ریپورتاژ آگهی

نقش صنایع بزرگ و كوچك در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی در آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی یكی از استان‌های واقع در شمال غربی ایران است. مركز این استان، شهر تبریز است كه كارخانجات و صنایع مهمی را در حوزه‌های مختلفی چون خودروسازی، مواد غذایی، فولادسازی و... در خود جای داده.



نقش صنایع بزرگ و كوچك در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی در آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی یكی از استان‌های واقع در شمال غربی ایران است. مركز این استان، شهر تبریز است كه كارخانجات و صنایع مهمی را در حوزه‌های مختلفی چون خودروسازی، مواد غذایی، فولادسازی و... در خود جای داده. این واحدهای صنعتی، موقعیت‌های شغلی زیادی ایجاد كرده‌ و علاوه بر اینكه نقش مهمی در كاهش نرخ بیكاری این استان داشته‌اند، آذربایجان شرقی را به یكی از پیشتازان حوزه صنعت در كشور تبدیل كرده‌اند. در این مقاله نگاهی به وضعیت صنایع این استان و استخدام در كارخانه های تبریز خواهیم داشت.

اقتصاد آذربایجان شرقی + سهم صنایع

به دلیل ظرفیت‌های اقتصادی بالا و سرمایه‌گذاری‌هایی كه تا امروز برای اشتغال‌زایی انجام شده، نرخ بیكاری استان كاهش چشم‌گیری داشته و به عدد ۸.۳ درصد رسیده؛ رقمی كه ۰.۷ درصد از نرخ بیكاری كشور كمتر است.

در این استان بیش از ۴ هزار واحد صنعتی وجود دارد كه حدود ۹۴ درصد آن‌ها جزو صنایع كوچك و متوسط محسوب می‌شوند. گفتنی است كه معیار دسته‌بندی صنایع به واحدهای صنعتی بزرگ یا كوچك، تعداد كاركنان آن‌ها است و واحدهایی كه كمتر از ۵۰ كارگر داشته باشند، جزو صنایع كوچك محسوب می‌شوند.

بخش صنعت نقش مهمی را در اقتصاد استان ایفا می‌كند. آمار اشتغال در بخش صنعت آذربایجان شرقی، ۴۰.۹ درصد است كه در مقایسه با بخش‌های دیگر مانند كشاورزی (۱۶.۳ درصد)، رقم بزرگی محسوب می‌شود.

استخدام در كارخانه‌های تبریز ممكن است در دو بخش خصوصی و یا دولتی انجام بشود. كارجویان می‌توانند فرصت‌های شغلی در ادارات و مراكز دولتی مانند استخدام استانداری یا كارگر ساده دولتی را نیز در آگهی‌های استخدام دولتی آذربایجان شرقیمشاهده كنند.

بخش‌ گردشگری نیز در اقتصاد این استان تأثیرگذار است. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی آذربایجان شرقی، بناهای تاریخی زیبایی كه در شهر تبریز قرار دارد، هر ساله باعث ورود گردشگران زیادی به این استان می‌شود.

معرفی صنایع آذربایجان شرقی

صنایع متعددی كه در این استان قرار گرفته‌اند، فرصت‌های زیادی را برای استخدام در كارخانه های تبریز فراهم می‌كنند. در این بخش با برخی از مهم‌ترین صنایع فعال در آذربایجان شرقی و شهر تبریز آشنا می‌شویم.

خودروسازی

استان آذربایجان شرقی و به خصوص شهر تبریز، در صنعت خودروسازی جایگاه خوبی در كشور دارد. در این شهر در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌شود و با توجه به پتانسیل‌های آن، می‌توان انتظار دو برابر شدن این رقم را داشت.

حدود ۳۰ درصد قطعات مورد نیاز در كشور، در آذربایجان شرقی تولید می‌شود. این استان وظیفه تأمین قطعات مورد نیاز چندین شركت بزرگ خودروسازی را نیز برعهده دارد. حدود ۱۷۰ واحد صنعتی قطعه‌سازی در استان وجود دارد كه برای ۵ هزار نفر به طور مستقیم و برای ۱۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی كرده است.

علاوه بر این، آذربایجان شرقی در زمینه تولید خودروهای سنگین نیز فعالیت دارد. ۸ واحد خودروسازی سنگین این استان كه به ساخت اتوبوس، مینی‌بوس، كامیون و كامیونت مشغول‌اند، حدود هزار و ۴۰۰ موقعیت شغلی ایجاد كرده‌اند.

در ادامه اسامی برخی از شركت‌های معروف در زمینه خودرو و قطعات كه در این استان فعالیت می‌كنند را مرور خواهیم كرد.

 1- ایدم (تولیدكننده موتورهای دیزل ایران)

2- گازار لودر تبریز

 3- دنا فیلتر

 4- رخش خودرو دیزل

 5- آمیكو

 6- ایران خودرو تبریز

 7- پیستون ایران

 8- موتورسازان تراكتورسازی ایران

 9- سایپا آذربایجان

 10- خودروسازی اسنا

ماشین‌‌های صنعتی و تجهیزات

علاوه بر خودروسازی، بخشی از استخدامهای شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی، به كارخانجات و صنایع مرتبط با ساخت ماشین‌های سنگین و صنعتی یا تجهیزات آن‌ها اختصاص دارد. در ادامه برخی از معروف‌ترین صنایع تبریز در این حوزه آورده شده است.

