ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی كامیاران

جاهای دیدنی كامیاران

كامیاران یكی از شهرهای استان كردستان است كه در ۷۰ كیلومتری شهر سنندج قرار گرفته است. این شهر طبیعت بكری دارد؛ به همین دلیل هرچه از جذابیت و دیدنی‌های كامیاران بگوییم كم است. از روستاهای بكر گرفته تا كوهپایه‌های سرسبز همگی در این منطقه جاذبه گردشگری وجود دارند.
  • 1403/01/19
  • استان : کردستان
  • شهر : کامياران
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : كردستان
تلفن : 66059000-021

كامیاران یكی از شهرهای استان كردستان است كه در ۷۰ كیلومتری شهر سنندج قرار گرفته است. این شهر طبیعت بكری دارد؛ به همین دلیل هرچه از جذابیت و دیدنی‌های كامیاران بگوییم كم است. از روستاهای بكر گرفته تا كوهپایه‌های سرسبز همگی در این منطقه جاذبه گردشگری وجود دارند. در این مقاله می‌خواهیم جاهایی از كامیاران را به شما معرفی كنیم كه شاید كمتر با آن‌ها آشنا باشید. پس پیشنهاد می‌كنیم كه این مقاله را از دست ندهید.

جاهای دیدنی كامیاران-7ll7FhGIMS

كامیاران كجاست؟

كامیاران یكی از توریستی‌ترین شهرهای استان كردستان است كه مردم آن به زبان كردی تكلم می‌كنند. پیشینه این شهر به دوره آشوریان برمی‌گردد؛ لذا می‌توان گفت یكی از قدیمی‌ترین نواحی ایران است. این شهر دارای ۳۰ منطقه نمونه گردشگری و ۴ روستای هدف گردشگری است. همچنین با داشتن ده‌ها آثار تاریخی یكی از برترین مقاصد استان كردستان شناخته می‌شود. كامیاران به دلیل قرار گرفتن در نزدیكی كوهستان آب و هوایی معتدل دارد. به نحوی كه زمستان‌های آن سرد و تابستان‌های آن خنك است.

دیدنی های كامیاران

جاهای دیدنی كامیاران متنوع‌اند اما برخی از آن‌ها كمتر شناخته شده‌اند. لذا در این مقاله تلاش داریم تا به طور جامع به معرفی آن‌ها بپردازیم.

دریاچه شهر كامیاران

در نزدیكی جاده سنندج دریاچه شهر قرار گرفته كه چشم‌اندازی تماشایی دارد. وجود فضای سبز، چشم‌انداز زیبا و نسیم خنك باعث شده تا همواره ماجراجویان را جذب خود كند. 

كتیبه تنگی ور

یكی دیگر از جاهای دیدنی كامیاران كتیبه تنگی ور است كه مورد مطالعه باستان شناسان هم قرار گرفته است. این سنگ نوشته برای اولین بار در سال ۱۳۴۷ مورد بررسی قرار گرفته و محققان دریافتند كه متعلق به دور آشوریان است. تصاویر موجود در این كتیبه شامل سارگن دوم پادشاه آشوری است كه اطلاعات جالبی را در اختیار باستان شناسان قرار می‌دهد. همچنین برروی این كتیبه خطوط میخی وجود دارد كه به بیان جنگ‌ها و فتوحات پادشاهان زمان اشاره می‌كند. كتیبه تنگی ور بر روی كوه زینانه حكاكی شده است و طی مدت زمان كمی می‌توان به آنجا رسید.

جاهای دیدنی كامیاران-GkrR5Rvqsr

چشمه كواز

این چشمه در ۵۰ كیلومتری شهر كامیاران قرار دارد و به عنوان یكی از معروف‌ترین جاهای دیدنی كامیاران شمرده می‌شود. آب این چشمه طعم گوگرد دارد و سرشار از مواد آهنی است. آب چشمه كواز بعد از خارج شدن از زمین در حوضچه‌ای كوچك جمع می‌شود و كاربری درمانی دارد. از آب آن در درمان بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود. همچنین برای بیماری‌های روماتیسم و امراض پوستی كاربرد دارد.

زیارتگاه حضرت عكاشه

از دیگر دیدنی های كامیاران می‌توان به زیارتگاه‌ حضرت عكاشه اشاره كرد. این بزرگوار از جمله اصحاب پیامبر بود كه امروزه مزار او در نزدیكی روستای كاشتر قرار دارد. بومیان این منطقه بر این باورند كه حضرت عكاشه از سوریه راهی این منطقه شد تا حاوی پیغام صلح باشد. اما درباره او اطلاعات زیادی در دسترس نیست. امروز بنای ساده حضرت عكاشه زیارتگاه مردم كامیاران است و گردشگران فراوانی هم از آن بازدید می‌كنند.

