ریپورتاژ آگهی

جلفا اصفهان كجاست؟ محله اروپایی در قلب ایران!

آیا تا به حال نام محله جلفا در اصفهان را شنیده‌اید؟ چه اطلاعاتی درباره این محله دارید؟ جلفا یكی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین محله‌های اصفهان است. مسیحیان اصفهان با گرایش‌های مختلف در جلفا زندگی می‌كنند و در زمان شاه عباس صفوی از كنار رود ارس كوچ كرده تا در زاینده رود ساكن شوند.

از دلایل اصلی شهرت جلفا می‌توان به معماری جذاب، بافت قدیمی، كافه‌های دنج، سبك اروپایی و كلیساهای متعدد این محله اشاره كرد. اگر می‌خواهید یكی از زیباترین شهرها و محله‌های ایران را از نزدیك ببینید، حتما به اصفهان و محله ارمنی‌نشین جلفا مراجعه كنید. بسیاری از المان‌های این محله یادآور شهرهای اروپایی هستند و فاصله بسیاری با سایر محله‌های اصفهان و ایران دارند. جذابیت‌های محله جلفا اصفهان خارج از وصف است؛ اما در این مقاله تلاش می‌كنیم تا شما را بیشتر با این محله دوست‌داشتنی و متفاوت آشنا كنیم. لطفا مطالعه مطلب پیش‌رو را از دست ندهید تا با محله اروپایی در قلب ایران آشنا شوید.

آشنایی با تاریخچه جلفا؛ یكی از قدیمی‌ترین محله‌های اصفهان

شاه عباس صفوی حدود 400 سال قبل به مردم یكی از شهرهای ایران كه اكنون بخشی از خاك آذربایجان است، دستور داد تا خانه‌های خود را ترك كنند و در جلفا ساكن شوند. این پادشاه صفوی، زمین‌های حاشیه زاینده رود را به این خانواده‌های ارمنی تبار بخشید تا رضایت آن‌ها را جلب كند. این افراد كه بیش از سه هزار خانوار بودند، در ابتدای ورود به محله جلفا،‌ اقدام به ساخت خانه كردند و به مرور زمان محله زیبای جلفا به شكل امروزی‌اش درآمد.

پس از ساخت خانه‌ها نوبت به ساخت كلیساها رسید. كلیساهای متعددی كه در این محله وجود دارند،‌ حال و هوایی كاملا غربی و اروپایی به محله بخشیده‌اند و حاكی از ریشه و مذهب ساكنان محله جلفا هستند.

سبك معماری محله جلفا

وقتی ارامنه در سال 1605 به اصفهان مهاجرت كردند،‌ در ابتدا خانه‌هایشان را ساختند و سپس شروع به ساختن كلیساها كردند. اغلب خانه‌های قدیمی این محله با سبك و سیاق معماری ایرانی ساخته شده‌اند؛ اما وجود كلیساهای متعدد، محله جلفا را شبیه به محله‌های اروپایی كرده است. برای ساخت خانه‌های جدید جلفا نیز مصالح خانه‌های قدیمی به كار گرفته شده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی اصفهان و كوهستانی بودن آن، در ساخت اغلب خانه‌های قدیم و جدید محله جلفا از سنگ‌های تراش خورده در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده شده است.

جاهای دیدنی جلفا اصفهان

در محله جلفا در اصفهان دیدنی‌های زیادی انتظار شما را می‌كشد؛ از خیابان های سنگ فرش شده گرفته تا كلیساهای زیبا و چشم نواز. كافه ها و رستوران های جلفا اصفهان نیز هر كدام جذابیت های خاص خود را دارند. پیاده روی در محله جلفه و بازدید از كلیساها و خانه های تاریخی این محله حسابی شما را سرگرم خواهد كرد. حس و حال این محله در نوع خود بی نظیر است. همچنین می‌توانید عكس‌های زیبایی در اینجا بگیرید. خب حاضرید تا با هم جاذبه های گردشگری جلفا را مرور كنیم؟

آشنایی با تاریخچه جلفا؛ یكی از قدیمی‌ترین محله‌های اصفهان

نمایی از كلیسای وانك در محله جلفا اصفهان

كلیساهای جلفا؛ 24 كلیسا در یك محله!

