ریپورتاژ آگهی

چه فصلی به دامغان برویم؟

چه فصلی به دامغان برویم؟

دامغان یكی از شهرهای زیبای ایران است كه بین كویر و كوه قرار دارد و برهمین‌اساس دارای دو نوع آب‌وهوا است. در این مطلب همراه ما باشید تا با آب‌وهوای دوگانه دامغان و ویژگی‌های آن در فصل‌های مختلف آشنا شوید. شما می‌توانید در هر فصل از سال با خرید بلیط قطار دامغان، سفری امن، راحت و ارزان را به شهر صددروازه ایران تجربه كنید. البته دامغان با جاذبه‌های رنگارنگی كه دارد، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌كند؛ بنابراین، بهتر است بلیط خود را در زمان پیش فروش قطار خریداری كنید تا در ایام پیك سفر با مشكل تكمیل ظرفیت قطارها مواجه نشوید.

چه فصلی به دامغان برویم؟

دامغان در نقشه ایران

پیش از سفر به هر منطقه‌ای، موضوعات مختلفی ذهنمان را درگیر می‌كند. برای مثال، شهر مقصد كجاست و چطور به آنجا برویم. همچنین بهترین زمان سفر به یك شهر نیز از‌لحاظ برنامه‌ریزی و لذت‌بردن از جاذبه‌های آن اهمیت زیادی دارد. اكنون در مورد موقعیت دامغان بر روی نقشه و مشخصات جغرافیایی این شهر باستانی صحبت می‌كنیم.

دامغان در استان سمنان و در شمال شرق ایران واقع شده است. این شهر در دامنه‌های جنوبی رشته‌كوه البرز قرار دارد و هرچه از شمال آن به سمت جنوب پیش برویم، ارتفاع شهر كمتر شده تا در‌نهایت در جنوب به دشت كویر منتهی می‌شود.

آب‌وهوای دامغان

قرارگیری شهر دامغان بین كوه و كویر، باعث شده كه این شهر دو نوع آب‌وهوا داشته باشد. آب‌وهوای بخش شمالی دامغان معتدل است و بارندگی‌های متعددی در آن صورت می‌گیرد. اما در بخش جنوبی شهر، شاهد آب‌وهوای كویری و خشك خواهید بود. شهر دامغان تحت تأثیر بارندگی و وزش باد از جانب مازندران و گرگان، تابستان‌هایی معتدل و زمستان‌هایی سرد دارد. این شهر در اوایل پاییز نیز معتدل است و وزش باد و سرما از آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا اوایل بهار ادامه دارد.

بادهای كویری در ماه‌های گرم سال به‌سمت دامغان می‌وزند و منجر به افزایش درجه حرارت و خشكی هوا می‌شوند؛ بااین‌حال، بخش شمالی دامغان به‌دلیل مجاورت با سلسله‌كوه‌های البرز، در فصل تابستان هم آب‌وهوای خنكی دارد. در مورد آب‌وهوای دامغان بهتر است بدانید كه در مجموع این شهر آب‌وهوای بی‌ثبات دارد. ممكن است یك صبح گرم و آفتابی باشد و ظهر را شاهد باران و هوایی خنك باشید؛ حتی گاهی آب‌وهوای چهار فصل را در یك روز تجربه كنید.

بهترین فصل سفر به دامغان

بهترین زمان سفر به دامغان را باید فصل بهار و اوایل پاییز دانست. البته همان‌طوری‌كه بیان كردیم، مجاورت بخش شمالی دامغان با كوه و جنگل و وزش باد از این سمت، منجر به تابستان‌های خنك در این شهر شده است؛ بنابراین، فصل تابستان نیز می‌تواند زمان مناسبی برای لذت‌بردن از جاذبه‌های دامغان باشد.

سفر به دامغان در نوروز

شهرستان دامغان نیز مانند بسیاری از شهرهای ایران، در فصل بهار و به‌ویژه تعطیلات نوروز، مملو از گردشگر می‌شود.؛ برهمین اساس، اگر قصد رزرو هتل، رزرو پرواز یا خرید بلیط قطار دامغان را دارید، باید چند روز زودتر از سفر اقدام كنید. برای مثال، بسیاری از گردشگرانی كه قطار را برای سفر به این شهر انتخاب كرده‌اند، در زمان پیش فروش بلیط قطار، بلیط‌ های موردنیاز خود را خریداری می‌كنند.

