ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی گلپایگان

جاهای دیدنی گلپایگان

گلپایگان (Golpayegan) شهری در غرب استان اصفهان و مركز شهرستان گلپایگان است، كه در فاصله ۳۶۵ كیلومتری تهران و ۲۰۰ كیلومتری اصفهان قرار دارد.
  • 1402/12/13
  • استان : اصفهان
  • شهر : گلپایگان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان اصفهان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی گلپایگان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم جاهای دیدنی گلپایگان را به شما معرفی خواهیم كرد. برای آشنایی با مكان های دیدنی این شهر در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

گلپایگان (Golpayegan) شهری در غرب استان اصفهان و مركز شهرستان گلپایگان است، كه در فاصله ۳۶۵ كیلومتری تهران و ۲۰۰ كیلومتری اصفهان قرار دارد. مردم این شهر از نژاد آریایی اصیل بوده و یكی از خالص ترین آریایی های ایران می باشند.این مردم از قوم ماد هستند و بر اساس تحقیقات فراوان مورخان و شباهت نام آترپادگان به گلپادگان به اثبات رسیده است كه این مردم بازمانده ی آذری هایی هستند كه واژگان كمتری وارد زبان آن‌ها كه همان زبان خوانساری بوده است، شده است. پوشش محلی آنها نیز گواه این نظریه است.در این مقاله با مناطق دیدنی این شهر آشنا می شویم.

دیدنی های گلپایگان

دریاچه سد گلپایگان

یكی از جاهای دیدنی گلپایگان، سازه‌ای است متعلق به اوایل قرن ۱۴ خورشیدی كه به «سد گلپایگان» نام گرفت. فرایند‌ی ساخت این سد كه عنوان نخستین سد مخزنی خاكی و نیز اولین سد مدرن ایران را به خود اختصاص داده است، از سال ۱۳۲۳ شمسی شروع و در سال ۱۳۳۶ به اتمام رسید. این سد با استفاده از روش‌های سنتی احداث شده كه امروزه ظرفیت مخزن آن با حدود دوبرابر افزایش نسبت به زمان ساخت، بالغ بر ۴۲ میلیون متر مكعب است. این سد زیستگاه آبزیانی همچون سوف، كپور، ماهی سفید رودخانه‌ای و ماهی قزل‌آلا است كه نوع سفید و قزل‌آلای آن بسیار مرغوب است. این اثر ارزشمند با ارتفاعی برابر با ۵۷ متر، در ۲۵ كیلومتری گلپایگان و در نزدیكی روستای «اختوان»، بر رودخانه‌ «قم‌رود» قرار دارد.

جاهای دیدنی گلپایگان-1fosyMzJVN

منطقه و سد كوچری

در گذشته كوچری روستایی بسیار زیبا در گلپایگان بود كه به دلیل ساختن سد از بین رفت اما در حال حاضر منطقه و سد كوچری مكان بسیار زیبا و مناسبی برای استراحت و طبیعت‌گردی است. بزرگ‌ترین نقش صخره‌ای ایران كه به شكل بز است در این منطقه قرار دارد. در گذشته بز نماد فراوانی و نعمت بود، به همین دلیل نقش‌ و نگارهایی به شكل بز در این منطقه بسیار دیده می‌شود.

جاهای دیدنی گلپایگان-ehZPpmcrDQ

ارگ تاریخی گوگد

«ارگ تاریخی گوگد»، بنایی است كهن، عظیم و ساخته شده از خشت و گل كه دارای قدمتی بالغ بر ۴۰۰ سال است و در پنج كیلومتری مسیر گلپایگان به تهران و درون شهری به همین نام واقع شده است. با توجه به اسناد ثبت شده‌ی ارگ كه دارای پیشینه‌ای نزدیك به ۱۳۰ سال است، چنین به نظر می‌رسد كه نیمی از ساختمان ارگ، مهریه‌ همسر «علیخان» است كه توسط وی، به همسرش واگذار شده است؛ بنابراین از آن زمان این ارگ به «ارگ علیخانی» نیز شهرت یافت.

