ریپورتاژ آگهی
جاذبه های دیدنی مرند ، آذربایجان شرقی

جاذبه های دیدنی مرند ، آذربایجان شرقی

مرند یكی از شهرهای بزرگ و مهم استان آذربایجان شرقی و مركز شهرستان مرند است. این شهر در ۶۵ كیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده‌است. مرند با دارابودن ۱۵۶ هزار نفر جمعیت و ۲۸ كیلومتر مربع مساحت، سومین شهر پرجمعیت استان پس از تبریز و مراغه و دومین شهر بزرگ استان پس از تبریز محسوب می‌شود.
  • 1403/02/01
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : مرند
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان آذربایجان شرقی
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی مرند

مرند یكی از شهرهای بزرگ و مهم استان آذربایجان شرقی و مركز شهرستان مرند است. این شهر در ۶۵ كیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده‌است. مرند با دارابودن ۱۵۶ هزار نفر جمعیت و ۲۸ كیلومتر مربع مساحت، سومین شهر پرجمعیت استان پس از تبریز و مراغه و دومین شهر بزرگ استان پس از تبریز محسوب می‌شود و همچنین یكی از زیباترین و تاریخی ترین شهر های ایران می باشد. در ادامه همراه ایران توریسم باشید تا با جاهای دیدنی مرند در آذربایجان شرقی بیشتر آشنا شوید.

آتشكده مانداگارنا

شهر مرند دارای چهار واحد آتشكده بزرگ است كه با نام آتشكده مانداگارنا، گرگر، مزگید و مركید مشهور میباشد.این آتشكده ها عموما پس از حمله سپاهیان اسلام تخریب و باقی مانده از آنها را كول تپه مینامند. قدمت آتشكده مانداگارنا به چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح (ع) بازمیگردد و حدود شش هزار سال قدمت دارد.

جاذبه های دیدنی مرند ، آذربایجان شرقی-kMwx8ojhMT

مسجد پیر بالا (مزار همسر حضرت نوح «ع»)

«مسجد پیربالا» یا «مسجد بازار»، یكی دیگر از بناهای تاریخی در شهرستان مرند هست. گفته می شود پس از طوفان نوح «ع»، مدفن همسر حضرت نوح «ع»، بوده هست. بنای امروزی مسجد با تغییرات اساسی نسبت به بنای اولین آن روبه‌رو شده هست .در این مسجد ۳ عدد كتیبه‌ی متعلق به این اثر تاریخی دیده می شود كه یكی از آن‌ها در بالای محراب و دو كتیبه‌ دیگر در بالای سردر ورودی اصلی مسجد قرار دارد. این مسجد در نظر ارامنه و مسیحیان از اهمیت و احترام مخصوصاً‌ای برخوردار هست و می توان آن را از معدود مساجدی در استان آذربایجان برشمرد كه حدود چهار طرف آن را فضای آزاد تشكیل می دهد.

جاذبه های دیدنی مرند ، آذربایجان شرقی-tgKryyEov8

روستای اویندین

روستای اویندین یكی از جاهای دیدنی شهرستان مرند است كه به واسطه داشتن آثار تاریخی و آب گرم‌های معدنی برای گردشگران شناخته شده است. در این روستای قدیمی و متروك، در سال‌های دور، زندگی رونق داشته است. آبشار میان دره، چشمه‌های زلفی و قزل چشمه و تفرجگاه لزگه از جاذبه‌های دیدنی روستای اویندین‌اند.

جاذبه های دیدنی مرند ، آذربایجان شرقی-Bug9vAU5dU

كاروانسرای شاه عباسی پیام مرند

در فاصله‌ی ۱۳ كیلومتری از شهرستان مرند در مسیر مرند به تبریز و درون روستایی به نام «پیام»، می‌توان یكی از جاهای دیدنی مرند را مشاهده كرد كه به «كاروانسرای شاه عباسی پیام مرند»، شهرت یافته است. این كاروانسرا با قدمتی برابر با دوران فرمانروایی مغول و صفویه، از مهم‌ترین استراحتگاه‌ها و اماكن بین راهی و جاده‌ای است كه عنوان بزرگ‌ترین كاروانسرای شمال غرب كشور را به خود اختصاص داده است. این كاروانسرا به شكل هندسی مستطیل با چهار ایوان، سردری با ارتفاعی قابل توجه، گنبدخانه، حیاط مركزی، هشتی، چندین اتاق، چهار برج دایره‌ای، حیاط و ایوانی‌هایی جهت اقامت كاروانیان ساخته شده است.

جاذبه های دیدنی مرند ، آذربایجان شرقی-DvmDoHNDbT

كلیسای هوانس مقدس

این بنا یكی از ارزشمندترین بناهای تاریخی شهر میباشد كهبه گفته باستان شناسان در قرن پنجم و ششم میلادی ساخته شده است و نام آن برگرفته از نام یكی از یاران حضرت مسیح (ع) گرفته شده به نام یوحنا كه مسیحیان آن را هوانس مینامند. این بنا بارها توسط معمارهای برجسته و مشهور فرانسوی و روسی و استادان آذربایجانی بازسازی شده است. توصیه میشود به علت سردسیر بودن این منطقه در فصول گرم از این بنای تاریخی دیدن كنید.

