نمی‌آید كاسه چه كنم به دست نگیرید.

  • مسافرت به مسقط و دبی با خودرو سواری، آزادی تمام و كمال در سفر به شما می‌بخشد. می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از تأخیر و جا ماندن از وسایل نقلیه عمومی، دردسرهای پیدا كردن مسیر تردد خطوط و ایستگاه‌ها، خیلی راحت از گوگل مپ یا Waze یك راهنمایی سرراست به سوی مقصد بخواهید و تمام.

  • برای خانواده‌ها و به ویژه كسانی كه همراهان مسن، كودكان خردسال، وسایل فراوان و حتی حیوانات خانگی حساس به همراه داشته باشند، شاید رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی فوق العاده دشوار و گاهی غیرممكن شود. اما زمانی كه به مسافرت به مسقط با خودرو شخصی بپردازید، می‌توانید بدون نگرانی تردد كنید.

نكته های مهمی كه باید قبل از سفر به دبی و مسقط با خودرو شخصی بدانید

 نكات مهم قبل از سفر به دبی و مسقط با خودرو شخصی

حتماً آگاه هستید كه «هركه طاووس خواهد، جور هندوستان كشد». برای سفر به كشور عمان یا امارات با ماشین شخصی، مراحل متعددی هست كه بایستی با دقت و طبق قوانین طی كنید تا امكانات یك مسافرت كم دردسر را برای خود و همراهان فراهم بیاورید.

دریافت كاپوتاژ پیش از انتقال خودرو به كشور عمان یا امارات

اگر قصد دارید با خودرو شخصی به سفر عمان یا امارات بروید، اولین مرحله‌ای كه باید انجام بدهید دریافت كاپوتاژ است. كاپوتاژ به مدركی گفته می‌شود كه برای خروج خودرو شخصی از كشور (هر مقصدی كه درنظر داشته باشید) لازمش خواهید داشت. زمانی كه نسبت به دریافت برگه كاپوتاژ اقدام كرده باشید می‌توانید با اعتبار یكساله آن، بدون اینكه هربار هزینه گمرك بپردازید به راحتی با خودرو شخصی از مرز رفت و آمد كنید.

برای دریافت كاپوتاژ باید مدارك زیر را ارائه بدهید:

  • شناسنامه مالكیت خودرو (برگ سبز)؛

  • كارت وسیله نقلیه؛

  • عكس پرسنلی 3*4؛

  • شناسنامه و كارت ملی مالك خودرو؛

  • گواهینامه معتبر (با حداقل یك ماه سابقه رانندگی برای گواهینامه بین المللی یكساله؛ و حداقل 3 سال سابقه رانندگی برای دریافت گواهینامه بین المللی 3 ساله).

نكته مهم:كاپوتاژ به نام ماشین شما ثبت می‌شود. اگر در مدتی كه كاپوتاژ شما همچنان اعتبار دارد بخواهید نسبت به فروش خودرو اقدام كنید، حتماً برگه را ابطال بفرمایید تا از دردسرهای ثانویه جلوگیری به عمل بیاورید.

كسب گواهینامه بین المللی برای رانندگی در دبی و مسقط

یكی از الزامات رانندگی در خارج از كشور این است كه گواهینامه بین المللی (IDP) را به همراه داشته باشید. با وجود گواهینامه بین المللی مجاز خواهید بود در 196 كشوری كه این مدرك را به رسمیت می‌شناسند، رانندگی كنید. البته با گواهینامه كشور مبدأ یعنی ایران، می‌توانید تا سقف 90 روز با ماشین شخصی در كشور عمان تردد كنید ولی به هر صورت، با دریافت گواهینامه بین المللی از مشكلات احتمالی پیشگیری خواهید كرد.

برای دریافت گواهینامه بین المللی باید به كانون جهانگردی و اتومبیلرانی (یا یكی از شعبه‌های معتبر آن) مراجعه كنید. دفترهای اعطای بیمه كارت سبز، فقط در تهران مستقر هستند. اگر ساكن استان‌های دیگر باشید باید برای دریافت این كارت به تهران سفر كنید و بعد سراغ ادامه مراحل انتقال خودرو به دبی یا مسقط بروید.

برای دریافت IDPبه مدارك زیر نیاز خواهید داشت:

  • گواهی كاپوتاژ؛

  • پاسپورت معتبر؛

  • كارت خودرو یا شناسنامه مالكیت خودرو (برگ سبز و سند ماشین صادره از شركت)؛

  • گواهینامه رانندگی معتبر؛

  • و 2 قطعه عكس پرسنلی 3*4.

