ریپورتاژ آگهی

آموزش و امكانات بهداشتی در مهاجرت به پرتغال

آموزش و امكانات بهداشتی در مهاجرت به پرتغال

یكی از دغدغه های مهمی كه معمولا مهاجران با آن مواجه می شوند، نظام سلامت كشور مقصد است. چنانچه كه شما به عنوان یك فرد خارجی در كشور پرتغال زندگی كرده یا برای كار در این كشور هستید، این امكان را دارید كه از خدمات بهداشتی كه نظام سلامت در اختیار شما قرار می ‌دهد، استفاده نمایید. در كشور پرتغال مراكز سلامت به دو نوع دولتی و خصوصی تقسیم شده و این كشور در زمینه خدمات پزشكی از استاندارد بالایی برخوردار است. چنانچه شما قصد اقامت در پرتغال را داشته و با سوالاتی در مورد امكانات بهداشتی این كشور مواجه شده اید، می توانید در این مطلب با ما همراه باشید تا شناخت كاملی را از وضعیت سیستم نظام سلامت در كشور پرتغال به دست آورید.

آموزش و امكانات بهداشتی در مهاجرت به پرتغال

مراقب های بهداشتی در كشور پرتغال

بهتر است بدانید كه سازمان بهداشت جهانی در میان اعضای اتحادیه اروپا، در زمینه سیستم برتر بهداشتی به كشور پرتغال رتبه دوازدهم را اختصاص داده است. زیرا سیستم مراقبت بهداشتی این كشور دارای استاندارد بین المللی بوده و گردشگری پزشكی در این كشور، یك صنعت رو به رشد است. در واقع تمام شهرهای بزرگ و كوچك این كشور، بیمارستان ها و تجهیزات مراقبتی خیلی خوبی را در اختیار داشته و نواحی دوردست فاصله بسیار كمی را با مراكز خدمات كامل مراقبتی دارند. افرادی كه پرتغال را به عنوان مقصدی برای دوران بازنشستگی در نظر دارند، لازم است پیش از آنكه آماده سفر به این كشور شوند، درك مناسبی را از سیستم مراقبتی بهداشتی پرتغال داشته باشند.

انواع مختلف سیستم بهداشتی و درمانی در پرتغال

 لازم به ذكر است كه كشور پرتغال دارای دو سیستم مراقبت بهداشتی مجزا است. اولین سیستم، خدمات بهداشتی عمومی است كه هزینه آن به وسیله مردم و از راه سیستم مالیاتی تامین می شود. سیستم عمومی در دسترس همه شهروندان بوده و فعالیت آن مانند سایر سیستم های مراقبت بهداشتی ملی اروپایی است. دومین سیستم نیز شبكه مراقبت بهداشتی خصوصی نامیده می شود كه در ادامه به توضیح هر یك از این دو سیستم می پردازیم:

1.     امكانات بهداشت عمومی در پرتغال

از لحاظ قانونی برای تمامی ساكنین پرتغال، دسترسی به مراقبت های بهداشت عمومی آزاد محسوب می شود. هر چند كه در روستاها و مناطق كوچك نیز خدمات اولیه درمانی و بهداشتی ارائه می گردد اما لازم است برای درمان های پیشرفته تر به مناطق پر جمعیت و توسعه یافته مراجعه شود.

در كشور پرتغال معمولا بیمارستان های دولتی شلوغ هستند. شاید در این كشور، تعداد جراحان و پزشكان متخصص زیاد نباشد اما در بیمارستان های آن، تجهیزات پزشكی و پیراپزشكی مناسبی در اختیار متخصصین قرار می گیرد. شهروندان اتحادیه اروپا می توانند به صورت رایگان از خدمات پزشك عمومی و واكسن های اولیه این كشور بهره مند شوند. در حالی كه شهروندان كشور های غیر اتحادیه مجبور هستند برای انجام بعضی از خدمات پزشكی، هزینه پرداخت كنند.

2.     امكانات بهداشت خصوصی در پرتغال

هزینه های مراقبت خصوصی در كشور پرتغال به خصوص برای كسانی كه از بیمه درمانی استفاده نمی كنند، تقریبا سنگین است. با این حال برای افرادی كه مایل هستند از یك بیمه نامه با هزینه ای كم استفاده كنند، استفاده از مراقبت های درمانی و بهداشتی خصوصی می تواند بهترین گزینه باشد. در این كلینیك ها، از اتاق های انتظار شلوغ و صف های طولانی كه در بیمارستان های دولتی وجود دارد، خبری نیست. معمولا در موسسات درمانی خصوصی، پزشكان متخصص دارای مهارتی بالا و با سابقه هستند.

در حال حاضر هر روزه محبوبیت استفاده از موسسات و كلینیك های درمانی خصوصی در میان مردم محلی و همچنین مهاجرین بیشتر می شود. این امكانات خصوصی هم در مناطق شهری و هم روستایی به خوبی مشاهده می شود و برای دسترسی به این مراكز فاصله زیادی وجود ندارد. در كشور پرتغال، بسیاری از موسسات و شركت های بزرگ، كاركنان خودشان را بیمه خصوصی می كنند. لازم به ذكر است كه مهاجرین جهت دریافت خدمات بهداشت و درمان خصوصی باید هزینه كنند. گاهی این هزینه برای خرید بیمه خصوصی است و گاهی نیز جهت درمان در كلینیك های خصوصی خواهد بود.

