ریپورتاژ آگهی
جاذبه های دیدنی قروه ، كردستان

جاذبه های دیدنی قروه ، كردستان

كردستان یكی از استان‌‌های ایران به مركزیت سنندج است كه در غرب كشور واقع شده ‌است. این استان كه در دامنه‌ها و دشت‌های پراكنده سلسله كوه‌های زاگرس میانی قرار گرفته ‌است
  • 1403/01/18
  • استان : کردستان
  • شهر : قروه
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : كردستان
تلفن : 66059000-021

كردستان یكی از استان‌‌های ایران به مركزیت سنندج است كه در غرب كشور واقع شده ‌است. این استان كه در دامنه‌ها و دشت‌های پراكنده سلسله كوه‌های زاگرس میانی قرار گرفته ‌است، یكی از استان های بسیاز زیبا با طبیعت دیدنی است. استان كردستان با كشور عراق ۲۰۰ كیلومتر مرز مشترك دارد. موقعیت طبیعی و ویژگی‌های جغرافیایی منطقه از قبیل كوه‌های مرتفع، آبشارها و رودهای خروشان، شكارگاه‌ها و غارهای طبیعی و همچنین اماكن و عمارت های تاریخی باعث جذب گردشگران به این استان می شود.

قروه (Qorveh) شهری در غرب ایران است. این شهر، مركز شهرستان قروه است كه سومین شهر پرجمعیت در استان كردستان به‌ شمار می‌آید. این شهرستان در دشت وسیعی در شرق شهر سنندج قرار دارد و با بخش اپاختر باختری (شمال غربی) استان همدان هم‌مرز است، كه این دشت از اپاختر (شمال) به شهرستان بیجار و از جنوب به استان كرمانشاه محدود است. این شهرستان در دامنهٔ رشته كوه زاگرس و در بلندای ۱۹۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌ است و از شهرهای سردسیر كشور به‌ شمار می‌آید. همچنین این شهر به القابی نظیر «دشت خدا»، «شهر تمیز ایران»، «اولین شهر توریستی ایران»، «شهر تاریخ و فرهنگ»، «شهر تجاری ایران»، «دشت سرسبز ایران» و «پاك‌ترین و خوش‌آب‌وهواترین شهر ایران» معروف است.

قروه برای زندگی مطابق ارزیابی دیده‌بان كیفیت هوا در سوئیس معرفی شد و رتبه اول را كسب كرد. شهرستان قروه به شهری تجاری تبدیل شده و مراكز خرید و پاساژهای متعددی را در خود جای داده‌است. عواملی چون شاه‌راه ارتباطی غرب كشور كه از مركز این شهرستان گذر می‌كند و پایتخت را به كشورهای همسایه از جمله عراق و تركیه متصل می‌كند از اهمیت به‌سزایی برخوردار بوده‌ است.

دیدنی های قروه

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان

منطقه حفاظت‌شده بدر و پریشان در ۱۲ كیلومتری شهر قروه قرار گرفته است و مساحتی نزدیك به ۴۳۰۰۰ هكتار دارد. این منطقه را كوه‌های مرتفع، تپه ماهورهای متعدد، چشمه‌های آب، دره‌های كم‌عمق و صخره‌ها تشكیل داده‌اند. به‌ واسطه چشمه‌های همیشه جوشان، منطقه بدر و پریشان طبیعتی سرسبز دارد. پوشش گیاهی مطلوب باعث شده است كه این منطقه شكار ممنوع به زیستگاه مناسبی برای كل و بز تبدیل شود.

جاذبه های دیدنی قروه ، كردستان-wE3N3NMZIL

دریاچه سراب كوثر

سراب قُروِه كه سراب كوثر نیز نامیده می شود، دریاچه ای طبیعی و زیبا در استان كردستان است و در جنوب شهر قروه واقع شده است.آب خنك این دریاچه كه توسط ۱۲ دهانه چشمه تامین میشود در تمام سال جریان دارد، چشمه های جوشان سراب از سطح آب قابل دیدن نیستند و گیاهان آبی دریاچه نیز به زیبایی آن افزوده است. در میان دریاچه یك جزیره كوچك دیده میشود كه به نحو زیبایی نور پردازی شده و با عبور از پلی آهنی می ‌توان به آن دسترسی یافت.آب این سراب گواراست و به همین دلیل شهر قروه در كنار آن شكل گرفته است. بخشی از آب آشامیدنی و كشاورزی قروه نیز از این آب تأمین می شود.

جاذبه های دیدنی قروه ، كردستان-1zCdebIfeA

آبشار قلوز (سنگین آباد)

آبشار قلوز یا سنگین آباد در روستای سنگین آباد، از توابع شهرستان قروه، قرار دارد. این آبشار از بالای سه قله كوه قلوز سرازیر می‌شود. قلوز در زبان محلی به معنی صعب العبور است و راه رسیده به قله‌های قلوز سخت و دشوار است. آبشار قلوز در زمستان‌ها كامل یخ می‌زند و مكانی مناسب برای یخ‌نوردی است. منظره قند‌یل‌های عظیم‌الجثه در این منطقه زیبا و حیرت‌انگیز است.

