ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی همدان | ۵۰ تا از مكان های دیدنی همدان (۱۴۰۲) + آدرس و عكس

جاهای دیدنی همدان | ۵۰ تا از مكان های دیدنی همدان (۱۴۰۲) + آدرس و عكس

همدان، اولین پایتخت ایران و خانه‌ای بود كه مادها برای زندگی در فلات ایران آن را انتخاب كردند. البته نام اولیه‌ی این شهر هگمتانه بود و بعدها توسط سلسله‌های دیگری هم به عنوان پایتخت انتخاب شد.
  • 1402/07/07
  • استان : همدان
  • شهر : همدان
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : همدان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی همدان | ۵۰ تا از مكان های دیدنی همدان (۱۴۰۲) + آدرس و عكس

۱. غار علیصدر ، سرآمد جاهای دیدنی همدان

جاهای دیدنی همدان - غار علیصدرجاهای دیدنی همدان – غار علیصدر

درست است كه عبور از دل كوه وهم انگیز است و ترسی در دل ما ایجاد می‌كند، اما اگر پا به غار علیصدر بگذارید بعد از مدتی متوجه می‌شوید كه وهم و ترس جای خود را به لذت و هیجان داده است. این غار را شگفت‌انگیزترین غار آبی كشور می‌دانند كه نام همدان به آن گره خورده است.

طولانی‌ترین غار آبی ایران

بعد از تحقیقات زمین شناسی مشخص شد كه غار علیصدر حدود ۲۰۰ میلیون سال سن دارد. پس جلیقه‌ی نجات را به تن كنید، سوار قایق‌ها شوید و جستجو در این غار آبی را آغاز كنید. طول غار بسیار زیاد است و ارتفاع آب در بعضی از قسمت‌های آن به ۵۰ متر هم می‌رسد. دیدن غار علیصدر در هر فصلی ممكن است. فقط باید به این نكته توجه كنید كه اختلاف دمای داخل غار با بیرون آن كاملا قابل لمس است. پس حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید.

۲ دهكده گنجنامه همدان، قطب گردشگری بر دامن الوند

دهكده تفریحی گنج‌نامه

اگر به دیدن كتیبه‌های كهن و آبشار گنجنامه بروید، با دهكده‌ی توریستی زیبایی مواجه می‌شوید كه علاوه بر طبیعت منحصر به فرد، امكانات رفاهی و تفریحی بسیاری هم دارد. این منطقه در سال ۱۳۷۹ در دامنه‌ی شمالی كوه الوند ساخته شد و حالا یكی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری در شهر همدان است.

سفر بر فراز عروس كوه‌های ایران

رشته كوه‌های الوند دارای طبیعت بكر و زیبا هستند. حالا كه زمان بازدید از همه‌ی این طبیعت را ندارید، فرصت دیدن آن‌ها را از ارتفاع زیاد از دست ندهید.  تله كابین گنجنامه با امنیت بسیار بالا شما را به دیدن عروس كوه‌های ایران دعوت می‌كند. اما اگر به دنبال كمی هیجان هستید، سورتمه و بانجی جامپینگ دهكده گنجنامه می‌تواند تصویر هیجان انگیزتری را از جاهای دیدنی همدان به شما ارائه كند.

غار آكواریوم گنجنامه همدان ، تلفیق علم و سرگرمی

شاید دیدن نمونه‌های نادر اقیانوسی و ماهی‌های كمتر دیده شده مانند سفره ماهی در همدان، كمی عجیب و دور از ذهن باشد. اما برای اینكه این تصور را به چشم ببینید قبل از خروج از دهكده گنجنامه سری به غار آكواریوم آن بزنید. این مجموعه در هر قسمت دارای شبیه سازهای آب و هوایی است؛ با دیدن این جاذبه اقلیم‌های مختلف دنیا را كشف می‌كنید و سفری به قسمت‌های مختلف دنیا خواهید داشت!

۳. آرامگاه باباطاهر همدان ، شاعر آرمیده زیر گنبد فیروزه‌ای

باباطاهر را به دوبیتی‌های لری شیرینش می‌شناسند. شاعری كه به دلیل زندگی ساده و عارفانه‌اش به او لقب عریان داده‌اند. از زندگی او مطلب زیادی در دسترس نیست. اما بعضی سندهای تاریخی نشان می‌دهند كه در لرستان به دنیا آمده و در همدان به خاك سپرده شده است.

آرامگاه هشت ضلعی با نمای سبز دامنه

آرامگاه باباطاهر در شمال غرب همدان و بر بالای تپه‌ای قرار گرفته است. ستون‌های بلند و گنبد زیبای فیروزه‌ای بنا معماری كلی آن را می سازد. اما عاملی كه این مقبره را به یكی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی همدان تبدیل كرده، كاشی‌كاری‌های قسمت داخلی گنبد است. اطراف محوطه را دشتی سرسبز پوشانده كه می‌تواند محل مناسبی برای تفریح گردشگران باشد.

۴. آرامگاه ابوعلی سینا همدان ، دیدار با شیخ الرئیس

در میان جاهای دیدنی همدان ، آرامگاه ابوعلی سینا جایگاه ویژه‌ای دارد. این مقبره با علم و فرهنگ شهر پیوند خورده و نماد شهر همدان به حساب می‌آید. بنای ابتدایی مقبره را قاجاریان ساختند و بنای جدید در دولت پهلوی بازسازی و رونمایی شد. بهانه‌ی این بازسازی هزارمین سالگرد تولد حكیم محبوب ایرانی بود.

آرامگاه ابوعلی سینا | جاهای دیدنی همدانآرامگاه ابوعلی سینا | جاهای دیدنی همدان

همتای گنبد قابوس

در نگاه اول به این آرامگاه ناخود آگاه تصویر گنبد قابوس در ذهن شما زنده می‌شود. البته باید بگوییم كه آرامگاه ابن سینا دوازده ستون دارد، فضای بین ستون‌ها باز و تقریبا نصف بنای گنبد قابوس است. در زیر این برج موزه‌ی علم طب احداث شده كه دیدن آن خالی از لطف نیست.

۵. بازار همدان ، لذت خرید در بازار سنتی

جاهای دیدنی همدان - بازار همدانبازار همدان ، نمایش سنت و فرهنگ شهر

خرید، بخش جدایی ناپذیر هر سفر است. اما باید این را بدانید كه بازار همدان تنها برای خرید سوغاتی و وقت گذارانی در میان فروشگاه‌ها نیست. بازار همدان یك جاذبه‌ی دوست داشتنی در میان جاهای دیدنی همدان است. بنای قدیمی و آجری با سقف‌های گنبدی شكل حال و هوای شما را عوض می‌كند.

هر راسته یك صنف

برای اینكه همه‌ی ۳۰ راسته‌ی بازار همدان را ببینید، احتمالا لازم است بیشتر از نصف روز وقت داشته باشید. ما به شما پیشنهاد می‌كنیم كه اگر فرصت گشتن در بازار را دارید، از راسته‌هایی دیدن كنید كه هنوز رنگ و بوی قدیمی‌تری دارند. گیوه‌ فروش‌ها، مسگران ، چاقوسازان ، شیشه فروش‌ها و صحاف‌ها بخش‌هایی از راسته‌های جذاب این بازار هستند.

 

۶. دره مراد بیگ، تبعیدگاهی با طبیعت منحصر به فرد

دره مراد بیگ ، عمیق ترین دره الونددره مراد بیگ ، عمیق ترین دره الوند

در فاصله‌ی حدود ۵ كیلومتری از همدان، عمیق‌ترین دره‌ی كوهستان الوند، منطقه‌ی گردشگری با چشم اندازهای بی‌نظیری را ایجاد كرده است. عمق این منطقه و دسترسی دشوار به آن در زمان گذشته باعث شده بود تا حكومت قاجار از آن به عنوان تبعیدگاه استفاده كند.

بهترین چشم اندازهای پاییزی

حیف است كه پاییز بگذرد و از این دره دیدن نكنید. طیف رنگ‌های زرد تا قرمز در كنار هم این منطقه را به زیباترین قاب پاییزی تبدیل می‌كند. البته در این دره خانه های قدیمی و عمارت‌های متروكی هم وجود دارد كه عمر آن‌ها به زمان قاجار برمی‌گردد.

۷. تپه هگمتانه همدان ، یادگار سه هزار ساله‌ی مادها

همان‌طور كه گفتیم، همدان اولین خانه برای ایجاد تمدن در فلات ایران بود. تپه هگمتانه نام یكی از جاهای دیدنی همدان است كه تاریخ آن با این تمدن پیوند خورده است. نام هگمتانه در سنگ نوشته‌ی بیستون و توسط داریوش اول حك شده است.