سفر به دامغان در نوروز

سفر به دامغان در مهرماه

در مهرماه، نه‌تنها آب‌وهوای دامغان بسیار دل‌چسب می‌شود، بلكه به‌دلیل آغاز فعالیت مدارس، داخل شهر و مكان‌های دیدنی دامغان نیز خالی از مسافر و گردشگر خواهد شد برهمین‌اساس، ماه مهر برای افرادی كه تمایل دارند در خلوت و آرامش از جاذبه‌های مقصد لذت ببرند، مناسب‌ترین زمان است. اكنون بد نیست با چند مورد از جاذبه‌های گردشگری شهرستان دامغان آشنا شوید.

جاذبه‌های گردشگری دامغان

شهرستان دامغان، منزلگاه آثار باستانی متعددی است كه علاقه‌مندان به تاریخ و تمدن ایران را شگفت‌زده خواهد كرد. این شهر همچنین با برخورداری از طبیعت دل‌انگیز، مكان‌های تاریخی، مذهبی و فرهنگی، مراكز خرید مدرن، بازار قدیمی، مكان‌های تفریحی مدرن، گردشگران را با هر سلیقه‌ای راضی می‌كند. چند مورد از مكان‌های دیدنی این شهر را در فهرست زیر نام برده‌ایم.

  • بنای تاریخی چشمه‌علی، میراثی از دوران قاجار

  • مسجد تاریخانه یا مسجد چهل‌ستون با قدمتی مربوط به دوره ساسانیان

  • برج طغرل در روستای امام‌آباد

  • گنبد زنگوله

  • برج چهل‌دختران مربوط به سده 5 هجری قمری

  • محوطه تاریخی تپه‌حصار در روستای حیدرآباد

  • قلعه دولت‌آباد مربوط به اواخر دوره صفوی و اوایل دوره قاجار

  • كاروان‌سرای سپهسالار امیریه

  • قلعه گردكوه

  • دیوار بارو

  • خانه‌های تاریخی دامغان (خانه صدیق، خانه تاریخی لطفی (موزه تاریخ شهر دامغان) و ...)

  • مناطق گردشگری (روستا و تنگه دروار، منطقه گردشگری رومه و ...)

  • جاذبه‌های طبیعی (چشمه انگورستانی، دریاچه نمك دامغان، جنگل سیاه‌خوانی، تنگه زندان، چشمه قل‌قل آبشار نیزوا و ...)

  • آرامگاه‌ها و بقعه‌های تاریخی (بقعه علمدار، امامزاده بكیر‌بن‌اعین، بقعه امامزاده جعفر و ...)

  • غارهای طبیعی (غار شیربند، غار چاه‌دیو)

چطور به دامغان برویم؟

شما می‌توانید از مسیر جاده‌ای و با استفاده از اتوبوس یا خودروی شخصی راهی دامغان شوید. افرادی كه تمایل دارند با هواپیما سفر كنند، باید به یكی از شهرهای سمنان یا شاهرود بروند و از آنجا با تاكسی‌های بین‌شهری، اتوبوس یا قطار خود را به دامغان برسانند؛ چراكه این شهر فرودگاه ندارد. فاصله شاهرود و سمنان تا دامغان با درنظرگرفتن جاده بدون ترافیك، به‌ترتیب 1 ساعت و 1 ساعت و نیم است.

روش مستقیم و راحت دیگر برای رفتن به شهرستان دامغان، استفاده از قطار است. سفر به دامغان با قطار مقرون‌به‌صرفه‌تر و ایمن‌تر از روش‌های دیگر است. قطارهای مختلفی در مسیر ریلی تهران، مشهد، اصفهان و سمنان تردد می‌كنند كه در مسیر خود از دامغان رد می‌شوند. فاصله تهران تا دامغان با قطار 5 ساعت است. ایستگاه قطار دامغان حدودا 10 دقیقه با مركز شهر فاصله دارد.

چطور به دامغان برویم؟

فلای تودی؛ به‌روزترین سایت فروش و پیش فروش بلیط قطار

فلای تودی معتبرترین آژانس گردشگری ایران است كه با راه‌اندازی سایت همیشه در‌ دسترس و به‌روز خود، رزرو و خرید بلیط قطارهای مختلف ازجمله بلیط قطار دامغان را بسیار آسان كرده است. رزرو بلیط در این سایت فقط چند دقیقه طول می‌كشد و با در‌ اختیارگذاشتن اطلاعات تمامی قطارهای موجود در مسیر، شرایط را برای انتخاب بهتر و آگاهانه‌تر بلیط فراهم می‌كند.

در سایت فلای تودی، علاوه‌بر فروش و پیش فروش قطار، امكان رزرو پروازهای داخلی و خارجی، رزرو هتل و اقامتگاه در ایران و خارج از كشور، خرید تور و انجام مراحل درخواست ویزا نیز فراهم شده است.