ریپورتاژ آگهی
جاذبه های دیدنی جلفا ، آذربایجان شرقی

جاذبه های دیدنی جلفا ، آذربایجان شرقی

جلفا شهری در آذربایجان شرقی است كه آثار و دیدنی های جلفا نشان میدهد افرادی كه در آن زندگی میكردند، جزو اقلیت های مذهبی بوده اند. وجود بازار و مراكز خرید بسیار و همینطور واقع شدن در منطقه آزاد تجاری نیز، جلفا را به یكی از مهم‌ترین قطب‌های تجاری كشور تبدیل كرده است.
  • 1403/01/28
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : جلفا
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان آذربایجان شرقی
تلفن : 66059000-021

جاذبه های دیدنی جلفا

جلفا شهری در آذربایجان شرقی است كه آثار و دیدنی های جلفا نشان میدهد افرادی كه در آن زندگی میكردند، جزو اقلیت های مذهبی بوده اند. وجود بازار و مراكز خرید بسیار و همینطور واقع شدن در منطقه آزاد تجاری نیز، جلفا را به یكی از مهم‌ترین قطب‌های تجاری كشور تبدیل كرده است. جلفا همینطور از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است كه زیبایی‌های آن شما را مجذوب خود خواهد كرد. سفر به شهر جلفا سفری پرخاطره از رود مرزی ارس، كلیساهای تاریخی و مركزهای تجاری پررونق است. در ادامه مطلب همراه ایران توریسم باشید تا با جاهای دیدنی جلفا بیشتر آشنا شوید.

كلیسای سن استپانوس

كلیسای سن استپانوس، یا كلیسای استفانوس مقدس دومین كلیسای مهم ارامنه ایران است كه از نظر اهمیت بعد از قره كلیسا قرار دارد. این كلیسای استپانوس مقدس در شش كیلومتری روستای دره شام به فاصله ۱۵ كیلومتر در غرب شهر جلفا واقع در استان آذربایجان شرقی است.كلیسا ابعادی در حدود ۱۵.۸۵ در ۲۲.۳۷ متر و دارای دو ورودی است. ورودی غربی كه در بالای آن بر روی ۴ ستون بالكنی وجود دارد برای سرودخوانی گروه كر كلیسا و همچنین ورودی بعدی كه در سمت جنوب كلیسا واقع شده است. در قسمت بیرونی آن و درست چسبیده به كلیسا ساختمان ناقوسخانه گنبد دار قرار دارد.

جاذبه های دیدنی جلفا ، آذربایجان شرقی-IdJ8WClrJN

روستای اوشتبین

روستای اوشتبین یكی از ده‌ها روستایی است كه در حاشیه رود ارس قرار دارد. این روستا كه در دل كوه‌های بلند آذربایجان شرقی قرار گرفته  بكر و دست‌ نخورده‌ترین روستای این منطقه می‌باشد. جالب است بدانید قدمت روستای اوشتبین به دوره صفویه بازمی‌گردد این نكته در كتیبه‌های مرمرِ موجود در سر در خانه‌ها قابل‌رؤیت است.همچنین این روستا چون در میان سه كوهستان كیامكی، كوه‌‌های دودسته‌شان و قازان داغی واقع شده است به این نام مشهور می‌باشد.

جاذبه های دیدنی جلفا ، آذربایجان شرقی-4Hdhb5sq5J

كلیسای چوپان

كلیسای چوپان، كلیسایی تاریخی است كه در غرب شهر مرزی جلفا در كناره رودخانه ارس، در میان كوه‌های رسوبی سرخ رنگ قرار دارد و مكانی برای عبادت چوپانان ارمنی ساكن روستاهای اطراف در این منطقه بوده است. بنای این كلیسا به دلیل اینكه مورد استفاده قشر ساده و بی‌آلایش چوپانان بوده، بسیار ساده، زیبا و بی‌آلایش ساخته شده است.

