ریپورتاژ آگهی
روستای بلغان

روستای بلغان

بلغان به عنوان مركز دهستان هرم است. محدوده ی استحفاظی و حوزه ی نفوذ بلغان از شرق تا روستای جلال آباد و از غرب تا خرده دره ، از شمال به احمد محمودی و از جنوب به دو راهی كاریان، بلغان و دشت موش محدود می شود .
  • 1401/01/10
  • استان : فارس
  • شهر : لارستان
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : ۱۱۵ كیلومتری شمال شهر لار و در دهستان هرم و بخش جویم
تلفن : 66059000-021
بلغان در فاصله ی ۱۱۵ كیلومتری شمال شهر لار و در دهستان هرم  و بخش جویم قرار دارد. بلغان به عنوان مركز دهستان هرم  است. محدوده ی استحفاظی و حوزه ی نفوذ بلغان از شرق تا روستای جلال آباد و از غرب تا خرده دره ، از شمال به احمد محمودی و از جنوب به دو راهی كاریان، بلغان و دشت موش محدود می شود . این روستا در موقعیت جغرافیایی ۵۳:۳۶’۱۱.۰۰″ درجه ی طول شرقی و ۲۸:۰۹’۰۴.۷۶″ درجه ی عرض شمالی قرار گرفته است كه با ۸ روستای بزرگ و پرجمعیت و تعدادی آبادی، مزارع تابع و مستقل است كه با جاده ی آسفالت با همه ی آنها ارتباط مستقیم دارد.

روستای بلغان-f7tapsobOj

بلغان در سال ۸۰ پرجمعیت ترین روستای منطقه بوده است. ارتفاعات غرب این روستا مرز فیزیكی آنرا با كاریان مشخص می سازد. ارتفاعات قزل آلا درشمال شرقی بلغان و جنوب روستای چغان واقع است. كوه سیاه واقع درجنوب این روستا و نزدیك دشت موش است. روستای كوچكی به نام محمود آباد كه ظرف سالیان اخیرتخلیه شده و اكثر اهالی آن در بلغان ساكن شده اند، در سمت شمال بلغان قرار دارد و هم اكنون آثار كمی از خانه های آن باقی است. روستای بلغان به صورت جاده ی آسفالته با تمامی روستاهای اطراف ارتباط دارد كه فواصل این روستاها از این قرار است:

(( جلال آباد۱۸ كیلو متر ، لاغران۷ كیلومتر، چغان ۱۳كیلومتر ، احمد محمودی ۱۴ كیلومتر ، كاریان ۷ كیلومتر، هرم ۱۵ كیلومتر و خرده دره۲۰ كیلومتر))

بلغان خود در دامنه ی كوه و ارتفاعات قرار دارد و شیب عمومی آن از طرف جویم به طرف خرده دره است. به طوری كه در شمال بلغان در سالهای پربارش منطقه ای به صورت نمكزار و دریاچه ای از آب تا ماهها باقی می ماند.