ریپورتاژ آگهی

كویرهای دوست داشتنی ایران

كویرهای دوست داشتنی ایران در محدوده مركزی و جنوب شرقی كشور پراكنده شده‌اند و روزانه میزبان گردشگران و كویرشناسان داخلی و خارجی بسیاری هستند.

كویرهای دوست داشتنی ایران

ایران سرزمینی چهار فصل است؛ اما بیشتر مساحت آن در مناطق گرم و خشك قرار دارد. كویرهای زیبا و جذاب محدوده مركز و جنوب شرق ایران همچون مصر، كاراكال، مرنجاب، درك، ریگ زرین و حلوان از مقاصد گردشگری پررونق در نیمه دوم سال هستند. گسترش و بهبود زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد اقلیمی و توپوگرافی سبب شده است تا بسیاری از علاقه‌مندان در قالب تورهای تفریحی و آموزشی راهی زیباترین كویرهای ایران شوند.

كویر مصر

روستای مصر از مقاصد گردشگری و بومگردی در شمال شرق استان اصفهان است. این روستا در شهرستان خور و بیابانك و بخش جندق قرار دارد و به‌عنوان مبدا كویرنوردی، برای بازدید از كویر مصر انتخاب می‌شود. روستای زیبا و كویری مصر در ارتفاع حدود ۸۵۰ متری از سطح آب‌های آزاد قرار دارد. 

كویر مصر با فضایی وهم‌آلود و مرموز، گسترده، بكر و بی‌بدیل، رمل‌هایی روان از شن‌های طلایی و آسمان پرستاره شبانگاه، میزبان كویردوستان در فصول پاییز و زمستان است. برای دسترسی به این كویر وارد جاده ۸۱ (جاده جندق) شوید و سپس مسیر جندق به مصر را در پیش بگیرید تا به امیرآباد برسید. جاده فرعی مصر شما را به روستای خشتی مصر در جنوب كویر می‌رساند.

چندین اقامتگاه سنتی و غذاخوری باكیفیت در روستای مصر فعال هستند. گردشگران ضمن اقامت در این اقامتگاه‌‌ها با اهالی بومی و خون‌گرم روستا معاشرت می‌كنند و طعم زندگی در مناطق كویری را می‌چشند. آفرودسواری، شترسواری و رصد ستارگان از تفریحات محبوب در كویر مصر هستند.

كویر كاراكال

كویر كاراكال یا كویر صادق آباد در استان یزد و محدوده شمالی شهر بافق قرار دارد. برای دسترسی به این منطقه، در شهر بافق وارد بلوار باقر آباد شوید و در ادامه جاده روستای صادق آباد را در پیش بگیرید. این روستا در جنوب كویر كاراكال قرار دارد.

كویر كاراكال

سیاه گوش كاراكال نام نوعی از گربه‌سانان بومی منطقه شمال بافق است. این‌گونه به‌عنوان یك شكارچی سریع و باهوش شناخته می‌شود. كویر كاراكال یزد نام خود را از این حیوان وام گرفته است.

تماشای مناظر بی‌بدیل طلوع و غروب خورشید، پیاده‌ریو با پاهای برهنه روی شن‌های طلایی، روان و گرم و تماشای آسمان پرستاره در شب‌های بدون آلودگی نوری از تفریحات محبوب و آرامش‌بخش كویر كاراكال هستند. گردشگران این مقصد زیبا معمولا شب را در اقامتگاه‌های سنتی روستاهای اطراف یا در چادر می‌گذرانند. موتورسواری، شترسواری و سافاری در كویر كاراكال رونق دارد

كویر ریگ زرین

اگر به‌دنبال مقصدی گرم، بكر، آرام و بسیار زیبا برای سفر در فصل زمستان هستید، به كویر ریگ زرین در شمال شرقی استان یزد بروید. اگرچه این كویر مسیر دسترسی با آسفالت مناسب و مجتمع گردشگری فعال ندارد، بی‌شك یكی از كویرهای دوست‌ داشتنی ایران است. جاده ۶۸ دسترسی به شرق و جاده معدن طلای زرین دسترسی به غرب كویر ریگ زرین را میسر می‌كنند. با توجه به وسعت كویر و احتمال گم شدن، همراهی فرد آشنا به منطقه و استفاده از وسایل و تجهیزات مسیریابی در این سفر بسیار مهم است.