روستای پالنگان

یكی از اصلی‌ترین دیدنی‌های كامیاران روستای پالنگان است. این روستای باشكوه به دلیل داشتن معماری پلكانی تداعی‌گر روستای ماسوله است. به نحوی كه خانه‌ها بر روی سقف یكدیگر ساخته شده‌اند. فضای روستای پالنگان كوهستانی است و در حوالی آن می‌توان جنگل و درختان بلند را دید. همچنین رودخانه‌ای پرآب از دل روستا عبور می‌كند كه به جذابیت آنجا افزوده است. وجود طبیعت بكر در این منطقه باعث شده تا همواره گردشگران راهی پالنگان شوند. همچنین در ایام نوروز شاهد گردهمایی مردم روستا هستیم كه خود یك جاذبه دیدنی محسوب می‌شود. روستای پالنگان برای ماجراجویی گزینه‌ای عالی است. زیرا هم طبیعت دل‌فریب دارد و هم آتشكده‌ای تاریخی در حوالی آن. همچنین یك پل و قلعه قدیمی نیز در كنار روستا قرار دارد كه حسابی شما را سرگرم می‌كنند. بازدید از پالنگان می‌تواند یك روز از سفرتان را به خود اختصاص دهد كه به كشف جاهای جدید می‌ارزد.

جاهای دیدنی كامیاران-KEvvhEumm5

قلعه‌های تاریخی كامیاران

در حوالی شهر كامیاران قلعه‌های تاریخی گوناگونی قرار دارد كه هركدام یك جاذبه گردشگری محسوب می‌شوند. از جمله آن‌ها قلعه پالنگان است كه در حوالی این روستا قرار دارد. همچنین می‌توان به قلعه بزوش، دژ كشور خان و تپه قلعه گاه اشاره كرد كه همگی گواه بر تاریخ این منطقه‌اند.

محوطه‌های تاریخی و باستان‌شناسی

یكی دیگر از جاهای دیدنی كامیاران محوطه‌های تاریخی آنجاست. از جمله آن‌ها می‌توان به محوطه دار برو یا درخت بلوط اشاره كرد. همچنین می‌توانید به بازدید از تپه تیانه یا كلوك خان بروید و از این بنای پیش از میلاد دیدن كنید. تپه تیانه آثار گوناگونی از دوره‌های اسلامی، ساسانی و هزاره سوم پیش از میلاد را در خود جای داده است. همچنین سفال‌های مختلفی به رنگ‌های كرم، خاكستری و مشكی در آنجا كشف شده است. بازدید از این تپه می‌توانید مثل ماشین زمان شما را به گذشته‌های خیلی دور ببرد.

پارك‌های كامیاران

در داخل شهر كامیاران پارك‌های متعددی وجود دارد كه می‌توانند فضای خوبی برای استراحت گردشگران باشند. از جمله آن‌ها می‌توان به پارك معلم اشاره كرد. این پارك سرسبز امكانات اولیه را در خود جای داده و می‌توانید از فضای سبز آن لذت ببرید. هرساله در ایام نوروز گردشگران زیادی در آنجا صبحانه خود را میل می‌كنند. سرویس بهداشتی و پاركینگ نیز از جمله امكانات اولیه پارك معلم كامیاران است. پارك باغبانی، پارك بعثت و پارك جاده سنندج نیز از دیگر پارك‌های كامیاران است كه امكانات قابل قبولی دارند.

منطقه حفاظت شده كوسالان و شاهو

این منطقه حفاظت شده از جمله دیدنی های كامیاران است كه در كوهستان واقع شده است. در واقع كوه‌های هورامان، كوسالات و دالانی كلكسیونی از زیبایی‌های طبیعی را تقدیم شما می‌كنند. چشم‌انداز زیبا، طبیعت بكر، آسمان آبی و سكوت محض در آنجا آرامش را نصیبتان می‌كند. اگر علاقه به طبیعت گردی دارید فراموش نكنید كه در سفر به كامیاران حتماً سری به منطقه حفاظت شده كوسالان و شاهو بزنید.

جاهای دیدنی كامیاران-2OpJdhDaw2

مراكز خرید كامیاران

علاوه بر جاهای دیدنی كامیاران بد نیست تا با مراكز تجاری این شهر هم آشنا شویم. با خرید سوغات از این پاساژ‌ها با دست پر به خانه برگردید.
- مجتمع تجاری كردستان
- مجتمع تجاری نور
- پاساژ وحدت
- پاساژ تجارت
- پاساژ ملت

در كامیاران كجا اسكان كنیم؟

حالا كه با دیدنی های كامیاران آشنا شدیم بد نیست تا درباره هتل‌های این شهر نیز بیشتر بدانیم. البته باید بدانید كه در كامیاران هتل‌های لوكس وجود دارد. بااین‌حال مهمان‌پذیر آرام یكی از بهترین مكان‌ها برای اسكان در این شهر است. این مهمان‌پذیر فضایی دنج و خدمات خوبی ارائه می‌دهد. به نحوی كه خستگی شما را رفع می‌كند. كامیاران چندین اقامتگاه بومگردی هم دارد كه فضایی سنتی و جذاب دارند. اقامتگاه ژین و تریفه از جمله اقامتگاه‌های سنتی كامیاران به شمار می‌آیند كه خدمات قابل قبولی ارائه می‌دهند. سرویس خواب، سیستم سرمایشی و گرمایشی، پاركینگ و صبحانه از جمله امكان اقامتگاه‌های بومگردی كامیاران است.

كلام پایانی
جاهای دیدنی كامیاران شاید تنوع زیادی نداشته باشند؛ اما جذابیت فراوان دارند. به نحوی كه هم از شكوه پالنگان لذت می‌برید و هم از فضای آرام چشمه كواز.