ریپورتاژ آگهی
روستای نوده

روستای نوده

روستای نوده جزء مناطق كوهستانی و ییلاقی می باشد كه دارای تابستانهای خنك و زمستانهای سرد است. زبان اصلی مردم نوده ، كردی كرمانجی می باشد و اكثریت به دامداری و كشاورزی مشغول هستند.
  • 1400/11/29
  • استان : گيلان
  • شهر : رودبار
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : استان گیلان, رودبار-روستای نوده یكی از روستاهای بخش خورگام از توابع شهرستان رودبار استان گیلان می باشد. این روستا بعد از روستای پشتكلا و قبل از روستای ناش قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

معرفی روستای نوده خورگام :

روستای نوده یكی از روستاهای بخش خورگام از توابع شهرستان رودبار استان گیلان می باشد.

این روستا بعد از روستای پشتكلا و قبل از روستای ناش قرار دارد.

روستای نوده جزء مناطق كوهستانی و ییلاقی می باشد كه دارای تابستانهای خنك و زمستانهای سرد است.

زبان اصلی مردم نوده ، كردی كرمانجی می باشد و اكثریت به دامداری و كشاورزی مشغول هستند.

از مهمترین محصولات كشاورزی این روستا می توان به گردو ، فندق و لوبیا اشاره كرد.

روستای نوده از نظر آب و هوا دارای آب و هوای كوهستانی می باشد و با توجه به اینكه این روستا و سایر روستاهای همجوار آن در جنوبی ترین نقطه استان گیلان قرار دارد ، به طبع هوای آن عاری از رطوبت می باشد و دارای تابستانهای خنك و زمستان های برفی می باشد.

فاصله این روستا تا مركز شهرستان ( رودبار ) در حدود ۵۵ كیلومتر می باشد.

راه های اصلی این روستا به شهر :

این روستا از سمت غرب به روستای پشتكلا ، بره سر ، چهارمحل و لیاول و روستاهای بخش رحمت آباد رودبار و در خاتمه به اتوبان جدید قزوین رشت ( در شهر توتكابن ) وصل می گردد كه كل مسیر به صورت آسفالت می باشد.

و از سمت شرق به روستاهای ناش ، اصطلخكوه ، آسیابر ، دیلمان ، اسپیلی و در نهایت به شهرستان سیاهكل منتهی می گردد.

امكانات روستا :

برق:

این روستا در سال های ۷۱-۱۳۷۰ به شبكه سراسری برق پیوسته و از این نعمت برخوردار شده است.


آب بهداشتی :

آب شرب این روستا از چشمه های معدنی ونه وری و چشمه سردخانی كه توسط شبكه های آبرسانی و منبع های بزرگ آب در بالادست روستا در نظر گرفته شده است ، تامین می گردد.

تلفن :

در ابتدای ورود تلفن به این روستا ( سالهای ۷۲ و ۷۳ ) این روستا فقط دارای یك مركز تلفن با ۳ كابین بوده كه مردم این روستا برای تماس تلفنی از این مركز استفاده می نمودند؛ اما پس از حدود ۴ الی ۵ سال بعد از آن اكثر خانه های این روستا دارای تلفن مستقل گردیدند.

خانه بهداشت :

این روستا دارای یك خانه بهداشت بوده كه ساختمان آن در محل قدیم روستا بنا گردیده است. ( حدود ۸۵% بناهای نوده در حادثه زلزله ۳۱ خرداد سال ۶۹ تخریب و تقریبا ۹۹% اهالی این روستا از محله قدیم مهاجرت و اكثر آنها خانه های خود را در كنار زمین های مزروعی خود بناء نموده اند.) این روستا از پراكندگی بالایی برخوردار می باشد و خانه ها به صورت خانه باغ می باشند.

نانوایی:

از دیگر امكانات روستا كه در چند سال اخیر احداث شده می توان به دو واحد نانوایی در محل های پایین و بالا نام برد. قبل از احداث این واحدها مردمان این روستا نان مورد نیاز خود را در تنورهای شخصی شان پخت می نمودند و آرد مورد نیاز نیز در سالهای نه چندان دور از گندمهای تولیدی این روستا و در آسیابهای آبی و سنگی و با ورود تكنولوژی آردكوبی با موتورهای دیزلی تهیه می گردید كه با ایجاد واحدهای نانوایی و توزیع آرد دولتی این صنعت نیز از بین رفت.

آبادیهای تابع روستای نوده :

تنها آبادی تابع روستای نوده را می توان آبادی سامان پشت نام برد كه تقریبا در بلندترین قسمت رشته كوههای شمال این روستا قرار دارد كه كلا دارای ۸ الی ۱۰ خانوار می باشد.

بقاع متبركه:

این روستا دارای دو بقعه متبركه كه یكی در شمال روستا ( بقاع سامان پشت ) و دیگری در محله قدیم نوده( بقعه امامزاده احمد مختار ) می باشد. كه زیارتگاه اهالی روستا و اطراف و محوطه بقعه نیز خانه ابدی متوفیان این روستا است.

دبستان و مدرسه :

این روستا دارای یك دبستان ابتدائی ۵ كلاسه و یك مدرسه راهنمایی ۴ كلاسه می باشد كه در دو شیفت صبح و بعدازظهر دایر می باشد.

اكثر معلمان این روستا بومی ( از روستاهای نوده و اطراف ) می باشند.

دبستان ابتدائی این روستا تقریبا در ده های ۴۰ و ۵۰ و مدرسه راهنمائی آن نیز در سال های ۷۰-۱۳۶۹ تاسیس گردیده است. قبل از تاسیس این مدارس دانش آموزان این روستا به بره سر و ناش برای تحصیل عزیمت می كردند.

با روند رو به رشد و فرآیند مهاجرت جوانان به شهر ( به علت عدم وجود درآمد كافی در روستا و عدم ایجاد اشتغال برای جوانان در روستا ) به نظر می رسد طی سالهای خیلی نزدیك به علت به حد نصاب نرسیدن دانش آموزان، ساختمان مقطع دبستان و راهنمایی خالی می ماند.

فروشگاه تعاونی روستا :

از دیگر امكانات این روستا فروشگاه مصرف تعاونی روستایی است كه محصولات كوپنی مردم روستا و مواد سوختی ( نفت ) آنان را توزیع می كند.

محصولات كشاورزی:

از مهمترین محصولات كشاورزی در نوده می توان به گردو ، فندق ، لوبیا و عدس اشاره كرد.

امید است مسئولین محترم بخش عمارلو به زودی امكانات بهتر و بیشتری از قبیل گاز كه نعمتی بسیار حیاتی و مهم است در اختیار این روستا و روستاهای بخش عمارلو قرار دهند.

 

 

روستای نوده-dugLxq9asc

روستای نوده-zwzczffpMr