هگمتانه ، یادگار تمدن مادها هگمتانه ، یادگار تمدن مادها

بقایای تاریخی هگمتانه ، گنج تاریخ ایران

بعد از اینكه این تپه توسط گروه‌های مختلف باستان شناسی كشف شد، بقایایی از حكومت‌های مختلف از دل خاك بیرون آورده شد كه هركدام روایت‌گر بخش عظیمی از فرهنگ ایرانی بود. لوح‌های زرین و سیمین ، لوح آرشام و لوح آریا رامنه كه در موزه‌ی برلین نگهداری می‌شود، مهم‌ترین آن‌ها هستند.

از موزه هگمتانه بازدید كنید

باید این موزه را ببینید تا تصور شما از دوره‌های مختلف تاریخی به واقعیت نزدیك‌تر شود. یكی دیگر از جاذبه‌های این منطقه، مومیایی موبانا است كه تاریخ شناسان احتمال می‌دهند متعلق به مادر كورورش كبیر باشد.

۸. تخت نادر؛ مهم‌ترین دشت كوه الوند

تخت نادرتخت نادر

تخت نادر یكی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی همدان است كه در دشت‌های كوهستان الوند در همدان قرار دارد. این منطقه بكر و زیبا، آنقدر جذابیت در خودش جای داده كه مورد توجه خاص عده زیادی از گردشگران است.

تخت نادر در واقع از مهم‌ترین دشت‌های كوهستان الوند به شمار می‌رود كه ارتفاع آن در حدود ۲۹۰۰ متر از سطح دریا است. شیب ملایم و پوشش گیاهی چمنزار در این دشت، آن را بسیار دیدنی و پرطرفدار كرده است.

در این دشت گل‌هایی همچون گل یخ، گل لاله در رنگ‌های متنوع، آلاله، سوسن و گیاهانی همچون گزنه، آزربه، مقرا، ریواس، كنگر، شیرین بیان، موسیر و طوطیا می‌رویند. گر خوش شانس باشید در بازدید از این منطقه طبیعی زیبا، می‌توانید حیوانات زیادی مانند روباه، خرگوش، سمور، میش، قوچ، عقاب و … را می‌بینید.

اگر‌ می‌خواهید به یك مكان بكر و جدید بروید، تخت نادر همدان را انتخاب كنید.

اطلاعات بازدید از تخت نادر:

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس تخت نادر: همدان، كوهستان الوند، ۱۸ كیلومتری جنوب شهر همدان.

۹. برج قربان؛ یادگار قرن هفتم و هشتم هجری

برج قربان همدانبرج قربان همدان

از دیگر جاهای دیدنی همدان باید به برج قربان اشاره كرد. قدمت این برج تاریخی به قرن هفتم و هشتم هجری باز می‌گردد و در محله زندیه همدان قرار دارد. این برج به دلیل وجود شخصی به نام قربان نامگذاری شده است. كسی كه در زمان حمله افغان‌ها به محله زندیه، در عصر صفویان، از مردم دفاع كرد و این منطقه را محل سنگرگاه خود قرار داد.

در این برج كه حدود ۸ متر ارتفاع دارد، یك گنبد هرمی شكل به چشم می‌خورد كه جنس آن از آجر و ساروج است. در برج قربان شیخ الاسلام حسن بن عطار حافظ ابوالعلاء همدانی و همچنین جمعی از امرای سلجوقی دفن شده‌اند.

در سفر به همدان حتما از این مكان تاریخی، دیدن كنید.

اطلاعات بازدید از برج قربان:

قیمت بلیت: رایگان.

آدرس برج قربان: هندان، خیابان آیت‌الله طالقانی.

۱۰. آرامگاه عارف قزوینی؛ شاعر ملی و مبارز

جاهای دیدنی همدان - آرامگاه عارف قزوینیآرامگاه عارف قزوینی

یكی دیگر از محبوب‌ترین جاهای دیدنی همدان آرامگاه عارف قزوینی شاعر پرآوازه ایرانی است. آرامگاه عارف قزوینی در همسایگی مقبره ابوعلی سینا و در ساده‌ترین حالت ممكن قرار گرفته و هر روزه محل بازدید بسیاری از گردشگران است.

عارف قزوینی از مردان دوره مشروطیت به شمار می‌رود كه علاوه‌بر سرودن شعر در چندین هنر تخصص داشته است.

خوب است بدانید كه آرامگاه عارف را هوشنگ سیحون، معمار زبردست ایرانی طراحی كرده است.

اگر تا به حال به آرامكاه این شاعر ملی نرفته‌اید، هر چه زودتر دست به كار شوید.

اطلاعات بازدید از آرامگاه عارف قزوینی:

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس آرامگاه عارف قزوینی: همدان، میدان آرامگاه بوعلی.

۱۱. معبد لائودیسه نهاوند؛ بازمانده سلوكیان

معبد لائودیسه نهاوندمعبد لائودیسه نهاوند

از برجسته‌ترین آثار تاریخی ایران و جاهای دیرنی همدان می‌توان به معبد لائودیسه نهاوند اشاره كرد. این معبد از آثار درخشان دوره سلوكیان به شمار می‌رود كه در بافت قدیمی شهر و نزدیكی

تپه دو خواهر قرار گرفته است.

امروزه معبد تاریخی لائودیسه نهاوند محل بازدید بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.

در سفر به شهر همدان، این مكان دیدنی را از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از معبد لائودیسه نهاوند:

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان.

آدرس معبد لائودیسه نهاوند: همدان، نهاوند، نزدیكی تپه دو خواهر.

۱۲. پیست اسكی تاریك دره؛ تفریح و ورزش

پیست اسكی تاریك درهپیست اسكی تاریك دره

پیست اسكی تاریك دره یكی دیگر جاهای دیدنی همدان است كه می‌تواند تفریح و ورزش را همراه با هم به شما هدیه كند.

پیست تاریك دره به عنوان یكی از پیست‌های بین‌المللی كشور مطرح می‌شود كه در دامنه كوه‌های الوند و ۱۰ كیلومتری جنوب غربی جاده گنجنامه قرار گرفته است.

این پیست از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای زیبا و خوش آب و هوا قرار گرفته كه علاوه‌بر اسكی‌بازان، علاقه‌مندان به طبیعت را هم به خودش جذب كرده است.

خوابگاه، رستوران، مدرسه اسكی و تله سیژ نیز از جمله امكانات مهم این پیست به شمار می‌رود. بسیاری از كسانی كه به این پیست می‌روند، از این امكانات رفاهی استفاده می‌كنند. مدرسه اسكی نیز مكانی است كه می‌توانید این ورزش جذاب را در آنجا یاد بگیرید و به آن مشغول شوید.

در سفر به شهر همدان، حتما یك بار به این پیست جذاب و پرطرفدار بروید.

اطلاعات بازدید از پیست اسكی تاریك دره:

آدرس پیست اسكی تاریك دره: همدان، ۱۰ كیلومتری جاده گنجنامه، تاریك دره.

۱۳. گنبد علویان همدان ، شاهكار معماری سلجوقیان

گنبد علویان | جاهای دیدنی همدانگنبد علویان | جاهای دیدنی همدان

یكی از مهم‌ترین دلایل اهمیت گنبد علویان در میان دیگر جاهای دیدنی همدان، گچ بری و معماری بناست. این بنا در ابتدا مسجد بود اما با گذشت زمان به مقبره تبدیل شد. گنبد آن به دلیل آسیب‌های كه در طول زمان دیده بود فروریخت. اما هنوز در نام آن گنبد به عنوان نماد به كار می‌رود.

۱۴. باغ ایرانی همدان ؛ زیبا و دلنواز

باغ ایرانی همدانباغ ایرانی همدان

باغ ایرانی از جاذبه‌های پرطرفدار همدان است كه محیطی زیبا، سرسبز و جذاب را برای تفریح گردشگران داخلی و خارجی فراهم كرده است. این باغ با چشم‌انداز سرسبز و زیبای خود، جایگاه ویژه‌ای نزد خانواده‌ها دارد و مكان مناسبی برای گردش، تفریح و استراحت است. اگر به این شهر دیدنی سفر كردید، حتما از باغ ایرانی نیز دیدن كنید.

اطلاعات بازدید از باغ ایرانی همدان

قیمت بلیت: رایگان

آدرس باغ ایرانی همدان : همدان، بین بلوار فلسطین و خیابان ابوذر.

