ریپورتاژ آگهی
امامزاده سید ابراهیم

امامزاده سید ابراهیم

بنای امامزاده در ابتدا به سبك چهارطاقی بوده و گنبد زیبایی آن را پوشش می‌داده است.
  • 1403/02/20
  • استان : زنجان
  • شهر : زنجان
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : امامزاده سید ابراهیم یكی از بقعه‌‌های معتبر شهر زنجان است كه در داخل شهر زنجان و در قبرستان متروكه واقع در منتهی الیه سمت شرقی شهر قدیم مشرف به دیوار حصار شهر قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم، گنجینه‌ای معنوی و نگینی درخشان در قلب زنجان

در میان انبوه امامزاده‌های واجب‌الاحترام سراسر ایران، نام امامزاده سید ابراهیم در شهر زنجان، همچون نگینی درخشان می‌درخشد و زائران و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت را به سوی خود رهنمون می‌شود. این مكان مقدس، مأمن دل‌های عاشق و خسته‌ای است كه در جستجوی آرامش و معنویت، راهی این دیار نورانی می‌شوند.

فضای روحانی و معماری چشم‌نواز:

گام نهادن در حرم مطهر امامزاده سید ابراهیم، حسی وصف‌ناپذیر از آرامش و معنویت را به ارمغان می‌آورد. گویی در این مكان مقدس، زمزمه‌های ملكوتی در گوش جان طنین می‌اندازد و روح انسان را جلا می‌دهد. معماری باشكوه و كاشی‌كاری‌های ظریف حرم، جلوه‌ای از هنر ایرانی-اسلامی را به نمایش می‌گذارد و هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌كند.

كرامات و بركات:

ایمان و اعتقاد قلبی مردم به كرامات و بركات این امامزاده جلیل‌القدر، شهرت آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم را به دور دست‌ها رسانده است. زائران بسیاری از شفای بیماران، برآورده شدن حاجات و یاری یافتن در سختی‌ها به دست این امامزاده همام حكایت‌ها می‌گویند و دل به ضریح نورانی ایشان گره می‌زنند.

جاذبه‌های زیارتی و گردشگری:

علاوه بر فضای روحانی و معنوی، آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم از جاذبه‌های زیارتی و گردشگری متعددی نیز برخوردار است. سقاخانه، كتابخانه، موزه و صحن‌های وسیع و سرسبز این مكان مقدس، فرصتی را برای زائران فراهم می‌كند تا علاوه بر زیارت و عبادت، از اوقات خود در این مكان روحانی به بهترین نحو استفاده كنند.

خدمات رفاهی و اقامتی:

آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم با ارائه خدمات رفاهی و اقامتی مناسب، پذیرای زائران از سراسر ایران است. زائران می‌توانند در زائرسراها و هتل‌های اطراف حرم مطهر، اقامتی آرام و خاطره‌انگیز را تجربه كنند.

نكات مهم:

  • زمان زیارت: این مكان مقدس در تمام طول سال پذیرای زائران است.
  • نحوه دسترسی:آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم در مركز شهر زنجان واقع شده و به راحتی با وسایل نقلیه عمومی قابل دسترس است.
  • امكانات: زائران می‌توانند از امكاناتی همچون زائرسرا، كتابخانه، موزه، وضوخانه و سرویس بهداشتی در این مكان مقدس استفاده كنند.

امیدواریم با زیارت آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم، در پرتو انوار الهی، مشمول رحمت و بركات بی‌كران الهی قرار گیرید.

امامزاده سید ابراهیم-qgDVxDCbOr

امامزاده سید ابراهیم یكی از بقعه‌‌های معتبر شهر زنجان است كه در داخل شهر زنجان و در قبرستان متروكه واقع در منتهی الیه سمت شرقی شهر قدیم مشرف به دیوار حصار شهر قرار دارد.

بنای امامزاده در ابتدا به سبك چهارطاقی بوده و گنبد زیبایی آن را پوشش می‌داده است. گنبد این بنا از نوع تك پوششی بوده كه با واسطه چهار گوشواره بر جرزها استوار گشته و حدّفاصل گوشواره‌ها و گنبد، هشت نورگیر تعبیه شده است. تزئینات گنبد از داخل مقرنس و گره‌سازی بوده و سوره جمعه به خط ثلث به قلم استاد جواد میرمحمد رضایی زنجانی و گچ‌بری استاد شعبان آزادی زنجانی، چشم بینندگان را نوازش می‌دهد. در نمای بیرونی سوره اسماء ذات البروج به خط ثلث زنجیری نوشته شده است. ضریح حرم در اصفهان ساخته شده و در سال ۱۳۵۸ در این مكان نصب گردیده است. قدیمی‌ترین قسمت این بقعه، سردر ورودی سمت شمالی و مناره‌های واقع در طرفین آن می‌باشد. این قسمت در سال ۱۳۴۱ خورشیدی توسط معمار ابراهیم سلطانی ساخته شده و بالای مناره‌ها آیه ۵۵ سوره احزاب به خط ثلث نوشته شده است.

تجدید بنای این بقعه مرهون خدمات ارزنده استاد منصور محاوری می‌باشد. ایشان از سال ۱۳۴۰ با همكاری دیگر شهروندان زنجانی به تجدید بنای امامزاده همت گماشت. مرحوم محاوری در اسفند سال ۱۳۵۴ از دنیا رفت و در رواق ورودی حرم دفن شده است.

امروزه قسمتی از قبرستان مزبور به دبستان، دبیرستان و قسمتی دیگر به خیابان صدرجهان تبدیل شده است.

امامزاده سید ابراهیم-0rL2iaqpP2

امامزاده سید ابراهیم-93oYAPhSk3

امامزاده سید ابراهیم-6rkbR8uIuJ