ریپورتاژ آگهی

آشنایی بافرهنگ و سنت‌های محلی هرمزگان: بازدید از بازارهای محلی، موزه‌ها و زیارتگاه‌ها

تجربه حتی 2 روز زندگی با یك فرهنگ متفاوت می‌تواند دید بسیار بازتری به افراد دهد و آن‌ها را از بند تعصبات و اعتقادات پوسیده برهاند؛ به همین خاطر است كه جهان‌گردان و افراد اهل سفر، با مشكلات به شكل راحت‌تر و منطقی‌تری برخورد می‌كنند و می‌توانند خود را از دام مشكلات دائمی و تدریجی زندگی به شكل خلاقانه‌‌تری رها كنند.

آشنایی بافرهنگ و سنت‌های محلی هرمزگان: بازدید از بازارهای محلی، موزه‌ها و زیارتگاه‌ها

تجربه حتی 2 روز زندگی با یك فرهنگ متفاوت می‌تواند دید بسیار بازتری به افراد دهد و آن‌ها را از بند تعصبات و اعتقادات پوسیده برهاند؛ به همین خاطر است كه جهان‌گردان و افراد اهل سفر، با مشكلات به شكل راحت‌تر و منطقی‌تری برخورد می‌كنند و می‌توانند خود را از دام مشكلات دائمی و تدریجی زندگی به شكل خلاقانه‌‌تری رها كنند. قطع به‌یقین همه ما بودجه سفرهای طولانی‌مدت به شهرها و كشورهای مختلف را نداریم؛ اما ما بستر گسترده و جذابی به نام اینترنت داریم؛ بله قبول داریم كه دیدن كی بود مانند تجربه‌كردن، اما چاره‌ای نیست و بهتر از هیچی است. فرهنگ جنوب كشور یكی از زیباترین فرهنگ‌هایی است كه در كشورمان یافت می‌شود؛ در این مقاله با ما باشید تا بافرهنگ خوش‌رنگ و بو و جذاب هرمزگان بیشتر آشنا شوید.

آشنایی بافرهنگ و سنت‌های محلی هرمزگان

همان‌طور كه گفتیم، فرهنگ مردمان جنوب كشور ما بسیار رنگارنگ و جذاب بوده؛ به‌گونه‌ای كه هر فرد بعد از یك‌بار سفر به شهرهای جنوبی، باز هم هوس مسافرت مجدد به آن‌ها به سرش خواهد زد. هرمزگان نیز از این موضوع مستثنا نبوده و سالیانه تعداد زیادی از مسافران را از اقصی‌نقاط كشور مخصوصاً كرمان، یزد، مشهد، سیستان و بلوچستان و... به سمت خود می‌كشاند. بدون شك آشنایی بافرهنگ مردم محلی هرمزگان می‌تواند یك دلیل خوب برای سفر مجدد به این شهر باشد.

اما چگونه می‌توانیم با این فرهنگ به شكل بسیار ملموس آشنا شویم؟ بهترین راه قدم‌زدن در دل كارها و فعالیت‌های روزمره مردم محلی هرمزگان است؛ چگونه این كار را انجام دهیم؟ چند مكان هستند كه می‌توانند این تجربه را به‌صورت كاملاً رایگان یا با هزینه بسیار كم و مقرون‌به‌صرفه برای شما به ارمغان بیاورند. از روبنده‌ها و چادرهای رنگارنگ بندری گرفته، تا سمبوسه‌های تند و خوشمزه‌ای كه تنها می‌توانید آن‌ها را از دست‌فروشان خوراكی كه روی گاری غذا درست می‌كنند تهیه كنید تا چایی خوردن در نیمه‌شب‌های كمی سرد هرمزگان گرفته تا قدم‌زدن در مغازه‌های اغذیه‌فروشی؛ همه‌وهمه بخشی از فرهنگ جذاب مردمان مهمان‌نواز هرمزگان هستند. اگر دوست دارید كه با این فرهنگ آشنا شوید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

بازارهای محلی هرمزگان

بازارهای محلی بندرعباس، یكی از جاهای دیدنی هرمزگان جذاب برای گشت‌و‌گذار هستند كه با قدم‌زدن در آن‌ها احساس زندگی به درون شما سرازیر خواهد شد. از طرف دیگر، پوشش مردم محلی در بازار، اقلام و محصولاتی كه خریدوفروش می‌كنند و از همه مهم‌تر لهجه جذاب جنوبی آن‌ها نشانگر بخش‌های مختلف فرهنگ این استان است. از جمله معروف‌ترین بازار‌های محلی شهر بندرعباس می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

بازار سنتی بندرعباس

بازار سنتی بندرعباس

اگر هم شما مانند من شیفته لباس‌های رنگ‌و‌وارنگ جنوبی مانند چادرهای بندری هستید، گشت‌و‌گذار در این بازار را از دست ندهید. بازار سنتی بندرعباس از جمله مكان‌هایی است كه می‌توانید انواع لباس‌های سنتی و محلی این شهر را پیدا و متناسب باسلیقه خود نسبت به خرید آن‌ها اقدام كنید. اغلب بومیانی كه در این بازار مغازه دارند، ‌ بسیار باحوصله بوده و به سؤالات مختلف شما درباره فرهنگ و آداب‌و‌رسوم بندرعباس توضیح می‌دهند. علاوه بر لباس‌های محلی، صنایع‌دستی گوناگونی در این بازار به فروش می‌رسد كه می‌توانند گزینه بسیار خوبی برای تهیه سوغاتی باشند. در حین قدم‌زدن نیز می‌توانید از فروشندگان خوراكی دوره‌گرد خرید كرده و با لذت به تماشای غرفه‌های جذاب این بازار بپردازید. این بازار در خیابان طالقانی، روبه‌روی پایانه مسافربری شهید حقانی قرار دارد.

