ریپورتاژ آگهی
گاردین چشم‌انداز آینده گردشگری ایران را مثبت دانست

گاردین چشم‌انداز آینده گردشگری ایران را مثبت دانست

گاردین در گزارشی بلند چشم انداز گردشگری ایران را در تلاش مقامات دولت جدید برای جلب اعتماد جهانی و بهبود تصویر ایران در رسانه ها و بازارهای جهانی گردشگری مورد بررسی قرار داد.
  • 1400/11/08
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : گردشگری ایران
تلفن : 66059000-021

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‎الملل ـ سفر مثبت رئیس جمهور و هیات اعزامی به آمریكا، دیدارهای رئیس سازمان میراث فرهنگی با مراكز گردشگری آمریكا و همچنین سخنان تازه نجفی درباره تسهیل روادید و ورود گردشگر به ایران، گاردین را برآن داشته تا در گزارشی چشم‌انداز گردشگری ایران را مثبت ارزیابی كند.

گاردین در گزارشی بلند چشم انداز گردشگری ایران را در تلاش مقامات دولت جدید برای جلب اعتماد جهانی و بهبود تصویر ایران در رسانه ها و بازارهای جهانی گردشگری مورد بررسی قرار داد.

دراین گزارش آمده است: همزمان با تلاش برای از سر گیری مذاكرات با غرب، مقررات ویزا برای گردشگران چینی به عنوان یك اولویت برای كشور ایران كه در تحریم است، تسهیل می‌شود.

ایران با آثار تاریخی و مسجدهای پرزرق و برق و چشم اندازهای طبیعی و زیبایش یكی از گنجینه‎های فرهنگی جهان را در خود دارد اما این گنجینه‌ها از سال ۱۹۷۹ به بعد تا حد زیادی از نگاه گردشگران بین المللی بدور مانده‌است.

اكنون با روی كار آمدن “حسن روحانی” گام‌های تازه‌ای برای بهبود تصویر بین‌المللی ایران و به منظور تامین ارزخارجی برای یك اقتصاد تحت فشار و در جهت جلب توجه خارجیان برداشته می‌شود.

“محمد علی نجفی” معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران اخیرا اعلام كرد كه كشوراش برخی مقررات سخت گیرانه مهاجرت و صدور ویزا را برای بسیاری از بازدید كنندگان خارجی لغو كرده است.

وی در یك گفتگوی تلفنی از تهران اظهار داشت: «من پیش بینی می‌كنم طی دو تا سه سال آینده، تعداد گردشگران خارجی كه به عنوان توریست از ایران بازدید می‌كنند، به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.»

نجفی تاكید كرد كه برخی مقامات ارشد در چشم‌انداز بلند مدت نگران تسهیل ورود تعداد زیاد گردشگران بویژه از كشورهای غربی، بدون نظارت‌های امنیتی قبل از سفر بوده‎اند اما درعین حال یادآور شد كه از زمانی كه روحانی در دفتر ریاست جمهوری مستقر شده، بخش گردشگری ایران موفق به كسب حمایت بخش های امنیتی و تایید دولت شده است.»

نجفی اظهار داشت كه گردشگران درایران عمدتا سه دسته هستند. نخست گروه‎هایی كه برای سفر به ایران نیاز به ویزا ندارند. دسته دوم گردشگران خارجی كه درقالب تورهای سازمان یافته به ایران سفر می‎كنند و این گروه از گردشگران نیز نیازی به ویزا نخواهند داشت. و دسته سوم گردشگرانی هستند كه مقررات صدور ویزا برای آن‎ها تسهیل خواهد شد واین شامل گروه‎هایی می‎شود كه به محض ورود به كشور می‌توانند برای دریافت ویزا اقدام كنند.

او گفت: «گردشگران ازكشورهای غربی احتمالا در گروه‎های دوم و سوم جای می‌گیرند.»

گاردین در ادامه این گزارش به نقل از رسانه‌های داخل كشور یادآور شده است كه انتظار می‎رود ده كشور ازجمله بریتانیا، آمریكا، افغانستان و پاكستان، و همچنین گردشگران خارجی از سایر كشورها قادر باشند با استفاده از تسهیلات ایجاد شده، پس از ورود به فرودگاه‌های ایران اقدام به درخواست ویزا كنند.