در سال 1402، هزینه دریافت گواهینامه بین المللی برای اعتبار ۱ ساله حدود ۱۴۱ هزار تومان و هزینه دریافت گواهینامه بین ‌المللی با اعتبار ۳ ساله، ۴۱۴ هزار تومان اعلام شده است.

دریافت پلاك ترانزیت برای سفر به عمان و دبی با ماشین شخصی

بعد از دریافت گواهینامه بین المللی، باید سراغ دریافت پلاك ترانزیت بروید تا اجازه تردد با خودرو شخصی در خارج از ایران را داشته باشید. برای دریافت پلاك ترانزیت باید به نمایندگی‌های اداره گمرك مراجعه كنید.

دریافت پلاك ترانزیت با ارائه مدارك زیر امكان‌پذیر خواهد بود:

  • اصل پروانه خروج موقت؛

  • اصل گذرنامه مالك یا راننده؛

  • فرم‌های تكمیل‌شده درخواست پلاك ترانزیت؛

  • كارت خودرو یا شناسنامه مالكیت خودرو (برگ سبز و سند كمپانی).

دریافت ویزا پیش از سفر به عمان با ماشین شخصی

یكی از مهمترین اقدام‌هایی كه باید پیش از سفر به امارات با اتومبیل سواری انجام بدهید، دریافت ویزاست. تفاوت‌های اندكی بین ویزای عمان و ویزای دبی وجود دارد كه در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

دریافت ویزا برای انتقال خودرو به كشور عمان



 دریافت ویزا برای انتقال خودرو شخصی به كشور عمان

اگر با مقاصد گردشگری راهی عمان هستید، می‌توانید تا سقف 14 روز بدون ویزا در این كشور حضور داشته باشید و تا قبل از انتهای این مهلت به وطن بازگردید. اما در صورتی كه اهداف دیگری از سفر دارید و یا می‌خواهید بالای 14 روز اقامت كنید، باید به فكر دریافت ویزای عمان باشید. سه نكته اصلی برای دریافت ویزای عمان وجود دارد: پاسپورتی با حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشید، زمان رفت و برگشت خود را مشخص كنید و بسته به روش سفر، ویزای زمینی یا هوایی تهیه نمایید. در صورتی كه قصد سفر به عمان با ماشین شخصی را داشته باشید، حتماً افسر مربوطه را آگاه سازید.

اصلی‌ترین ویزاهای عمان برای مسافران شامل موارد زیر می‌شوند.

  • ویزای توریستی عمان: این ویزای الكترونیكی، مخصوص مسافرانی است كه قصد دارند بیش از دوهفته و تا سقف 30 روز در مسقط یا هریك از شهرهای دیگر عمان رفت وآمد داشته باشند. ویزا از طریق مراجعه به یك آژانس مسافرتی معتبر از سوی اداره مهاجرت قابل دریافت است و از تاریخی كه صادر می‌شود، 3 ماه اعتبار دارد.

  • ویزای كاری عمان: اگر از یك شركت عمانی پیشنهاد شغلی دریافت كرده باشید، كارفرمای مربوطه اسپانسر ویزای شما خواهد بود و اقدام‌های لازم برای صدور ویزا با مجوزهای وزارت كار عمان را انجام خواهد داد. ویزای كاری 2 سال اعتبار دارد و برای افراد سن 22 تا 60 سال صادر می‌شود.

  • ویزای تحصیلی عمان: دریافت ویزای تحصیلی برای سفر به عمان، در صورتی ممكن است كه از یك مؤسسه آموزشی معتبر عمانی پذیرش گرفته باشید. با این ویزا می‌توانید تا پایان مدت تحصیل در كشور عمان حضور داشته باشید و به كار هم بپردازید.

ویزای امارات برای سفر دبی با ماشین سواری

 ویزای امارات برای سفر دبی با ماشین سواری

شرایط دریافت ویزای دبی تفاوت چندانی با ویزای عمان ندارد. می‌توانید به صورت آنلاین درخواست اعطای ویزا را بدهید و بسته به نوع ویزا (فوری یا عادی) بین 1 تا 3 روز كاری نتیجه درخواست شما ارسال خواهد شد. رایج‌ترین انواع ویزای دبی برای هزینه سفر به امارات با ماشین شخصی عبارتند از:

  • ویزای توریستی دبی: این ویزا به صورت الكترونیكی از سوی سفارت امارات متحد عربی صادر می‌شود و بسته به درخواست شما، می‌تواند به صورت یك سفره یا چندسفره باشد. برای این ویزا باید افسر مربوطه را از روش سفرتان آگاه كنید و مشخص نمایید كه قصد سفر زمینی (یا هوایی) را دارید.

