ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی گرگان (قسمت دوم)

جاهای دیدنی گرگان (قسمت دوم)

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم شما را با جاهای دیدنی گرگان آشنا خواهیم كرد. برای آشنایی با بهترین جاهای دیدنی گرگان در ادامه با ما همراه باشید.
  • 1402/10/10
  • استان : گلستان
  • شهر : گرگان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان گلستان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی گرگان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم شما را با جاهای دیدنی گرگان آشنا خواهیم كرد. برای آشنایی با بهترین جاهای دیدنی گرگان در ادامه با ما همراه باشید.

گرگان از شهرهای شمالی ایران و مركز استان گلستان است، آب و هوای معتدل دارد. هرچند تابستان‌های آن نسبتاً گرم و شرجی است. اقلیم منطقه بسیار گوناگون و متنوع است. این شهر زیبا یكی از مقاصد پرطرفدار برای سفر در میان مردم به خصوص در ایام تعطیلات و نوروز است. گرگان جاهای دیدنی بسیاری دارد كه بدون شك باید حتما در سفر به این شهر زیبا و سرسبز از آنها دیدن كنید. در قسمت دوم از این مقاله با مكان های بیشتری از جاهای دیدنی گرگان با ما باشید.

بهترین جاذبه های گردشگری گرگان ( قسمت ۱)

روستای زیارت

روستای زیارت یكی از قشنگ‌ترین جاهای دیدنی گرگان است كه بعد از ناهارخوران می‌توانید بروید. چرا اسمش زیارت است؟ به خاطر وجود زیارتگاهی كه آن را متعلق به بوداییان می‌دانند. شمال روستای زیارت جنگل ناهارخوران است و جنوبش آبشار زیارت و جنگل هایی با درختان سر به فلك كشیده. به دلیل خوش آب و هوا بودن زیارت و وجود چشمه آب گرم روستا كه خاصیت درمانی دارد، یكی از پر مسافرترین روستاهای شمال نام گرفته است.

جاهای دیدنی گرگان (قسمت دوم)-o5BifJWKOf

طبیعت سردانسر

سردانسر یكی از زیباترین دشت های گرگان است. گرگان جنگل‌ها و دشت‌های بكر كم ندارد اما سردانسر یكی از زیباترین آنهاست. سردانسر سرزمین دشت‌های فراخ و اسب‌هاست و جایی است كه می‌توان قدری از هیاهوی شهر به دور بود. برای رسیدن به سردانسر باید از وسط روستای زیارت به سمت نخود چشمه و بعد از آن به سمت چكل پیرزن بروید.

جاهای دیدنی گرگان (قسمت دوم)-4QKs5zBULX

كوه تل انبار

اگر از شهر گرگان به سمت جنوب روبرگردانیم، رشته‌كوهی را می‌بینیم كه شهر را همچون كمانی در برگرفته بلندترین قله این رشته‌كوه تل‌انبار نام دارد. كوه جنگل تل‌انبار در فاصله ۲۳ كیلومتری جنوب گرگان و در ۶ كیلومتری شمال غربی روستای چهارباغ قرارگرفته است. ارتفاع آن از سطح دریا ۳,۰۳۰ متر است و سرچشمه رودهای چهار باغ، سوته رود و خاصه رود است.

جاهای دیدنی گرگان (قسمت دوم)-fKmBgsZI6F

بازار نعلبندان

بازار نعلبندان یكی دیگر از جاذبه های گردشگری گرگان است.  قدیم‌ها در بازار نعلبندان كه زمانی بزرگترین بازار شمال كشور بود، كالاها را عمده می‌فروختند، اما امروز همه احتیاجات روزمره را می‌توان از آن خرید. راه رفتن در بین راسته‌های بازار نعلبندان كه از سبزی و میوه و ماهی گرفته تا پارچه و ظرف‌های مسی دارد، بسیار لذت‌بخش است. بازار نعلبندان در مركز شهر و حد فاصل چهار راه میدان تا سه راه میركریم و میدان قیصریه قرار دارد.