جاذبه های دیدنی قروه ، كردستان-cLO261KUw3

چشمه معدنی دنگز (باباگرگر)

چشمه آب معدنی دنگز در روستای باباگرگر قرار دارد و از شناخته شده ترین چشمه‌های استان كردستان است. این چشمه از عمق زمین می‌جوشد و به استخری عمیق و دایره‌ای شكل با مساحتی در حدود ۲۰۰ متر می‌ریزد. آب چشمه به دلیل وجود گوگرد نارنجی‌ رنگ است و گاهی به رنگ زرد یا لیمویی تغییر می‌كند و بو و طعم خاصی دارد. گردشگران و ساكنان برای درمان بیمار‌ی‌های پوستی و گوارشی از آب این چشمه استفاده می‌كنند.

جاذبه های دیدنی قروه ، كردستان-5Ce9sevrPq

بقعه بابا گرگر

بقعه بابا گرگر منسوب به امامزاده سیدجلال الدین است كه طبق گفته اهالی از نوادگان امام باقر (ع) محسوب می‌شود. این بقعه روی تپه‌ای قرار دارد كه با ۱۷ پله می‌توان به ورودی شمالی آن دسترسی داشت. بخش‌های مجموعه را شبستان، اتاق مرقد، ضریح طلا، حسینیه و ۲۹ اتاق در جوانب جنوب و شمال غرب صحن جهت اسكان زائران تشكیل می‌دهند. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹، با شماره ثبت ۳۴۸۶ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاذبه های دیدنی قروه ، كردستان-n1r5O4p37h

غار و صخره های تاریخی فرهاد تاش (وینسار)

در حدود ۳۵ كیلومتری شرق شهر قروه، در فاصله سه روستای داشبلاغ ، آقبلاغ و وینسار بر روی كوهی مرتفع، بقایای یك معدن بزرگ سنگ قرار دارد كه از نظر نوع ، اندازه و تراش سنگ دارای ویژگی های خاص و از اهمیت بسیار برخوردار است. باور مردم برآن است كه این سنگ ها به داستان شیرین و فرهاد ارتباط دارد. نوع حجاری و سفال های موجود در منطقه، احتمالا به دوره ساسانی تعلق دارد. این منطقه در ایام بهار به عنوان تفرجگاه مورد استفاده مردم است. در ضلع شرقی همین كوه فرهادتاش، دهانه غاری وجود دارد كه “اورل استین” مستشرق اروپایی هنگام بررسی منطقه غرب كشور، از این غار نام برده و ظاهرا نتوانسته وارد آن شود.حوالی منطقه فرهادتاش نمونه های فسیل دریایی زیادی وجود دارد.

جاذبه های دیدنی قروه ، كردستان-bW0bqEeSpe
پل فرهاد آباد قروه

پل فرهاد آباد در 45 كیلومتری شمال غربی شهرستان قروه در روستایی به همین نام در مسیر جاده قدیمی بیجار بر روی رودخانه بایتمر احداث شده است.این پل دارای 8 دهانه و به طول 80 متر است كه نوع قوس‌های بكار رفته در آن اغلب جناغی و مصالح استفاده شده، آجر است.تاریخ ساخت پل به طور دقیق مشخص نیست ولی با توجه به شیوه معماری پل، به نظر می‌رسد متعلق به دوران صفویه باشد. پل فرهاد آباد در زمان حكومت خسروخان اول مقارن با حكومت زندیه تعمیر و بازسازی شده است و فرهاد میرزای معتمدالدوله (عموی ناصرالدین شاه) در زمانی كه حاكم كردستان بود آن را مرمت كرده است كه به همین جهت این پل به نام فرهاد آباد نامیده می‌شود.

جاذبه های دیدنی قروه ، كردستان-lsYB1lEWeW

حمام قصلان 

حمام قصلان از حمام‌های قدیمی شهر قروه است كه در روستای قصلان  و در 6 كیلومتری شمال شرق قروه قرار دارد. تاریخ ساخت این حمام به اواخر دوره زندیه و زمان حكومت “خسروخان اول” والی وقت كوردستان تعلق دارد. این حمام دارای قسمت‌های مختلفی همچون هشتی، حمام سرد، میاندر، حمام گرم، خلوتی خصوصی و عمومی، خزینه و تون می‌باشد و تزئینات منحصر به فرد آهك‌بری آن با طرح‌های گیاهی، هندسی، انسانی و حیوانی در نوع خود قابل توجه است.

جاذبه های دیدنی قروه ، كردستان-b4PMfZCAgN