  • ویزای كاری دبی: برای دریافت ویزای كاری دبی هم نیاز به پیشنهاد كارفرما و صادرات مجوز كار از سوی وزارت دبی خواهید داشت. ویزای كاری باید از سوی كارفرما ارسال شود.

مدارك لازم برای دریافت ویزای امارات عبارتند از:

  • تصویر صفحه اول پاسپورت؛

  • تصویر كارت ملی؛

  • تصویر شناسنامه؛

  • عكس 3*4؛

  • بیمه نامه مسافرتی.

نكته مهم داستان اینجاست كه حتماً بازه سفر خود را هماهنگ با تاریخ ابتدا و انقضای ویزا تنظیم كنید. خروج بدون هماهنگی با مسئولان از خاك كشور عمان یا امارات یا اقامت بیش از تایم مجاز، جریمه‌های سنگین برای شما دربر خواهد داشت.

انتقال خودرو از ایران به عمان

 انتقال خودرو از ایران به عمان

یكی از چالش برانگیزترین مراحل سفر به خارج كشور با ماشین شخصی، حمل خودرو به خاك عمان (یا امارات) خواهد بود. برای این كار، بایستی خودرو را به یكی از بندرهایی كه خدمات ترانزیت دریایی خودرو به كشورهای عربی ارائه می‌دهند برسانید و راهی مقصد شوید.

تا اطلاع ثانوی، امكان ترانزیت مستقیم خودرو با شناور به سمت عمان تنها از بندر قشم امكان پذیر است؛ به عبارتی باید دو مرتبه سفر با شناور داشته باشید تا ماشین شخصی را به بندر خصب عمان برسانید. این امر بیش از آنچه لازم است، زمان و هزینه از شما خواهد برد.

اگر قصد دارید با خودروی شخصی راهی عمان شوید، بهترین روش این است كه خودرو را با لندینگ كرافت از بندرلنگه به سوی دبی رهسپار كنید و سپس از طریق مرزهای زمینی، به سفر به كشور عمان با ماشین شخصی ادامه بدهید. به این ترتیب هم در زمان و هزینه صرفه جویی خواهید كرد و هم با یك تیر دو نشان خواهید زد.

در سال 1402، خدمات كشتیرانی از بندرلنگه به مقصد دبی با هزینه‌ای كه شروعش از 3 میلیون تومان است ارائه می‌شوند. با یك سفر حدوداً 3 ساعته می‌توانید خودروی شخصی‌تان را به سمت امارات راهی كنید. پیش از اینكه ترتیب سفر دریایی را بدهید، حتماً از مساعد بودن شرایط جوی آگاه شوید و با مسئولان شناور تماس بگیرید تا زمان دقیق حركت را بدانید.

هزینه سفر به عمان با ماشین شخصی چقدر خواهد شد؟

قصد هر سفری را كه داشته باشید، بایستی پیش از هرچیزی هزینه‌های ریز و درشت بالقوه را بدانید و بسنجید تا تصمیم بگیرید كه آیا برنامه شما، با بودجه‌ای كه درنظر گرفته اید همخوانی دارد یا خیر.

ناگفته عیان است كه سفر به كشورهای خارجی و به ویژه مقاصد لوكسی مانند عمان و دبی، مخارج فراوانی برایتان خواهند داشت. بیایید در ادامه برآوردی از سفر عمان و دبی با ماشین سواری داشته باشیم و خود تصمیم بگیرید كه آیا ارزشش را دارد یا خیر.

نكته: تمام هزینه‌های ذكر شده در زیر، حدودی هستند و ممكن است بیشتر یا كمتر از مقدار درج شده باشند.

  • هزینه گواهینامه بین المللی: حدود 400 هزارتومان

  • میانگین هزینه كاپوتاژ: 500 هزارتومان

  • پلاك ترانزیت: 600 هزارتومان

  • هزینه ویزای عمان: 4 میلیون تومان

  • مخارج ویزای امارات: 5 میلیون تومان

  • هزینه انتقال خودرو با لندینگ كرافت به دبی: شروع از 4 میلیون تومان

با این حساب، تنها برای انتقال خودرو به خاك امارات و سپس ورود به عمان، بایستی حداقل 15 میلیون تومان بودجه اختصاص بدهید. درنظر داشته باشید كه باید هزینه سوختگیری و مخارج جانبی سفر را نیز به این عدد بیفزایید كه اگر بیشتر از 20 میلیون تومان نشود، كمتر نخواهد شد.

اگر با نگاه به این برآورد هزینه سفر به امارات با ماشین شخصی، نظرتان عوض شده باید بگوییم كه راه‌های خیلی راحت‌تر با هزینه پایین‌تر نیز برای سفر آرام و بی‌دردسر به عمان و دبی وجود دارند.