۱۵. دشت میشان همدان ؛ بهشت طبیعت‌گردان

دشت میشان | از جاهای دیدنی همداندشت میشان همدان

همدان علاوه‌‌بر آنكه شهری تاریخی با بناهای قدیمی است، طبیعت بكر و بی‌نظیری نیز دارد كه زیبایی و سرسبزی فوق‌العاده‌اش، دیدنی‌ست.

دشت میشان همدان، در نزدیكی قله الوند قرار دارد كه مكان مناسبی برای تفریح و طبیعت‌گردی به شمار می‌رود.

دشت پهناور و سرسبز، آب و هوای خنك و بی‌نظیر، صدای پرندگان و جوشش آب چشمه، دشت میشان را جزو پرطرفدارترین جاهای دیدنی همدان قرار داده است. با سفر به این منطقه، یك كوهپیمایی نیمه سنگین و جذاب نیز انتظارتان را می‌كشد كه پیش از شروع كوهپیمایی و در انتهای جاده منتهی به آن، كتیبه‌ای كهن را می‌بینید كه متعلق به دوران داریوش هخامنشی است. علاوه‌بر طبیعت‌گردی و كوهنوردی، می‌توانید زندگی عشایر را هم از نزدیك و بر روی دامنه‌های الوند ببینید.

دشت میشان همدان، از جمله جاهایی است كه اگر یك بار به آنجا بروید، برای همیشه در حافظه‌تان خواهد ماند.

اطلاعات بازدید از دشت میشان همدان :

آدرس دشت میشان همدان: همدان، میدان مركزی، میدان قائم، سمت راست، دوراهی عباس‌آباد-گنج‌نامه، جاده گنج‌نامه

مسیر دسترسی به دشت میشان همدان : از همدان باید به سمت میدان مركزی به سمت میدان قائم حركت كنید. از آنجا نیز باید به سمت راست بپیچید. بعد از رسیدن به دوراهی، مسیر گنج‌نامه را ادامه دهید تا به ابتدای مسیر كوه ‌پیمایی برسید.

۱۶. سراب گاماسیاب همدان ؛ بزرگترین سراب كشور

سراب گاماسیابسراب گاماسیاب

سراب گاماسیاب در فاصله ۲۰ كیلومتری شهر نهاوند در استان همدان قرار دارد كه از زیباترین و شگفت‌آورترین سراب‌های كشور به شمار می‌رود. سراب گاماسیاب همدان، سرچشمه بسیاری از رودخانه‌های كشور است كه از دره‌های شمالی رشته كوه گروین نشات می‌گیرد.

حجم آب این سراب بسیار زیاد است و جزو سراب‌های پر آب كشور به حساب می‌رود. محوطه اطراف سراب با جنگل‌كاری‌های زیبا و درختان انبوه بلوط پر شده. در بالادست چشمه‌ها نیز غاری طبیعی دیده می‌شود كه در نوع خودش تماشایی است. سفر به همدان و بازدید از سراب بی‌نظیر گاماسیاب، بهترین سفر طبیعت‌گردی را برای شما رقم می‌زند كه پیش از این‌ها تجربه نكرده‌اید.

اطلاعات بازدید از سراب گاماسیاب همدان :

آدرس سراب گاماسیاب همدان : همدان، ۲۰ كیلومتری جنوب شهر نهاوند

مسیر دسترسی به سراب گاماسیاب همدان : برای رفتن به سراب گاماسیاب باید ۱۰ كیلومتر از شهر نهاوند را به طرف سه‌راهی نهاوند-ملایر-بروجرد بروید. بعد از اینكه به پاسگاه قلعه قباد رسیدید، یك مسیر آسفالته را طی كنید تا به نورآباد برسید. جاده‌ خاكی سمت چپ‌تان را در سمت چپ طی كنید و بعد از آن می‌توانید سرچشمه سراب گاماسیاب را ببینید.

۱۷. حمام حاج آقا تراب همدان ؛ حمام دوقلو

حمام حاج آقا تراب همدانحمام حاج آقا تراب همدان

حمام حاج آقا تراب، از جمله جاهای دیدنی همدان است كه قدمت آن به روزگار قاجاریان باز می‌گردد. این حمام بزرگ تاریخی دركوچه آقا تراب و محله علی آباد نهاوند قرار گرفته است. مساحت این حمام، در حدود ۶۷۰ متر مربع است و در دو بخش زنانه و مردانه و به سبك معماری دوران صفوی ساخته شده است. حمام حاج آقا تراب همدان را با نام «حمام دوقلو» نیز می‌شناسند و دلیل این نام‌گذاری، وجود دو حمام برای اشراف و عموم بوده است.

تزییناتی كه در این بنا استفاده شده، شامل گچ‌بری‌های زیبا با طرح اسلیمی و كاشی‌كاری‌هایی از داستان شاهنامه است كه بر زیبایی بنا افزوده و آن را چشم نوازتر كرده است.

قسمت‌های مختلف حمام نیز شامل بخش خزینه، تون‌خانه، حمام سرد و حمام گرم می‌شود.

این حمام تاریخی و زیبا از دیدنی‌ترین بناهای استان همدان است كه نباید آن را از دست بدهید.

اطلاعات بازدید از حمام حاج آقا تراب همدان :

ساعت بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۲۰:۰۰

قیمت بلیت: رایگان

آدرس حمام آقا تراب همدان : همدان، نهاوند، محله علی‌آباد

۱۸. میدان امام همدان ؛ منحصر به فردترین میدان كشور

میدان امام همدانمیدان امام همدان

از دیگر جاهای دیدنی همدان می‌توان به میدان خاص و معروف آن، یعنی میدان امام، اشاره كرد.

این میدان به گونه‌ای طراحی شده است كه شش خیابان از آن منشعب می‌شود و همین امر نقطه آغاز تفاوت و برتری میدان امام همدان با دیگر میدان‌های كشور است.

شاید جالب باشد كه  بدانید كه كار طراحی ومعماری این میدان را فردی آلمانی به نام  كارل فریش انجام داده است. تزیینات هنرمندانه و چشم‌نوازی در میدان امام به كار رفته است، آجركاری‌های ساده و یا برجسته و نقش‌های هندسی زیبا، همچنین گچ‌بری اطراف پنجره‌ها با نقوش انسان و حیوان و نیز پنجره‌های چوبی دیده می‌شود كه دیدن هر یك از آن‌ها، حیرت‌تان را بیشتر خواهد كرد.

تماشای این میدان زیبا را در سفر به همدان از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از میدان امام همدان :

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس میدان امام همدان : همدان، میدان امام خمینی

۱۹. روستای وركانه همدان ؛ رنسانس ایران

روستای وركانهروستای وركانه

وركانه، از جمله روستاهای تاریخی و تماشایی همدان است كه با قدمتی ۴۰۰ ساله، در ۲۰ كیلومتری این شهر واقع شده است. روستای وركانه همدان را با نام روستای سنگی نیز می‌شناسند و این نام‌گذاری وام‌دار بناهای سنگی فراوان در آن است. اصلی‌ترین مصالحی كه در ساخت بناها و خانه‌های این روستا به كار رفته، سنگ است و تصویری كه پیش چشمتان نمایان می‌كند، شبیه به خانه‌های دوران رنسانس اروپا است!

این روستا از جمله جاهای دیدنی همدان است كه آن را نگین گردشگری استان همدان می‌دانند و در میان گردشگران خارجی از شهرت و محبوبیت فراوانی برخوردار است.

در این روستا می‌توانید كوچه‌های باریك و پر پیچ و خم با خانه‌های سنگی قهوه‌ای رنگ را ببینید. معماری خاص و منحصر به فرد، باغ‌های انبوه و درختان میوه و گردو، چشمه‌های فراوان و مردم مهربان و خونگرم وركانه، همگی باعث شده‌اند كه روز به روز تعداد گردشگران به این منطقه بیشتر شود.

اگر اهل سفر و روستاگردی هستید، برای بازدید از روستای وركانه همدان نیز برنامه‌ریزی كنید.

اطلاعات بازدید روستای وركانه همدان :

آدرس روستای وركانه همدان : استان همدان، ۲۰ كیلومتری جنوب شرقی شهر همدان

مسیر دسترسی به روستای وركانه همدان : برای رسیدن به این روستای زیبا ابتدا به جاده همدان به ملایر بروید. بعد از آن، راهی جاده سد اكباتان شوید. بعد از طی مسافتی به جاده وركانه می‌رسید كه بعد از پشت سر گذاشتن آن، به روستا می‌رسید.

