ریپورتاژ آگهی

همه آنچه باید درباره مدیریت تاسیسات گردشگری بدانید

اگر به فعالیت جدی در حوزه گردشگری علاقه دارید و تمایل دارید تاسیسات گردشگری داشته باشید، بهتر است با پیش نیازهای ضروری این دوره یعنی دوره مدیریت تاسیسات گردشگری و سرفصل‌های آن آشنا شوید.

همه آنچه باید درباره مدیریت تاسیسات گردشگری بدانید

صنعت گردشگری سومین صنعت پول‌ساز جهان است و بیشترین ایجاد شغل را در بین باقی صنایع دارد. گردشگری در حال حاضر از پرمتقاضی‌ترین فعالیت‌های جهان به شمار می‌رود. اگر به فعالیت جدی در حوزه گردشگری علاقه دارید و تمایل دارید تاسیسات گردشگری داشته باشید، بهتر است با پیش نیازهای ضروری این دوره یعنی دوره مدیریت تاسیسات گردشگری و سرفصل‌های آن آشنا شوید.

تاسیسات گردشگری چیست؟

تاسیسات گردشگری مراكزی هستند كه در جهت همراهی و خدمت‌رسانی به گردشگران تشكیل شده است. تاسیسات گردشگری تقریبا در تمامی شهرها، روستاها و محورهای گردشگری ایجاد می‌شوند. همینطور در انواع این تاسیسات، بسته به نوع آن از استانداردهای متنوع و متفاوتی برخوردار می‌باشند. این تاسیسات پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با رعایت قوانین و مقررات مربوط فعالیت می‌نمایند.

تاسیسات گردشگری نیاز به مداركی مربوط به رشته تحصیلی مناسب با حوزه خود دارد. البته یكی از خوبی‌های این رشته، برخوردار بودن از كلاس‌هایی می‌باشد كه لازم به كنكور و آزمون‎‌هایی نظیر آن نیست. شما می‌توانید در یكی از كلاس‌های دوره مدیریت تاسیسات گردشگری بیرون از محیط دانشگاه ثبت‌نام كنید و مدرك مورد نظرتان را دریافت كنید.

انواع مختلف تاسیسات گردشگری عبارتند از:

1- انواع هتل

2- اقامتگاه‌‌های سنتی و بوم گردی

3- مهمانپذیر و زائر سرا

4- سفره‌خانه‌های سنتی

5- تاسیسات اقامتی واقع در مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی

6- مناطق نمونه گردشگری

7- محیط‌ها و پارك‌های طبیعت‌گردی

8- مراكز گردشگری ساحلی و دریایی

9- مجتمع‌ها و محوطه‌های گردشگری

10- مراكز تفریحی و سرگرمی گردشگری

11- واحدهای پذیرایی (مسافرتی مرزی كشور)

12- مجتمع‌های خدمات رفاهی، واحدهای پذیرایی و انواع غذاخوری‌های بین راهی

13- واحدهای پذیرایی در پایانه (فرودگاه‌ها، پایانه‌های مسافربری زمینی برون شهری، دریایی و ریلی)

14- مراكز گردشگری سلامت (سلامت و تندرستی، آب درمانی و هتل بیمارستان)

دوره مدیریت عمومی تاسیسات گردشگری چیست؟

دوره‌ آموزشی مدیریت عمومی تاسیسات گردشگری یكی از دوره‌های آموزشی كوتاه مدت گردشگری مصوب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی‌ است. هدف این دوره تربیت نیروی انسانی متخصص برای مدیریت انواع تاسیسات گردشگری است. بر اساس «دستورالعمل اجرایی صدور و تمدید كارت مدیران تاسیسات گردشگری»، گذراندن این دوره یكی از شروط لازم برای دریافت كارت مدیریت تاسیسات گردشگری است.

سرفصل های این دوره چیست؟

دوره مدیریت عمومی تاسیسات گردشگری شامل 17 سرفصل تئوری می‌باشد. البته برای یافتن تجربه عملی در این زمینه، افراد باید حداقل 50 ساعت كارورزی را در یكی از موسسات گردشگری كه در حال بهره‌برداری می‌باشند را بگذرانند. باید توجه داشته باشید كه به دلیل مهم بودن قسمت عملی (كارورزی) این رشته، در صورت گذراندن آن شما واجد شرایط ورود به آزمون برای دریافت مدرك نخواهید بود.

سرفصل‌های كامل این دوره را برای شما در این مطلب خواهیم آورد:

1- شناخت انواع تاسیسات گردشگری

2- آشنایی صنعت گردشگری

3- آموزش مدیریت و سرپرستی در تاسیسات گردشگری

4- شناخت اصول و ابزارهای بازاریابی و تبلیغات

مدیریت و نظارت بر :

5- بخش پذیرش

6- بخش خانه داری

7- بخش پذیرایی (غذا و نوشیدنی)

8- بخش تفریحی و سرگرمی

9- بخش مالی و اداری

10- شناخت مقدماتی زبان انگلیسی در گردشگری

11- ایمنی، بهداشت و پیشگیری حوادث

12- مهارت‌های ارتباطی و فردی

13- قوانین و مقررات و ضوابط تاسیسات گردشگری

14- آشنایی با تجهیزات تاسیسات و طراحی داخلی گردشگری

15- مدیریت در كیفیت و رضایت مشتریان

16- گردشگری پایدار و توجهات زیست محیطی

17- آشنایی با مفاهیم كسب و كارهای مكمل تاسیسات گردشگری

منابع آزمون جامع دوره مدیریت عمومی تاسیسات گردشگری

همانطور كه قبل‌تر گفته شد، بعد از گذراندن دوره موردنظر؛ آزمونی در راستای دوره برگزار می‌شود. با قبولی در آزمون شما گواهینامه مدیریت عمومی تاسیسات گردشگری از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دریافت خواهید كرد. توجه داشته باشید كه گواهینامه مورد نظر فقط به شرط برخورداری از نمره قبولی در آزمون معتبر است. این آزمون‌ها عبارتند از:

1- آزمون‌های داخلی

2- آزمون جامع گردشگری

3- كارورزی

البته باید توجه داشته باشید كه با حضور در كلاس‌ها و در نهایت گذراندن 50 ساعت كارورزی در یكی از تاسیسات گردشگری، شما واجد شرایط ارسال پرونده و در نهایت دریافت لوح هستید.

جمع بندی

گذراندن دوره مدیریت تاسیسات گردشگری برای داشتن این حرفه ضروری است. این دوره در موسسات مختلف گردشگری برگزار می‌شود. در موسسه گردشگری ارسباران به آدرس https://arasbaran.org/ فرصت شركت در این دوره به صورت حضوری و آنلاین را خواهید داشت، بنابراین اگر كارمند هستید یا از شهرهای دیگر ایران قصد شركت در این دوره را دارید، در این موسسه گزینه‌های مختلفی برای انتخاب دارید.