ریپورتاژ آگهی
مكان های دیدنی ملایر

مكان های دیدنی ملایر

ملایر به فاصله ۳۸۶ كیلومتری غرب پایتخت قرار دارد و دومین شهر بزرگ و پرجمعیت استان همدان محسوب می شود كه قدمت و پیشینه این شهر به تمدن ایلامی ها بازمی گردد.
  • 1402/12/14
  • استان : همدان
  • شهر : ملاير
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان همدان
تلفن : 66059000-021

مكان های دیدنی ملایر

در این مطلب از وب سایت گردشگری ایران توریسم شما را با مكان های دیدنی ملایر آشنا خواهیم كرد. در ادامه همراه ما باشید.

ملایر به فاصله ۳۸۶ كیلومتری غرب پایتخت قرار دارد و دومین شهر بزرگ و پرجمعیت استان همدان محسوب می شود كه قدمت و پیشینه این شهر به تمدن ایلامی ها بازمی گردد. عمده شهرت ملایری ها به منبت كاری های بی نظیر هنرمندان این شهر و مكان های دیدنی و آثار تاریخی آن است .

باغ و مقبره سیف الدوله

یكی از قدیمی‌ترین بوستان‌های طبیعی غرب كشور بوستان سیفیه ملایر است كه در شمال شرقی این شهر در دامنه كوه گرمه قرار دارد. این باغ در مساحتی در حدود 10 هكتار بنا شده و در سال 1304 توسط سیف الدوله؛ نوه فتح‌علیشاه قاجار در زمان حكومتش بر ولایت ملایر و تویسركان احداث شد. مقبره آن از نوع مقابر غیر مذهبی است و دارای پلان 4 ضلعی می‌باشد. 4 ضلعی گنبد دارای پیشینه دوگانه است كه یك بخش آن همان آتشكده ساسانیان و یا 4 طاق است و دیگری به دوره قاجاریه وحتی بعد از آن می‌رسد.در این مقبره علاوه بر قبر سیف الدوله قبرامیرالمؤید و نوه سیف الدوله و 7 قبر دیگر قرار دارد.

مكان های دیدنی ملایر-TiTj4HBTnu

برج بید كرپه

برج بید كرپه بنای آجری است كه در روستای بید كرپه وسطی از توابع بخش زند واقع است، مصالح به كار رفته از سنگ و آجر است كه با ملات گل ساخته شده است، در بدنه های طبقه فوقانی سوراخ هائی به عنوان تیركش تعبیه شده است.برج روستای بید كرپه سنگری برای تفنگ چیان خان بوده است كه در برابر غارتگران در زمان سخت گرسنگی و خشكسالی ساخته شده است. این برج از كف زمین تا بالا دارای ۵ طبقه است طبقه های بالایی دارای روزنه ای برای دید دید بانان و لوله های تفنگ تفنگ چیان بوده و طبقات پایین هم انبار بوده است.

مكان های دیدنی ملایر-GLMWyrUXhr

موزه و خانه تاریخی لطفعلیان

خانه تاریخی لطفعلیان در خیابان شهید مصطفی خمینی شهرملایر قرار دارد كه بخشی از یك مجموعه مسكونی به یادگار مانده از دوره قاجار است.سازنده و مالك اولیه خانه مرحوم محسن مصدقی معروف به مصدق المالك بوده است.از دیگر ویژگی‌های این بنا می‌توان به تزئینات لمبه كوبی چوبی در سقف طبقه اول و وجود درهای ارسی با شیشه‌ای الوان اشاره كرد.خانه لطفعلیان،اكنون با كاربری موزه، معرف آداب و رسوم و تاریخ و فرهنگ مردم شهرستان ملایر است. خانه تاریخی لطفعلیان در سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۸۹۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مكان های دیدنی ملایر-8qYntZMTuR

تپه گونسپان (پاتپه) ملایر

تپه گونسپان یا پاتپه، از جمله بلندترین تپه‌های باستانی ایران با ارتفاع 28 متر است و در نزدیكی ملایر در استان همدان قرار دارد.محوطه باستانی پاتپه در مساحتی به طول 138 و عرض 95 متر بیش از 6 هزار سال قدمت داردو در 3 كیلومتری جنوب غربی شهرستان ملایر بر سر راه فرعی ملایر – بروجرد واقع است.

مكان های دیدنی ملایر-uUMZlMkdIP

آتشكده نوشیجان ملایر

بر روی تپه ای با ارتفاع نزدیك بر ۳۷ متر، در منطقه شوركات ملایر و در فاصله ۲۰ كیلومتری این شهر، بنایی تاریخی با نام آتشكده نوشیجان واقع شده است. قدمت این بنا كه یكی از جاذبه های گردشگری تاریخی شهر ملایر، استان همدان و نیز كشور بشمار می آید، به اواسط قرن هشتم قبل از میلاد باز گشته و گفته می شود كه بر روی این تپه آثار حیات تا قرن ششم پیش از میلاد یافت شده است.