یكی از دلایل به شهرت رسیدن محله جلفا، كلیساهای آن است. 24 كلیسا در این محله ارمنی‌نشین ساخته شد كه اكنون 10 كلیسا پابرجا باقی مانده است. در طراحی و ساخت كلیساهای محله جلفا از تركیب معماری ایرانی و ارمنی استفاده شده و تزئینات آن‌ها بسیار جذاب و منحصربه‌فرد است. در ادامه تعدادی از كلیساهای معروف جلفا را به شما معرفی می‌كنیم.

كلیسای وانك: معروف‌ترین و زیباترین كلیسای اصفهان است. این كلیسا از شاهكارهای هنری و معماری به شمار می‌رود و داخل آن نقاشی‌های بسیار جذابی به تصویر كشیده شده است. از موزه كلیسای وانك نیز می‌توانید بازدید كنید.

كلیسای مریم و هاكوپ: ارمنی‌ها در ابتدای ورود به جلفا، كلیسای هاكوپ را ساختند؛ اما به دلیل كوچكی آن اقدام به ساختن كلیسای مریم در مجاورتش كردند. از شاخصه‌های اصلی این كلیسا می‌توان به كاشی‌كاری‌ها و نقاشی‌های آن اشاره كرد.

كلیسای بیت لحم: این كلیسا در سال 2016 توسط نشریه دیلی تلگراف به عنوان یكی از زیباترین كلیساهای جهان انتخاب شد. خواجه پطروس ولیجانیان كلیسای بیت لحم را ساخت و در نهایت نیز به همراه خانوده در همین مكان به خاك سپرده شد.

كلیسای سركیس: قدمت این كلیسا به زمان صفوی برمی‌گردد. كلیسای سركیس معماری فوق‌العاده‌ای دارد و نقاشی‌های سقف آن بسیار مشهور هستند.

 اغلب گردشگران در سفر به اصفهان فقط از كلیسای وانك بازدید می‌كنند و سپس از محله خارج می‌شوند؛ اما همانطور كه متوجه شدید، محله جلفا فقط در كلیسای وانك خلاصه نمی‌شود و كلیساها،‌ خانه‌ها و حتی خیابان‌ها و كافه‌های بسیار زیبایی دارد.

خانه‌های قدیمی جلفا، با قدمت بیش از 200 سال

قدمت محله جلفا بیش از 400 سال است؛ ازاین‌رو خانه‌های قدیمی بسیاری در این محله پیدا می‌شود. این خانه‌های زیبا و باصفا، از جاذبه‌های اصلی محله جلفا به شمار می‌روند. در ادامه با تعدادی از خانه‌های قدیمی جلفا آشنا می‌شویم.

خانه و مدرسه فرانسوی‌ها: این بنای قاجاری در سال 1376 توسط دانشگاه هنر اصفهان خریداری و مرمت شد و در حال حاضر به عنوان فضایی برای آموزش گروه مرمت این دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خانه تاریخی هوانس و خانه تاریخی موسیو آراكل: هر دو خانه محوطه بسیاری جذابی دارند و در حال حاضر به عنوان رستوران و كافه مورد استفاده قرار می‌گیرند

خانه‌های تاریخی داوید و سوكیاس: هر دو خانه در نزدیكی مدرسه فرانسوی‌ها قرار دارند و از زیباترین خانه‌های قدیمی محله جلفا به شمار می‌روند.

برخی افراد با تغییر كاربری خانه‌های تاریخی و تبدیل آن‌ها به كافه و رستوران مخالف هستند و برخی دیگر از این كار استقبال می‌كنند. در هر صورت وظیفه ما شهروندان این است كه در حفظ این بناها كوشا باشیم و هنگام بازدید به آن‌ها آسیبی وارد نكنیم.

تصویری از خانه تاریخی هوانس در جلفا اصفهان كه به كافه رستوران تبدیل شده است

تصویری از خانه تاریخی هوانس در جلفا اصفهان كه به كافه رستوران تبدیل شده است

خیابان‌ها و كوچه‌های دیدنی در محله جلفا

شاید اغلب افراد محله جلفا را با كلیساهایش به یاد آورند؛ اما هر گوشه و كنار این محله جذاب است؛ حتی خیابان‌ها و كوچه‌پس‌كوچه‌های جلفا نیز به قدری تماشایی هستند كه تصمیم گرفتیم در این بخش، تعدادی از دیدنی‌ترین كوچه‌ها و خیابان‌های این محله را به شما معرفی كنیم.