جاهای دیدنی گلپایگان-bec5TsmmSi

كبوتر خانه

این بنا كه به كبوتر خانه مشهور است به همت كشاورزان احداث شده است تا پاتوقی برای كبوتران باشد. ساختار این مكان به گونه ای است كه هیچ پرنده شماری نمی توانست به این فضا وارد شود، حیوانات شكاری هم دستشان از این فضا دور بوده است چرا كه قطر سوراخ ها برای حیوانات وحشی كوچك است و نمی توانند وارد آن شوند. این فضا یكی از مهربانی های معاصر انسان به طبیعت و حیات وحش اطراف خود است. این میزان از محبت واقعا قابل ستایش است.

جاهای دیدنی گلپایگان-OyeQ0YyxG4

بازار چهارسوق

«بازار سنتی» شهرستان گلپایگان كه به «بازار چهارسوق» نیز شناخته می‌شود، متشكل از بخش‌هایی همچون بازار مسگرها، بازار اصلی، بازار گیوه‌دوزان، بازار كوزه‌گرها، بازار فرش‌فروشان و بازارهای متعدد دیگری به‌همراه چند پاساژ است. این مجموعه‌ دارای دهانه‌ای با وسعت بسیار و طاق‌بندی و سقف ضربی آجری است كه بیانگر معماری ساختمان‌های دوران سلجوقی است؛ اهمیت این بازار نیز با توجه به معماری انجام شده در آن و نیز موقعیت مكانی آن است كه همانند پلی موصلاتی بین مسجد جامع و مناره‌ی گلپایگان، عمل می‌كند. سازندگان این اثر ۴۰۰ ساله، آن را همانند دیگر بازارهای سنتی كشور، با طاق‌ آجری، تعبیه‌ فضاهای جانبی همچون چای‌خانه و تیمچه، بنا كرده‌اند كه از گذشته تا به امروز، یكی از مراكز اصلی تجاری در گلپایگان محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی گلپایگان-lEkSGeRVxs

مسجد جامع گلپایگان

یكی از آثار تاریخی و مذهبی در شهرستان گلپایگان، مسجدی است كهن كه پیشینه‌ آن متعلق به دوران حكومت سلجوقیان است و از آن به‌ عنوان «مسجد جامع گلپایگان» یا «مسجد جامع سلجوقی» یاد می‌شود. «ابوعمر بن محمد القزوینی»، نام معمار سازنده‌ این مسجد تاریخی است كه برفراز محراب و در قسمت پایینی كتیبه‌ دور گنبد، ثبت شده است. این اثر ملی در اوایل قرن ۶، در سال ۵۰۸ هجری قمری، به فرمان «ابونصر ابراهیم بن محمد بن ابراهیم بابا عبدالملك»، در زمان حكومت «ابوشجاع محمد بن ملكشاه سلجوقی» احداث شده كه نام وی در كتیبه‌ دور گنبد و همچنین در اطراف محراب، حك شده است. صحن و شبستان وسیع، گنبد آجری بسیار بزرگ، كتیبه‌های آجری متعدد و تزیینات بسیاری كه بر مسجد انجام شده است، از ویژگی‌های بارز مسجد جامع است.

جاهای دیدنی گلپایگان-kaxjwJFAaH

مناره گلپایگان

یكی از بلندترین سازه‌های تاریخی ایران، با ۱۸ متر ارتفاع، در شهرستان گلپایگان قرار دارد كه به «مناره‌ گلپایگان» یا «میل گلپایگان» نیز شهرت دارد. این اثر تاریخی كه متعلق به دوران سلجوقیان است، با قدمتی بالغ بر ۹ قرن، شاهد رخدادهای مختلف تاریخی است و به نظر می‌رسد با روشن كردن چراغ برفراز آن، همچون راهنمایی برای كاروانیان بوده است. میل گلپایگان دارای دو در، پلكانی داخل مناره، كتیبه‌ای به خط كوفی بدون تاریخ، منقوش به آیات قرآن به خط كوفی و نیز دو راه پله با ۶۴ پله است كه احتمالا دوران ساخت آن، متقارن با احداث مسجد جامع و بازار چهارسوق است.

