ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی ورزقان در آذربایجان شرقی

جاهای دیدنی ورزقان در آذربایجان شرقی

یكی از شهرهای آذربایجان شرقی ورزقان می باشد كه در فاصله حدودا ۸۰ كیلومتری از مركز استان قرار دارد این شهر به دلیل قرارگیری در منطقه كوهستانی دارای آب و هوای معتدل در فصل تابستان و هوایی سرد در زمستان است.
  • 1403/01/30
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : ورزقان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان آذربایجان شرقی
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی ورزقان در آذربایجان شرقی

یكی از شهرهای آذربایجان شرقی ورزقان می باشد كه در فاصله حدودا ۸۰ كیلومتری از مركز استان قرار دارد این شهر به دلیل قرارگیری در منطقه كوهستانی دارای آب و هوای معتدل در فصل تابستان و هوایی سرد در زمستان است.مناطق طبیعی و بكر ورزقان در كنار آثار تاریخی آن این شهر را به منطقه ای توریستی برای مسافران تبدیل كرده است در ادامه همراه با ایران توریسم شوید تا با جاهای دیدنی ورزقان آشنا شوید.

كاروانسرای عباسی برازین

برازین روستایی از توابع ورزقان است. در این روستا كاروان‌سرایی وجود دارد كه در دوران صفویه برای استفاده بازرگانان ساخته شده بوده است. بنای كاروان‌سرا در دره‌ای عمیق به نام ایلگینا چای ساخته شده است. كاروان‌سرای عباسی برازین از بزرگ‌ترین كاروا‌ن‌سراهای استان آذربایجان شرقی است و در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

جاهای دیدنی ورزقان در آذربایجان شرقی-oEKmBIB4aj

مسجد جامع خاروانا

این مسجد در مركز بخش خاروانا در ۷۰ كیلومتری شهر ورزقان واقع شده‌ است و از جاهای دیدنی ورزقان است. قدمت این مسجد به سده‌ های ۶ و ۷ هجری قمری می‌رسد این مسجد در نوع خود كم‌ نظیر بوده و بعد از انقلاب اسلامی به پاس پیگیریهای مردم شریف خاروانا و مسئولین وقت مرمت شده ‌است. این مسجد توسط دختران بایندربیگ ساخته شده ‌است. آن‌ها به ‌طور همزمان لنگه مسجد خاروانا را در اردوباد نخجوان ساخته بودند. در آن زمان بایندر بیگ حاكم دیزمار ارسباران و اردوباد بوده و قبر وی در روستای دوزال قرار دارد. دوزال اقامت گاه زمستانی و شهر خاروانا اقامتگاه تابستانی بایندربیگ بود.

جاهای دیدنی ورزقان در آذربایجان شرقی-poA5MHRKuE

قوچ سنگی از جاهای دیدنی ورزقان

قوچ‌های سنگی آثاری از ذوق و هنر دستان توانای نیاكان ما هستند كه با آمیزه‌ای از اعتقادات قومی و نقش و نگارهای بومی برای انتقال فرهنگ و هنر دست و تغییر شكل و فرم دادن بر روی سنگ‌ها استفاده می‌شده اند . قوچ های سنگی در ادوار مختلف تاریخ ( پیش از اسلام تا سلجوقی و یا بعد از آن تا دوره آق قویونلوها و صفویان تا به امروز) به عنوان نماد قدرت و شكست ناپذیری، سلامت و درمان ابدی و جاودانگی بر سر مزار افراد گوناگون از پهلوانان تا جنگ آوران و بزرگان و اشراف و همچنین در میادین شهرها و روستاها، اماكن مقدس و عبادتگاه‌ها قرار می‌گرفتند.

مجسمه قوچ های سنگی در بسیاری از روستاهای ورزقان از جمله: لبلاب، گوی گنبد، نگارستان، آقابابا سنگ، آقابابا فرامرزی، سغندل و بسیاری از روستاهای دیگر پراكنده شده اند.

جاهای دیدنی ورزقان در آذربایجان شرقی-GTFRv9pKRt

بنای امیرارشد:

ساختمان امیر ارشد كه در زبان محلی “داش دامداش” گفته می شود توسط امیر ارشد، خان آن منطقه كه مربوط به اواخر دوره قاجار است در دو طبقه با وسعت یك هزار و ۱۰۰ متر مربع از سنگ ساخته شده است،این بنا در ۱۲كیلومتری غرب ورزقان در روستای آبخواره(اوخارا) قرار دارد. این عمارت مجلل و با شكوه توسط مهندس « كرسلنسكی » روسی ساخته شده است.

