ریپورتاژ آگهی
دیدنی های اسدآباد

دیدنی های اسدآباد

شهرستان اسدآباد با ۱۰۰ هزار جمعیت در ۴۵ كیلومتری استان همدان و در مسیر اصلی همدان – كرمانشاه قرار دارد.شهرستان اسدآباد حدود ۱۵۰ اثر تاریخی و گردشگری كه ۵۸ اثر آن به ثبت ملی رسیده را در خود جای داده است و قدمت برخی از آن ها به دوره های هزاره پنج و شش قبل از میلاد می رسد.
  • 1402/12/17
  • استان : همدان
  • شهر : اسدآباد
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان همدان
تلفن : 66059000-021

دیدنی های اسدآباد

در این مطلب از وب سایت گردشگری ایران توریسم شما را با دیدنی های اسدآباد در استان همدان آشنا خواهیم كرد. در ادامه همراه ما باشید.

شهرستان اسدآباد با ۱۰۰ هزار جمعیت در ۴۵ كیلومتری استان همدان و در مسیر اصلی همدان – كرمانشاه قرار دارد.شهرستان اسدآباد حدود ۱۵۰ اثر تاریخی و گردشگری كه ۵۸ اثر آن به ثبت ملی رسیده را در خود جای داده است و قدمت برخی از آن ها به دوره های هزاره پنج و شش قبل از میلاد می رسد.

كتیبه آقاجان بلاغی

كتیبه آقاجان بلاغی مربوط به بنای یك سد در اسدآباد می‌باشد كه در 15 كیلومتری شمال غرب اسدآباد در نزدیكی روستای آقاجان بلاغی قرار گرفته است. این سد در دوران صفویه در قسمتی از رودخانه دربند رود احداث شده بود كه به مرور زمان از بین رفته ولی كتیبه روی صخره كوهستانی همچنان باقی مانده است. متن حك شده بر روی تخته سنگ قطعه شعری به خط ثلث است كه به صورت برجسته حكاكی شده است. طبق مصرع آخر شعر، تاریخ احداث اثر بر اساس حروف ابجد سال 957 هجری قمری می‌باشد.

دیدنی های اسدآباد-FiQWg4mens

بنای یادبود سید جمال‌الدین اسدآبادی

در شهرستان اسدآباد، بنای یادبود «سید جمال‌الدین اسدآبادی» قرار دارد. بنای یادبود به صورت سنگی است كه روی آن با خط زیبای نستعلیق نوشته شده است.این سنگ یادبود از طرف انجمن آثار ملی ایران تهیه و در منزل ایشان، نصب شده است. ساختمان منزل سید جمال‌الدین در سال‌های گذشته تخریب و امروزه عمارتی جدید را احداث كرده‌اند كه می‌توان روبروی آن، سنگ‌ قبرهایی را مشاهده كرد كه به نظر می‌رسد متعلق به اقوام ایشان است.

دیدنی های اسدآباد-ZjZPycNPj6

آب انبار صفوی اسدآباد

 در ابتدای بازار قدیمی اسدآباد، آب انبار بزرگی است كه به آب انبار شیخ علیخان معروف است و مخزن آن متشكل از بنایی مستطیل شكل به طول 25 متر و عرض 20 متر و عمق 6 متر است. طاق آب انبار هم سطح كف بازار قدیمی است و 18 پله چهارمتری از كف بازار قدیمی تا پای شیری برای برداشتن آب ایجاد شده است . كتیبه‌ای با سنگ مرر یكپارچه بر دیوار سمت چپ راهروی آب انبار وجود داشته است كه تاریخ تعمیر بنا را وسیله «قرامی غلام» نامی در سال 1173 هجری قمری نشان می‌داده است.