كویر ریگ زرین از زیباترین ریگزارهای كشور محسوب می‌شود. گردشگران، این كویر را را با تپه‌های بلند شنی آن توصیف می‌كنند؛ تپه‌هایی به بلندای ۱۶۰ متر كه از دور همچون كوه می‌مانند. در زمان بازدید از رمل‌های بزرگ بالا بروید تا به چشم‌اندازهای بی‌نظیر كویر دسترسی پیدا كنید.

كویر حلوان

كویر حلوان در محدوده فلات مركزی ایران، استان خراسان جنوبی و ۶۰ كیلومتری شمال غربی شهر طبس قرار دارد. دسترسی به روستا و كویر حلوان از طریق جاده ۶۲ (جاده طبس - اصفهان - تهران) امكان‌پذیر استحلوان یكی از بكرترین كویرهای ایران است. با حضور در این مقصد گردشگری می‌توانید رصد آسمان و ستاره‌ها را در شب‌های بدون آلودگی نوری كویر تجربه كنید

كویر بزرگ ماسه بادی حلوان از نظر شكل و پستی و بلندی به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. در نیمه شمالی، تپه‌های بلند و در نیمه جنوبی، تپه‌های كوچك و كم‌ارتفاع وجود دارند. دسترسی به نیمه جنوبی كویر حلوان سخت است و مسیر مشخصی ندارد. درختچه‌های كویری پراكنده در نیمه شمالی حلوان پویایی طبیعی منطقه، جذابیت عكاسی و شكوه مناظر طبیعی آن را دو چندان می‌كنند

كویر درك

كویر درك منطقه‌ای ساحلی و متفاوت در استان سیستان بلوچستان و جنوب روستای درك است. دسترسی به این منطقه به‌راحتی و از طریق جاده ساحلی ۹۸ (بندرعباس- چابهار - جاسك) و سپس خروجی روستای زرآباد امكان‌پذیر است. در نهایت جاده زرآباد به درك شما را به مقصد می‌رساند.

كویر درك

زیبایی‌های كویر درك (ساحل درك) و تلاقی كویر و ساحل در كمتر جایی از جهان دیده می‌شود. شما در یك‌سو خلیج نیلگون عمان و در سوی دیگر رمل‌های گسترده شنی كویر را می‌بینید. درختان پراكنده نخل و شترهایی كه گاه و بیگاه از ساحل عبور می‌كنند حس حضور در كویر را قوت می‌بخشند. چندین اقامتگاه بومگردی در روستاهای درك و زرآباد برای اقامت گردشگران وجود دارند. بسیاری از مسافران نیز در ساحل زیبا و امن درك كمپ می‌زنند

كویر مرنجاب

كویر مرنجاب از مهم‌ترین قطب‌های كویرنوردی ایران است كه در ۶۰ كیلومتری شمال شرق شهر كاشان و جنوب غرب استان تهران قرار دارد. شهر آران و بیدگل در جنوب این منطقه كویری واقع شده است. كویر مرنجاب از شمال به «دریاچه نمك مسیله»، از شرق به پارك ملی كویر و از غرب به بیابان مسیله ختم می‌شود

برای دسترسی به كویر مرنجاب خود را به میدان مرنجاب در انتهای بلوار ارتش (در شمال آران و بیدگل) برسانید. جاده‌ای با تابلوی «به طرف منطقه گردشگری مرنجاب» شما را به مقصد می‌رساند. نزدیكی مرنجاب به تهران (حدود ۲۷۰ كیلومتر؛ سه ساعت رانندگی) سبب شده است تا بسیاری از پایتخت‌نشینان در نیمه دوم سال و در قالب جمع‌های دوستانه، خانوادگی یا تورهای كویرنوردی به سوی این مقصد زیبا و آرام رهسپار شوند

تپه‌های شنی بلند، بوته‌های تاغ، دریاچه نمك مسیله (منطقه‌ای گود و وسیع پوشیده از نمك كه در سال‌های پربارش آبگیری می‌شود)، جزیره سرگردان (در میان دریاچه نمك مسیله)، كاروانسرای مرنجاب و قنات دستكند مرنجاب (كویر مرنجاب نام خود را از نام این كاروانسرا و قنات متعلق به دوران صفویه وام گرفته است) از دیدنی‌های كویر مرنجاب اصفهان هستند. اتاق‌های كاروانسرای مرنجاب برای اقامت گردشگران آماده شده‌اند؛ همچنین چندین اقامتگاه بومگردی در اطراف و طول مسیر دسترسی به كویر فعال هستند.