جاهای دیدنی ورزقان در آذربایجان شرقی-Q9SNeYsDUh

منطقه چیچكلی

چیچكلی در زبان تركی به معنای گلستان است و واقعاً این منطقه شباهت زیادی به گلستان دارد. چیچكلی از منطقه‌های بكر و زیبای شهر ورزقان و از جاهای دیدنی ورزقان است كه از كوه‌هایی سرسبز و پر از گل و درخت تشكیل شده است. این منطقه در اردیبهشت تبدیل به باغی پر از گل می‌شود كه بی‌نهایت زیباست. چیچكلی یكی از منطقه‌های خوش آب‌و‌هوای ارسباران است كه در بهار و تابستان میزبان گردشگران زیادی است.

جاهای دیدنی ورزقان در آذربایجان شرقی-0apzMMeET1

قلعه جوشین

قلعه جوشین در ۲۶ كیلومتری غرب ورزقان و ۶ كیلومتری روستای تاریخی و معدن خیز جوشین و در قلب محال تاریخی دیزمار ارسباران به مركزیت شهر باستانی خاروانا در یك منطقه كوهستانی سخت‌گذر در بالای یك كوه مرتفع قرار گرفته‌ است. در كاوش‌هایی كه در آن صورت گرفته، سفالینه‌هایی از هزارهٔ اول قبل از میلاد و قرون اولیه اسلام به دست آمده ‌است. قلعه جوشون كه احتمالاً از قلعه ‌های بابك خرمدین بوده.

جاهای دیدنی ورزقان در آذربایجان شرقی-zkdtRcWuae

گنبد الله الله

برج گنبد الله الله در روستای گوی گنبد از توابع شهرستان ورزقان و بخش خاروانا و در قبرستان قدیمی روستای كبود گنبد قرار گرفته است كه مربوط به اواخر دوره ایلخانان است و از جاهای دیدنی ورزقان می باشد.

پلان مقبره دایره ای شكل با قطر نزدیك به ۵ متر و در دو طبقه كه شامل سردابه و طبقه اول است ساخته شده است، ازاره بنا سنگی و ساقه بنا با آجر چهارگوش قرمز بنا شده و كلمه الله با آجركاشی فیروزه ای بر روی آن تزئین شده است، متن كلمات روی بدنه الله و محمد است.

گنبد الله الله با شماره ۲۵۱۵ در تاریخ ۱/۹/۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. و بر فراز یك كوه صخره ‌ای در یك منطقه كوهستانی زیبا در شمال غربی شهر ورزقان واقع شده ‌است.

جاهای دیدنی ورزقان در آذربایجان شرقی-cgquKigxWi

آبشار گل آخور یكی از جاذبه های گردشگری ورزقان

آبشار گل‌آخور در روستایی با همین نام قرار دارد و از سه چشمه بالادست روستا سرچشمه می‌گیرد. آب این سه چشمه زمین‌های سر راه خود را سیراب می‌كند و در نهایت تبدیل به آبشاری خروشان و تماشایی می‌شود كه چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌كند.

ارتفاع آبشار در حدود ۱۰ متر است و از دره‌ای سرازیر میشود. گل‌آخور در تركی به معنی گل ریز است.

جاهای دیدنی ورزقان در آذربایجان شرقی-uaAtqhoZXQ

سنگ نگاره قوشاداش سونگون

سنگ نگاره ها یا هنرهای صخره ای، كهن ترین آثار تاریخی و هنری بجای مانده از بشر هستند، به تعبیری بستر به وجود آمدن حروف رمزی، خط، تبادل پیام، زبان، تاریخ، اسطوره ها، هنر و فرهنگ از سنگ نگاره‌ها است و آن‌ها از بهترین ابزارهای رمزگشایی ما قبل تاریخ هستند. محوطه های دارای نقوش ذكر شده، واقعاً موزه های سنگی هنرهای صخره ای هستند كه هر بیننده با ذوقی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند.

از این سنگ نگاره ها در قوشاداش سونگون یعنی شمال غربی دشت معادن مس سونگون نیز برسینه سنگ ها نقش بسته اند كه مربوط به تصاویر رقص انسان و حیوان است، قدمت این نقش برجسته صخره ای سونگون را به هزاره ۴ تا۳ ق.م تخمین زده اند. این سنگ نگاره ها كه گویای قدمت هزاران ساله منطقه است با شماره ۱۷۵۱۵ در تاریخ ۶/۱۲/۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و از جاهای دیدنی ورزقان می باشند.

جاهای دیدنی ورزقان در آذربایجان شرقی-xyndfampyy

منطقه سرسبز و بی نظیر هفت چشمه :

منطقه هفت چشمه تقریبا در ۵۰ كیلومتری شمال شهرستان ورزقان و بعد از روستای خوینه رود (خویناری) وقلعه آغجه قلعه واقع شده است. طبیعت هفت چشمه تقریباً تا حدودی شبیه به چیچكلو است وجه تسمیه این منطقه به خاطر چشمه های هفتگانه ای بوده كه در منطقه وجود داشته است ولی در حال حاضر از این هفت چشمه فقط سه چشمه باقی مانده و چهار چشمه دیگر خشك شده است.

جاهای دیدنی ورزقان در آذربایجان شرقی-GNpUhG6Wlp