این گزارش همچنین با اشاره به سفر اخیر نجفی در هیات اعزامی به نیویورك برای شركت در نشست عمومی سازمان ملل متحد، این سفر را فرصتی برای افزایش امكانات برای توسعه صنعت گردشگری ایران دانسته و به نقل از نجفی آورده است كه وی در مدت اقامت در آمریكا شخصا با تعدادی از تورگردان‌ها به ویژه موسساتی كه توسط ایرانیان و یا غیر ایرانیان ساكن در آمریكا در زمینه تبادل گردشگر و فعالیت‌های توریستی با ایران فعالیت و تجربه داشتند، دیدار كرده‌است.

نجفی در ادامه می‌افزاید: «گزارش آژانس‎های مسافرتی حاكی از آن است كه در دو ماه گذشته تعداد تورهای خارجی كه رسما خواستار بازدید ازایران شده‌اند، افزایش زیادی داشته است.»

به گفته او سال گذشته حدود ۴ میلیون بازدید كنده خارجی به ایران سفر كردند كه عمدتا زایرانی از كشورهای همسایه همانند ،عراق و پاكستان بودند كه با هدف بازدید از سایت‌های مذهبی در مشهد و دیگر مكان‎های مقدس شیعه به ایران آمدند. البته درحال حاضر هیچ آمار دقیق رسمی در دست نیست اما برآورد كلی ما این است كه صنعت گردشگری سال گذشته حدود ۲ میلیارد دلار به كشور كمك كرده است هرچند كه هدف تعیین شده، ۱۰ میلیارد دلار بود.

سفیران حسن نیت
هم اكنون گردشگران چینی در اولویت برنامه‎های جذب گردشگر ایران هستند. نجفی با اعلام این مطلب گفت: «آمارهای جهانی حاكی ازآن است كه چین بیش از همه كشورها، گردشگر به نقاط مختلف جهان میفرستد؛ مانیز قصد داریم با كمك سفارت ایران در چین و مذاكره با مقامات گردشگری چین، از آنان دعوت كنیم كه به ایران سفر كنند.»

نجفی امیدوار است كه گردشگران خارجی سفیرانی برای ارسال پیام حسن نیت مردم و كشور ایران به جهان باشند: «ما كشوری امن و آرام در منطقه هستیم … اما برای متقاعد كردن غربی‌ها كه بتوانند بدون ترس و واهمه به ایران سفر كنند، باید خودمان گام نخست را برداریم.»

این گزارش در ادامه به ثبت ۱۶ اثر جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسكو اشاره كرده و افزوده‌است كه درسال‌های اخیر فرهنگ و میراث تمدنی ایران قربانی مناقشات سیاسی میان تهران و غرب شده كه دیگر مباحث و مسائل مرتبط به ایران را در سایه قرار داده است.

این در حالی است كه بر خلاف تبلیغات در رسانه‌های غربی، “آموس چپل” یك عكاس از كشور نیوزیلند كه بارها از ایران دیدار كرده، در گزارش سفر خود از ایران ‌می‌گوید: «ایرانی كه من دیدم كاملا ازآنچه كه در رسانه‌های غربی معرفی می‌شود، بكلی متفاوت است و همه گردشگرانی كه من دیدم نیز همین نظر را داشتند. در واقع همه آن‌ها تا قبل از ورود به ایران، توقع داشتند با دشمنی و خطر و بدرفتاری مواجه شوند اما تقریبا همه آن‌ها تایید می‌كردند كه دراین سفر با سخاوتمندترین و جهان شمول‌ترین مردم در كل منطقه خاورمیانه روبرو شدند.»

او كه سه بار ازایران دیدار كرده می‌گوید: «برایم خیلی دردناك است كه می‌بینم تحریم‌ها چه آسیب‌هایی به چنین مردمی در ایران وارد می‌كند.»

“زو هولمن” یك روزنامه نگار استرالیایی نیز كه نخستین بار در سال ۲۰۰۳ ازایران بازدید كرده از روحیه جهان وطنی و وسعت نظر گروه‌های شهری تحصیل كرده ایران ابراز شگفتی می‌كند و می‌گوید: «باوجود همه اختلافات میان مسلمانان و غرب كه در جنگ باعراق و یا جنگ با تروریسم تجلی یافته ، من دركمال فروتنی شگفت زده شدم از این كه هیچ یك از چنان روحیات متعصبانه را در نگاه مردم ایران به غربی‌ها ندیدم.»

 

گاردین چشم‌انداز آینده گردشگری ایران را مثبت دانست-w8MpJi7Svw