ریپورتاژ آگهی
مكان های دیدنی تویسركان

مكان های دیدنی تویسركان

تویسركان در جنوب كوه الوند و شهر همدان واقع شده‌است. این شهر بر روی ویرانه‌های شهر قدیمی رودلاور (رودآور) كه بر اثر حمله مغول ویران شده، ساخته شده‌است.
  • 1402/12/17
  • استان : همدان
  • شهر : تويسرکان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان همدان
تلفن : 66059000-021

مكان های دیدنی تویسركان

در این مطلب از وب سایت گردشگری ایران توریسم شما را با مكان های دیدنی تویسركان آشنا خواهیم كرد. در ادامه همراه ما باشید.

تویسركان در جنوب كوه الوند و شهر همدان واقع شده‌است. این شهر بر روی ویرانه‌های شهر قدیمی رودلاور (رودآور) كه بر اثر حمله مغول ویران شده، ساخته شده‌است. در واقع پس از ویرانی رودآور، از ادغام دو روستای توی و سركان، تویسركانبه وجود آمده‌است.تویسركان باتوجه به قدمت تاریخی و موقعیت جغرافیایی خود، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد.

قلعه اشتران

قلعه اشتران یا اردلان یكی از بناهای دوران قاجار است كه در تویسركان قرار دارد. این بنا هنوز هم پابرجاست و مقصد گردشگران علاقه‌مند به بناهای تاریخی است. بنای قلعه یك هكتار مساحت دارد و به‌صورت دو طبقه ساخته شده است. هر طبقه ۱۳ اتاق دارد و زیر‌زمین قلعه جزئی از طبقه اول است. در چهار گوشه قلعه چهار برج دایره‌ای شكل قرار دارد. حمام، حیاط بیرونی، حیاط اندرونی، قنات، هشتی و ورودی از دیگر اجزای تشكیل‌دهنده قلعه‌اند. قلعه اشتران در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

مكان های دیدنی تویسركان-RGpQAANP4u

آرامگاه حیقوق تویسركان

آرامگاه حیقوق تویسركان در گذر تاریخ آسیب‌های بسیاری دیده و بارها هم بازسازی شده است. می‌گویند اینجا آرامگاه حبقوق یا همان حیقوق از پیامبران یهودی و اهل كتاب بوده كه تقریباً 700 سال پیش از میلاد مسیح زندگی می‌كرده است. مصالح اصلی این بنا آجر است و برای سقفش از گنبدی مخروطی استفاده شده است. قدمت این آرامگاه به دوره سلجوقیان و قرن هفتم هجری قمری برمی‌گردد. برای دیدن آرامگاه حبقوق باید به خیابان شهید اشرفی اصفهانی تویسركان بروید.

مكان های دیدنی تویسركان-O7dS38IcxQ

خانه مسعودی تویسركان

قاجارها از خودشان بناهای متعددی در گوشه و كنار ایران باقی گذاشتند، از جمله خانه مسعودی در تویسركان. این خانه با عمری بیش از ۱۰۰ سال، ۲ طبقه دارد و هر طبقه شامل یك اتاق اصلی و چند اتاق فرعی‌ست، اما آنچه این خانه را دیدنی كرده، اتاق شاه‌نشین در طبقه همكف است.تمامی سقف و دیواره‌های این اتاق پوشیده از گچبری‌ها، آینه‌كاری‌ها و نقاشی‌های رنگ و روغن شامل نقش‌های گیاهی و انسانیست. علاوه بر این وجود تصاویری از پادشاهان ایران تا دوره قاجار از دیگر جذابیت‌های این خانه است.

مكان های دیدنی تویسركان-CzFl4gmATa

آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی

آرامگاه میررضی‌الدین آرتیمانی بر بلندای تپه‌ایی در روستای آرتیمان قرار دارد. میررضی الدین آرتیمانی از شاعران و عارفان مشهور دوره صفویه است. نمای این آرامگاه آجری است و سه دهنه طاق بلند دارد. برای آرامگاه چهار در ورودی از چهار ضلع درنظر گرفته شده و پلان بنا مربع شكل است.

