ریپورتاژ آگهی

شرایط و هزینه زندگی در ارمنستان برای ایرانیان (در سال ۲۰۲۳)

ثبات اقتصادی و شرایط سیاسی آرام ارمنستان، باعث شده تا این كشور برای مهاجرت - مخصوصا بری مهاجرت‌های تحصیلی - به مقصدی آیده‌آل برای ایرانیان بدل شود

شرایط و هزینه زندگی در ارمنستان برای ایرانیان (در سال ۲۰۲۳)

ثبات اقتصادی و شرایط سیاسی آرام ارمنستان، باعث شده تا این كشور برای مهاجرت - مخصوصا بری مهاجرت‌های تحصیلی - به مقصدی آیده‌آل برای ایرانیان بدل شود. كشوری زیبا در قفقاز كه برای سال‌ها، كوچك‌ترین كشور در میان اتحاد جماهیر شوروی‌ بود و بعد از استقلال، روندی رو به رشد را در پیش گرفته است. اگر شما هم قصد كوچ به این كشور را دارید، بهتر است مطلب امروز ما را دنبال كنید كه به جزییاتی در باب هزینه زندگی در ارمنستان اختصاص دارد.

كوتاه درباره ارمنستان 

ارمنستان در جنوب قفقاز قرار گرفته و از جهات مختلف با كشورهای گرجستان، آذربایجان، ایران و تركیه همسایه است. كشوری كه وسعت آن به حدود ۳۰ هزار كیلومتر مربع می‌رسد و دارای بخش‌های كوهستانی زیادی‌ است. جمعیت سه میلیون نفری این كشور زیبا، عمدتا ارمنی بوده و مسیحی هستند. در واقع ارمنستان اولین كشوری بود كه در اوایل قرن چهارم میلادی، مسیحیت را به عنوان دین رسمی انتخاب كرد. به همین دلیل است كه كلیساهای بسیار زیادی از گذشته‌های دور در این كشور وجود داشته و آن‌ها را می‌توان یكی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در تور ارمنستان به شمار آورد. 
آب و هوای مناسب، آمار جرایم بسیار پایین، ثبات اقتصادی، هزینه‌های پایین زندگی، مردمی مهمان نواز و زیبایی‌های طبیعی، از مهم‌ترین دلایل انتخاب ارمنستان برای زندگی محسوب می‌شوند. واحد پولی ارمنستان درام است كه در حال حاضر (مرداد ماه ۱۴۰۲) هر هزار درام، ۲.۶ دلار آمریكا ارزش دارد. در كل زندگی در ارمنستان را می‌توان آرامش بخش توصیف كرد. كشوری امن كه بخش زیادی از آن، دارای آرامشی وصف ناشدنی‌ست و تنها ایروان و یكی دو منطقه‌ی آن‌جا به خاطر رفت و آمد توریستی، شلوغی و هیاهو را تجربه می‌كنند.

هزینه زندگی در ارمنستان 

تقریبا تمامی آن‌هایی كه دنبال مهاجرت به ارمنستان هستند، زندگی در ایروان، پایتخت این كشور را انتخاب می‌كنند. كشوری بسیار زیبا كه چند دانشگاه عالی داشته و از نظر امكانات نیز جزو بهترین‌ها در منطقه قفقاز است. در مورد ایروان نیز، این نكته بسیار مهم است كه هزینه‌های زندگی در محله‌های مختلف این شهر، كاملا متفاوت هستند. برای مثال، شما در بعضی محله‌ها، هزینه‌ای تا نزدیك به ۲۰۰۰ دلار در ماه خواهید داشت و در محله‌های دیگر، تا نیمی از این مبلغ را باید خرج كنید در صورتی كه یك زندگی دانشجویی مناسب در خوابگاه، كم‌تر از ۵۰۰ دلار در ماه در هزینه پی دارد. 
یكی از اولین چیزهایی كه در مورد هزینه‌های زندگی در هر شهر، از اهمیت بیشتری برخوردار است، مسئله مسكن بوده كه در ایروان برای یك آپارتمان یك خوابه در مركز شهر، حدود ۴۰۰ هزار درام و در حومه شهر حدود ۲۸۵ هزار دلار به صورت میانگین تخمین زده می‌شود. البته اگر بخواهید به صورت دانشجویی در یك خوابگاه اقامت داشته باشید، باید هزینه‌ی خیلی كم‌تری در حدود ۱۵۰ دلار پرداخت كنید. البته خوابگاه‌های ایروان مجهز و با كیفیت هستند. 
یكی از خوبی‌های ارمنستان، هزینه‌ی پایین خورد و خوراك است كه تفاوت زیادی با مقاصد اروپایی برای مهاجرت دارد. برآورد خورد و خوراك در هزینه زندگی در ارمنستان را می‌توان با بعضی قیمت‌ها كه در ادامه لیست خواهیم كرد، محاسبه نمایید:
•    قیمت یك وعده غذا در رستوران ارزان: ۳۵۰۰ درام
•    قیمت یك وعده غذا در رستوران متوسط با نوشیدنی و سالاد: ۹۰۰۰ درام
•    یك لیتر شیر: ۵۷۰ درام
•    یك كیلو برنج: ۹۱۴ درام
•    ۱۲ عدد تخم مرغ: ۸۳۷ درام
•    یك و نیم لیتر آب معدنی: ۲۴۷ درام
•    یك كیلو گوشت قرمز بدون استخوان: ۲۲۰۰ درام

