ریپورتاژ آگهی
امامزاده یحیی بن زید

امامزاده یحیی بن زید

این امامزاده دارای ۲۳۱۵۰ متر مربع فضای مسقف و شبستان است و در اطراف آن ۱۳۴ زائرسرا وجود دارد.
  • 1403/02/20
  • استان : گلستان
  • شهر : گنبد کاووس
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : امامزاده یحیی بن زید در شهرستان گنبد كاووس قرار دارد
تلفن : 66059000-021

امامزاده یحیی بن زید: نگینی درخشان در دل البرز

در دامنه‌های سرسبز و تماشایی رشته كوه‌های البرز، در شهر تاریخی و باصفای هشتگرد، گنبدی طلایی و فیروزه‌ای بر فراز تپه‌ای مشرف به دشت، همچون نگینی درخشان می‌درخشد. این گنبد، مرقد مطهر امامزاده یحیی بن زید، از نوادگان امام سجاد (ع) و یحیی بن زید، از سادات بزرگوار و شهید راه حق، است.

سفری به تاریخ و معنویت:

با گذر از دروازه صحن امامزاده یحیی، گویی وارد دنیایی از معنویت و آرامش می‌شوید. عطر دل‌انگیز گل‌ها و صدای دلنشین اذان، روح را نوازش می‌دهد و غبار روزمرگی را از دل و جان می‌زداید. گنبد فیروزه‌ای و مناره‌های بلند، جلوه‌ای باشكوه به این مكان مقدس داده‌اند و صحن وسیع و درختان كهنسال، فضایی دلنشین برای راز و نیاز و نیایش فراهم كرده‌اند.

معجزات و كرامات:

بسیاری از زائران امامزاده یحیی بن زید از كرامات و معجزات این امامزاده بزرگوار حكایت‌ها دارند. حاجتمندان با توسل به ایشان، حاجات خود را از خداوند متعال طلب می‌كنند و در بسیاری از موارد، به لطف و عنایت ایشان، حاجاتشان روا شده است.

جاذبه‌های زیارتی و گردشگری:

علاوه بر زیارت مرقد مطهر امامزاده یحیی، جاذبه‌های دیگری نیز در این مكان مقدس وجود دارد كه می‌توان از آنها دیدن كرد. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

  • مسجد امامزاده: مسجدی زیبا و باصفا كه در كنار مرقد مطهر واقع شده است.
  • كتابخانه: كتابخانه‌ای با مجموعه كتب مذهبی و تاریخی كه محل مناسبی برای مطالعه و تحقیق است.
  • موزه: موزه‌ای كه در آن اشیاء و لوازم مربوط به تاریخ امامزاده و شهر هشتگرد به نمایش گذاشته شده است.
  • حوضچه آب: حوضچه‌ای با آب زلال و گوارا كه زائران می‌توانند از آن وضو بگیرند.
  • فروشگاه‌های لوازم مذهبی: فروشگاه‌هایی كه در آنها می‌توان انواع لوازم مذهبی مانند مهر، جانماز، قرآن و ... را خریداری كرد.

امكانات رفاهی:

برای رفاه زائران، امكانات رفاهی مناسبی در این مكان مقدس فراهم شده است. از جمله این امكانات می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

  • سرویس بهداشتی: سرویس بهداشتی‌های تمیز و مجهز در نقاط مختلف صحن
  • غذاخوری: غذاخوری‌هایی كه در آنها می‌توان غذا و میان وعده تهیه كرد.
  • پاركینگ: پاركینگ‌های بزرگ و مناسب برای پارك خودرو
  • هتل و زائرسرا: هتل‌ها و زائرسراهایی برای اقامت زائران

بهترین زمان سفر:

بهترین زمان سفر به امامزاده یحیی بن زید، فصل بهار و تابستان است كه هوا خنك و مطبوع است. در این فصل‌ها، طبیعت اطراف امامزاده نیز بسیار سرسبز و تماشایی است.

مسیر دسترسی:

برای رسیدن به امامزاده یحیی بن زید، می‌توانید از طریق جاده هشتگرد به طالقان و یا اتوبان كرج به قزوین به این مكان مقدس بروید. همچنین، از شهر هشتگرد نیز می‌توان با تاكسی یا اتوبوس به امامزاده یحیی رفت.

امامزاده یحیی بن زید، مكانی مناسب برای:

  • زیارت و عبادت: این مكان مقدس، مكانی مناسب برای راز و نیاز با خداوند متعال و طلب حاجت از ایشان است.
  • تفریح و گردشگری: طبیعت زیبا و تماشایی اطراف امامزاده یحیی، این مكان را به یك مقصد مناسب برای تفریح و گردشگری تبدیل كرده است.
  • آرامش و سكوت: فضای آرام و معنوی امامزاده یحیی، مكانی مناسب برای یافتن آرامش و سكوت است.

امامزاده یحیی بن زید-vPdfd78BL1

این امامزاده دارای ۲۳۱۵۰ متر مربع فضای مسقف و شبستان است و در اطراف آن ۱۳۴ زائرسرا وجود دارد. این امامزاده دارای بنای بزرگ و محوطه‌ای وسیع و رواق آیینه‌كاری شده می‌باشد. در خارج از محوطه امامزاده پاركینگ وسیع و بازارچه‌ای به منظور رفع نیازمندی‌های زوّار و مسافران اعم از صنایع دستی و مواد خوراكی ایجاد شده است. از امتیازات این مكان مذهبی وجود محراب گچ‌بری دوره سلجوقی در جوار ضریح ایشان می‌باشد. این امامزاده در شهرستان گنبد كاووس در نزدیكی شهر تاریخی جرجان قرار دارد. گفته می‌شود یحیی بن زید از نوادگان امام حسین (ع) می‌باشد. وی در زمان یزید با ۷۰۰ نفر از طرفداران خود در خراسان قیام نمود و با دشمن به جنگ پرداخت و سپاه دشمن را شكست داده و بعد از آن عازم هرات شد و از آنجا به شهر جرجان روانه شد. والی خراسان (نصر) همراه ۸۰ هزار سوار از شام و اطراف برای سركوبی یحیی وارد قریه ارغوان شدند و بعد از سه روز جنگ یحیی و یارانش را به شهادت رساندند.
این مكان از گذشته جزو زیارتگاه‌های چهارگانه ایلات تركمن یموت به خصوص آتابای‌ها بوده است كه به هنگام ییلاق و قشلاق به زیارت آن می‌رفتند.

امامزاده یحیی بن زید-63z38p2nPk

امامزاده یحیی بن زید-tPvRLGXMjo

امامزاده یحیی بن زید-B5mWLp0BDB

امامزاده یحیی بن زید-fO0ggklSdd