جایگزین سفر به امارات با اتومبیل سواری چیست؟

با وجود تمام مزایایی كه برای سفر به دبی و عمان با ماشین شخصی برشمردیم، معایبی نیز در این امر وجود دارند كه باعث می‌شوند نه تنها هزینه بیشتری بر شما تحمیل شود، بلكه فشار رانندگی‌ خسته كننده در مسیر زیاد، انتظارهای طولانی و امكان برهم خوردن برنامه‌ها را نیز دربر دارند.

در اكثر تایم‌های سال، استان‌های جنوبی آب‌وهوای گرم و خشكی دارند كه رانندگی‌های طولانی مدت را طاقت فرسا می‌كند. به علاوه بسته به شهر مبدأ ممكن است ناچار باشید بالای 10 ساعت و حتی دو، سه روز را در جاده بگذرانید تا به بندر برسید. به علاوه اگر فرصت محدودی برای سفر دارید، این وضعیت چندان ایده‌آل نیست. پس چطور می‌توان هم به امارات سفر كرد و هم با یك خودروی در اختیار به تردد پرداخت؟

اجاره خودرو در عمان و دبی

راه چاره خیلی ساده‌تر و به‌صرفه‌تر از تمام مراحلی است كه تا اینجا برای سفر به دبی و عمان با ماشین شخصی برشمردیم! شما می‌توانید خیلی راحت با هواپیما یا كشتی عازم كشور عمان یا امارات شوید و سپس با اجاره ماشین در عمان، به مسافرت باب میل خود ادامه بدهید.

البته منظور ما، رنت خودرو از كمپانی‌های خارجی نیست. با خدمات یك مؤسسه ایرانی محبوب و نام آشنا یعنی شركت اجاره خودرو سپریس، می‌توانید با بهترین شرایط و كمترین دردسر، برای اجاره خودروهای خارجی و لوكسی كه در ایران به ندرت مشاهده می‌شوند را اقدام كنید.

اجاره خودر در دبی و مسقط، هزینه‌ای بسیار به‌صرفه‌تر نسبت به انتقال خودرو شخصی به كشورهای خارجی دربر خواهد داشت. مزیت بزرگ مركز اجاره خودرو سپریس نسبت به بسیاری از رقبا، امكانات آسان و بی‌دردسری است كه برای مهمانان ارائه می‌دهد. می‌توانید حتی زمانی كه در خاك كشورهای عربی هستید، به راحتی سری به سایت سپریس بزنید، لیست اجاره خودروهای مسافرتی در دبی و مسقط را بررسی كنید و برای اجاره خودرو درخواست بدهید. تمام مراحل عقد قرارداد و ارسال مدارك نیز به صورت اینترنتی انجام می‌شود و هیچ نیازی نیست كه كاغذی را امضا كنید یا كپی فیزیكی مداركتان را به نهادی تحویل بدهید.

سخن آخر

سفر با خودروی شخصی به سرزمین‌های شگفت‌انگیز عمان و دبی، چیزی فراتر از یك تجربه معمولی است. تجربه رانندگی در كشورهای عربی با قوانین، فرهنگ و عرف متفاوت قطعاً هیجان انگیز خواهد بود و آزادی بی‌همتایی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

البته این آزادی در سفر، هزینه‌هایی هم می‌طلبد و بایستی آمادگی رویارویی با چالش‌های فراوان را داشته باشید. از دوندگی‌های طولانی برای دریافت گواهینامه بین المللی و مجوز رانندگی در كشورهای عربی گرفته تا هزینه‌های سنگین و برنامه حركت شناورهای دریایی كه هرلحظه ممكن است به علت نامساعد بودن شرایط جوی، لغو شوند و سفر شما را به تعویق بیندازند.

اینجاست كه مزیت روش‌های جایگزین خودشان را به نمایش می‌گذارند. شركت معتبر سپریس لیست اجاره خودروهای لوكس و خارجی را در اختیار شما میگذارد كه در این شرایط نه تنها می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی كنید بلكه همچنان از آسایش و راحتی یك سفر مستقل با خودرویی كه همه امكانات را در اختیارتان قرار می‌دهد، بهره‌مند خواهید شد. پس نگرانی‌های مالی را كنار بگذارید و با طرحی هوشمندانه،‌ سفری لذت‌بخش و به‌صرفه را تجربه كنید. انتخاب خودرویی كه به موقع، دقیق و مطابق با نیاز شما انتخاب شده، می‌تواند‌ حس خوب این ماجراجویی را برایتان شیرین‌تر سازد.