ریپورتاژ آگهی
آش گندم

آش گندم

آش گندم به روش‌های گوناگون تهیه می‌شود. آش گندم غذای محلی استان زنجان است. در زنجان گندم را تمیز كرده و می‌شویند. سپس در آب خیس می‌كنند و پس از نرم شدن در شیر می‌پزند. در آذربایجان به این آش هدیگ می‌گویند. مواد لازم : اسفناج: ۲ كیلو
  • 1400/11/13
  • استان : زنجان
  • شهر : زنجان
  • دسته : غذاهای محلی ایران

آش گندم به روش‌های گوناگون تهیه می‌شود. آش گندم غذای محلی استان زنجان است. در زنجان گندم را تمیز كرده و می‌شویند. سپس در آب خیس می‌كنند و پس از نرم شدن در شیر می‌پزند. در آذربایجان به این آش هدیگ می‌گویند.

مواد لازم :
اسفناج: ۲ كیلو
حبوبات از همه نوع (نخود- لوبیاـ عدس ـ باقلای خشك): نیم كیلو
پیاز درشت: ۴ تا ۵ عدد
گندم: ۲۵۰ گرم
روغن: به مقدار كافی
نمك و فلفل: به مقدار كافی

طرز تهیه:

نكته حساس برای تهیه این آش آنست كه حبوبات و گندم آن قبلا خیس شده و كاملا پخته شود تا لعاب بیاندازد چون این آش برنج ندارد. پیاز را خرد می‌نماییم و با روغن سرخ می‌كنیم. در صورت تمایل كمی زردچوبه به آن می‌زنیم تا بپزد و مرتب آنرا بهم می‌زنیم تا آش لعاب بیاندازد اسفناج را تمیز كرده درشت خرد می‌كنیم و داخل آش می‌ریزیم. وقتی تمام مواد آش پخته شد و جا افتاد، آش را می‌كشیم و روی آنرا كمی پیاز سرخ كرده و نعناع می‌دهیم اگر بخواهیم لعاب آش بیشتر شود ممكن است ۲ قاشق سوپخوری آرد را با یكی دو قاشق روغن كمی سرخ كنیم و در اواخر طبخ در آش بریزیم و بهم بزنیم و بعد از چند جوش آ ش را بكشیم.

 

آش گندم-XL5SCHtYhQ