مكان های دیدنی ملایر-8Q5l4x9evT

یخچال میرفتاح

یخچال قدیمی دوقوزپله در خیابان عسگرخان و محله قدیمی به همین نام در كنار نهر كوچكی واقع شده است. این بنا از آثار باقیمانده دوره قاجاریه است كه تا قبل از گسترش شهر ارومیه اهالی نه تنها از یخ آن استفاده می كردند، بلكه جهت انجام مراسم چهارشنبه سوری نیز به كنار نهر می آمدند و در كنار حوضچه آن كه آب نهر بدان می ریخت و فاصله اش با یخچال به ارتفاع 40 متر بود، مراسم برگزار می كردند.

مكان های دیدنی ملایر-nPOHzuKQxb

آرامگاه بابا حسین

در فاصله ۵۵ كیلومتری غرب ملایر و ۱۲ كیلومتری شرق مركز دهستان سفید كوه (انوچ) در دامنه باغات روستای سیاه كمر، بنای برج‌مانندی خودنمایی می‌كند كه به مقبره بابا حسین (یا ددحسین) معروف است.این مكان، آرامگاه یكی از پیامبران بنی‌اسرائیل، حضرت یوشع بن نوح است كه در گذشته مورد توجه یهودیان ساكن در منطقه بوده است. مقبره بابا حسین در سال ۱۳۷۹ به شماره ۲۷۱۱ در فهرست آاثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مكان های دیدنی ملایر-XLyddf3vqL

قلعه پری ملایر

قلعه پری ملایر منطقه‌ای قدیمی و باستانی است كه نزدیك روستایی به همین اسم قرار گرفته. اینجا 27 كیلومتر از جنوب شهر ملایر فاصله دارد و كارشناسان می‌گویند كه اولین نشانه‌های زندگی در آن به 400 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.وقتی در قلعه پری كاوش شد، باستان‌شناسان قبرستانی پیدا كردند كه جهت دفن مردگان به سمت طلوع خورشید بود. برای همین كارشناسان معتقدند كه ساكنین این منطقه‌ی باستانی برای خورشید اهمیت زیادی قائل بودند.

مكان های دیدنی ملایر-KgLvnQOV5E

پارك سیفیه‌ ملایر

در سال ۱۳۰۴ هجری شمسی، در شمال شرقی ملایر و در دامنه‌ی كوهی به نام گرمه، یكی از تفرجگاه‌های قدیمی این شهرستان به همت «سیف‌الدوله» از نوادگان «فتحعلی شاه قاجار»، احداث شد. «پارك سیفیه»، نام این تفرجگاه قدیمی است كه دارای مساحت تقریبی ۱۰ هكتار است. درختان كهنسال چنار، حوضچه‌ها، آب‌نماها و جنگل مصنوعی از بخش‌های پارك سیفیه است كه روی تپه واقع شده است.

مكان های دیدنی ملایر-8a6OI2qFnZ

مسجد تاریخی سیفیه

مسجد تاریخی پارك سیفیه در منطقه پارك سیفیه واقع شده است و توسط سلطان محمد میرزا سیف الدوله پسر عضددوله فرزند شاه قاجار بنا گردیده است. شبستان ستون دار مسجد از سطح حیاط ۵ متر ارتفاع دارد. شبستان مسجد دارای ۱۲ طاق گنبدی آجری است كه بوسیله ستون آجری پا برجاست. پنجره ها در دو طرف محراب زیبایی خاصی به این مكان بخشیده اند.

مكان های دیدنی ملایر-cjBLaSTmHe

تالاب كرد خورد

تالاب كرد‌خورد در روستایی با همین نام قرار دارد كه یكی از بهترین زیستگاه‌های پرندگان است. در فصل بهار و تابستان كه پرندگان به این منطقه كوچ می‌كنند گردشگران شاهد یكی از بهترین منظره‌های طبیعی در هنگام پرواز پرندگان خواهند بود.

مكان های دیدنی ملایر-fipFcvMKdv

بازار قدیمی ملایر 

این بازار شامل دو راسته شمالی جنوبی وشرقی غربی است.سبك معماری آن اصیل و سنتی است .بازار ملایربه شیوه خطی وارگانیك ساخته شده و دارای در ورودی است. بازار اصلی در دوره شیخ الملوك بنا شده و افرادی چون مهرعلیخان و ابوالقاسم خان نوردی و میرفتاح آن را گسترش داده‌اند.

مكان های دیدنی ملایر-OvE6osT8eD