ریپورتاژ آگهی

تفاوت بلیط و كارت پرواز چیست؟

برای آن‌كه بتوان سوار هواپیما شد و به مقصد برسید، می‌بایست مدارك و بلیط مورد نیاز برای پرواز را ارائه دهید. یكی از موضوعات بسیار مهم در زمان پرواز، تهیه بلیط و كارت پرواز است. برخلاف تصور برخی از افراد، بلیط و كارت پرواز دو فاكتور متفاوت هستند. روی بلیط می‌توانید یك‌سری اطلاعات و مشخصات را هم به زبان فارسی و هم انگلیسی شاهد باشید و روی كارت پرواز نیز اطلاعات دیگری؛ اما به صورت اختصاری و تنها به زبان انگلیسی درج شده‌اند. شما می‌توانید هم به‌صورت حضوری و هم آنلاین جهت دریافت كارت پرواز خود اقدام نمایید.

تفاوت بلیط و كارت پرواز

تفاوت بین بلیط و كارت پرواز

در حقیقت بلیط هواپیما نوعی مجوز است كه با استفاده از آن می‌توانید كارت پرواز خود را از پذیرش ایرلاین در فرودگاه یا به‌صورت اینترنتی دریافت نمایید. كارت پرواز می‌تواند هم به‌صورت فایل و هم كاغذی قابل دریافت باشد. در حالت كلی در صورت عدم دسترسی به بلیط، امكان دریافت كارت پرواز وجود نخواهد داشت و از نظر اطلاعات نیز تفاوت‌هایی میان این دو وجود دارند. مشخصات شما روی بلیط هم به زبان فارسی و هم به زبان انگلیسی درج شده‌اند؛ این در حالیست كه كارت پرواز اطلاعاتی كاملاً اختصاری و به زبان انگلیسی را ارائه می‌دهد. به‌منظور مطالعه اطلاعات روی این كارت، لازم است تا از راهنمای آن بهره ببرید تا با مشكلات و چالش‌هایی اعم ‌از عدم امكان سوار شدن هواپیما مواجه نگردید.

انواع بلیط هواپیما چیست؟

برخلاف كارت پرواز، بلیط هواپیما دارای انواع مختلفی است:

بلیط لحظه آخری

بلیط های لحظه آخری در حقیقت، همان بلیط های چارتری بوده كه در ساعات نزدیك به پرواز و با قیمت متفاوت به فروش می رسند. این نوع بلیط ها به دلیل عدم تكمیل ظرفیت در بازه هایی كه درخواست برای خرید بلیط كمتر است، با قیمت كمتر به فروش می رسد. همچنین بلیط كنسلی پرواز نیز نوعی بلیط لحظه اخری محسوب می شود. در این سایت می توانید اطلاعات بیشتر در رابطه با بلیط لحظه آخری هواپیما كسب كنید.

بلیط سیستمی

بلیط سیستمی، بلیط هایی هستند كه توسط شركت هواپیمایی و به صورت مستقیم ارائه می شوند و دارای قوانین مشخصی برای خرید، كنسلی و قیمت هستند. این بلیط ها معمولا قیمت یكسانی دارند و مسافر درصورت كنسلی آن می توانید بخشی از مبلغ را دریافت كند.

بلیط چارتری

این نوع بلیط ها توسط شركت های چارتر كننده ارائه می شود كه تعداد بالایی از صندلی های هواپیما را اجاره كرده و با قیمتی متفاوت به فروش می رساند. بلیط های چارتری دارای قیمت ثابتی نبوده و متغیر است. همچنین در صورت كنسلی آن، هزینه ای به مسافر عودت نخواهد شد.

تفاوت بلیط و كارت پرواز

چگونگی خواندن مشخصات درج شده روی بلیط و كارت پرواز

به‌منظور آن‌كه بتوانید مشخصات و اطلاعات خود را هم روی بلیط و هم كارت پرواز مطالعه نمایید و از هرگونه مشكل و چالش پیشگیری كنید، می‌بایست به موارد زیر توجه داشته باشید.

مشخصات درج شده روی بلیط

روی بلیط هواپیما می‌توانید اطلاعات بسیار كاملی را مشاهده نمایید. این اطلاعات باید به‌طور كامل و دقیق درج شده باشند و هیچ‌گونه عدم تطابقی میان آن‌ها و اطلاعات درج شده در پاسپورت و شناسنامه وجود نداشته باشد. در صورت وجود مغایرت این اطلاعات، احتمال كنسل شدن بلیط هواپیما وجود دارد. از جمله این مشخصات می‌توان به موارد زیر اشاره كرد.