جاذبه های دیدنی مرند ، آذربایجان شرقی-ORUIPQBoIn

كلیسای موجومبار “سنت هریپ سیمه”

به گفته برخی مورخان نام این كلیسا از نام هریپسیمه، دختر آشوت باگرادونی، پادشاه ارمنستان گرفته شده است كه در ۸۷۵ میلادی به درخواست زاكاریا زاگستی، جاثلیق ارمنی‌ها، امیران ارمنی او را به پادشاهی ارمنستان برگزیدند. در حال حاضر روستای موجومبار تا حدودی تخریب و فراموش شده اما كلیسای دیدنی هریپسیمه به این آبادی ارزش و اعتبار بخشیده است. خانه‌های این روستا بر فراز تپه، بر روی هم و به صورت پلكانی و از مصالحی چون خشت، گِل و سنگ لاشه ساخته شده‌اند.

جاذبه های دیدنی مرند ، آذربایجان شرقی-ReYzyycz9h

منطقه توریستی زنوز و سد زنوز

در یك منطقه كوهستانی خوش اب و هوا و سرسبز، منطقه ای توریستی به وجود امده كه با چشمه های متعددش و درختان پرشمار، تبدیل به منطقه ای رویایی شده است. امكان ماهیگیری بر روی سد زنوز و دشت وسیع پر از سبزه این منطقه از ویژگی های منحصر به فرد روستا به شمار می رود.

جاذبه های دیدنی مرند ، آذربایجان شرقی-O3JsNkWNkP

پیست اسكی پیام

این پیست اسكی “پیام” یا به گویش محلی ها “یام” در دامنه ارتفاعات كوه میشو قرار دارد و همه ساله مقصد تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی میباشد و همیشه مورد استقبال مردم آذربایجان شرقی نیز است. در فصول سرد به عنوان پیست اسكی و در فصول گرم به علت آب و هوای معتدل، وجود چشمه ها وآب های روان تفرجگاه بسیاری از طبیعت دوستان محسوب میشود.

جاذبه های دیدنی مرند ، آذربایجان شرقی-gt2EYZYcRG

گول تپه مرند

گول تپه منطقه ی وسیعی است كه در پشت گورستان عمومی باغ رضوان مرند در داخل باغ های مشجر قرار دارد كه در اثر خاكبرداری وسیع جهت كود باغات و كف كوره های آجرپزی ، از صورت یك تپه ی مرتفع بصورت یك گودال وسیع در آمده است. این قلعه در قسمت شرقی شهر مرند واقع شـده و آثار بجای مانده از آن نشان میدهد كه این قلعـه در هزاره چهارم قبل از میلاد یعنی ۶۰۰۰ سال پیش بنا گردیده است.ول‌تپه به جائی اطلاق می‌شود كه تودهٔ بزرگی از خاكستر بصورت طبقه‌طبقه، روی هم انباشته شده و بصورت تپه‌ای مانند درآمده ‌باشد. در آذربایجان غربی بویژه كناره‌های دریاچه ارومیه كه مركز آتشكده‌های ایران بوده ‌است، كول‌تپه‌های زیادی برجا مانده‌است.

جاذبه های دیدنی مرند ، آذربایجان شرقی-dLcwpeyEBJ

طاق و قلعه هلاكو

اثاری كهن كه با اجر های بسیار در دوره مغول به شكل زیبایی بنا شده است. این قلعه كه در قدیم با نام ” كاخ هلاكو” معروف بوده است با معماری به سبك مغولی در مساحتی بالغ بر900 متر با اجر و سفال های بسیار قدیمی كه عمرشان به هزاره نخست پیش از میلاد مسیح می رسد بنا شده است. طاق های این بنا همگی با اجر های خشت و گلی و با ظرافت خاصی ساخته شده است. كاشی های فیروزه ای و خط های كوفی دور تا دور طاق بنا را در زیبایی و شگفتی محاصره كرده است.

جاذبه های دیدنی مرند ، آذربایجان شرقی-Y5U4GQFPWe

غار دوگیجان

این غار، كه از نوع غارهاى استلاكتیت‌ است، ‌در شرق شهر مرند قرار دارد و راه دسترسى به آن سواره‌رو مى‌باشد. دوگیجان یكی از روستاهای استان آذربایجان شرقی درقسمت شرقی حومه شهرستان مرند واقع شده كه پس از گذشتن ار روستای ارد كلو و بناب جدید و زرقان به این روستا می رسیم. مابین روستای زرقان و دوگیجان كوه مرتفعی است به نام مقاطقع كه غار در این كوه واقع شده است. دهانه غار به عرض ۵.۳ متر است. غار به فاصله حدود 6 كیلو متری شرق روستا واقع شده كه از دو مسیر مالرو می شود به آن رسید. ورود به غار بصورت تقریبا عمودی از سوراخی كه میبایست بصورت تك تك وارد آن شد میسر است.

جاذبه های دیدنی مرند ، آذربایجان شرقی-60qma7plGc

روستای دوگیجان مرند

روستای دوگیجان در شهرستان مرند قرار دارد. در این منطقه ییلاقی حدود ۳۰۰ نفر زندگی می كنند این روستا خوش آب و هوا ، كوهستانی ، دارای مردمانی خونگرم و مهمان نواز و سختكوش می باشد .مردم این روستا به شغل های دامداری ، قالیبافی و كشاورزی مشغول هستند. لباس محلی این روستا در نوع خود از نظر رنگ و اشكال پارچه كم نظیر است. جهت رفتن به این روستا در شهرستان مرند پس از گذشتن از روستای زرقان و بناب می توان به مرتفع روستای این منطقه پا گذاشت . بازدید از مناظر و غار زیبای آن بسیار لذت بخش است.

جاذبه های دیدنی مرند ، آذربایجان شرقی-sCOELjmicP