كوچه سنگ‌تراش‌ها: یكی از زیباترین گذرهای اصفهان كه در محله جلفا قرار دارد، كوچه سنگ‌تراش‌ها است. این كوچه سنگ‌فرش شده، پر از آرامش و حال خوب است و از پاتوق‌های اصلی محله جلفا به شمار می‌رود.

كوچه لت استرا: خانه‌های این كوچه پر پیچ و خم اغلب قدیمی هستند. در زمان‌های قدیم، مردم كوچه لت استرا از طریق پشت‌بام‌ها با یكدیگر در ارتباط بوده‌اند.

خیابان خاقانی: یكی از معروف‌ترین خیابان‌های محله جلفا كه چندین كافه، رستوران، مركز خرید و گالری هنری و بازار جلفا را در خود جای داده است. گشت‌وگذار در این خیابان یكی از واجبات سفر به اصفهان است.

محله جلفا سرشار از حس خوب و آرامش است؛ حتی كوچه‌پس‌كوچه‌های محله نیز حس خوب به شما القا می‌كنند. در سفر به اصفهان، به راحتی از محله جلفا و كوچه و خیابان‌هایش عبور نكنید.

 

بهترین كافه‌های محله جلفا اصفهان

شاید فكر كنید كه كافه و رستوران در هر شهر به وفور پیدا می‌شود و كافه‌های جلفا نیز تفاوتی با سایر كافه‌ها ندارد؛ اما حقیقت این است كه كافه‌گردی در جلفا صفای دیگری دارد. رستوران‌ها و كافه‌های این محله بسیار دنج و صمیمی هستند و نوشیدنی‌ها و غذاهای ایرانی و فرنگی متنوع و خوشمزه‌ای دارند. در این بخش تعدادی از بهترین كافه‌ها و رستوران‌های محله جلفا را معرفی می‌كنیم.

كافه آنی در خیابان نظر میانی

كافه مارسی در كوچه كلیسای وانك

كافه ستاره در میدان جلفا

كافه دالون، روبه‌روی كلیسای وانك

كافه آشوب در میدان جلفا

شربت‌خانه فیروز نرسیده به میدان جلفا

شربت‌خانه بهارنارنج در خیابان حكیم نظامی

كافه رستوران هرمس در كوچه میدان جلفا

كافه رستوران و خانه تاریخی موسیو آراكل

رستوران ترنج در خانه تاریخی هوانس

این كافه رستوران‌ها در بخش‌های مختلف محله جلفا قرار گرفته و هر كدام حال و هوای مخصوص به خود را دارند. برخی از آن‌ها قدمت چندانی ندارند، اما برخی دیگر در گذشته محل زندگی بوده‌اند و حالا تغییر كاربری داده و به كافه تبدیل شده‌اند.

محله جلفا اصفهان را از نزدیك ببینید!

در این مقاله سعی كردیم به معرفی محله جلفا از محله‌های زیبا و دوست‌داشتنی اصفهان بپردازیم. محله جلفا یادآور محله‌های اروپایی است و حال و هوای خاص خود را دارد. اگر قصد بازدید از اصفهان را دارید، حتما به این محله نیز سر بزنید؛ زیرا با سبك و معماری متفاوتی روبه‌رو خواهید شد. اگر تا به حال فرصت سفر به اصفهان را نداشته‌اید، همین حالا دست به كار شوید و بلیط هواپیما اصفهان را از سایت تریپ خریداری كنید. برای اطلاع از آخرین قیمت بلیط اصفهان به سایت تریپ مراجعه كنید. سامانه رزرواسیون تریپ به شما كمك می‌كند علاوه بر خرید بلیط هواپیما، ازقیمت پروازهایمختلف داخلی مانند پرواز اصفهان وبلیط هواپیما تهران اصفهانو همچنین تورهای لحظه آخری مطلع شوید. شما در كمترین زمان به انواع قیمت‌ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت. بهترین قیمت تورهای داخلی و خارجی، خرید بلیط هواپیما چارتر و رزرو بلیط هواپیما خارجیچارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (www.trip.ir) سریع و آسان تجربه كنید.

منبع:تریپ|www.trip.ir