مراقب های بهداشتی در كشور پرتغال

هزینه‌ های درمانی در كشور پرتغال

هزینه‎ های نظام سلامت در كشور پرتغال از طریق مالیات و نیز مبلغی كه مهاجران به دولت پرداخت می‌ نمایند تأمین می ‌شود. البته افرادی كه شغل نداشته و به سایر اعضای خانواده وابسته هستند و همچنین بازنشسته ها، نیازی به پرداخت این هزینه ندارند. در حال حاضر كشور پرتغال حدود 9.1 درصد درآمد خود را در بهداشت و درمان صرف می ‌كند كه از لحاظ میزان هزینه، این كشور در رتبه ۱۲ در میان كشورهای اروپایی قرار دارد. در حدود 70 درصد از مخارج در بخش عمومی و 30 درصد آن نیز در بخش خصوصی درمان صرف می ‌شود.

اگر شما گزینه اقامت در پرتغال را انتخاب كرده و به این كشور مهاجرت كرده اید، لازم است مبلغی را تحت عنوان حق عضویت جهت استفاده از خدمات درمانی بپردازید، البته اگر جزو اقشار آسیب ‌پذیر بوده و درآمد كمی داشته باشید، نیازی به پرداخت این هزینه ندارید. لازم است بدانید كه شما باید هزینه استفاده از خدمات دندانپزشكی را به طور آزاد پرداخت كنید و این هزینه ‌ها شامل بیمه و تخفیف نخواهد شد.

 

 

پزشكان و متخصصان در پرتغال

بخشی از سیستم خدمات درمانی كشور پرتغال، پزشكان و متخصصان هستند كه تحت پوشش بهداشت و درمان عمومی این كشور قرار دارند. در كشور پرتغال، بیشتر هزینه های پزشكان تحت پوشش بیمه سلامت عمومی است. با این حال اگر شما جزو افراد مسن و گروه آسیب پذیر این كشور نباشید، سهم كمی در هزینه های ویزیت خواهید داشت. لازم است شما جهت اطمینان از پوشش هزینه ‌ها، این مسئله را بررسی كنید كه پزشك تان قراردادی برای ارائه خدمات از راه سیستم مراقبت های بهداشتی عمومی دارد یا خیر. زیرا برخی از پزشكان این كشور تنها ارائه دهنده خدمات خصوصی هستند.

معمولا جهت معاینه یك پزشك متخصص از طریق سیستم مراقبت بهداشتی عمومی در كشور پرتغال، شما باید توسط یك پزشك معرفی شوید. معمولا لازم است بیماران برای مراجعه به پزشك متخصص، هزینه ای را بپردازند. گاهی ممكن است بیماران بسته به نوع درمان و نوع متخصصی كه به آن مراجعه می كنند، مدتی را در انتظار مانده و صبر می كنند.

بیمارستان ها در پرتغال

در كشور پرتغال افرادی كه در مركز بهداشتی محلی ثبت نام می كنند، این امكان را دارند كه از خدمات بیمارستانی با تخفیف و گاهی نیز رایگان استفاده نمایند. در این كشور شما باید كارت بهداشت و درمان خودتان را همیشه همراه داشته باشید. چنانچه شما به بیمارستان بروید، برای شروع روند درمان به ارجاع از سوی یك پزشك پرتغالی نیاز خواهید داشت. ممكن است بیمه سلامت عمومی استاندارد بعضی از هزینه های بیمارستانی را پوشش ندهد و شما باید قبل از دریافت درمان این موضوع را بررسی كنید. بیمارستان ها در پرتغال به دو صورت دولتی و خصوصی وجود دارند. بیمارستان های دولتی این كشور خدمات زیر را ارائه می دهند:

  • مراقبت های بعد از عمل
  • مراقبت های زایمان
  • مراقبت های روانی
  • مراقبت از مبتلایان به بیماری های لاعلاج
  • درمان اورژانسی
  • درمان سرپایی
  • پرستاری

هزینه‌ های درمانی در كشور پرتغال

مراقبت های بهداشتی كودكان در پرتغال

مراقبت های بهداشتی كودكان در پرتغال از سال ۱۹۹۲ شروع شده و توسط انجمن پزشكان اطفال نظارت می گردد. در این كشور به دلیل پرداخت های تامین اجتماعی والدین، كودكان به خدمات بهداشتی رایگان دسترسی دارند. كودكان از بدو تولد به صورت منظم چك های بهداشتی را انجام داده و به خدماتی نظیر واكسیناسیون، غربالگری و معاینه و مراقبت های بهداشتی تغذیه دسترسی دارند. در كشور پرتغال یك برنامه ملی واكسیناسیون در بهداشت و درمان عمومی گنجانده شده است كه شامل واكسیناسیون هایی مانند:

  • فلج اطفال
  • هپاتیت B
  • دیفتری، كزاز و سیاه سرفه
  • اوریون، سرخك و سرخجه

دندانپزشكان در پرتغال

در كشور پرتغال تنها بچه های 3 سال تا 16 سال و نیز مقرری بگیران بالاتر از 65 سال كه دارای سیستم خدمات درمانی دولتی هستند، به خدمات دندانپزشكی رایگان دسترسی دارند. در این كشور بزرگسالان باید از سیستم درمانی دولتی، هزینه كمكی پرداخت كرده و یا از خدمات دندانپزشكان بخش خصوصی، كه متكی بر استانداردهای آمریكای شمالی است، استفاده نمایند. در این كشور یك مشاوره عمومی با دندانپزشك در حدود 25 تا 30 یورو و جرم گیری دندان بین 65 تا 70 یورو هزینه به دنبال دارد.