ریپورتاژ آگهی
خانه كمال الملك حسین آباد

خانه كمال الملك حسین آباد

استاد كمال الملك كه از محبوب ترین نقاشان ایران است، بعد از تحقیقاتی كه انجام داد روستای حسین آباد را از همه لحاظ برای زندگی مناسب دید به همین خاطر در این محل خانه ای خریداری كرد
  • 1402/03/05
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : فيروزه
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : خراسان رضوی، فیروزه
تلفن : 66059000-021

استاد كمال الملك كه از محبوب ترین نقاشان ایران است، بعد از تحقیقاتی كه انجام داد روستای حسین آباد را از همه لحاظ برای زندگی مناسب دید به همین خاطر در این محل خانه ای خریداری كرد. این خانه در سال ۱۳۸۲ وارد لیست آثار ملی ایران شد. در زمانی كه استاد در این خانه ساكن بود شخصیت های مشهور زیادی به این خانه رفت و آمد داشتند كه یكی از این افرد استاد شهریار است. این خانه در دوره پهلوی اول ساخته شده و مشتمل بر حیاط مركزی، ساختمان‌ های یك طبقه شمالی و جنوبی و باغ وسیعی در ضلع جنوبی است؛ ضلع جنوبی محل زندگی و كار استاد بود و دارای دو اتاق است. ساختمانی كه در ضلع شمالی قرار دارد از اتاق خدمتكاران و یك تنورخانه تشكیل شده و انبار خانه نیز در این قسمت قرار گفته است. مصالحی كه در ساخت این خانه استفاده شده، خشت و گل است كه از مصالح مرسوم در منطقه به حساب می آید. استاد كمال الملك در سال ۱۳۰۷ در این خانه زندگی می كرد. به نقل از برادر زاده ایشان، این خانه را پنج سال قبل از اینكه به این منطقه بیاید خریداری نمود. این خانه در سال های پایان عمر استاد پذیرایش بود و حدود ۱۲ سال، تا سال ۱۳۱۹، در آن زندگی كرد.

 

زندگینامه

محمد غفاری در سال ۱۲۲۶ در خانواده ای هنرمند و سرشناس در شهر كاشان متولد شد. وی تحصیلات ابتدایی را در همان شهر گذراند و پس از آن برای ادامه تحصیل به تهران رفته وارد مدرسه دارالفنون شد. پس از پایان تحصیلات، مدتی را در دربار به عنوان نقاش گذراند و لقب كمال الملك توسط ناصر الدین شاه به او داده شد. بعد از ترور ناصرالدین شاه برای ادامه تحصیل به اروپا رفت و مدتی را نیز در آنجا گذارند. زمانی كه به ایران بازگشت، با انقلاب مشروطه در ایران مصادف شد. در سال ۱۲۸۹ كمال الملك از وزارت علوم (معارف) درخواست كرد دویست ذرع از اراضی نگارستان و دو هزار تومان پول در اختیار او بگذارد تا به سلیقه خود كارگاه و كلاس نقاشی دایر كند. این درخواست شروع ساخت هنرستان در ایران بود. كمال‌الملك در سال ۱۳۰۱ از وزارت معارف درخواست بودجه ای برای تأسیس رشته ‌های صنایع دستی در مدرسه صنایع مستظرفه كرد و پس از مدتی این مدرسه را ساخت. وی در سال ۱۳۱۹ در خانه نوه دختری خود در گذشت و وصیت كرده بود كه او را در خانه خود در حسین آباد دفن كنند كه بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد و در نیشابور در كنار مزار شیخ فریدالدین عطار نیشابوری به خاك سپرده شد.


موقعیت مكانی
روستای حسین ‌آباد در فاصله ۵ كیلومتری جنوب شهر فیروزه قرار دارد.

 

خانه كمال الملك حسین آباد-VVcoqhrNxa

خانه كمال الملك حسین آباد-CQ0E7tmARi

خانه كمال الملك حسین آباد-WPW80bftWq

خانه كمال الملك حسین آباد-4Fwh7lHkcd

خانه كمال الملك حسین آباد-oUepHLroxn

خانه كمال الملك حسین آباد-I6b252yMDb

خانه كمال الملك حسین آباد-71a2yzoQog

خانه كمال الملك حسین آباد-gdffscM7E4