۲۰. موزه و سفره‌خانه سنتی حمام قلعه همدان ؛ بازمانده از دوران قاجار

موزه و سفره خانه سنتی حمام قلعه همدانموزه و سفره خانه سنتی حمام قلعه همدان

موزه و سفره خانه سنتی حمام قلعه از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری همدان به شمار می‌رود كه طرفداران بسیاری نیز دارد. این حمام تماشایی با معماری تلفیقی ایرانی-اسلامی متعلق به دوران قاجار است. موزه و سفره‌خانه سنتی حمام قلعه در محله‌ای قدیمی به نام قاشق‌تراشان و در محدوده میدان امام‌ خمینی و خیابان شریعتی همدان قرار گرفته كه معماری زیبای آن بسیار مورد توجه است.

این حمام نیز مانند دیگر حمام‌های قدیمی از دو بخش زنانه و مردانه تشكیل شده است. حمام، شامل بخش‌هایی همچون حمام سرد، حمام گرم و انبار هیزم می‌شود كه در هر قسمت مجسمه‌هایی نمادین از مردم شهر قرار داده شده كه این موزه مردم‌شناسی را تكمیل می‌كند.

این مجموعه، علاوه‌بر موزه، دارای یك سفره‌خانه سنتی است كه در آنجا می‌توانید انواع غذاهای سنتی را همراه با موسیقی محلی نوش جان كنید.

مجموعه حمام قلعه همدان، می‌تواند یك روز و شب بی‌نظیر را در شهر زیبای همدان برای شما رقم بزند.

اطلاعات بازدید از سفره‌خانه سنتی حمام قلعه همدان :

ساعت بازدید:  ۸:۴۵ صبح تا ۲۳:۳۰

آدرس سفره خانه سنتی حمام قلعه همدان : همدان، خیابان شریعتی، كوچه مهر

۲۱. روستای سیمین ابرو همدان ؛ روستایی با ۳۰۰ سال قدمت

روستای سیمین ابرو همدانروستای سیمین ابرو همدان

از دیگر روستاهای هدف گردشگری در همدان، می‌توان از روستای سیمین ابرو نام برد كه جزو روستاهای زیبای تاریخی و كهن این شهر به شمار می‌رود. این روستا در نقطه‌ای كوهپایه‌ای و با معماری خاص سنگی، به شكل پلكانی همراه با كوچه‌های باریك و تنگ در این استان قرار گرفته.

روستای سیمین ابرو علاوه‌بر زیبایی بناهای تاریخی و معماری، طبیعت بی‌نظیر و آب و هوای فوق‌العاده‌ای دارد كه باعث شده، مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

اگر دوست دارید یك تجربه روستاگردی جذاب را داشته باشید، روستای سیمین ابرو همدان را انتخاب كنید.

اطلاعات بازدید از روستای سیمین ابرو همدان‌ :

آدرس روستای سیمین ابرو همدان : همدان، ۱۶ كیلومتری جنوب شرقی همدان.

۲۲. تالاب آبشینه همدان ؛ میزبان پرندگان مهاجر

تالاب آبشینه همدانتالاب آبشینه همدان

از دیگر جاهای دیدنی همدان كه طرفداران زیادی نیز دارد، می‌توان به تالاب آبشینه اشاره كرد.

این تالاب وسعتی در حدود ۸۵ هكتار دارد كه استراحت‌گاهی برای پرندگان مهاجر و بومی كشور به شمار می‌رود كه هر ساله در فصل بهار از ایران عبور می‌كنند. این تالاب دیدنی، زیستگاه مهم و غنی گیاهی و جانوری كشور شناخته می‌شود كه به عنوان منطقه شكار ممنوع در این شهر قرار گرفته. در تالاب آبشینه همدان، می‌توانید پرندگان زیبایی همچون پلیكان، كشین، فلامینگو، اگرت، حواصیل خاكستری و چوبیا را ببینید كه از آفریقا به این سمت سفر كرده و در تالاب استراحت می‌كنند.

در اطراف تالاب نیز گیاهان مهمی چون آفتابگردان، نعنا، چتریان، شب بو، گاو زبان، گندمیان، فرفیون و بقولات وجود دارند كه بر زیبایی این منطقه افزوده است.

در سفر به همدان، حتما تالاب آبشینه را نیز در لیست جاهای دیدنی مورد نظرتان قرار دهید.

اطلاعات بازدید از تالاب آبشینه همدان :

قیمت بلیت: رایگان

آدرس تالاب آبشینه همدان : ۵ كیلومتری همدان، مركز دهستان سنگستان

۲۳. كلیسای گریگوری استفان همدان ؛ تجربه یك بازدید متفاوت

كلیسای گریگوری همدانكلیسای گریگوری همدان

كلیسای گریگوری استفان همدان، یكی از دیدنی‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌ای این شهر است كه در محله قدیمی ارامنه و در قسمت شرقی تپه هگمتانه قرار دارد. این كلیسای تاریخی در زمان شاه سلیمان صفوی و به دست جمعی از ارامنه اصفهان، مهاجران و تجار ارمنی روسیه ساكن در همدان بنا شده.

این كلیسا با معماری خیره كننده و تزیینات زیبا جزو زیباترین كلیساهای همدان به شمار می‌رود. برج ناقوس‌خانه، حیاط خلوت، حیاط اصلی، پنجره‌های باریكی كه تامین نور را بر عهده دارند و تابلوهای زیبا و ارزنده از حضرت مریم و حضرت مسیح و… از دیدنی‌های این كلیسا هستند. بازدید از كلیسای گریگوری استفان تجربه‌ای متفاوت و منحصر به فرد است كه می‌توانید آن را امتحان كنید.

اطلاعات بازدید از كلیسای گریگوری استفان همدان :

قیمت بلیت: رایگان

آدرس كلیسای گریگوری استفان : همدان، ضلع شرقی تپه هگمتانه، محله قدیمی ارامنه

۲۴. مقبره استر و مردخای همدان ؛ مهمترین زیارتگاه یهودیان در ایران

مقبره استر و مردخای یهودی در همدانمقبره استر و مردخای یهودی در همدان

اگر به شهر همدان سفر كنید، در داخل شهر زیارتگاهی تاریخی را می‌بینید كه متعلق به یهودیان و مورد احترام این اقلیت دینی است. مقبره استر و مردخای بنایی تاریخی و دینی است كه قدمت آن به قرن سوم هجری باز می‌گردد و به زیبایی و با نمایی از سنگ و آجر ساخته شده است.

دو مقبره استر و مردخای در وسط این بنا قرار گرفته و به زیبایی با صندوق چوبی قدیمی و منبت‌كاری، پوشیده شده است. در بالای این مقبره، كتیبه‌ای با خط عبری و برجسته به صورت گچبری دیده می‌شود. بخش‌های مختلف این زیارتگاه كه شامل دهلیز، ایوان، شاه‌نشین و مدخل ورودی می‌شود با نمایی زیبا و دیدنی طراحی شده است كه چشم را خیره می‌كند. بازدید از مقبره استر و مردخای، برایتان لذتبخش و خاطره‌انگیز خواهد بود.

اطلاعات بازدید از مقبره استر و مردخای همدان :

ساعت بازدید: ۸ صبح تا۱۹:۰۰

قیمت بلیت: برای گردشگران داخلی ۱۵ هزار تومان و برای گردشگران خارجی رایگان

آدرس مقبره استر و مردخای همدان : همدان، مركز شهر، ابتدای خیابان شریعتی

۲۵. موزه تاریخ طبیعی همدان ؛ گنجینه گران‌بهای گونه‌های گیاهی و جانوری

موزه تاریخ طبیعی همدانموزه تاریخ طبیعی همدان

موزه تاریخ طبیعی یكی از برجسته‌ترین جاذبه‌های این شهر است كه انواع مختلفی از گونه‌های گیاهی و جانوری را در خودش جای داده است. این موزه با دارا بود شش سالن اصلی، از موزه‌های مهم و اصلی برای پژوهش به شمار می‌رود. سالن‌های موزه شامل سالن صدف‌ها و مرجان‌ها، سالن زمین شناسی، سالن پستانداران و پرندگان، سالن آبزیان، سالن پروانه‌ها و حشرات و سالن خزندگان است كه هر یك جذابیت ویژه خود را دارند و مورد توجه گردشگران واقع شده‌اند. اگر به این دست موزه‌ها علاقه‌مندید، حتما از موزه تاریخ طبیعی شهر همدان دیدن كنید.

