ریپورتاژ آگهی
مكان های دیدنی بهار

مكان های دیدنی بهار

شهرستان بهار یكی از شهرستانهای هشت‌گانه استان همدان می‌ باشد. این شهرستان دارای سه بخش مركزی، لالجین و صالح‌آباد و شش دهستان و سه شهر بهار، لالجین و صالح‌آباد و هفتاد روستای دارای سكنه است.
  • 1402/12/21
  • استان : همدان
  • شهر : بهار
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان همدان
تلفن : 66059000-021

مكان های دیدنی بهار

در این مطلب از وب سایت گردشگری ایران توریسم شما را با مكان های دیدنی بهار در استان همدان آشنا خواهیم كرد. در ادامه همراه ما باشید.

شهرستان بهار یكی از شهرستانهای هشت‌گانه استان همدان می‌ باشد. این شهرستان دارای سه بخش مركزی، لالجین و صالح‌آباد و شش دهستان و سه شهر بهار، لالجین و صالح‌آباد و هفتاد روستای دارای سكنه است.شهرستان بهار از نظر طبیعی دارای آب و هوای خشك بوده، رژیم بارندگی آن از تیپ اقلیم مدیترانه‌ای است.اكثر اهالی این شهرستان به زبان تركی و تعدادی از روستاهای غربی آن به زبان كردی صحبت می‌كنند.

كاروانسرای تاج آباد

كاروان‌سرای تاج‌آباد بنایی است كه از دوران قاجار به یادگار مانده است. این بنا توسط خانم جهان قاجار و میرزا علی نقی ساخته شده است. در گذشته از این كاروان‌سرا برای استراحت مسافر‌ها و خرید و فروش كالا استفاده می‌كرند. ساختمان این بنا به‌صورت دایره‌ای است و اتاق‌های زیادی دارد. كاروان‌سرای تاج‌آباد در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

مكان های دیدنی بهار-qU4flfIYAh

لالجین

كارگاه‌ها و فروشگاه‌های سفال و سرامیك لالجین مهم ترین و جذاب ترین ناحیه دیدنی بهار را تشكیل می‌دهند. بر اساس شواهد تاریخی، از آغاز پیدایش منطقه‌لالجین (تقریباً از حدود ۷۰۰ سال گذشته) تولیدات سفال و سرامیك همواره در این شهر رایج بوده است. اهمیت سفال لالجین عمدتاً در اصالت طرح‌ها، رنگ‌ها و سفالینه‌های دوغابی و زیبای آن بوده است كه دستان هنرمند سفالاكاران لالجینی به گل مرده‌ جان می‌بخشد.

مكان های دیدنی بهار-KA3RohSseK

پل خانم كرپی بهار

پل مهاجران یا پل خانم كرپی یكی از زیباترین‌ پل‌های تاریخی شهر بهار است. قدمت این پل زیبا متعلق به دوران صفویه است كه ساخت قسمتی از آن در دوران قاجار به انتها رسیده است. پل مهاجران در نزدیكی روستایی با همین نام قرار دارد و در مسیر رودخانه فصلی قره‌چای ساخته شده است.  این پل هفت دهانه دارد و روی پایه‌های سنگی بنا شده و طول آن در حدود ۵۰ متر است.

مكان های دیدنی بهار-VfIEctgSCp

امامزاده عسگر شهر بهار

ایشان از مهمترین امامزاده های شهرستان بهار و از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) می باشند، بنای این امامزاده كاملا تاریخی بوده و در بخش مركزی و بالای تپه ای در مجاورت روستاهای چوتاش، سنگ سفید، گوشلان، حصارقره باغی، نورآباد و فسیجان قرار دارد . شیوه و سبك این بنا به طور كامل اصیل و ایرانی است و هیچگونه سبك دیگری در آن دیده نمی شود. ساخت این بنا به فرم چهار ایوانی، جهت استراحت زائران و مسافران می باشد.

مكان های دیدنی بهار-61Th65zqEb

آرامگاه حكیم عارف شیخ محمد بهاری

این آرامگاه در گلزار شهدای شهر بهار می باشد. حكیم عارف شیخ محمد بهاری متولد ۱۲۶۵ (ه.ق) در شهر بهار فرزند حاج میرزا احمد ار عالمان و عرفای طراز اول و از ستارگان تابناك آسمان علم و فضیلت و عرفان بوده و زیر نظر استادانی چون مرحوم ملا عباس علی، ملاجعفر و آیت الله حاج میرزا بروجردی به فراگیری علم پرداخت و در حالی كه ۳۲ سال بیشتر نداشت با اخذ درجه اجتهاد به نجف اشرف عازم شد.

ایشان در نجف درس آخوند نلاحسین قلی شوندی را فرا گرفت و پیوسته ملازم وی بود به طوری كه آن مرحوم در مورد ایشان می فرمودند: شیخ محمد بهاری حكیم اصحاب من است. هم اكنون مزار آن عالم وارسته در میان شهدای شهرستان بهار در گلزار شهدای اینشهر زیارتگاه عارفان و عاشقان از سراسر كشور است و یكی از جاهای دیدنی شهر بهار همدان است.

ایشان در سال ۱۳۲۵ (ه.ق) در سن ۶۰ سالگی و پس از بازگشت از پابوس امام رضا (ع) در شهر بهار چشم از جهان فروبست.

مكان های دیدنی بهار-RW4RkNQuCl

مسجد جامع مهاجران

این مسجد در بخش لالجین و بافت قدیمی روستای مهاجران واقع و قدمت آن به دوره قاجار بر می گردد، دارای ستون های نتعدد سنگی، سقف گنبدی شكل و دارای حیاط بزرگ می باشد. این مسجد از سه قسمت تشكیل شده است كه دو قسمت تشكیل شده است كه دو قسمت آن قدیمی بوده و در ضلع جنوبی و شمالی درب ورودی مسجد ساخته شده اند. مسجد ضلع شمالی از سطح زمین در حدود یك متر پائین تر از كف حیاط در نظر گرفته شده و همچنین دارای محراب ساده ای است كه با كاشی فیروزه ای تزئین شده است.

از امتیازات مسجد ضلع جنوبی نیز ستون های سنگی است كه از مسجد ضلع شمالی دارای حجم بیشتری می باشد. مسجد ضلع غربی كه بنای آن تازه می باشد دارای ارتفاع بیشتر و همچنین زیر بنای بیشتری نسبت به دو بنای قدیمی می باشد این مسجد یكی از جاهای دیدنی شهر بهار همدان می باشد.

مكان های دیدنی بهار-0Ld6K0rUOy