ریپورتاژ آگهی

سفر به شیراز یا اصفهان؟

سفر به شیراز یا اصفهان؟شیراز و اصفهان دو شهر تاریخی كشور هستند كه تقریبا همه حداقل یك بار از آن‌ها دیدن كرده‌اند. این دو شهر در نزدیكی یكدیگر قرار دارند. اما اگر زمان سفر شما محدود است و یا...

سفر به شیراز یا اصفهان؟

شیراز و اصفهان دو شهر تاریخی كشور هستند كه تقریبا همه حداقل یك بار از آن‌ها دیدن كرده‌اند. این دو شهر در نزدیكی یكدیگر قرار دارند. اما اگر زمان سفر شما محدود است و یا نمی‌خواهید در یك سفر از دو شهر دیدن كنید، در این مطلب با ما همراه باشید كه ببینیم سفر به شیراز یا اصفهان؟ لازم به ذكر است كه هرگز نمی‌توان گفت یكی از این دو شهر از دیگری بهتر است، بلكه انتخاب فقط بر اساس علایق شما و سبك سفر مد نظرتان است. لذا در ادامه قصد داریم به معرفی مختصر این دو شهر و دیدنی‌های آن‌ها بپردازیم.

آشنایی با شیراز

شیراز در جنوب غربی ایران در دامنه كوه زاگرس و در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این شهر از غرب به كوه درك و از شمال به كوه‌های بامو و باباكوهی مشرف است. بر اساس آمار (سرشماری سال ۱۳۹۵) جمعیت شیراز حدود ۱۵۶۰۰۰۰ نفر است. در حالی كه جمعیت كلان شهر بزرگتر حدود 2 میلیون نفر تخمین زده می‌شود كه شیراز را به پنجمین شهر پرجمعیت ایران تبدیل می‌كند.

تاریخ شیراز به حدود ۴۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد. نام شیراز در كتیبه‌هایی به خط میخی باقی مانده از ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد ذكر شده است. بر اساس شواهد، این شهر در دوران پیش از اسلام، در زمان سلسله هخامنشیان، یكی از شهرهای مهم بوده كه در میانه مسیر بین شوش، تخت جمشید و پاسارگاد قرار داشته است. شیراز در دوره زندیه با بازسازی شهر و ساخت قلعه سلطنتی، ساختمان‌های اداری، مسجد و بازار توسط كریم خان زند بسیار محبوب شد. این بازار اكنون یكی از بازارهای سرپوشیده زیبا در قلب شهر است. برای سفر، ارزانترین بلیط تهران شیراز را می‌توانید در سفرماركت پیدا كنید.

آب و هوای شیراز چگونه است؟

شیراز با توجه به موقعیت جغرافیایی و ارتفاع شهر، چهار فصل متمایز را در طول سال به خود می‌بیند. با این حال؛ بهار بهترین زمان برای سفر به شیراز است. این شهر به خاطر درختان پرتقالش معروف است. بنابراین، اگر در ماه اردیبهشت در شهر باشید، از بوی شكوفه‌های پرتقال كه در سراسر شهر پخش شده است، مست خواهید شد. تابستان كوتاه اما گرم است و در تیر به میانگین دما به بالای ۳۹ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. هوا در شش ماه دیگر در پاییز و زمستان سرد است و میانگین دمای پایین منفی پانزده درجه سانتی گراد در ماه‌های آذر و دی است.

دیدنی‌های شیراز

شیراز آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری را در خود جای داده است! در این قسمت می‌خواهیم با برخی از این آثار آشنا شویم:

مسجد نصیرالملك

مسجد نصیرالملك یكی از مشهورترین دیدنی‌های شیراز است. عكس‌‌های این مسجد را بدون شك بارها دیده‌اید؛ انعكاس نور رنگی ارسی‌های مسجد بر روی فرش‌ها تصویری بی‌نظیر ایجاد می‌كند. مسجد نصیرالملك یكی از زیباترین مساجد در شیراز است كه قدمت آن به دوره قاجاریه بر می‌گردد. این مسجد در محله‌ای واقع شده است كه پیشتر به خانواده قوام تعلق داشته و تعدادی از آثار تاریخی آن دوران، در آن واقع شده‌اند. امروزه این مسجد دوست‌داشتنی كه با نام مسجد صورتی نیز شناخته می‌شود، یكی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی استان فارس در شیراز محسوب می‌شود و محبوبیت زیادی بین گردشگران داخلی و خارجی دارد. شما می‌توانید با تورهای مسافرتی وبسایت سفرماركت همراه شوید و از این مسجد دیدن كنید.