جاذبه های دیدنی جلفا ، آذربایجان شرقی-LZzPnIZVVi

كاروانسرای خواجه نظر

یكی دیگر از جاهای دیدنی جلفا كاروانسرای خواجه نظر می باشد . این كاروانسرای تارخی در زمان صفویان بنا شده است و از مكان های گردشگری جلفا با ارزش تاریخی است كه در به دستور شاه عباس برای برای تشویق تاجر بزرگ و موفق خواجه نظر درست شده است.

جاذبه های دیدنی جلفا ، آذربایجان شرقی-sY0pPmrmRZ

پل ضیاء الملك

پل ضیاء الملك در شش كیلومتری غرب جلفا در كنار پاسگاه مرزی عباسی قرار گرفته و به‌عنوان یكی از آثار ملی در كشور شناخته می‌شود. این پل تاریخی در پیش از میلاد و در زمان اوراتوها احداث شده و بعدها توسط «ضیاء الملك نخجوانی» مرمت شده است.

جاذبه های دیدنی جلفا ، آذربایجان شرقی-lqwXd2eOEs

حمام جلفا

حمام جلفا از بناهایی است كه شیوه معماری اسلامی در آن بسیار نمایان است. امروزه باستان شناسان دقیقا نمیدانند این بنا متعلق به چه زمانی است اما بر طبق نظریه ای میگویند به دوره حكومت قاجاریه برمیگردد. این حمام در جاده قدیم تبریز به جلفا قرار دارد و برای استحمام افرادی بوده كه در این مسیر رفت و آمد میكردند.

جاذبه های دیدنی جلفا ، آذربایجان شرقی-adcUVSSIMc

آبشار آسیاب خرابه

آبشاری تماشایی بالای كوه كیامكی قرار دارد كه به نام آسیابی كه در آن نزدیكی بوده است شناخته می‌شود. آسیاب آبی با گذشت زمان تخریب شده اما آب آبشار آن منطقه را به یكی از زیباترین منظره‌های طبیعی جلفا تبدیل كرده است. آبشار آسیاب خرابه از چندین آبشار بزرگ و كوچك تشكیل شده كه بلندترین آن‌ها ۱۰ متر ارتفاع دارد و گیاهان آبی كه روی صخره‌های آبشارها رشد كرده‌اند محیطی دیدنی را تشكیل داده‌‌اند.

جاذبه های دیدنی جلفا ، آذربایجان شرقی-5g5rxFEOHB

رودخانه ارس

رودخانه ارس یا آراكس قدیم از ارتفاعات هزار بركه در جنوب ارزروم در كشور تركیه سرچشمه می‌گیرد و از نزدیكی دوالو تا قره دونی در مرز ایران جریان دارد. این رودخانه زیبا نزدیك به ۱۰۷۲ كیلومتر طول دارد و از غرب به شرق سرازیر شده و از استان‌های اردبیل، آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی می‌گذرد.

جاذبه های دیدنی جلفا ، آذربایجان شرقی-rsjkEn0wU7

سد ارس

سد ارس روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در چهل كیلومتری شهر جلفا احداث شده است. دریاچه سد ارس، دریاچه بسیار زیبایی است كه دارای انواع زیادی از ماهیان آب شیرین است و از لحاظ توریستی و ماهیگیری جایگاه بسیار خوبی دارد.

جاذبه های دیدنی جلفا ، آذربایجان شرقی-8NeiX1p8Gb

جاده مرزی ارس جلفا

این جاده مرزی دارای طبیعتی زیبا و دوست داشتنی است جنگل های اطراف این جاده دارای مناظری زیبا هستند در این جاده مرزی می توانید دور دست هایی از نخجوان كه در مرز ارمنستان قرار داارد را مشاهده كنید.