جاهای دیدنی گلپایگان-vIWF6cCcjb

بقعه‌ امامزادگان هفده تن

قدمت بقعه‌ امامزادگان هفده تن به قرن یازدهم هجری قمری و دوران حكومت «شاه عباس صفوی»، بازمی‌گردد. این اثر تاریخی متشكل از ایوان، غرفه‌هایی در دو طبقه، گلدسته، چهار در سه سرراهی، چند كتیبه و گنبد است. از ویژگی‌های بارز این بقعه، تزیینات معماری آن است كه با ظرافت و هنرمندی بسیار صورت گرفته و توجه بازدیدكنندگان را به خود جلب می‌سازد. كاشی‌كاری بسیار زیبا بر بنای هشت‌گوش گنبد، از جمله هنرمندی‌ سازندگان آن است.

جاهای دیدنی گلپایگان-6O9jq2GK85

بقعه‌ امام‌زاده سیدالسادات

امام‌زاده سیدالسادات دارای پیشینه‌ای متعلق به قرن ۸ هجری قمری است. ایوان، غرفه‌ها در دو طبقه، گنبدی به ارتفاع ۹ متر، گلدسته، سه در ورودی و سنگ‌نبشته‌ی در ورودی، بخش‌هایی از این مكان مذهبی و ۸۰۰ ساله است كه با توجه به متن سنگ‌نبشته، این مكان پیكر سه نفر از فرزندان امام موسی كاظم (ع) به نام‌های امام‌زاده اسحاق، امام‌زاده منصور و امام‌زاده رضا را میزبان است. به نظر می‌رسد كه در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار، این بارگاه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و به‌شكل امروزی تبدیل شده است. از ویژگی‌های چشم‌گیر اما‌م‌زاده سیدالسادات، گنبد فیروزه‌ای آن است كه با كاشی‌كاری هنرمندانه، بسیار زیبا جلوه می‌كند.

جاهای دیدنی گلپایگان-MyjkUcDhx4

كوه الوند

كوه الوند از مناطق دیدنی گلپایگان ، كوهستانی است واقع در شمال غربی گلپایگان كه از شمال غربی به جنوب شرقی كشیده شده است. این كوه حدود ۱۵ كیلومتر طول و به طور متوسط ۵ كیلومتر عرض دارد. ارتفاع بلندترین نقطه این كوه ۳۱۱۱ متر می‌باشد كه در محل به نام كلنگ سیاه شناخته می‌شود. در پایین‌دست دامنه‌های جنوبی كوه، چشمه‌ای زیبا و چهار فصل به نام چشمه خضر وجود دارد و جاده‌ای خاكی به طول حدود ۱۲ كیلومتر از گلپایگان تا مجاورت چشمه كشیده شده است

جاهای دیدنی گلپایگان-MZ4C2IGv5H

روستای وانشان

تقریبا هر گلپایگانی كه بخواهد از طبیعت لذت ببرد سری به روستای وانشان می زند. این روستا جزو جاهای دیدنی گلپایگان به شمار می آید. قدمت روستا به چندین هزار سال بر می گردد. جاذبه های اطراف این روستا بسیار است. شما از این روستا می توانید به دزی، چشمه گردكونی، دیگا، بابادودورشاه، كوه محد حیدر، مزرعه امیری و قلعه جمال بروید. اگر می خواهید درختان كهنسال ببینید پیشنهاد می كنیم تا سراغ امامزاده ابوالفتح را از مردم روستا بگیرید. روستای وانشان یكی از پاتوق های گردشگری خوب است كه بد نیست یك روز طبیعت گردی در آن داشته باشید.

جاهای دیدنی گلپایگان-51zOYPGuce