  • اطلاعات پاسپورت: در این بخش دو فاكتور بسیار مهم وجود دارند كه اولین گزینه، شماره پاسپورت است. شماره پاسپورت موجود در بلیط هواپیما باید با شماره پاسپورت شما كاملاً یكسان باشد. اطلاعات معمولاً در گوشه بالا و سمت چپ بلیط ثبت می‌گردند.
  • اطلاعات شخصی مسافر: در این بخش می‌توانید نام و نام خانوادگی، نام ایرلاین و… را مشاهده كنید. این اطلاعات هم به‌صورت فارسی و هم انگلیسی درج شده‌اند.
  • شماره مرجع: شماره مرجع یا PNR كه مخفف Passenger Name Record بوده، در انتهای ستون درج شده و به معنای ثبت نام مشتری است. شماره مرجع نوعی شماره پیگیری به‌حساب می‌آید كه پس از تهیه بلیط، در مواقع اضطراری می‌توانید از آن استفاده كنید.
  • اطلاعات پرواز: در بخش اطلاعات پرواز شما می‌توانید مبدا، مقصد، شماره ترمینال، تاریخ پرواز، ساعت پرواز، ساعت رسیدن و شركت هواپیمایی را مشاهده نمایید.
  • شماره بلیط: به‌منظور اخذ كارت پرواز، شما به شماره بلیط نیاز دارید كه در این شرایط می‌بایست از این شماره برای تهیه كارت پرواز استفاده كنید.
  • بار مجاز: شما می‌توانید میزان بار مجاز برای پرواز را مشاهده نمایید. هر پرواز از قوانین و مقررات خاص خود برخوردار بوده و برای حمل بار نیز عدد مدنظر را در این بخش ذكر كرده است.
  • كلاس پروازی: شركت‌های هواپیمایی دارای چندین كلاس پروازی مختلف هستند كه از جمله آن‌ها می‌توان به اكونومی، بیزینس و فرست كلاس اشاره كرد. هر یك از این كلاس‌های پروازی ویژگی‌های بسیاری دارند كه شامل كیفیت، مكان صندلی، قیمت بلیط و... می‌شوند.
  • كد یاتا: این كد كه معمولاً از سه حرف اول، وسط و آخر اسم فرودگاه‌ها الهام گرفته شده، به معنای كد شناسایی فرودگاه‌ها است.

تفاوت بلیط و كارت پرواز

مشخصات درج شده روی كارت پرواز

از آنجایی كه كارت پرواز مجوزی برای حضور در هواپیما است، می‌بایست به دور از هرگونه اشتباه و خطا باشد. در صورت وجود هرگونه تفاوت میان اطلاعات موجود در كارت پرواز با بلیط، شناسنامه و پاسپورت، چالش‌های بسیاری پیش‌روی شما قرار خواهند گرفت. در ادامه به مهم‌ترین اطلاعات موجود روی كارت پرواز اشاره می‌كنیم.

  • نام مسافر: در این بخش شما می‌توانید نام و نام خانوادگی خود را مشاهده كنید. برای مشخص شدن جنسیت و خصوصیاتی كاربر، از عبارات اختصاری استفاده می‌شود. در واقع MR به معنای جنسیت مرد، MRS به معنای جنسیت زن بوده و CHD برای مسافران كودك و INF برای مسافران نوزاد در نظر گرفته شده‌اند كه این عبارات برای شما نیز باید متناسب با جنسیت‌ در كنار نام و نام خانوادگی‌تان درج شده باشند.
  • مبدا و مقصد: در كنار عبارت From-to یك كد سه حرفی نوشته می‌ش كه در صورت قرارگیری در كنار From، نشان‌دهنده مبدا و در صورت قرارگیری در كنار To، نشان‌دهنده مقصد است.
  • CARRIER: در این بخش شركت هواپیمایی كه پرواز را انجام می‌دهد، با یك كد اختصاری نشان داده می‌شود.
  • CLASS: كلاس نرخی در این بخش ذكر می‌شود كه با شناسه مربوطه نوشته شده و ارائه می‌گردد. در واقع هر كلاس نرخی از نظر قیمت با یكدیگر متفاوت بوده و در میزان بار مجاز، نرخ جریمه كنسلی و... نیز با یكدیگر تفاوت‌هایی دارند.
  • ID: كد ملی مسافر در این بخش نوشته می‌شود.
  • seq no: در این بخش كه روی كارت پرواز درج شده، می‌توان دریافت كه شما چندمین نفری هستید كه كارت پرواز خود را دریافت كرده‌اید. مسافرانی كه جزء نفرات اول دریافت كارت پرواز بوده‌اند می‌توانند شماره و ردیف صندلی خود را مشخص نمایند.
  • seat: در این بخش شما می‌توانید ردیف صندلی و ستون آن را مشاهده نمایید. عددی كه در این بخش نوشته شده، نشان‌دهنده ردیف بوده و حروف انگلیسی كنار آن نیز ستون صندلی را نشان می‌دهند.

