ریپورتاژ آگهی

5 مكان كه در سفر به ارمنستان حتما باید از آن ها دیدن كنید

ارمنستان یك كشور كوچك و تاریخی می باشد كه از لحاظ توریستی در سال های گذشته پیشرفت زیادی كرده است. سفر به این كشور بی نظیر و پر طرفدار بسیار راحت و بدون دردسر است زیرا نیاز به گرفتن ویزا ندارد.

به دلیل قدمت تاریخی،  آب و هوای معتدل، غذا های فوق العاده و مردمان مهمان نوازی كه دارد هر ساله تعداد زیادی توریست برای استراحت و گردش و تفریح به ارمنستان سفر می كنند. همچنین یكی از دلایل محبوبیت و پر طرفدار بودن كشور ارمنستان، مقرون به صرفه بودن هزینه های سفر نسبت به دیگر مقاصد گردشگری است. ما در این مقاله می خواهیم با 5 مكان فوق العاده ارمنستان كه جزء بهترین مكان های گردشگری ارمنستان هستند را به شما معرفی كنیم تا حتما از آن ها بازدید به عمل آورید.

5 مكان كه در سفر به ارمنستان حتما باید از آن ها دیدن كنید

دیدن صومعه نوراوانك (Norvank) از دست ندهید

1-   صومعه نوراوانك در زبان ارمنی به معنای صومعه نو می باشد. صومعه نوراوانك یكی از زیبا ترین صومعه های ارمنستان است كه در 122 كیلومتری ایروان در دره رودخانه آماغو و در نزدیكی شهر یغگنادزور واقع شده است. این صومعه تاریخی متعلق به قرن 13-14 میلادی می باشد. صومعه نوراوانك چشم انداز بی نظیری دارد و از دو كلیسای باستانی و یك كلیسای كوچك تشكیل شده است. همچنین در بالای دیوار ورودی كلیسا، توسط معمار مومیك نقش برجسته ای ساخته شده است كه نشانگر تصویری از حضرت مریم و یك كودك كه بر روی پای اونشسته شده همراه با 2 قدیس می باشد. صومعه نوراوانك دارای یك محوطه باز با یك تالار بزرگ، فضایی برای مطالعه و تفكر راهبان، ایوان سر پوشیده و یك خوابگاه برای استراحت دارد كه می توانید از آن استفاده نمایید. پس دیدن این صومعه تاریخی را از دست ندید و از آن بازدید نمایید.

بازدید ازكلیسای با شكوه گغارد (Geghard church) را فراموش نكنید

 كلیسای گغارد در زبان ارمنی به معنی سرنیزه است. كلیسای گغارد در آن دوران به دستور آل زاكاریان كه آن زمان یكی از ثروتمند ترین مردم ارمنی بود، ساخته شد.  این بنا با معماری فوق العاده ای كه دارد در استان كوتایك قرار گرفته است. در واقع یكی از قدیمی ترین كلیسا های ارمنستان است كه تبدیل به جاذبه های پر بازدید تور ارمنستان شده است. این كلیسا در 35 كیلومتری جنوب شرقی ایروان واقع شده است كه در میان صخره ها و دره ای زیبا احاطه شده. همچنین در ورودی كلیسای گغارد یك تو رفتگی كوچكی وجود دارد كه برخی از بومیان آن منطقه بر این باور اند كه اگر كسی قادر به پرتاپ 7 سنگ باشد و از بین این 7 سنگ، 3 سنگ داخل آن بیوفتد به هر آرزویی كه داشته باشید می رسید. نقش و نگار هایی كه بر روی دیوار های سنگی این بنا به صورت برجسته تراشیده شده نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب كرده است.

 بازدید ازكلیسای با شكوه گغارد (Geghard church) را فراموش نكنید

كاسكاد یا بنای هزار پله ایروان

 به معنای آبشار های كوچك می باشد. كاسكا 302 متر طول و 570 پله دارد و از بالای كاسكاد می توانید منظره فوق العاده ای را تماشا  كنید. اطراف كاسكاد دارای باغچه های كوچك سر سبز و پر از گل است كه در جای جای حیاط و محوطه كاسكاد ساخته شده است. در این فضا موزه كافسجیان قرار دارد كه شامل دو بخش خارجی و داخلی است كه در زیر پله ها و آب نماها از 6 سالن مجزا به منظور نمایش مجسمه ها استفاده شده است. فاصله كاسكاد تا میدان جمهوری حدود یك و نیم كیلومتر می باشد كه می توانید به صورت پیاده و یا خودرو از این مناطق دیدن كنید. كاسكاد در جایی قرار دارد كه دسترسی به مناظر و مكان های گردشگری را برای عموم راحت تر كرده است.

دریاچه بی نظیر سوان مكانی برای استراحت و تفریح:

به معنی سرزمین دریاچه ها است كه در 60 كیلومتری شمال شرقی ایروان در استان گغاركونیك قرار دارد. حدودا 36 جویبار به این دریاچه  می ریزد. این دریاچه یكی از دیدنی ترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری ارمنستان است كه در نزدیكی شهر ایروان قرار دارد و ماهی قزل آلای مشهوری به نام ایشخان  دارد. همچنین دریاچه سوان كه بزرگ ترین دریاچه قفقاز و كوهستانی آب شیرین در جهان است در ارتفاعات 1916 متری سطح دریا می باشد كه دارای  امكانات قابل توجهی برای گردشگران در اطراف این دریاچه وجود دارد. قدمت این دریاچه به 25 تا 30 هزار سال پیش بر می گردد. البته زمین شناسان باور دارند كه دریاچه سوان در نتیجه فعالیت های آتشفشان در این منطقه، حدود 250 هزار سل پیش می باشد. طبیعت فوق العاده این منطقه زیبا جزء مناظری اس

دریاچه بی نظیر سوان مكانی برای استراحت و تفریح:

خانه اپرای ایروان (Opera and Ballet)

 در سال 1933 افتتاح گردید. خانه اپرای ایروان توسط معمار هنرمند و برجسته به نام الكساندر تامانیان طراحی و ساخته شده است. در این بنا دو تالار در یك ساختمان با سقف مشترك ساخته شده است كه هر دو سالن از لحاظ آكوستیك فوق العاده هستند. در خانه اپرای ایروان بیش از 200 اپرا و باله توسط هنرمندان معروف ارمنی، اروپای غربی و روسی در این ساختمان اجرا داشته اند. خانه اپرای ایروان هنرمندان بسیار مشهور و معروفی را به خود دیده است. محوطه بزرگی در اطراف خانه اپرا وجود دارد كه برای گرامیداشت آهنگسازان بزرگی مانند اسپندیریان و خاچاتوریان، مجسمه هایی در جلوی سالن تئاتر در سمت راست  خانه اپرا قرار گرفته است. خانه اپرای ایروان مكانی مناسب برای گردشگرانی كه الخصوص علاقه مند به هنر و اپرا هستند، بسیار لذت بخش است.

سخن آخر

همانطور كه در این مقاله گفته شد، در چند سال اخیر كشور ارمنستان از محبوبیت ویژه ای نزد گردشگران پیدا كرده است، به دلیل تنوع جاذبه های توریستی و طبیعت بكر، آب و هوای معتدل و زیبایی های چشم نواز كشور ارمنستان، افراد زیادی هرساله به این كشور سفر می كنند. ارمنستان دارای بنا های تاریخی با قدمت بالا می باشند و علاقه مندان زیادی به جهت بازدید از بناهای تاریخی وارد این كشور می شوند.