بازار لاری‌ها

یكی از قدیمی‌ترین و جالب‌ترین بازار‌های محلی بندرعباس، بازار لار‌ی‌ها است كه داستان جالب خودش را دارد. آب‌و‌هوای بندرعباس در 80 درصد مواقع گرم و شرجی است و به همین خاطر افراد نمی‌توانند در یك بازه زمانی طولانی‌مدت در هوای آزاد و زیر آفتاب بمانند؛ بنا به همین خاطر تصمیم بر این شد كه بازاری برپا كنند كه در طول شب فعالیت داشته باشد. بازار لاری‌ها یا ازوی‌ها در ساعت 11 شب و در هوای آزاد برپا شده و تا پاسی از شب فعال است. این بازار بیش از 3 قرن قدمت داشته و در اكثر مواقع بازارگردانان این مكانِ بانوان بندرعباسی هستند. خریدوفروش پوشاك در بازار لاری‌ها بسیار پررونق بوده و گاهی بوی خوراكی‌های محلی هوش از سر شما می‌پراند.

موزه‌های بندرعباس

موزه‌ها از جمله كلیدی‌ترین جاهای دیدنی هرمزگان برای آشنایی با آداب‌ورسوم و تاریخ یك شهر هستند؛ بدون بازدید از موزه‌ها ممكن است بخش بزرگی از تجربه فرهنگ‌های مختلف را از دست بدهید. از جمله بهترین موزه‌های بندرعباس می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس

اگر می‌خواهید كه اطلاعات كاملی را درباره آداب‌و‌رسوم، فرهنگ، غذاهای محلی، تاریخ و... شهرهای جنوب ایران را به دست آورید و به مكان‌های مختلف برای كسب آن‌ها سفر نكنید، به موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس بندرعباس بروید؛ این موزه دارای سه‌طبقه بوده كه در هركدام، به شرح فرهنگ مردمان شهرهای جنوبی به‌وسیله صنایع‌دستی و مجسمه‌های نمادین هر شهر پرداخته شده است. معماری این موزه بسیار قابل‌توجه بوده و به سبك معماری سنتی هرمزگان است.

معبد هندو

زندگی مردمان هندو پیوندی جداناشدنی با هرمزگان داشته و هم‌صحبتی با آن‌ها و كشف آداب‌و‌رسومشان می‌تواند بخش بسیار جذابی از تجربه فرهنگ‌های مختلف را برای هر فرد تشكیل دهد. موزه معبد هندوها یكی از موزه‌های قدیمی هرمزگان بوده كه در سال 1270 هجری قمری به‌عنوان مكانی برای پرستش و عبارت هندو‌ها تأسیس شده است. مجسمه‌ها، گنبد و گچ‌بری‌های این بنا بسیار موردتوجه بوده و می‌تواند اطلاعات جالبی درباره معماری هندی در اختیار شما بگذارد.

مساجد

فرهنگ تمامی مردمان ایران با اسلام و مساجد باشكوه آن پیوندی ناگسستنی دارد؛ بنابراین می‌توان گفت مساجد نشانگر بخش بزرگی از آداب‌ورسوم مردم ایران هستند. یكی از مسجد‌های باشكوه بندرعباس مسجد دلگشا بندرعباس است.

مسجد دلگشا بندرعباس

مسجد دلگشا بندرعباس

این مسجد یكی از معروف‌ترین مساجد بندرعباس بوده كه نمادی باشكوه و كامل از معماری جنوبی و هرمزگانی است. این مسجد دوطبقه و دوازده ستون و ایوان ستون‌دار دارد كه به همین خاطر به مسجد ستون نیز معروف است. این مسجد در سه‌راهی دلگشا ساخته شده و از دور نمایی باشكوه را به رخ رهگذران می‌كشد.

چگونه به هرمزگان سفر كنیم؟

سفر به هرمزگان از راه‌های مختلفی همچون اتوبوس، هواپیما، قطار و... امكان‌پذیر است؛ تنها كافی است كه بلیط سفر و اقامتگاه را از قبل رزرو كنید؛ فلای تودی یكی از سایت‌های مرجع سفر برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل بندرعباس است؛ شما می‌توانید تمامی برنامه‌ریزی‌های سفر خود را در این سایت و تنها با چند كلیك انجام دهید. از تخفیف‌های دوره‌ای این سایت برای بلیط هواپیما هرمزگان و هتل غافل نشوید.