اطلاعات بازدید از موزه تاریخ طبیعی همدان :

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۷:۳۰

قیمت بلیت: رایگان

آدرس موزه تاریخ طبیعی همدان : چهارباغ شهید مصطفی احمدی روشن، دانشگاه بوعلی سینا

۲۶. خانه لطفعلیان ؛ یادگار فتحعلی‌شاه

خانه لطفعلیان | دیدنی های همدانخانه لطفعلیان

خانه لطفعلیان ، یكی از زیباترین جاهای دیدنی همدان است كه در لیست پرطرفدارترین‌ها جاهای دیدنی این شهر قرار دارد. قدمت این خانه تاریخی زیبا، به زمان قاجار باز می‌گردد و به یادگار مانده از این دوران است. خانه تاریخی لطفعلیان كه امروزه به عنوان خانه_موزه استفاده می‌شود در شهر ملایر همدان واقع شده و بنایی آجری دارد.

لطفعلیان خانه‌ایست كه دو حیاط اندرونی و بیرونی دارد كه با در و پنجره‌های ارسی و رنگارنگ پوشیده شده است. در میان حیاط خانه حوضی دیدنی و زیبا قرار گرفته كه تركیب آن با گلكاری‌های اطراف حیاط، منظره‌ای شكوهمند را پیش چشمتان به نمایش می‌گذارد. حسینیه و همچنین زیرزمین این خانه نیز جزو دیدنی‌ترین قسمت‌های آن به شمار می‌روند. در بخش زیرزمین خانه لطفعلیان می‌توانید حوضخانه‌ای را ببینید كه نمایی سنگی در وسط قرار گرفته و در روزهای گرم تابستان، از خنك‌ترین جاهای خانه است.

علاوه‌بر ویژگی‌های منحصر به فرد خانه، سالن‌های مختلف موزه و اشیای گرانبهای موجود در آن نیز جذاب و دیدنی است.

اگر به تماشای خانه_موزه‌های تاریخی و تماشایی علاقه‌مندید، خانه لطفعلیان همدان را از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از خانه لطفعلیان :

ساعات بازدید : ۸ صبح تا پایان ساعت اداری

قیمت بلیت : رایگان

آدرس خانه لطفعلیان : همدان، ملایر، خیابان شهید مصطفی خمینی، خانه موزه لطفعلیان

۲۷. آرامگاه رضی‌الدین آرتیمانی ؛ مرد خدا

آرامگاه رضی‌الدین آرتیمانی | جاهای دیدنی همدانآرامگاه رضی‌الدین آرتیمانی

از دیگر جاهای دیدنی همدان ، میتوان به آرامگاه رضی‌الدین آرتیمانی اشاره كرد كه در روستای آرتیمان تویسركان قرار دارد. رضی‌الدین آرتیمانی از عارفان و شاعران دوره صفوی بوده كه مقبره او، امروزه زیارتگاه عاشقان است.

از آرامگاه اولیه رضی‌الدین چیز زیادی باقی نمانده بود كه در میان سال‌های ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۶ مقبره او را به طور كامل بازسازی كرده و به شكل امروزی درآوردند.

ساختمان آرامگاه، یك چهار ضلعی مربع شكل است كه هر یك از ضلع‌های آن با سه طاق بلند بنا شده‌اند. این ساختمان از نزدیك شكوه و بزرگی خاصی دارد كه چشم را می‌نوازد. تزیینات داخلی آرامگاه، ساده و همراه با تزیینات آجری است كه این سادگی و زیبایی جلوه خاصی را به بنای مقبره بخشیده است.

اگر به استان همدان و شهر تویسركان سفر كردید، حتما از این آرامگاه دیدن كنید.

اطلاعات بازدید از آرامگاه رضی‌الدین آرتیمانی :

ساعات بازدید : بهار و تابستان ۹ تا ۱۹ ، پاییز و زمستان ۹ الی ۱۷

قیمت بلیت : رایگان

آدرس آرامگاه رضی‌الدین آرتیمانی : همدان، تویسركان، فاصله ۳ كیلومتری تویسركان، روستای آرتیمان.

۲۸. برج قربان همدان ؛ ساده و زیبا

برج قربان همدان | جاهای دیدنی همدانبرج قربان همدان

برج قربان همدان ، یكی از جذاب‌ترین دیدنی‌های همدان است كه با نمای خاص و معماری ویژه خود، در این شهر قرار گرفته است.

بنای برج قربان، از جمله آثار مربوط به سدی ششم تا هشتم هجری قمری است. بر اساس روایات، این برج بخشی از یك مجموعه بسیار بزرگ شامل مدرسه، مسجد، خانقاه، كتابخانه و … بوده است كه تمامی آن‌ها از بین رفته‌اند.

برح زیبای قربان، دارای ساختمانی ۱۲ ضلعی با گنبد مخروطی شكل است كه سبك تازه و دیدنی معماری آن، مورد توجه گردشگران قرار دارد. نمای آجری و ساده ساختمان، خبر از كهنه بودن بنا می‌دهد و قدمت آن را به روشتی نشان می‌دهد. پنجره‌های كوچك مشبك و سرداب درون برج نیز از دیگر دیدنی‌های این بنا هستند كه تماشای آن‌ها برای علاقه‌مندان به بناهای تاریخی بسیار لذتبخش است.

اطلاعات بازدید از برج قربان همدان :

آدرس برج قربان همدان : همدان، بین چهارباغ شهید مدنی و خیابان طالقانی، جنب دبیرستان ابن سینا.

۲۹. سراب ملوسان ؛ عروس همدان

سراب ملوسان | نقاط دیدنی همدانسراب ملوسان

در میان جاهای دیدنی همدان، طبیعت این شهر جایگاه ویژه‌ای دارد. یكی از زیباترین روستاهای گردشگری همدان، سراب ملوسان نام دارد كه با طبیعت بكر و بی‌نظیر و دیدنی‌های منحصر به فردش، همچون عروسی در این منطقه خودنمایی می‌كند. سراب ملوسان، آنقدر بكر، تماشایی و خاص است كه قطعا با دیدن آن حیرت‌زده خواهید شد. در ملوسان همدان، می‌توانید ده‌ها چشمه پرآب و زلال، دو غار تاریخی، دشت‌های پهناور و و كوه‌های سراب را ببینید.

اگر در اردیبهشت ماه به سراب ملوسان سفر كنید، لاله‌های واژگون اطراف شما را پر می‌كنند و زیباییشان را به رختان می‌كشند.

دشت‌های پهناور و سبز، كوهستان‌های تماشایی، چشمه‌های گوارا و… همه از زیبایی‌های سراب ملوسان است كه می‌توانید در سفر به همدان آن را ببینید.

اطلاعات بازدید از سراب ملوسان :

ساعات بازدید : همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس سراب ملوسان : همدان، ۱۷ كیلومتری شهرستان نهاوند، نزدیكی روستای ملوسان.

۳۰. سراب گیان همدان ؛ ساحره‌ای در دل همدان

سراب گیان همدانسراب گیان همدان

از دیگر جاهای دیدنی همدان، می‌توان به سراب گیان در این استان اشاره كرد كه با زیبایی محسور كننده‌اش، جایگاه ویژه‌ای در میان گردشگران دارد.

سراب گیان همدان، چشمه‌ای پرآب و گوارا است كه دور آن را درختار انبوه و سرسبز چنار پر كرده‌اند. اگر به سراب گیان همدان پا بگذارید، فكر می‌كنید كه به یك سرزمین رویایی زیبا قدم گذاشته‌اید كه باور این حجم از جذابیت را برایتان سخت می‌كند.

باید بدانید كه سراب گیان، در اسفندماه ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

درختان بلوط بلند، صدای چشمه و عطر خوب طبیعت این منطقه، می‌تواند شما را مست و محسور كند. اگر طرفدار طبیعت‌گردی و كشف مكان‌های جدید هستید، سراب گیان را فراموش نكنید.

اطلاعات بازدید از سراب گیان همدان :

ساعات بازدید : همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس سراب گیان همدان : همدان، ۱۸ كیلومتری جنوب غربی شهر نهاوند، ۲ كیلومتری تپه باستانی گیان، شمال شهر گیان.

۳۱. شاهزاده حسین همدان ؛ زیارتگاه عاشقان

شاهزاده حسین همدان | جاهای دیدنی همدانشاهزاده حسین همدان

امامزاده حسین، یا شاهزاده حسین همدان، بقعه متبركه‌ای است كه در میدان امام همدان قرار گرفته. این امامزاده، از بناهای دوره صفویه به شمار می‌رود كه با معماری زیبا و دیدی خود، زیارتگاه عاشقان است.

