ریپورتاژ آگهی

موانع و چالش های پیش روی دانشجویان بین المللی در ایتالیا

چالش های پیش روی دانشجویان بین المللی از جمله موضوعات بسیار مهم برای خانواده ها و افرادی است كه قصد مهاجرت تحصیلی دارند. اهمیت این موضوع از آن جایی است كه شما قصد دارید به مكانی نا آشنا، جدید و فرهنگی متفاوت با سرزمینی كه در آن به دنیا آمده‌اید بروید.

 شرایط تحصیل در ایتالیا

موانع و چالش های پیش روی دانشجویان بین المللی در ایتالیا

چالش های پیش روی دانشجویان بین المللی از جمله موضوعات بسیار مهم برای خانواده ها و افرادی است كه قصد مهاجرت تحصیلی دارند. اهمیت این موضوع از آن جایی است كه شما قصد دارید به مكانی نا آشنا، جدید و فرهنگی متفاوت با سرزمینی كه در آن به دنیا آمده‌اید بروید.

ابتدا به صورت موردی ۱۰ چالش مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را بیان می‌كنیم سپس هر كدام را توضیح می‌دهیم. امیدواریم مورد توجه مخاطبان عزیز قرار بگیرد.

چالش های تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یكی از كشورهای موفق اروپایی است كه دانشگاه های معتبر بین‌ المللی برای تحصیل در ایتالیا را برای شما فراهم می آورد. به همین خاطر هر ساله متقاضیان بسیاری از سراسر جهان تصمیم به تحصیل در دانشگاه های این كشور می گیرند. در كنار تمام برتری هایی كه ایتالیا نسبت به دیگر كشور های اروپایی دارد معایبی نیز دارد كه به شرح زیر است:

۱. دوری از خانواده و دلتنگی

۲. شوك فرهنگی

۳. زبان

۴. شهریه بالای دانشگاه های خصوصی

۵. هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

۶. شلوغی وترافیك

۷. كمبود شغل مناسب بعد از تحصیل

۸. كاغذ بازی اداری

۹. مشكل گرفتن اقامت ایتالیا پس از اتمام تحصیل

۱۰. برگزاری امتحانات بصورت شفاهی

دوری از خانواده و دلتنگی

مردم ایتالیا بسیار خونگرم هستند. به نحوی كه افراد مختلف از كشور های متفاوت با فرهنگ، زبان، نژاد، آیین، اعتقادات و كلا جهان بینی مختلف در كنار یكدیگر در آرامش و صلح زندگی می‌كنند. با وجود این، دوری از خانواده و دوستان چیزی نیست كه به راحتی التیام پیدا كند.

اگر آدم احساسی هستید كه نمی‌توانید دوری را تحمل كنید بهتر است پیش از اینكه به فكر مهاجرت بیفتید روی این موضوع كار كنید.

 چالش های تحصیل در ایتالیا

شوك فرهنگی

اگر برای تفریح و مسافرت هم از كشور خارج شوید امكان دارد دچار شوك فرهنگی شوید چه برسد به اینكه در كشوری با دین و فرهنگ متفاوت زندگی كنید. برای این موضوع ذهنتان را آماده كنید.

به یاد داشته باشید كه شما فقط می‌توانید زندگی خودتان را كنترل كنید. در دنیا میلیاردها انسان زندگی می‌كنند كه هیچ كدام شبیه هم نیستند. داشتن اعتقادات و عادات متفاوت را به این اختلافات اضافه كنید. آنچه مهم است انسانیت است.

تسلط یا عدم تسلط بر زبان

زبان ملی كشور ایتالیا، ایتالیایی است. در دانشگاه های ایتالیا دروس به زبان انگلیسی هم ارائه می‌شود. اما شما قرار است در این كشور زندگی كنید.

مثلا باید بتوانید موقع خرید با فروشنده صحبت كنید یا بتوانید اسامی ایستگاه های اتوبوس را بخوانید كه بدانید كجا پیاده شوید و كجا سوار شوید. این موضوع از جمله چالش های پیش روی دانشجویان بین المللی است.

شهریه بالای دانشگاه های خصوصی

ورود به دانشگاه های خصوصی ایتالیا شرایط ساده تری دارد اما شما باید شهریه ای در حدود ۱۵۰۰۰ یورو یا بیشتر پرداخت كنید. بعضی دانشگاه های خصوصی مثل هیومنیتاس، شهریه تحصیل پزشكی در ایتالیا ۲۰۰۰۰ یورویی دارند.

در حالی كه با تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا شهریه كمتری را پرداخت می‌كنید و امكان استفاده از بورسیه های آن را دارید.