تفاوت بلیط و كارت پرواز

نحوه دریافت كارت پرواز داخل فرودگاه و آنلاین

جهت دریافت كارت پرواز می‌توانید از دو روش اقدام نمایید. در واقع دریافت كارت پرواز هم به‌صورت حضوری و هم آنلاین امكان‌پذیر است. در ادامه به دو روش دریافت كارت پرواز اشاره می‌كنیم.

نحوه دریافت كارت پرواز داخل فرودگاه

در سال‌های گذشته مسافران برای دریافت كارت پرواز به‌صورت حضوری و در فرودگاه اقدام می‌كردند. برای دریافت كارت پرواز در فرودگاه، لازم است تا حداقل یك ساعت پیش از پرواز در فرودگاه مربوطه حضور داشته باشید؛ سپس می‌بایست چمدان‌های خود را به متصدی ایرلاین تحویل داده و با ارائه كارت شناسایی یا بلیط اولیه به متصدی مربوطه، كارت پرواز خود را دریافت نمایید.

نحوه دریافت كارت پرواز به صورت آنلاین

در این روش شما می‌توانید به‌صورت كاملاً اینترنتی و غیرحضوری كارت پرواز خود را به سادگی و بدون اتلاف وقت دریافت كنید. به‌منظور دریافت فیزیكی كارت پرواز می‌بایست به باجه‌های مخصوصی كه در فرودگاه قرار دارند، مراجعه نمایید. در واقع افرادی كه به‌صورت آنلاین برای دریافت كارت پرواز اقدام كرده‌اند، باید به این باجه‌ها مراجعه نموده و بدون اتلاف وقت به‌ جهت حضور در صف‌های طولانی، به‌راحتی و با وارد كردن یك كد كه در درگاه اینترنتی برای آن‌ها نمایش داده شده، كارت پرواز خود را دریافت نمایند.

نكته حائز اهمیت در دریافت كارت پرواز به‌صورت آنلاین، ارائه آن تنها توسط شركت‌های هوایی ایران ایر و ماهان است. در واقع در صورت رزرو بلیط از ایرلاین‌های دیگر، قادر نخواهید بود كه به‌صورت آنلاین كارت پرواز خود را دریافت كنید. در این شرایط امكان دریافت كارت پرواز توسط ایرلاین مورد نظر تنها از طریق وب سایت و درگاه تعریف شده وجود خواهد داشت؛ در حقیقت یك كد به ایمیل شما ارسال می‌شود. این كد به شما این امكان را می‌دهد تا در فرودگاه‌های شهرهای مختلف، با مراجعه به دستگاه‌های موجود بتوانید با وارد كردن كد، كارت پرواز خود را دریافت نمایید.

تفاوت بلیط و كارت پرواز

سخن پایانی

تفاوت‌هایی میان بلیط هواپیما و كارت پرواز وجود دارند كه پیش از پرواز می‌بایست آن‌ها آگاهی یابید. هواپیما دارای اطلاعات بسیار كامل و جامعی است كه می‌توانید این اطلاعات را هم به‌صورت فارسی و هم انگلیسی مشاهده نمایید؛ اما در كارت پرواز اطلاعات بسیار مختصر و به‌صورت انگلیسی درج شده‌اند. اطلاعات موجود دارای علائم اختصاری هستند كه شما باید پیش از شروع پرواز از این علائم آگاهی پیدا كنید. به‌منظور دریافت كارت پرواز شما می‌توانید هم به‌صورت حضوری و هم آنلاین اقدام كرده و كارت پرواز خود را به سادگی و بدون معطلی تهیه نمایید.

منبع: https://hiticket24.com/