در ورودی امامزاده، درختان توت قدیمی و كهنسالی به چشم می‌خورند كه به حیاط این آرامگاه جلوه خاصی بخشیده است. ایوان ورودی، شبستان پیشین، اتاق مقبره وسردابی در عمق سه متری زمین، بخش‌های مختلف این امامزاده را تشكیل می‌دهند. كاشی‌كاری‌های دیدنی، كتیبه‌هایی با خط نستعلیق، آیینه‌كاری‌های چشم‌نواز و ضریح زیبای نقره‌كوب، از جمله تزیینات به كار رفته در بنای امامزاده است.

اگر مسافر همدان هستید، زیارت شاهزاده حسین را از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از شاهزاده حسین همدان :

ساعات بازدید : همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس شاهزاده حسین همدان : همدان، میدان امام، ابتدای خیابان شهدا.

۳۲. دریاچه سد اكباتان همدان ؛ تفرجگاه خاطره‌انگیز

دریاچه سد اكباتان همداندریاچه سد اكباتان همدان

یكی دیگر از جاهای دیدنی همدان، دریاچه سد اكباتان است كه با زیبایی خاص خود در همدان خودنمایی می‌كند.

دریاچه سد اكباتان همدان تفرجگاهی مناسب برای مردم محلی و گردشگران است كه محیط متفاوت و زیبای آن برای یك فراغت چند ساعته بسیار مناسب است. دریاچه سد ۶۰ هكتار وسعت و نزدیك به ۱۸ متر عمق دارد. دور تا دور این دریاچه با فضای سبز و درختان پوشیده شده كه زیبایی منطقه را دوچندان كرده است. امكان انواع ورزش‌های آبی مانند قایقرانی و اسكی روی آب نیز بر محبوبیت دریاچه سد اكباتان افزوده است.

این دریاچه می‌تواند مكانی دلچسب و خاطره‌انگیز در سفر به استان زیبای همدان باشد.

اطلاعات بازدید از دریاچه سد همدان اكباتان :

ساعات بازدید : همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس دریاچه سر اكباتان همدان : جاده همدان ملایر، ۵ كیلومتری جنوب شرقی شهر همدان.

۳۳. تپه عباس آباد همدان ؛ تپه نقاره خانه

تپه عباس آباد همدان | دیدنی های همدانتپه عباس آباد همدان

تپه عباس آباد همدان كه به تپه نقاره خانه نیز شهرت دارد، از دیگر مكان‌های جذاب و توریستی همدان است. این تپه كه بر بالای بلندی‌های شهر قرار دارد، از یك طرف دره سرسبز عباس آباد و از طرف دیگر ، نمائی از شهر همدان را به نمایش گذاشته است.

بر بالای تپه عباس آباد یا بام همدان، امكانات رفاهی و گردشگری زیادی از جمله رستوران، آبشار و استخر وجود دارد كه از جذابیت‌های تپه عباس آباد به شمار می‌روند.

اگر دوست دارید چند ساعتی را به دور از هیایوی شهر و در هوایی عالی به سر ببرید، تپه عباس آباد همدان، مناسب‌ترین مكان برای شما خواهد بود.

اطلاعات بازدید از تپه عباس آباد همدان :

ساعت بازدید : همه روزا، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت : رایگان

آدرس تپه عباس آباد همدان : همدان، مشرف به میدان قائم (داریوش سابق)، تپه عباس آباد.

۳۴. پارك مینی ورلد ؛ جهان كوچك

پارك مینی ورلدپارك مینی ورلد

یكی از برجسته‌ترین جاذبه‌ها و جاهای دیدنی همدان، پارك مینی ورلد ملایر است. این پارك زیبا، با طراحی خلاق و دیدنی خود، شبیه به جهانی كوچك است كه ماكت مكان‌ها و بناهای معروف دنیا را درون خودش جای داده است.

پارك مینی ورلد همدان، عنوان چهارمین پارك مینی ورلد دنیا را به خودش اختصاص داده و هر روزه مورد توجه و بازدید گردشگران، خصوصا گردشگران خارجی قرار دارد.

از جمله ماكت‌های موجود در این پارك می‌توان به ماكت تخت جمشید، سربازان هخامنشی، معبد الهه آتنا، حافظیه، برج ایفل، برج پیزا، پل ورسك مازندران، مقبره خیام و سی و سه پل اصفهان اشاره كرد.

اطلاعات بازدید از پارك مینی ورلد :

ساعات بازدید : همه روزه، از ساعت ۸ صبح الی ۲۴ بامداد

قیمت بلیت : رایگان

آدرس پارك مینی ورلد : همدان، شهرستان ملایر، بلوار انقلاب، بلوار شهید بیات، كیلومتر یك بلوار نبوت، مینی ورلد خاورمیانه

۳۵. لالجین،‌ شهر آب و خاك

لالجین شهری‌ست كه به واسطه‌ی هنر سفالگری و خاك و گِل‌اش شهرت پیدا كرده. شهری كه مردمان‌ش از دل گل بی‌جان آثاری زیبا و هنرمندانه خلق می‌كنند. لاله جین مركز سفال ایران است و به گفته‌ی باستان‌شناسان قدمت آن به حدود ۷۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. بیش‌از نیمی از جمعیت این شهر به شغل سفالگری مشغول‌اند و در كارگاه‎های سفال و سرامیك ظروف سفالی و سرامیكی تولید می‌كنند. هر ساله بازدیدكنندگان زیادی برای خرید و تماشا به این شهر می‌آیند. دیزی لالجین هم بسیار معروف است.

۳۶. تالاب شیرین سو، زیباترین تالاب انسان‌ساز

تالاب انسان‌ساخت و دائمی شیرین سو در شهری با همین نام از توابع شهرستان كبودرآهنگ واقع شده و در لیست جاهای دیدنی همدان قرار دارد. این تالاب زیستگاه پرندگان مهاجر و بومی زیادی است كه در طول فصل‌های مختلف سال به آنجا می‌آیند. همچنین كوهنوردان و گردشگران زیادی هم برای بازدید از این تالاب زیبا به آن منطقه سفر می‌كنند. روزهای بهاری این تالاب بسیار دیدنی و زیباست. علاوه بر پرندگانی كه در این منطقه زندگی می‌كنند، زیستگاه‌ مناسبی برای سنجاب‌هاست.

۳۷. آب گرم رزن، درمانی برای بیماری‌های پوستی

برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید با سفر خود استان همدان همه‌ چیزهایی كه حتی فكرش را هم نمی‌كنید در این استان خواهید دید!‌ چشمه‌ی آب گرم رزن از همین جاذبه‌های گردشگری است كه در استان كوهستانی همدان مقصدی مهم برای گردشگران است. در شهرستان رزن چشمه‌های زیادی وجود دارد كه یكی از این چشمه‌ها چشمه‌ی آب گرم قِینَرجه است. این چشمه به‌خاطر املاحی كه دارد برای بیماران پوستی دارای خواص درمانی است و پوست را نرم و لطیف می‌كند. همچنین از این آب در درمان بیماری‌هایی مثل پا درد و رماتیسم هم استفاده شده است.

۳۸. سنگ نوشته اسدآباد، باقی‌مانده از صفویان

بند و سنگ نوشته آقاجان بلاغی اثری باقی‌مانده از دوران صفویه است كه در روستای آقاجان بلاغی اسدآباد قرار دارد. متن حك‌شده روی سنگ قطعه شعری به خط ثلث است و حاوی نام بانی و تاریخ ساخت آن است. این سنگ‌نوشته به‌صورت برجسته حكاكی شده است. به‌ جزء این سنگ نوشته چیزی در حدود ۵۰ سنگ قدیمی دیگر در اسدآباد وجود دارد.

۳۹. ازناو فامنین،‌ روستای تك خانواری

روستای ازناو فامنین به‌خاطر جاذبه‌های ویژه‌ای كه دارد یكی از روستاهای شهر همدان است كه هدف گردشگری قرار می‌گیرد. این جاذبه‌ها شامل غار هفت‌محراب،‌ مسجد قدیمی، حمام قدیمی، چشمه‌ها و كوه‌ها و امامزاده عین‌وغین است. ازناو فامنین تنها روستایی است كه تعداد خانوار آن عددی تك رقمی است و جمعیت آن به عدد ۲۳نفر می‌رسد (یعنی ۶ خانوار).