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

این موضوع كه ایتالیا بهترین كشور برای مهاجرت تحصیلی است كاملا درست است. اگر سایر كشور های اروپایی را بررسی كنید متوجه این موضوع خواهید شد.

بطور مثال هزینه زندگی در ایتالیا نسبت به آلمان كمتر است ولی نسبت به ایران اینگونه نیست. هزینه متوسط زندگی در ایتالیا در مدت ۱ ماه بطور متوسط ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو است. بهتر است حساب و كتاب جیب خود را داشته باشید و از هزینه كردن اضافی اجتناب كنید.

شلوغی و ترافیك

ترافیك و شلوغی ایتالیا خصوصا در برخی كلان‌ شهرها مانند رم و میلان كه اهمیت توریستی زیادی دارند و در تمام طول سال پذیرای گردشگران هستند از دیگر چالش های پیش روی دانشجویان بین المللی است.

پس دانشجویان باید برای حضور به‌ موقع در كلاس‌ هایشان برنامه‌ ریزی دقیقی داشته باشند. این موضوع برای افرادی كه در محیطی آرام زندگی كرده‌اند واقعا اذیت كننده است.

كمبود شغل مناسب بعد از تحصیل

نرخ بیكاری در كشور ایتالیا از سال ۲۰۱۸ كمی بالا رفته‌ و به ۱۱.۲ درصد رسیده‌است. ایتالیا هنوز تحت تاثیر بحران مالی جهانی رتبه دوم بدهكارترین كشور اروپایی را پس از كشور یونان دارد. قسمت شمالی كشور ایتالیا صنعتی تر می باشد و تعداد شركت های خصوصی بسیار بیشتر از جنوب كشور ایتالیا است.

در قسمت جنوبی ایتالیا كشاورزی رونق بیشتری دارد اما نرخ بیكاری در هر دو قسمت شمالی و جنوبی ایتالیا یكسان است. به دلیل توریستی بودن كشور ایتالیا مشاغل موقت مرتبط با صنعت توریست بسیار قابل دسترس تر از مشاغل دائمی می باشند.

 شرایط تحصیل رشته های پزشكی در ایتالیا

كاغذ بازی اداری

از دیگر چالش های پیش روی دانشجویان بین المللی زمان بردن و حتی به نتیجه نرسیدن كار های اداری است. سیستم اداری ایتالیا پر از كاغذ بازی است و سیستم اداری آنلاین و دیجیتالی وجود ندارد. انجام شدن یا نشدن كارهای اداری در ایتالیا به اخلاق كارمندی بستگی دارد كه قرار است كارما را انجام دهد.

البته در سال های اخیر كارهای مربوط به پذیرش به صورت آنلاین صورت می گیرد و این كاغذ بازی های اداری كمتر شده‌است. برای اینكه كمتر درگیر این مورد شوید می‌توانید از موسسه اعزام دانشجو استفاده كنید.

مشكل گرفتن اقامت ایتالیا پس از اتمام تحصیل

كشور ایتالیا در این زمینه از قوانین اتحادیه اروپا پیروی می‌كند كه به موجب آن دانشجو می‌تواند بعد از تحصیل به مدت ۶ ماه در كشور ایتالیا اقامت داشته و در طول این مدت شغل قانونی مورد نظر خود را پیدا كند و مالیات دولت ایتالیا را پرداخت نماید.

برگزاری امتحانات شفاهی

اگر چه سیستم آموزشی ایتالیا جز بهترین نظام های آموزشی است اما همه به این باورند كه امتحان شفاهی میزان استرس فرد را بالا می‌برد. شما با دیدن یك كلمه در امتحان تستی میتوانید گزینه درست را پیدا كنید اما در امتحان شفاهی باید مو به مو پاسخ دهید.

دانشجو با پاسخ به سوالات استاد بصورت شفاهی سنجیده می‌شود. علاوه بر این امتحانات در یك دوره ۴ الی ۶ هفته و یا بیشتر برگزار می‌شوند كه دانشجویان می‌توانند زمان برگزاری امتحان خود را تعیین كنند. اگر دانشجویی از نمره خود راضی نباشد می‌تواند بار دیگر امتحان دهد.

سخن پایانی

حالا با توجه به مواردی كه خواندید انتخاب كنید. آیا شما توانایی سازگاری با این موارد را آن هم به تنهایی دارید؟

آیا می‌توانید به تنهایی در ایتالیا زندگی كنید و با چالش های پیش روی دانشجویان بین المللی دست و پنجه نرم كنید؟ مزایا و معایب درس خواندن در ایتالیا را در كنار هم قرار دهید و تصمیم بگیرید. برای مشاوره برای اطلاع از شرایط تحصیل می توانید با كارشناسان موسسه ایتالی اپلایصحبت كنید.