مسجد نصیرالملك

مسجد نصیر الملك در محله گودعربان و خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است. برای دسترسی به این مكان می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده بكنید. نزدیك‌ترین ایستگاه مترو به مسجد، ایستگاه ولیعصر است كه با آن حدودا ۱.۵ كیلومتر فاصله دارد. می‌توانید این مسافت را با تاكسی یا به ‌صورت پیاده طی بكنید. اگر قصد استفاده از اتوبوس را دارید، اتوبوس‌های خط پایانه ولیعصر-پایانه نمازی را سوار و در ایستگاه چهارراه مشیر پیاده بشوید. همچنین اگر با خودروی شخصی قصد بازدید از مسجد را داشتید، پاركینگ‌‌های استقلال، فرهنگ و طالقانی در خیابان پیروزی و فاصله پنج دقیقه‌ای از مقصد قرار دارندكه می‌توانید برای پارك خودرو از آن‌ها استفاده كنید.

حافظیه

«ما ز یاران چشم یاری داشتیم خود غلط بود آنچه می‌پنداشتیم»

این بیت معروف از حافظ را كم‌تر كسی هست كه نشنیده باشد. در حافظ‌خوانی شب‌های یلدا، خیلی با این بیت و شاهكارهای دیگر حافظ مواجه می‌شویم. اما آرامگاه شاعر چنین اشعاری كجاست؟ بله! در شیراز واقع شده است. حافظیه از مشهورترین جاهای دیدنی استان فارس در شیراز است. این مكان كه به خاطر قرار گرفتن آرامگاه حافظ در آن، به این نام معروف شده است، در واقع یك مجموعه قبرستان در بخش جنوبی دروازه معروف شیراز، دروازه قرآن است. حافظ كه شخصیتی جهانی دارد، هر سال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را برای بازدید به ‌سمت این مجموعه می‌كشاند و حتی كنسرت‌های بزرگی در محیط حافظیه برگزار شده‌اند كه از جمله آن‌ها می‌توان به كنسرت محمدرضا شجریان در سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۷۰ و كنسرت استاد ناظری اشاره كرد. امروزه با تغییرات بسیاری كه از سال ۱۳۸۶ آغاز شده، این مجموعه گسترش یافته است. حافظیه فقط به آرامگاه حافظ محدود نمی‌شود و بخش‌های مختلفی دارد كه از معماری و فضای سبزی بسیار زیبایی بهره می‌برند. آرامگاه خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی در سال ۱۳۵۴ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۱۰۰۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. هتل های شیراز اكثرا در اطراف حافظیه هستند و دسترسی خوبی به آرامگاه دارند.

سعدیه

سعدی با اشعار آموزنده خود معروف است. به سعدی استاد سخن می‌گویند؛ چرا كه فهم اشعار او برای همگان ممكن است. آرامگاه این شاعر نیز همچون حافظ در شیراز واقع شده است! آرامگاه سعدی یكی از مشهورترین جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود و همیشه مورد توجه ادب‌دوستان و اهالی شعر بوده است. حال و هوای خاص این مجموعه برای هر گردشگری جذابیت دارد و بنای منحصر ‌به ‌فرد آن با تركیبی از معماری قدیم و جدید، ستون‌های افراشته و كاشی‌های لاجوردی، دل هر بیننده‌ای را خواهد برد. این مكان كه در زمان حیات محل زندگی سعدی بوده است، پس از مرگ او تبدیل به مقبره او می‌شود. پس از فراز و‌ نشیب در طول تاریخ، آرامگاه سعدی در نهایت به ‌شكل امروزی آن می‌رسد، تصویری كه پیشتر روی سكه‌های ۵۰ ریالی و بعدها روی اسكناس‌های ۱۰۰ هزار ریالی نقش بسته است.