مكان های دیدنی تویسركان-184py2n9gO

كاروانسرای شاه‌عباسی

شهر تویسركان به دلیل آب و هوای خوب و موقعیت تجاری مناسبش، محل گذر كاروان‌های زیادی بود و برای همین كاروانسراهای زیادی در این شهر ساخته شد كه كاروانسرای شاه‌عباسی از معدود كاروانسراهای سالم این شهر است. این كاروانسرا كه در 15 كیلومتری مسیر تویسركان به اسدآباد و در كنار شهر فرسفنج قرار گرفته در دوران شاه‌عباس صفوی ساخته شده است. این كاروانسرای 4 هزار متر مربعی، یكی از چهار كاروانسرای چهار ایوانی ایران است كه در سال‌های اخیر بازارچه‌ای محلی و سنتی در آن برگزار می‌شود.

مكان های دیدنی تویسركان-o4F8fCSOuQ

خانه دكتر اقتداری تویسركان

این خانه‌ی قاجاری در كوچه مظفر سلطان در تویسركان قرار گرفته است. صاحب خانه رضا محمودی یا دكتر اقتداری بوده كه 150 سال پیش زندگی می‌كرده. معماری و طراحی بنا از نوع حیاط مركزی است و اتاق‌های آن دورادور حیاط قرار گرفته‌اند. این ساختمان دو طبقه در كل از مصالحی همچون آجر و چوب ساخته شده و ویژگی‌ خاصش، قناتی اختصاصی است كه در زیبایی محیط و فضای این خانه نقش بسزایی دارد. این بنا با زیربنای 1300 متر در حال حاضر به مركز صنایع تویسركان تبدیل شده و نمایشگاهی هم برای فروش صنایع دستی دارد كه روزهای تعطیل برگزار می‌شود.

مكان های دیدنی تویسركان-3LCv1g1rlz

بازار سرپوشیده تویسركان

بازار سرپوشیده تویسركان یادگاری از عصر صفویه است كه حدود ۳۷۰ سال قدمت دارد و در دوران قاجار مجدد مرمت شده است. این بازار شامل یك راسته اصلی و چهار راسته فرعی است كه انتهای هركدام از این راسته‌ها به یك بنای تاریخی دیگر مانند مدرسه شیخ علیخان زنگنه و مسجد جامع ختم می‌شود.

مكان های دیدنی تویسركان-0ibCZeo4ZK

امامزاده پیرغیب

این بقعه متبركه در فاصله ده كیلومتری روستای خیر آباد خرامه واقع شده و هر ساله در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی امامزاده پیرغیب میزبان مردم خیرآباد و آبشور است. امامزاده پیر غیب در مركزیت محل قدیم روستاهای قوام آباد، صغاد، نفجان و منصورآباد واقع شده است كه قدمت بقعه ی آن به بیش از صد سال قبل باز می گردد و تا اوایل انقلاب اسلامی بنای آن از چوب و گل و قسمت ضریح نیز از چوب بوده كه در سال ۱۳۶۶ بوسیله ی آهن، آجر و سیمان بازسازی شده و محوطه ی آن گسترش و حصار كشی شده است.این بقعه ی متبركه در فاصله ده كیلومتری روستای خیر آباد واقع شده و همواره مورد احترام ویژه ای بوده و جایگاه و تبرك خاصی در بین اهالی روستاهای اطراف علی الخصوص خیرآباد و آبشور داشته و در مشكلات و ناگواری های روزگار مورد توسل مردم قرار می گرفته است.

مكان های دیدنی تویسركان-5MX9BgvWKm

مسجد جامع تویسركان

مسجد جامع تویسركان در حاشیه غربی راسته بازار در خیابان شهید باهنر واقع شده است. در گذشته این مسجد را با نام شبستان می‌شناختند. این مسجد در سال ۱۲۳۳ توسط میرزا همایون، جد خاندان امامی احداث شد. قسمت شمالی، مسجدی از دوره صفویه بوده كه تخریب شده و مسجدی جدید بر آن بنا نهاده شده است. گنبد بزرگ این مسجد نیز ویران شده و جای ان سقفی مسطح قرار گرفته است. علاوه بر گنبد، تعمیر و مرمت قسمت فوقانی گلدسته‌ها نیز شكل قدیمی آن را تغییر داده است. مسجد دو ورودی شرقی و غربی دارد.

مكان های دیدنی تویسركان-LdkGhRUzUa

پل قلعه شیخ تویسركان

پل قلعه شیخ مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان تویسركان، بخش مركزی، دهستان حیقوق نبی، روستای قلعه شیخ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۲۸ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مكان های دیدنی تویسركان-gZgUjpcjER