هزینه زندگی در ارمنستان

دیگر چیزی كه باید در مورد هزینه زندگی در ارمنستان بدانید، خرج و مخارج مربوط به وسایل نقلیه عمومی است. در حال حاضر بلیط مترو یا اتوبوس، كم‌تر از ۱۰۰ درام بوده كه البته شما می‌توانید، با دریافت كارت‌های ماهانه، هزینه استفاده از سیستم‌های نقلیه عمومی این چنینی را تا حد زیادی كاهش دهید. هزینه تاكسی نیز از ۶۰۰ درام آغاز شده و بعد از فاصله اولیه، هر كیلومتر ۱۰۰ درام به این قیمت اضافه می‌شود.
با یك برآورد كلی، می‌توان متوجه شد كه ارمنستان، از بسیاری جهات، جزو ارزان‌ترین كشورها برای زندگی و مهاجرت به حساب می‌آید. برای مثال، هزینه‌ی اجاره بها در آن‌جا، از بیش از ۶۰ درصد كشورهای جهان ارزان‌تر بوده یا هزینه حمل و نقل عمومی در ایروان كه گران‌ترین شهر این كشور است، از ۷۸ درصد كشورهای جهان ارزان‌تر است. اگر هم قرار باشد، در شهرهای غیر از پایتخت زندگی كنید، اوضاع مخارج از این هم كم‌تر خواهد بود.

روش‌های مختلف مهاجرت به ارمنستان 

در حال حاضر، مهاجرت از طریق تحصیل و همچنین مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری، محبوب‌ترین راه‌ها برای زندگی در ارمنستان به شمار می‌روند. با توجه به هزینه زندگی در ارمنستان، اغلب آن‌هایی كه امكان پذیرش و یا پرداخت مخارج بالای تحصیل در كشورهای اروپایی را ندارند، دانشگاه‌های ارمنستان را برای تحصیل انتخاب می‌كنند و هزینه‌های پایین ارمنستان نیز، این كشور را برای سرمایه‌گذاری، به گزینه‌ای جذاب بدل كرده است. البته شما می‌توانید از طریق كار نیز به ارمنستان مهاجرت كنید، اما پیدا كردن كار با درآمد خوب، حتی برای افراد متخصص نیز در این كشور آسان نخواهد بود. 

هزینه سفر به ارمنستان 

درباره هزینه زندگی در ارمنستان گفتیم، بد نیست برای آن‌هایی كه قصد سفر به این كشور دارند، از هزینه سفر به ارمنستان نیز بگوییم. در حال حاضر، به خاطر قانون لغو روادید بین ایران و ارمنستان، برای سفر به این كشور، نیازی به ویزا نخواهید داشت و تنها هزینه‌های مربوط به پرواز، هتل و خرج‌های معمول در طول سفر را دارید. پیشنهاد ما این است كه حتما با تورهای گردشگری به ارمنستان بروید تا در هزینه‌های خود صرفه جویی نمایید. در حال حاضر، تور ارمنستان به مقصد ایروان به مدت ۳ شب، حداقل حدود ۱۲ میلیون برای شما هزینه در پی دارد و اگر بخواهید در هتل‌های ۴ ستاره اقامت داشته باشید، باید نزدیك ۱۵ میلیون هزینه كنید. قبلا از هزینه‌های خورد و خوراك و همچنین وسایل نقلیه عمومی برایتان گفتیم، این نكته را نیز اضافه كنیم كه بسیاری از جاذبه‌های گردشگری در ایروان، یا رایگان بوده یا ورودی پایینی دارند و همین امر، باعث می‌شود تا ارمنستان، مقصدی ارزان برای سفر باشد.

هزینه سفر به ارمنستان

با آویسا، سفری فراموش نشدنی به ارمنستان داشته باشید

اگر قصد شركت در تور ارمنستان را دارید، پیشنهاد می‌كنیم، سفر خود را شركت گردشگری آویسا تراول تجربه كنید. مجموعه آویسا تراول با سال‌ها تجربه، در كنار تورهای گردشگری به مقاصد مختلفی از ایران و جهان، تورهای ارمنستان را در تمامی طول سال برگزار كرده و خدماتی عالی از جمله ترانسفر فرودگاهی، بیمه مسافرتی معتبر و همچنین سیم كارت اعتباری ارمنستان را به مسافران خود ارائه می‌كند. شما می‌توانید برای مشاوره سفر و رزرو تور، با شماره ۴۱۵۳۵ – ۰۲۱ تماس گرفته یا به سایت رسمی مجموعه آویسا تراول مراجعه نمایید.