آرامگاه سعدی از مهم‌ترین دیدنی‌های استان فارس است كه در شمال شرق شیراز و در دامنه كوه قرار دارد و در انتهای خیابان بوستان و كنار باغ دلگشا واقع شده است. برای دسترسی به آرامگاه سعدی می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده بكنید. اتوبوس‌های خطوط پایانه شهید دستغیب-بلوار نارنجستان و بلوار نارنجستان-پایانه نمازی در نزدیكی این مكان، ایستگاهی به نام سعدیه دارند. از این ایستگاه تا مقصد به اندكی پیاده‌روی لازم است. نزدیك‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه ولیعصر است كه از سعدیه چند كیلومتر فاصله دارد.

آشنایی با اصفهان

شهر اصفهان در فرهنگ ایران به «نصف جهان» مشهور است. شهری توریستی و باستانی كه در مركز ایران واقع شده است. این شهر به دلیل وجود بناهای تاریخی به عنوان میراث تاریخی در یونسكو نیز به ثبت رسیده است. در روزگاران قدیم این شهر را با نام‌هایی مانند سپاهان، صفاهان، صفویان، پارتاك، یهودیه، گابیان و غیره نیز می‌شناختند. شهر اصفهان با توجه به آب و هوای معتدل و مراكز تاریخی و گردشگری فراوان به عنوان مركز فرهنگی و اقتصادی ایران به شمار می‌رود.

آشنایی با اصفهان

آب و هوای اصفهان

این شهر در منطقه‌ای نیمه كویری در مركز ایران و در كنار رودخانه زاینده‌ رود قرار گرفته كه از زردكوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و به باتلاق گاوخونی می‌ریزد. اصفهان از مراكز گردشگری، فرهنگی و اقتصادی ایران محسوب می‌شود. زاینده رود بزرگترین رود فلات مركزی ایران از كوه‌های بختیاری سرچشمه گرفته و از میان اصفهان می‌گذرد. همچنین جنگل ناژوان از مناطق خوش آب و هوای حاشیه زایند رود است، از دیگر مناطق طبیعی قابل گشت و گذار اصفهان می‌توان به كوه كلاه قاضی و كوه صفه اشاره كرد. منطقه كلاه قاضی یك پارك ملی است با نام پارك ملی كلاه قاضی كه محل زیست جانوران زیادی مانند كل، پازن، بز، آهو و عقاب است. اقلیم شهر اصفهان در شمال و شرق از منطقه كویری تاثیر گرفته و در جنوب به جهت وجود كوه صفه از هوای خنك‌تری برخوردار است. آب و هوای اصفهان به طور كلی معتدل و خشك است و مقدار بارش باران و برف به نسبت كمی دارد. حداكثر درجه حرارت در تابستان ۴۰ درجه سانتی گراد است كه تابستان‌هایی گرم و خشك را می‌سازد.

دیدنی‌های اصفهان

اصفهان دیدنی و جاذبه‌های زیادی دارد. در ادامه برخی از این دیدنی‌ها آورده شده‌اند:

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان كه با نام میدان امام نیز شناخته می‌شود یكی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است. در واقع، تجمع بسیاری از بناهای باستانی این شهر در میدان نقش جهان است. این میدان زیبا در طول عمرش در حكومت‌های مختلف، فراز و فرودهای زیادی داشته و در بازه‌هایی از زمان مورد بی‌مهری حاكمان بوده است؛ اما امروزه با شكوه فراوان علاقمندانی در سراسر جهان دارد. هتل های اصفهان دسترسی خوبی به این میدان دارند.