۴۰. نوشیجان، مهم‌ترین پایتخت ماد‌ها

نوشیجان از دیگر اثار مهم تاریخی در لیست جاهای دیدنی همدان است. اگر به‌هوای دیدن پایتخت مادها،‌ اولین سلسله‌ی ساكن در ایران به این استان می‌آیید، شاید بهتر است بدانید جایی‌‌كه دنبالش می‌گردید همین‌جاست! نوشیجان از قدیم‌ترین بناهای ایران است كه در شهرستان ملایر و روستای شوشاب واقع شده و نشانه‌هایی از سكونت چندین سلسله مختلف، از جمله اولین سلسله‌ی ساكن ایران؛ مادها در آن پیدا شده است. در این تپه‌ی باستانی آثاری مربوط‌به سه دوره كشف شده. این سه دوره شامل ماد، ‌هخامنشی و ساسانیان است. مهم‌ترین بخش‌های تپه آتشكده‌ای است كه از دوران مادها به‌جا مانده و تالار ستون‌دار آپادانا كه نقشه‌ی آن شبیه به معماری تالار صد‌ستون تخت‌ جمشید است. این تالار نشانه‌های از سكونت هخامنشیان دارد. به جزء آتشكده اصلی و تالار آپادانا معبد مركزی، اتاق‌ها و انبارهای مختلف نیز در این مجموعه وجود دارند. نمونه‌هایی از نخستین پول بشری هم در نوشیجان پیدا شده كه نام این پول‌ها را سیگلو گفته‌اند.

۴۱. شیر سنگی همدان

شیر سنگی یكی دیگر از جاهای دیدنی همدان است. این شیر در یكی از میادین اصلی همدان، یعنی میدان سنگ شیر قرار دارد. این مجسمه جزء قدیمی‌ترین آثار تاریخی شهر به حساب می‌آید. بد نیست بدانید در دوران اسكندر مقدونی، این شیر را به یادبود یكی از سرداران محبوب اسكندر با نام هفایستیون ساخته شد. این یادبود را به دستور مستقیم شخص اسكندر مقدونی ساختند. شیر سنگی همدان جزء آثار ملی ایران به حساب می‌آید.

البته بر اساس اسناد تاریخی، در ابتدا دو شیر سنگی آن هم در كنار دروازه اصلی شهر قرار داشت. متأسفانه در حال حاضر یكی از این شیرها به‌صورت كامل تخریب شده است و شیر دیگر نیز پنجه‌ای شكسته دارد. صورت شیر در طی این سال‌های طولانی آسیب بسیاری دیده است؛ اما هنوز هم می‌توان شمایل شیر را از آن متوجه شد. محل امروزی شیر سنگی همدان توسط مهندس هوشنگ سیحون آماده شده است تا از گزند دست مردم در امان بماند.

آدرس: همدان، میدان سنگ شیر

۴۲. تله كابین گنج نامه

در بخش‌های قبلی درباره روستای توریستی گنج نامه با شما صحبت كردیم؛ اما این تله‌كابین به‌حدی زیبا و دوست‌داشتنی است كه باید به آن تأكید كنیم. در ارتفاعات روستای توریستی گنج نامه می‌توانید شاهد امكاناتی همچون سكوی پرش بانجی جامپینگ، كابل پرواز ترول، پیست تریال، دیواره سنگ‌نوردی، سالن بولینگ، تعادل هوایی، پیست سورتمه‌سواری، پیست اسكی و سایر امكانات همانند رستوران، كافی‌شاپ و البته واحد‌های اقامتی باشید. همچنین لازم به ذكر است كه سكوی پرش بانجی جامپینگ این روستا، دومین سكوی مرتفع در كشور محسوب می‌شود. حال تصور كنید در این مجموعه شاد و مفرح، می‌توانید با تله‌كابین خودتان را به ارتفاعات برسانید و از مناظر تماشایی دیدن كنید. این تله كابین یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی همدان به حساب می‌آید كه حتماً باید از آن دیدن كنید. تماشای منظره غروب آفتاب از فراز تله‌كابین به یك خاطره فراموش‌نشدنی تبدیل خواهد شد.

آدرس: همدان، ۵ كیلومتری شهر همدان، بلوار كولاب

۴۳. چشمه ملك

چشمه ملك نام یكی دیگر از جاهای دیدنی همدان است. متأسفانه كمتر كسی حتی نام این چشمه را می‌شناسند. این چشمه در روستایی با همین نام و در فاصله ۷كیلومتری از مركز شهر قرار دارد. از نظر ظاهری شاید این چشمه جاذبه خاصی نباشد؛ اما آب آن بسیار شیرین، گوارا و البته خنك است. بد نیست بدانید حوالی این چشمه، مكانی عالی برای استراحت كوهنوردان محسوب می‌شود. شاید از خودتان بپرسید كدام كوهنورد؟ این چشمه در مسیر صعود ارتفاعات ۴قله و بخشی از خط‌الراس الوند قرار دارد. به همین خاطر بسیار مورد توجه كوهنوردان و ورزشكاران قرار می‌گیرد. این چشمه جزئی از میراث طبیعی ملی ایران به حساب می‌آید. پس اگر از كنار این چشمه عبور كردید، چند لحظه توقف كنید و طعم آب گوارای آن را بچشید.

آدرس: همدان، شهرستان همدان، بخش مركزی، روستای چشمه ملك

۴۴. كاروانسرای تاج آباد

در گذشته سفر به سادگی امروز نبود. در حقیقت نمی‌توانستیم وارد وبسایت سفرزون شویم، بهترین پرواز و هتل را انتخاب كنیم و منتظر روز سفرمان بمانیم! در گذشته برای سفری كوتاهی بین شهری، باید هفته‌ها و حتی ماه‌ها در راه به سر می‌بردید! به همین خاطر وجود كاروانسرا در میان راه برای رفع خستگی و استراحت مسافران و البته احشام بسیار مهم بود. كاروانسرای تاج آباد یكی دیگر از جاهای دیدنی همدان است. این كاروانسرا در میان جاده همدان – كرمانشاه قرار دارد. كاروانسرای تاج آبادی در نزدیكی همدان و شهرستان بهار و در كنار روستایی با همین نام جا خوش كرده است. خوشبختانه این كاروانسرا به‌خوبی از گزند زوال متواری شده و آسیب كمی را متحمل شده است. پس بازدید از این كاروانسرا را اكیدا به گردشگران عزیز توصیه می‌كنیم.

آدرس: همدان، شهرستان بهار، تاج‌آباد سفلی

۴۵. چشمه فرشه

در محدوده اطراف همدان، چندین و چند چشمه پرآب مختلف وجود دارد. چشمه فرشه یكی از پرآب‌ترین چشمه‌های همدان به حساب می‌آید كه در امتداد دره مرادبیگ قرار دارد. این چشمه در مسیر خود با چشمه‌های كوچك و بزرگ مختلف هم‌مسیر می‌شود و هكتار دشت را سیراب می‌كند. در مسیر حركت این چشمه، گل‌های وحشی متعدد و گیاهان دارویی مختلف رشد می‌كنند. آب این چشمه نهایتاً به روستاهای سیلوار و دره مرادبیگ می‌رسد. مردم این روستا نیز به لطف وجود این چشمه، باغات میوه پرباری دارند. بازدید از این چشمه و پیاده‌روی در مسیر آن، یكی از فراموش‌نشدنی‌ترین خاطرات شما خواهد بود.

آدرس: همدان، شهرستان همدان، مسیر دره مرادبیگ

۴۶. موزه ابوعلی سینا

جاهای دیدنی همدان | ۵۰ تا از مكان های دیدنی همدان (۱۴۰۲) + آدرس و عكس-c46f026OyX

موزه ابوعلی سینا یكی از جاهای دیدنی همدان است كه حتماً باید از آن دیدن كنید. این موزه درست در میدان بوعلی سینا همدان قرار دارد. موزه ابوعلی سینا در سال ۱۳۳۰ در آرامگاه بوعلی سینا درست در میدان بوعلی همدان افتتاح شد. به نوعی می‌توان گفت كه این موزه یكی از قدیمی‌ترین موزه‌های همدان و مهم‌ترین جاهای دیدنی همدان محسوب می‌شود.

همان طور كه می‌دانید، بوعلی سینا یكی از مهم‌ترین پزشكان و اندیشمندان طول تاریخ دنیا محسوب می‌شود. وی آثار بسیاری دارد و باعث شده تا علم پزشكی در ایران پیشرفت بسیاری داشته باشد. آرامگاه این استاد بزرگوار در شهر همدان قرار دارد. به همین خاطر موزه‌ای به بزرگداشت او افتتاح كرده‌اند. در این موزه فهرستی از آثار او گرده‌آوری شده است. از این میان ۱۳۱ نوشته اصل ابن سینا و ۱۱ اثر منسوب به او هستند. این موزه از نظر ارزش تاریخی در تمام دنیا شهرت بسیاری دارد.