جاهای دیدنی گرگان (قسمت دوم)-BroEOKipml

مسجد جامع گرگان

برای دیدن مسجد جامع گرگان یاید به كنار بازار اصلی نعلبندان بروید. در اینجا مسجدی به شكل مربع مستطیل می بینید كه مناره ای زیبای كروی دارد. این مناره ها كتیبه هایی به خط كوفی دارند كه نشان از قدمت طولانی آن هاست. این مسجد در زمان سلجوقیان درست شده و ۱۶۰۰ مترمربع مساحت دارد.

جاهای دیدنی گرگان (قسمت دوم)-D0rSk5A3RH

برج المان

برج المان نماد میدان بسیج گرگان و با ۵۷ متر ارتفاع، دومین برج مرتفع كشور است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این برج می‌توان به رستوران گردان، تراس مخصوص با چشم‌انداز زیبا از شهر گرگان، صاعقه‌گیر و آنتن ۱۵ متری با قابلیت تجهیزات ارتباطی اشاره كرد.

جاهای دیدنی گرگان (قسمت دوم)-DYjL3dZs6y

مدرسه عمادیه

مدرسه عمادیه گرگان، عمارتی با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال، در بافت قدیم شهر گرگان قرار گرفته است كه از وسعتی بالغ بر ۱۵۵۰ متر برخوردار بوده و بخش‌هایی همانند آب‌انبار، حمام، مسجد گلشن، تكایا، گورستان، چندین باب مغازه و… در آن ساخته شده است. هرچند اطلاعات دقیقی در مورد قدمت آن در دسترس نیست، ولی با توجه به بنای اولیه، كارشناسان بر این عقیده‌اند كه این ساختمان در اواخر دوران تیموریان و اوایل دوران حكومت صفویان احداث شده است.

جاهای دیدنی گرگان (قسمت دوم)-dbFQ5vrQAL

كاخ موزه گرگان

كاخ موزه گرگان چهارمین موزه تخصصی باستان‌شناسی كشور است كه متعلق به دوران پهلوی اول است. در این كاخ موزه می‌توانید از ۳۰ تن ازمشاهیر استان گلستان از قرن سوم تا دوره پهلوی، ۱۰۰ قلم از لوازم و اشیای دوره پهلوی و استراحتگاه خانواده پهلوی را دیدن كنید. به دلیل خاص بودن این موزه، تبدیل به یكی دیگر از جاهای دیدنی گرگان شده است.

جاهای دیدنی گرگان (قسمت دوم)-XJktPsEw0C

خانه تقوی ها

خانه تقوی ها جا مانده از دوران قاجار است كه صاحب آن یكی تاجرهای زمان، به نام میرزا محمد تقی تقوی بوده است. مساحت این مجموعه نزدیك ۲۰۰۰ متر است و در حدود ۱۰ حیاط اصلی و فرعی را در خود جا داده است. حیاط‌های بیرونی و اندرونی، حیاط سر طویله، حیاط مطبخ و… از جمله این حیاط‌ها هستند. در ساخت این اثر تاریخی مصالحی همچون گچ، آهك، چوب، آجر و خشت خام استفاده شده است. بخشی از این مجموعه توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شده و باقی در انحصار وارث‌ است.

جاهای دیدنی گرگان (قسمت دوم)-b4gLUq5PA4

دیوار دفاعی گرگان

دیوار بزرگ گرگان كه به قزل ائلان، سد اسكندر، سد انوشیروان، سد پیروز و مار سرخ ساسانی نیز شهرت دارد، اثری بازمانده از حكومت ساسانیان و به قدمت ۱۷۰۰ سال است كه از ناحیه‌ی گمیشان تا كوه‌های گلیداغ ساخته شده است. در واقع می‌توان این اثر تاریخی را یكی از طویل‌ترین بناهای معماری ایران كهن معرفی كرد كه متاسفانه امروزه بخش اعظمی از آن تخریب شده و از بین رفته است.

 جاهای دیدنی گرگان (قسمت دوم)-11lg6lFlIv