ریپورتاژ آگهی
تالاب شادگان

تالاب شادگان

تالاب بین‌المللی شادگان یكی از تالاب‌های بزرگ ایران است كه در شهر شادگان استان خوزستان واقع شده‌است و نیاز به
  • 1400/11/13
  • استان : خوزستان
  • شهر : شادگان
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : استان خوزستان- شهر شادگان
تلفن : 66059000-021

تالاب بین‌المللی شادگان یكی از تالاب‌های بزرگ ایران است كه در شهر شادگان استان خوزستان واقع شده‌است و نیاز به توجه بیشتر مسئولین می باشد.

 

تالاب شادگان-ORaH4eUAe9
تالاب بین‌المللی شادگان؛ یكی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران كه در استان خوزستان در مصب رودخانه جراحی واقع شده است، این تالاب كه نام خود را از شهر شادگان وام گرفته از سه وجه شمالی، غـربی و جنوبی این شهر را در محاصره خود در آورده است. دشت خوزستان در اراضی بایر، مسطح و همواری قرار گرفته و این تالاب بی‌نظیر به دلیل جنبه‌های زیست‌محیطی و نقـشی كه در ارتزاق افراد بومی ساكن در حاشیه خود دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. با ما همراه باشید تا درباره این مقصد منحصر به فرد بیشتر بدانیم.

تالاب شادگان-Uo5jGAX2Dz

تالاب شادگان، حدود ۴۰۰ هزار هكتار وسعت دارد كه ۳۲۷.۷۶۵ هكتار از آن پناهگاه حیات وحش است، دور از انتظار نیست كه این تالاب طبیعی در فصل زمستان به دلیل معتدل بودن آب‌وهوا، زیستگاه بیش از ۱۱۰ گونه گیاهی، ۱۷۴ گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلانشاه و اردك مرمری، ۳۶ گونه پستاندار، سه گونه دوزیست و ۹ گونه خزنده باشد. این محدوده‌ی خاص و حفاظت‌شده با توجه به طبیعت زیبا و منحصر به فرد خود، از جاذبه‌های بسیاری برخوردار است كه سمع و نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌كند.

تالاب‌ها منبعی غنی از جاذبه‌های طبیعی محسوب می‌شوند و تالاب بین المللی شادگان از این قاعده مستثنی نیست، این تالاب با داشتن ویژگی‌های جغرافیایی، جانوری و گیاهی بی‌بدیل خود، مقصدی فراموش نشدنی برای گردشگران و طبیعت‌دوستان به شمار می‌آید. با توجه به قرارگیری آن در اقلیم گرم و خشك ایران، این ﺣﻮﺿﻪ دارای ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن‌های ﺑﺴﻴﺎر ﮔﺮم، ﻃﻮﻻﻧﻲ و ﺧﺸﻚ و زﻣﺴﺘﺎنﻫﺎی ﻛﻮﺗﺎه و ﻣﻼﻳﻢ اﺳﺖ و به دلیل اهمیت آن به عنوان یكی از مهم‌ترین سرمایه‌های طبیعی در منطقه و جهان، در فهرست تالاب‌های بین‌المللی، در كنوانسیون رامسر كه در سال ۱۹۷۵ برگزار شد به ثبت رسیده است.

این تالاب شگفت‌انگیز، سه شهر بزرگ شادگان، آبادان و ماهشهر و نیز تعدادی روستا را در حاشیه و مجاورت خود گرد آورده و با چشم‌انداز و تجربه زیبایی مشابه ونیز در ایتالیا كه به دلیل وجود و قرارگیری دو روستا در داخل آن را فراهم آمده، میزبان گردشگران و مسافران خوش‌ذوق است. محدود شدن تالاب شادگان از شمال به شادگان، از سمت غرب به جاده دارخوین، آبادان و آب‌های خورموسی و از جنوب به رودخانه بهمنشیر جالب توجه است.

تالاب شادگان-BEKFhbNxKo

تالاب بین‌المللی شادگان دارای ظرفیت‌های بی‌شماری از جمله امكان قایق‌سواری و بازدید از پرندگانی نظیر فلامینگو، پلیكان زرد و سبزقبای هندی، مقیاس بزرگ و طبیعی بودن، تنوع بی‌بدیل و غنی زیستگاهی، جاری بودن هم‌زمان آب شور، شیرین و لب‌شور و در آخر نقش تأثیرگذار تالاب در معیشت مردم منطقه است. ۹۰% از آب تالاب از طریق رودﺧﺎﻧﻪ ﺟﺮاﺣﻲ و  ۱۰% آن با ﺳـﺮرﻳﺰﻫﺎی ﺳـﻴﻼﺑﻲ رودﺧﺎﻧﻪ ﻛﺎرون تأمین می‌شود.

فعالیت‌ها و دیدنی‌ها

اهالی ساكن در حاشیه تالاب شادگان مشغول به كشت محصولات كشاورزی و خرما، دامداری و نگهداری از گاومیش و ماهیگیری هستند و از این رو معیشت آن‌ها به این تالاب وسیع و بخشنده گره خورده است، دیدن زندگی روزمره‌ی مردم این دیار كه اغلب عرب هستند در نوع خود زیبا و جذاب است. قایق‌سواری، پرنده نگری با توجه به وجود پرندگان بومی و مهاجر و نیز گونه‌های كمیاب، تماشا و عكاسی از گونه‌های نادر پستاندار، آبزی، دو زیست و خزنده از جمله دیدنی‌های تكرارنشدنی و به یادماندنی تالاب بین‌المللی شادگان است.

تهدید تالاب

سدسازی و رعایت نشدن نیاز آبی تالاب، ریختن زباله‌های شهری، تخلیه‌ی پساب‌های آلوده ناشی از مزارع نیشكر، پرورش ماهی و فولاد خوزستان و نیز فعالیت‌های واحدهای پتروشیمی سبب شده تا تالابی به این مهمی و وسعت با عمقی حدود ۲.۵ متر در فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی (لیست مونترو) ثبت شود.

بهترین زمان بازدید و اقامت

با توجه به اقلیم منطقه، ف‍ص‍ل ب‍‍ه‍‍ار و اواخ‍ر زمستان بهترین زمان برای بازدید و گردش در این تالاب بی‌نظیر است. برای اقامت نیز می‌توان در روس‍ت‍‍ای رگبه كه ب‍ه ع‍ن‍وان روس‍ت‍‍ای ن‍م‍ون‍ه و پ‍‍ای‍گ‍‍اه گ‍ردش‍گ‍ری ت‍‍الاب معین شده، زمانی را سپری كرد و یا با فاصله گرفتن از تالاب و رفتن به شهر شادگان از اقامتگاه‌های این شهر و نیز از هتل‌های موجود در شهر آبادان استفاده كرد.

 

تالاب شادگان-gU3T3OSvWu

تالاب شادگان-qPbo4M8yRj

تالاب شادگان-rksn4b8REp

تالاب شادگان-o7H8cawbuO

تالاب شادگان-I8C6guc6CK

تالاب شادگان-2eptf5ltUj

تالاب شادگان-PDiNhvkuRX

تالاب شادگان-YzyeXTtTf6

تالاب شادگان-HRAs06bXOt

تالاب شادگان-dwsAKBo0ty

تالاب شادگان-ypZWcixek6