آدرس: همدان، میدان بوعلی سینا

شماره تماس: ۰۸۱۳۸۳۸۱۶۰۱

ساعت بازدید: ۹ ال ۱۶

هزینه بازدید: ۳هزار تومان

۴۷. مسجد جامع همدان

در سفر به شهرهای مختلف، حتماً باید از مساجد جامع دیدن كرد. مساجد جامع هر شهر مهم‌ترین مسجد آن شهر محسوب می‌شود. مسجد جامع همدان یكی از زیباترین مساجد ایران محسوب می‌شود. این مسجد در نزدیكی میدان مركزی شهر و بخش غربی خیابان اكباتان و در امتداد راسته بازارهای شهر قرار دارد. قدمت مسجد جامع همدان به دوران قاجار باز می‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، در دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار دستور ساخت این مسجد صادر شد. این مسجد سه درب ورودی دارد.

یك درب ورودی نوساز سمت خیابان اكباتات است. ورودی قدیمی با دالان قاطقدار در بخش شرقی صحن قرار دارد و ورودی قدیمی با دالان هشتی مقرنس‌كاری بسیار زیبا در ضلع غربی صحن واقع شده است. هر سه ورودی بسیار زیبا و چشم‌گیر هستند. این مسجد معمار خاص و تماشایی دارد. زمانی كه وارد مسجد می‌شوید، قطعاً تا چند لحظه از زیبایی تزئینات بیرونی آن لذت خواهید برد. این مسجد آنقدر زیباست كه می‌توانید تصاویر یادگاری بسیار زیبایی بگیرید.

آدرس: همدان، ابتدای خیابان اكباتان- نزدیك میدان امام خمینی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۴۸. رصدخانه ابن صلاح همدانی

جاهای دیدنی همدان | ۵۰ تا از مكان های دیدنی همدان (۱۴۰۲) + آدرس و عكس-RwVhflcVRG

رصدخانه ابن صلاح همدانی یكی از مهم‌ترین مراكز اخترشناسی ایران و جزو برترین جاهای دیدنی همدان است. این رصدخانه بر فراز تپه حاج عنایت در بخش شمال‌شرقی شهر قرار دارد. رصدخانه ابن صلاح همدانی توسط شهرداری همدان در سال ۱۳۸۲ به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر معدونت فرهنگی و اجتماعی همدان این مركز را اداره می‌كند.

این مركز مجهز به دو گنبد آسمان‌نما با تجهیزات الكترونیكی كاملاً پیشرفته است. در این مركز می‌توانید با كمك آسمان‌نماها، با ستاره‌ها و صورت‌های فلكی مختلف بیشتر آشنا شوید. بازدید از این آسمان‌نما برای تمامی گروه‌های سنی بسیار لذت‌بخش و خاطره‌انگیز خواهد بود. همچنین در دورانی كه وضعیت هوا مساعد باشد، چند تلسكوپ بیرون محوطه رصدخانه قرار می‌دهند تا بازدیدكنندگان بتوانند از تماشای ستارگان لذت ببرند.

آدرس: همدان

ساعت بازدید: با هماهنگی قبلی برای بازدید

هزینه بازدید: ۱۰هزار تومان

۴۹. امامزاده هادی ابن علی

امامزاده هادی ابن علی یكی دیگر از جاهای دیدنی همدان است كه در برنامه سفر خود باید بازدید از آن را قرار دهید. امامزاده هادی ابن علی در كنار آرامگاه باباطاهر عریان قرار دارد. این امامزاده مقبره بسیار كوچك و در عین حال دیدنی دارد. زمانی كه وارد محوطه بیرونی این امامزاده می‌شوید، حس خوبی به شما انتقال داده می‌شود. فضای مقبره این امامزاده بسیار آرام و دوست‌داشتنی است. همچنین بد نیست بدانید كه قدمت مقبره امامزاده هادی ابن علی به دوران الیخانیان باز می‌گردد. مقبره این امامزاده یكی از میراث ملی ایران است و نام آن در بین آثار ملی به چشم می‌خورد.

آدرس: همدان، میدان باباطاهر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۵۰. موزه صنایع دستی همدان

در سال ۱۳۸۸، درست در میدان باباطاهر، كنار آرامگاه باباطاهر، موزه صنایع‌دستی همدان افتتاح شد. این موزه در حال حاضر یكی از جذاب‌‌ترین جاهای دیدنی همدان محسوب می‌شود. همان طور كه می‌دانید، صنایع‌دستی هر شهری بسیار خاص و دیدنی هستند. همچنین بد نیست كه به‌عنوان سوغات سفر خود، صنایع‌دستی آن شهر را تهیه كنید. مردم همدان نیز مردمانی بسیار هنرمند هستند. پس می‌توانید به‌عنوان سوغات، صنایع‌دستی این شهر را تهیه كنید. برای اینكه با صنایع‌دستی همدان بیشتر آشنا شوید، بد نیست ابتدا سری به موزه صنایع‌دستی این شهر بزنید. همچنین با توجه به اینكه در كنار آرامگاه باباطاهر قرار دارد، می‌توانید یك تیر و دو نشان بزنید.

آدرس: میدان باباطاهر، جنب آرامگاه باباطاهر

ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۱۶

هزینه بازدید: ۳هزار تومان

۵۱. روستای سیلوار

در سفر به شهرهای مختلف، باید كمی ماجراجو باشید. ماجراجویی شما را به جاهایی می‌كشاند كه تا پیش از آن حتی درباره آن‌ها اطلاعاتی نداشتید. روستای سیلوار یكی دیگر از جاهای دیدنی همدان است. روستایی زیبا در نزدیكی همدان كه بافتی كاملاً سنتی و روستایی دارد. این روستا دارای طبیعت بسیار زیبا و بی‌نظیر است. اگر به بازدید از طبیعت بكر همدان علاقه‌مند هستید، بد نیست كه مستقیماً به روستای سیلوار سفر كنید.

این روستا بافتی سنتی دارد و بسیاری از مردم محلی، خانه‌های خود را به اقامتگاه‌های بوم‌گردی تبدیل كرده‌اند. بسیاری طبیعت‌گردان، در خانه‌های محلی اقامت می‌كنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند تا شب را در طبیعت سپری كنند. در نزدیكی این روستا خبری از حضور حیوانات وحشی نیست و می‌توانید با خیال راحت به دل طبیعت بزنید و از آرامش آن لذت ببرید.

آدرس: همدان، روستای سیلوار

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۵۲. دره امامزاده كوه

دره امامزاده كوه كه آن را با نام دره ماوشان رود نیز می‌شناسند، یكی از دره‌های زیبایی است كه در كوهستان الوند قرار دارد. دره امامزاده كوه در ۵كیلومتری شهر همدان و شمال‌غرب الوند، درست در امتداد شرقی – غربی این كوه قرار دارد. طول این دره ۱۲ كیلومتر است و عرض آن در برخی مناطق به ۳كیلومتر نیز می‌رسد. شهر محلی مریانج همدان، دروازه ورودی این دره است. بعد از مریناج، همینطور كه در مسیر دره ادامه دهید، با روستاهای دیگری همانند توییجین، سولان، موییجین و فرجین مواجه می‌شوید. ماوشان رود نام رودی است كه از میان دره امامزاده كوه عبور می‌كند. آب این رودخانه از برف ارتفاعات كوه‌های غربی دره تأمین می‌شود.

آدرس: همدان ۱۶ كیلومتری همدان، روستای وفرجین

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

قلعه بهمن میرزا

قلعه بهمن میرزا یكی دیگر از جاهای دیدنی همدان است. قدمت این قلعه تاریخی به دوران قاجار باز می‌گردد. این قلعه متعلق به یكی از نوادگان فتحعلی شاه قاجار و حاكم همدان بود. قلعه بهمن میرزا را درست در كنار رودخانه دره مرادبیگ یا همان الوسجرد بین خیابان بوعلی فعلی و كوی كبابیان ساخته‌اند. پس می‌توانید یك تیر و دو نشان زده و سری به رودخانه نیز بزنید. این قلعه را به‌عنوان یكی از قدیمی‌ترین دژ‌های مسكونی دوران قاجار می‌شناسند.

قلعه بهمن میرزا كاربرد نظامی نداشته است و این موضوع را به‌راحتی می‌توان از طراحی و ساخت قلعه متوجه شد. بازدید از این قلعه در هر فصل سال زیبایی خاص خود را خواهد داشت. البته بیشتر مردم محلی همدان بر این باور هستند كه بهتر است در فصل پاییز از آن دیدن كرد. با وجود آنكه این قلعه سن و سال چندانی ندارد؛ اما بیشتر دیوارهای آن اسیب دیده است و خبری از بازسازی نیست.

آدرس: همدان، دره مرادبیگ

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان