ریپورتاژ آگهی
امامزاده روشن آباد

امامزاده روشن آباد

در تاریخ طبری نام این امامزاده «روشنوا» آمده و به نوشته شماری، این مقبره متعلق به عبدالله نامی است كه نسبش به امام هفتم می‌رسد.
  • 1403/02/20
  • استان : گلستان
  • شهر : گرگان
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : امامزاده روشن‌آباد در كنار جاده قدیم گرگان- كردكوی واقع شده است.
تلفن : 66059000-021

امامزاده روشن آباد: سفری معنوی به قلب تاریخ و طبیعت

امامزاده روشن آباد، نگینی درخشان در میان انبوه جاذبه‌های مذهبی و طبیعی استان مازندران، كه با عطر خوش معنویت و زیبایی بی‌نظیر، هر ساله زائران و گردشگران بسیاری را به سوی خود رهنمون می‌كند. این بقعه متبرك كه در شهر تاریخی روشن آباد و در جوار رودخانه پرآب تجان واقع شده است، آرامگاه مطهر سید جلال‌الدین محمد نقیب‌الاشراف، از نوادگان امام موسی كاظم (ع) است.

تاریخچه:

بنای اولیه امامزاده روشن آباد به دوره صفویه نسبت داده می‌شود و در طول سالیان متمادی، بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. گنبد آجری، گلدسته‌های بلند و تزئینات كاشی‌كاری این بقعه، جلوه‌ای باشكوه و روحانی به آن بخشیده و گویی حكایتی از عشق و ارادت مردم به خاندان معصومین (ع) را روایت می‌كند.

معماری:

معماری امامزاده روشن آباد، نمونه‌ای از معماری سنتی ایرانی با تلفیقی از هنر دوره‌های مختلف تاریخی است. حیاط وسیع و باصفای این بقعه، با درختان تنومند و گل‌های رنگارنگ، فضایی آرامش‌بخش و دل‌انگیز را برای زائران و گردشگران فراهم می‌كند. ایوان و شبستان امامزاده با تزئینات آینه‌كاری، گچبری و نقاشی، جلوه‌ای باشكوه و معنوی به این مكان مقدس بخشیده است.

امامزاده روشن آباد-9JBessfGEN

جاذبه‌های اطراف:

علاوه بر زیارت و كسب فیض معنوی، امامزاده روشن آباد به دلیل موقعیت مكانی خاص خود، از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری نیز برخوردار است.

  • رودخانه تجان: این رودخانه پرآب و خروشان در كنار امامزاده جریان دارد و منظره‌ای بدیع و روح‌نواز را خلق می‌كند. صدای دل‌انگیز آب و نسیم خنك، طراوت و شادابی خاصی به این منطقه می‌بخشد.
  • جنگل‌های انبوه: در اطراف امامزاده روشن آباد، جنگل‌های انبوه و سرسبزی وجود دارد كه مكانی ایده‌آل برای پیاده‌روی، كوهپیمایی و لذت بردن از طبیعت بكر شمال ایران است.
  • غارهای پنهان: در دل كوه‌های اطراف امامزاده، غارهای متعددی وجود دارد كه می‌توان با راهنمایی افراد محلی از آن‌ها دیدن كرد و به رمز و راز تاریخ این منطقه پی برد.

امكانات رفاهی:

برای رفاه حال زائران و گردشگران، امكانات رفاهی مختلفی در اطراف امامزاده روشن آباد فراهم شده است.

  • سرویس بهداشتی: سرویس بهداشتی‌های تمیز و مجهز در داخل و خارج از محوطه امامزاده موجود است.
  • غذاخوری: غذاخوری‌های متعددی در اطراف امامزاده وجود دارد كه انواع غذاهای محلی و ایرانی را به زائران و گردشگران ارائه می‌كنند.
  • مغازه: مغازه‌های متعددی در اطراف امامزاده وجود دارد كه می‌توان از آن‌ها سوغات، نذر و نیاز و سایر اقلام مورد نیاز را تهیه كرد.

امامزاده روشن آباد-q9fgTdEVsV

مسیر دسترسی:

امامزاده روشن آباد در فاصله 50 كیلومتری از شهر ساری و 20 كیلومتری از شهر قائم‌شهر واقع شده است. برای رسیدن به این مكان مقدس، می‌توانید از طریق جاده‌های آسفالته و با استفاده از وسایل نقلیه شخصی یا عمومی به روشن آباد سفر كنید.

نكات:

  • پوشش مناسب: هنگام ورود به داخل حرم امامزاده، باید از پوشش مناسب و حجاب اسلامی استفاده كنید.
  • حفظ حرمت: در داخل حرم امامزاده، باید سكوت و آرامش را رعایت كنید و از صحبت كردن با صدای بلند و انجام هرگونه اقدامی كه موجب سلب آسایش زائران دیگر شود، خودداری كنید.
  • احترام به محیط زیست: از ریختن زباله در محوطه امامزاده و اطراف آن خودداری كنید و به حفظ پاكیزگی و زیبایی این مكان مقدس كمك كنید.

امامزاده روشن آباد، در انتظار شماست تا با عطر خوش معنویت و زیبایی بی‌نظیر خود، خاطره‌ای خوش و ماندگار را در قلب شما به یادگار بگذارد.

امامزاده روشن آباد-xGxrX2A2yz

امامزاده روشن‌آباد در كنار جاده قدیم گرگان- كردكوی واقع شده است. در تاریخ طبری نام این امامزاده «روشنوا» آمده و به نوشته شماری، این مقبره متعلق به عبدالله نامی است كه نسبش به امام هفتم می‌رسد. بنای امامزاده یادگار معماری قرن ۹ هجری قمری و در میان باغی واقع شده است. مردم روستای اطراف از آن به‌عنوان قبرستان عمومی استفاده می‌كنند. بنای امامزاده به‌صورت برجی بلند و چندوجهی شامل رواق و حَرَم چهارگوش و گنبد ساقه‌دار مدوّر است كه پایین‌تر از گنبد مدوّر بام سفال‌پوش امامزاده است. در داخل صحن صندوق چوبی نفیسی به ارتفاع یك متر و طول ۳ متر و عرض ۱/۵ متر دیده می‌شود كه در ضلع‌های كناری آن منبت‌كاری زیبایی به‌كار برده شده است و روی این صندوق ۷ سوراخ وجود دارد كه مردم نذورات خود را داخل آن می‌اندازند. در این بنا مقبره دو تن به نام‌های ابراهیم و محمد كه برادران امام هشتم بودند نیز وجود دارد.

چهاردهم فروردین ماه هر سال جمعیت زیادی از ناحیه كردكوی تا گرگان برای گردش و زیارت در این محل تجمع می‌كنند و مراسمی از قبیل اسب‌سواری، كشتی‌گیری و شرط‌بندی و بازار روز در این مكان دایر می‌باشد.