ریپورتاژ آگهی
دیدنی های عجب شیر ، آذربایجان شرقی

دیدنی های عجب شیر ، آذربایجان شرقی

شهرستان عجب‌شیر در ۸۵ كیلومتری مركز استان آذربایجان شرقی (تبریز) و در كنار دریاچه ارومیه قرار دارد. مركز این شهرستان، شهر عجب‌شیر می‌باشد.
  • 1403/02/02
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : عجب شير
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان آذربایجان شرقی
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی عجب شیر

شهرستان عجب‌شیر در ۸۵ كیلومتری مركز استان آذربایجان شرقی (تبریز) و در كنار دریاچه ارومیه قرار دارد. مركز این شهرستان، شهر عجب‌شیر می‌باشد. جمعیت این شهرستان ۲۳۰۰۰۰نفر می‌باشد زبان مردمان این شهر تركی آذربایجانی است و اقلیت تركهای بهایی (اغلب در بخش شیشوان) و تركهای علوی (اغلب در روستای كول تپه) نیز در این شهرستان زندگی می‌كنند. در ادامه مطلب همراه مجله ایران توریسم باشید تا با جاهای دیدنی عجب شیر بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه

طبق روایات تاریخی ، شهر عجب‌شیر و حومه نزدیك آن كلاً بقایای شهر گمشده (شیز)، كوچكترین شهر آذربایجان در عهد اشكانیان و سامانیان است. در تأیید احتمالی این روایات، وجود چند پدیده باستانی و آثار حیات انسانی در فواصل مختلف بدان قوت بیشتری می‌بخشد.در مراجعه به سوابق تاریخی شهر به نظر می‌رسد كه مقر اولیه و هسته مركزی آن، یكی از محلات قدیمی موسوم به سعیدآباد بوده‌است و در قسمت جنوبی شهر قرار دارد.

قلعه چای عجب شیر

منطقه نمونه گردشگری قلعه چای با فاصله 55 كیلومتری از مركز این شهرستان، غنی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی بوده و گور دخمه تاریخی نیگه چی، روستای صخره ای چهار بلوط و دو چشمه آب معدنی از شاخص ترین جاذبه های آن به شمار می رود.این منطقه دارای پنج قلعه تاریخی و ثبت شده مربوط به هزاره اول پیش از میلاد بوده كه شامل قلعه ضحاك، كهن دژ، جوان قلعه و قلعه حوری است.قلعه چای از مناطق نمونه گردشگری آذربایجان شرقی بوده كه سالانه گردشگران و علاقه مندان زیادی را به سوی خود جذب می كند.

دیدنی های عجب شیر ، آذربایجان شرقی-lgATsEefbl

داش قلعه سی عجب شیر

داش قلعه سی یا قلعه ضحاك روی كوه منفرد در شهر عجب‌ شیر قرار دارد. بنابر گفته‌های مورخان این قلعه به‌عنوان دژ مورد استفاده قرار می‌گرفت و برجی دارد كه برای دفاع از قلعه ساخته‌ شده بود.مخزن‌‌های سنگ، آب‌انبار، تالار شورا، حمام و آسیاب از اجزای ساختمان قلعه بوده‌اند. قلعه به‌صورتی ساخته شده بود كه مهاجمان امكان حمله به آن‌ را نداشتند. اكنون نیز برای رسیدن به قلعه ضحاك  باید از راهی سخت و ناهموار بگذرید.

دیدنی های عجب شیر ، آذربایجان شرقی-lMH3OEzf2u

مسجد جامع شیرلو عجب‌ شیر

مساجد چوبی و تاریخی دوره صفوی كه خاستگاه معماری ابنیه های چوبی در آذربایجان بوده، به یقین كاخ های چهل ستون، هشت بهشت و عالی قاپو در اصفهان و برخی از ابنیه ها در ایران برگرفته از معماری چوبی آن است.این مساجد هم اكنون علاوه بر استفاده به عنوان اماكن مذهبی و مقدس، زمینه خوبی برای جذب گردشگران علاقه مند به آثار تاریخی و فرهنگی است.مساجد جامع شیرلو و روستاهای گوراوان و شیشوان از جمله مساجد چوبی شهرستان عجبشیر هستند كه سقف چوبی آنها به كنده كاری و رنگ آمیزی های طبیعی و گیاهی زیبایی مزین شده است.

دیدنی های عجب شیر ، آذربایجان شرقی-SLIXfDJ9d5

بندر رحمانلو

بندر رحمانلو از توابع دهستان دیزجرود غربی بخش مركزی شهرستان عجب شیر، در ساحل شرقی دریاچه ارومیه قرار گرفته است.زمانی كه آب دریاچه خشك نشده بود، این بندرگاه از بنادر مهم اسكله ای برای پهلوگیری كشتی ها در دریاچه اكوزیستی ارومیه به حساب می آمد و به داشتن آب شور و لجن های موجود در سواحل شرقی دریاچه ارومیه معروف بود.البته الان هم با اینكه اب دریا خشك شده است ولی به نظر كارشناسان و گردشگران، این بندر زیباترین نقطه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی است كه به عنوان منطقه ملی گردشگری نیز شناخته شده است.ساحل این بندر تاریخی از زمان‌های دور و به ویژه قاجاریه، محل تفریح عمومی مردم و شاهان این سلسله بوده است.

دیدنی های عجب شیر ، آذربایجان شرقی-23ErOWPvAb

آبشار هرگلان عجب‌ شیر

روستای هرگلان در شهرستان عجب‌ شیر یكی از مكان‌های گردشگری این شهر است كه طبیعتی بی‌نظیر دارد. آبشار هرگلان یكی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستاست. این آبشار در حدود ۵۰ متر ارتفاع دارد و برای رسیدن به آن باید نزدیك به ۲ ساعت از روستا پیاده‌روی كنید، البته مسیر پیاده‌روی بسیار راحت و همراه با تماشای منظره‌های بكر طبیعت است.

دیدنی های عجب شیر ، آذربایجان شرقی-5w18ch4u7o