میدان نقش جهان

ثبت این میدان در فهرست میراث جهانی یونسكو، میزان اهمیت این منطقه را بیان می‌كند. در سفر به اصفهان با بلیت قطار، می‌توانید زمان زیادی را در این میدان زیبا بگذرانید و از تماشای بنا‌های تاریخی و طبیعت زیبای آن، لذت ببرید. میدان نقش جهان اصفهان مجموعه برجسته تاریخی در ایران و جهان است. این میدان زیبا، سالانه از گردشگران زیادی میزبانی می‌كند كه با شوق بازدید از جاذبه‌های تاریخی و تماشای زیبایی‌های این میدان، به اصفهان سفر می‌كنند. میدان نقش جهان تا پیش از انقلاب با نام میدان شاه شناخته می‌شده و پس از آن نامش به میدان امام تغییر كرده است. از دیگر نام‌های میدان نقش جهان در طول تاریخ می‌توان به میدان بزرگ، میدان اصلی، میدان نو، میدان قصر و میدان سلطنتی اشاره كرد.

عمارت عالی قاپو

كاخ عالی قاپو در میدان نقش جهان اصفهان از زیباترین نمونه‌های معماری دوره صفویان به شمار می‌رود. عمارت عالی قاپو با معماری برجسته و تزیینات قابل ‌توجه از هنرمندان سرشناس ایرانی، توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب كرده است. از مهم‌ترین بخش‌های كاخ عالی قاپو می‌توانیم به سر در ورودی كاخ، تالارهای مجلل، تالار موسیقی در بالاترین طبقه و آثار هنری برجسته در نقاط مختلف عمارت عالی قاپو اشاره كنیم. پایه‌های اصلی این عمارت، بر چوب بنا شده‌اند و همین بر جذابیت معماری كاخ عالی قاپو می‌افزاید.

كاخ عالی قاپو از زیباترین بناهای تاریخی به جا مانده از دوران حكومت صفویان و از مشهورترین جاهای دیدنی اصفهان است. كاخ یا عمارت عالی قاپو در ضلع غربی میدان نقش جهان اصفهان و مقابل مسجد شیخ لطف الله واقع شده است. در گذشته از عمارت عالی قاپو با نام‌های «دولتخانه مباركه نقش جهان» و «قصر دولتخانه» نیز یاد می‌كردند. كاخ عالی قاپو ۱۸۰۰ متر مربع مساحت، ۶ طبقه و ۳۸ متر نیز ارتفاع دارد. عالی‌قاپو تنها بنایی است كه نسبت به سایر بناهای پیرامون میدان پیش‌آمدگی دارد و در زمان خود نمادی از قدرت حكومتی به شمار می‌رفت و با معماری زیبا بر پایه چوب، از بزرگ‌ترین و باشكوه‌ترین بناهای آن دوران محسوب می‌شده است.

سردر ورودی عمارت عالی قاپو در زمان صفویان، دروازه ورود به تمام بناهای سلطنتی در میدان نقش جهان بوده است. شاه عباس اول صفوی، به ‌منظور نشان دادن قدرت و شكوه دولت خود، دستور به ساخت عمارت عالی قاپو داده است. جلسات مهم حكومتی، استقبال از مهمانان خارجی و مراسم دولتی در این كاخ برگزار می‌شده؛ همچنین بالكن این عمارت محلی برای اتراق شاه عباس و اطرافیان او در زمان برگزاری مسابقات چوگان و اسب‌سواری در میدان نقش جهان و تماشای این مسابقات بوده است.

پل خواجو

پل خواجو از پل‌های تاریخی و زیبای اصفهان است كه در عصر خود، جزو زیباترین پل‌های دنیا به شمار می‌رفته است. قدم زدن روی این پل،‌ به‌خصوص هنگام غروب و اوایل شب، از لذت‌بخش‌ترین تفریح‌هایی است كه گردشگران در برنامه خود قرار می‌دهند. این پل كه از دیدنی‌های اصفهان است و سفر به نصف جهان بدون دیدن آن كامل نمی‌شود، علاوه بر زیبایی، شگفتی‌هایی دارد كه بسیاری از مردم را وادار می‌كند تا با نگاهی ریزبینانه قدم بر این پل بگذارند و با همه وجود آن را درك بكنند.