 1-ماشین‌سازی تبریز

 2- پمپیران (صنایع پمپ‌سازی ایران)

 3- كمپیدرو (كمپرسورسازی تبریز)

 4- موتوژن (تولید كننده انواع موتور الكتریكی)

 5- لیفتراك‌سازی سهند

 6- بلبرینگ ایران

 7- مهراصل (تولیدكننده دستگاه‌ها، قطعات و تجهیزات صنعتی حرارتی، برودتی و تهویه مطبوع)

 8- سیمكات (تولیدی سیم و كابل)

 9- نوید موتور (تولیدكننده پمپ خانگی و الكتروپمپ‌های ساختمانی و زمینی)

برق و انرژی

برق مورد نیاز استان در نیروگاه‌های حرارتی و گازی تولید می‌شود. بسیاری از این نیروگاه‌ها نیز به استخدام كارگر ساده می‌پردازند. در ادامه لیست نیروگاه‌های مختلف واقع در تبریز را ارائه می‌كنیم.

 1- نیروگاه تبریز (حرارتی و گازی)

 2- نیروگاه سهند بناب (حرارتی)

 3- نیروگاه صوفیان (گازی)

صنایع فلزی و ریخته‌گری

رتبه سوم تولید فولاد در ایران، به آذربایجان شرقی اختصاص دارد. صنایع فولادی مختلفی در این استان مشغول به كار هستند كه حدود ۸۵ درصد آن‌ها به بخش خصوصی تعلق دارند. در ادامه مروری بر برخی از صنایع فولادی و سایر صنایع فلزی و ریخته‌گری استان خواهیم داشت.

 1- فولاد ناب تبریز

 2- فولاد آذربایجان

 3- فولاد شاهین بناب

 4- گسترش فولاد تبریز

 5- فولاد مهر سهند

 6- فولاد هشترود

 7- فولاد ارس

 8- آذر نبش تبریز

 9- ارگ تبریز

 10 مجتمع فولاد صنعت بناب

 11- آهنگری تراكتورسازی ایران

 12 ریخته‌گری تراكتورسازی ایران

 13- شركت لوله‌سازی آذرشهر

لوازم خانگی

در استان آذربایجان شرقی تولید لوازم خانگی مختلف از جمله اجاق گاز، یخچال و كولر آبی انجام می‌شود. در این استان ۲۵۰ واحد تولیدی لوازم خانگی وجود دارد كه برخی از محصولات آن‌ها به كشورهای همسایه نیز صادر می‌شود. در این بخش، عناوین برخی از شركت‌های تولید‌كننده لوازم خانگی ذكر شده است.

 1- هانیزان (یخچال و فریزر)

 2- دونار خزر (كولر، آبگرمكن، یخچال و فریزر خانگی)

 3- سیلوان (یخچال، آبگرمكن، كولر آبی و لباسشویی)

 4- آیسان خزر (كور آبی، آبگرمكن، بخاری و...)

 5- سوزان (بخاری گازی، كولر آبی، آبگرمكن و شومینه)

 6- عالی نسب (سماور)

 7- قاینار خزر (كولر، بخاری، یخچال، آبگرمكن)

صنایع شیمیایی، پتروشیمی و سلولزی

چندین پالایشگاه و شركت پتروشیمی نیز در استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز فعالیت می‌كنند. در ادامه لیست كوتاهی از این صنایع ارائه شده است.

 1- پالایشگاه تبریز

 2- پتروشیمی تبریز

 3- شركت نفت پاسارگارد

 4- كبریت‌سازی توكلی

 5- كبریت‌سازی ممتاز

 6- رنگ و رزین آسیا

 7- شركت تولیدی رنگ آذر

 8- شركت تولیدی ترموپلاست

صنایع غذایی

صنایع غذایی یكی از صنایع مهم آذربایجان شرقی است كه با داشتن حدود ۵۸۰ واحد فعال، بیش از ۳۰ هزار موقعیت شغلی، از جمله كارگر ساده و كارگر بسته بندی، در این استان ایجاد كرده است. در طول سال بیش از ۳۸ میلیون تن مواد غذایی در این استان تولید می‌شود و شركت‌های معروفی در آن مشغول به فعالیت هستند. صنایع غذایی این استان در زمینه تولید انواع شیرینی و شكلات عملكرد خوبی داشته و حتی بخشی از محصولات آن‌ها به كشورهای دیگر صادر می‌شوند.

 1- آناتا

 2- آیدین

 3- شیرین عسل

 4- شونیز

 5- شیرین وطن

 6- شكوماد

 7- بیسكویت حام

 8- ارم نوش تبریز

 9- پگاه آذربایجان

 10- خوشگوار آذربایجان

 11- رب سانیا

صنایع نساجی و پوشاك

در سایت‌های كاریابی تعداد زیادی آگهی استخدام در حوزه كارخانجات و تولیدی‌های پوشاك دیده می‌شود. صنعت پوشاك این استان با حدود ۳۰ واحد فعال، برای ۶۰۰ نفر به طور مستقیم و برای هزار و ۸۰۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی كرده است.

 1- نساجی تبریز

 2- كارخانه حوله تبریز لاله

 3- حوله هنر

 4- حوله برق لامع

 5- پنبه هیدروفیل و حوله سهند

 6- حوله آذر ریس

 7- چرم‌سازی عمران

 8- چرم‌سازی تبریز

 9- آیلار چرم

 10- كفش سهند

 11- كفش شمس

 12- پالاز موكت

 13- شركت روئین تن‌پوش

 14- ریسندگی پشمینه تبریز

 15- ریسندگی و بافندگی اتحاد بناب

جمع‌بندی

در این مقاله وضعیت صنایع مختلف آذربایجان شرقی را بررسی كردیم و با هر یك از آن‌ها آشنا شدیم. آذربایجان شرقی یكی از قطب‌های اصلی ایران در حوزه صنعت است و كارخانجات زیادی كه در این استان واقع شده‌اند، موقعیت‌های شغلی متعددی را ایجاد كرده‌اند.