جاذبه های دیدنی جلفا ، آذربایجان شرقی-DKasmzLRCo

آبشار ماهاران

در كنار رودخانه ارس كه در منطقه حفاظت شده ی كیامكی در جنوب شرقی لیوار جان آبشاری به نام ماهاران قرار دارد. جالب است بدانید كه این آبشار زیبا بیش از ۱۵ متر ارتفاع دارد و طبیعت‌ گردان، دوست ‌داران طبیعت و كوهنوردان زیادی را به سمت خود سالانه جذب می كند. در قلب آبشار ماهاران، چشمه ‌های كوچك و بزرگی مشاهده می ‌كنید كه از دامنه‌‌ های كوه به دره واژگون شده ‌اند، آب این چشمه‌‌ ها باعث حاصلخیزی درختان و گل‌‌های پراكنده اطراف شده است.

جاذبه های دیدنی جلفا ، آذربایجان شرقی-mjMSQ6vGuZ

پارك ملی كمتال

پارك ملی كمتال یا كنتال از هفت هزار هكتار در شمال استان آذربایجان‌شرقی در مرز بین‌المللی با جمهوری ارمنستان برخوردار است و جزئی از شمال‌شرقی پناهگاه حیات‌وحش كیامكی به شمار می‌رود. در حال حاضر این پارك از جمله مناطق حفاظت شده از سوی اداره محیط‌زیست در استان آذربایجان‌شرقی است كه جهت محافظت از منابع طبیعی و حیوانی این منطقه تاسیس شده است.

جاذبه های دیدنی جلفا ، آذربایجان شرقی-dtJhxNsrfU

مجموعه كردشت یكی از جاذبه های گردشگری جلفا

كردشت روستایی تاریخی است كه در نزدیكی شهر جلفا قرار دارد. این روستای تاریخی در گذشته اهمیت استراتژیك زیادی داشته و در دوره قاجار پایگاه مهمی در هنگام جنگ ایران و روسیه بوده است. كردشت علاوه‌بر خانه‌های روستایی و طبیعت زیبا مكان‌های تاریخی زیادی دارد كه مورد توجه گردشگران است. حمام كوچك، حمام بزرگ، دیوان‌خانه، قلعه كردشت، یخچال و مسجد غریب از مهم‌ترین بناهای روستای كردشت‌اند.

جاذبه های دیدنی جلفا ، آذربایجان شرقی-fv4HH7P9ni

روستای دوزال

روستای زیبای دوزال در كنار رودخانه ارس در مرز كشور ارمنستان در بخش سیه‌رود شهر جلفا جای گرفته است. این روستای بی‌نظیر، امامزاده‌های فراوانی مربوط به دوره سلجوقیان را دارد كه در میان آن‌ها امامزاده شعیب كه در برج دوزال قرار دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یكی از مهم ترین آثار تاریخی كشور در این روستا محسوب می‌شود كه در مكانی باصفا بر فراز كوهی مشرف به رودخانه ارس بنا شده است. ساخت برج تاریخی دوزال به قرن هفتم هجری قمری و دوره حكومت ایلخانان می‌رسد.

جاذبه های دیدنی جلفا ، آذربایجان شرقی-brc1SLa6na

بازارچه مرزی جلفا

یكی از عمده دلایلی كه افراد به سمت شهر جلفا سفر می كنند، قرار گرفتن این شهر در مرز ایران است و به طبع وجود بازارچه های متنوعی است كه در آن وجود دارد. بازارچه مرزی جلفا از سال ۱۳۷۳ شروع به فعالیت كرده و در حال حاضر یكی از پر رونق ترین و پر رفت و آمدترین مناطق این شهر مرزی در آذربایجان شرقی به شمار می رود. این بازار در روزهای ۹ و۱۰ محرم، ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان، ۲۵ شوال، ۱۴ خرداد به احتمال زیاد بازارچه تعطیل می باشد.

جاذبه های دیدنی جلفا ، آذربایجان شرقی-JMwXvHYc2W