دیدنی های اسدآباد-ypcLjViEeh

حمام‌ گلستان

حمام‌ گلستان اسدآباد ، كه‌ به‌ حمام‌ قدیمی‌ بازار نیز مشهور میباشد. در محله‌ درب‌ كاروانسرای‌ اسدآباد، قرار گرفته است‌. در ورودی‌ حمام‌، به‌ محوطه‌ای‌ شش‌ ضلعی‌ باز می‌گردد. طاق‌ این‌ محوطه‌ گنبدی‌ شكل میباشد و سربینه‌آن‌ در قسمت‌ جلویی‌ راهرو ورودی‌، واقع است. سربینه‌، محوطه‌ای‌ هشت‌ ضلعی‌ میباشد، كه‌ در شش‌ ضلع‌ آن‌، شش‌صفه‌ برای‌ رخت‌ كندن‌ بنا شده‌ است‌. مصالح‌ اصلی‌ بنا آجر، گچ‌ و سنگ‌ تراشیده‌ مرمر است‌. قدمت‌ تاریخی‌ آن‌ احتمالاً به‌ دوره‌ صفویه‌ می‌رسد.

دیدنی های اسدآباد-9d76tzOH8f

مسجد جامع اسدآباد

مسجد جامع اسدآباد كه با نام «مسجد سلطانی» نیز شناخته میشود، در محله بازار شهر اسدآباد قرار دارداین مسجد یكی از قدیمیترین مساجد اسدآباد بوده است كه در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی به منظور توسعه فضای مسجد تخریب شد و مسجدی جدید با طرحی مستطیل شكل به جای آن ساخته شد اما آنچه سبب اهمیت بنای كنونی شده است، وجود سنگ نوشتهای است كه در گذشته در داخل شبستان قدیمی قرار داشت.

دیدنی های اسدآباد-HUVtbhoOhY

پل شكسته خسروآباد

پل خسروآباد كه به پل شكسته نیز معروف است در سمت چپ مسیر اسدآباد به كنگاور قرار دارد و این پل در دوره اسلامی بر روی بقایای پایه‌های ساسانی با مصالح آجر تعمیر گشته و اهمیت بازسازی این پل قرار گرفتن در مسیر كربلا بوده است و همچنین این پل در ادامه رودخانه فصلی قره چای احداث شده است.این پل از چهار دهانه بدون طاق‌نما و دارای قوس‌هایی از نوع جناغی است. مصالح به كار رفته شده در پل سنگ لاشه، سنگ‌های تراش‌دار مكعبی، آجر مربعی شكل و ملاط و ساروج است.

دیدنی های اسدآباد-r1t23bec0G

روستای ملحمدره اسدآباد

ملحمدره روستایی زیبا و ییلاقی است كه در اسدآباد قرار دارد. این روستا به دلیل داشتن خانه‌های پلكانی معروف شده است. رودخانه‌ای كه از كنار روستا می‌گذرد به آبادانی و حاصلخیزی منطقه كمك زیادی كرده است. روستای ملحمدره در دامنه كوه آلمابلاغ قرار گرفته و شغل بیشتر مردم روستا باغداری و دامداری است.

دیدنی های اسدآباد-EL4Tj6HNpG

تالاب امامزاده پیرسلمان

این تالاب در 15 كیلومتری غرب شهر اسدآباد قرار گرفته و در جوار تالاب، امامزداه پیر سلمان قرار دارد تعدادی چشمه آب معدنی شیرین و جوشان تالابی به وسعت 5/1 هكتار ایجاد كرده‌اند.این تالاب كه نام خود را از امامزاده سلمان گرفته است كاربرد تفریحی، زیارتی، كشاورزی و دامداری دارد و برخی به صورت تفننی در این تالاب ماهی‌گیری نیز می‌كنند از جمله ویژگی‌های این تالاب زندگی تابستانی پرندگان مهاجر در اطراف آن است.

دیدنی های اسدآباد-p1mAzfdNE1

موزه مردم شناسی اسدآباد

در این موزه وسایلی قدیمی نظیر چراغ، قفل، پشتی، قلیان، كرسی، وسایل آشپزخانه، كشاورزی، پوشاك و البسه قدیمی كه در دوران زندگی سید جمال مردم استفاده می كردند به نمایش گذاشته شده است. تعدادی خمره قدیمی متعلق به زمان اشكانیان در این موزه وجود داردو ۵۰۰ اثر از دوره معاصر ، صفویه و پیش از آن تا دوره اشكانی، ۳۰ قطعه عكس قدیمی و آثار باستانی در فضای ۳۰۰ متر مربع در بنای یادبود سید جمال واقع شده و در قالب ۲۲ ویترین و یك رواق آماده بازدید علاقمندان است.

دیدنی های اسدآباد-cZF5qbancd