ریپورتاژ آگهی
روستای لویه

روستای لویه

معرفی: لویه با جمعیتی بالغ بر۲۵۰ خانوار و ۶۰۰ نفر و با داشتن مناطقی چون آبگرم، سرو سه هزار ساله كه از لحاظ قدمت با سرو هرزویل برابری می كند و قلعه تاریخی كه با چهار نام با عنوان های قلعه دختر، قز قلعه، قلعه طاهرمیرزا و قلعه زهره شناخته شده است
  • 1400/11/29
  • استان : گيلان
  • شهر : رودبار
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : استان گیلان, رودبار
تلفن : 66059000-021

معرفی: لویه با جمعیتی بالغ بر۲۵۰ خانوار و ۶۰۰ نفر و با داشتن مناطقی چون آبگرم، سرو سه هزار ساله كه از لحاظ قدمت با سرو هرزویل برابری می كند و قلعه تاریخی كه با چهار نام با عنوان های قلعه دختر، قز قلعه، قلعه طاهرمیرزا و قلعه زهره شناخته شده است و بر اساس تحقیقات اداره باستان شناسی از مصالح بكار گرفته شده در این قلعه ثابت شد كه این اثر تاریخی متعلق به دوران تركان سلجوقی (حدود ۹۰۰ سال پیش) می باشد.

قلعه طاهرمیرزا در حدود ۲/۲ كیلومتر ی شمال شهرستان رودبار یعنی درست روبروی دو راهی منتهی به روستای لویه در میان آب رودخانه سفید رود جزیره كوچكی قراردارد كه در حاشیه آن سازه آجری به شكل دیواری جزیره را احاطه كرده است . این قلعه در سال ۱۳۸۳ تحت شماره ۱۱۷۴۷ در فهرست آثار
ملی و تاریخی كشور به ثبت رسیده است . ساخت دیوارهای آجری احتمالا برای استحكام بخشی و ایجاد حالت دفاعی مناسب تر برای جزیره كاربرد داشته است قسمت شمالی این جزیره عرض كمتری نسبت به قسمت جنوبی آن دارد . ارتفاع تقریبی قسمت جنوبی از سطح آب به حدود ۸ متر می رسد . جاده رشت به رودبار در آن سوی رودخانه وجود دارد .

در مورد افراد ساكن قلعه روایت مختلفی نقل شده است كه معروف ترین آن داستان دلدادگی دو جوان پاك نهاد به نام طاهر و زهره می باشد. علاوه بر قلعه تاریخی اولین پل متحرك در ایران هم بر روی سفیدرود ساخته شد كه بقایای آخرین پایه های آن در زیر پل اتوبان فعلی در میان آب های خروشان در حال تخریب است. علیرغم همه توانمندی ها لویه جزئی از شهر رودبار بوده ولی به علت توجه كمتر به این منطقه این موضوع را بهانه قرار داده و با اهالی این منطقه به گفتگو نشستیم كه در ادامه ماحصل این گفتگو را می خوانید.

چشمه آبگرم لویه ” وجود چشمه آبگرم در شهرستان رودبار از نكات مهم در امر گردشگری است، برای رفع بسیاری از بیماریهای مفصلی گردشگران و مسافران می توانید سری به چشمه آبگرم لویه بزنند، این چشمه‌ در انتهای روستای لویه قراردارد.

” آبگرم علی داشی ” این مكان به دلیل نزدیكی به جاده رودبار به رستم آباد و واقع شدن در یك محیط ییلاقی و خوش منظره از رونق بسیاری برخوردار است، آبشاری زیبا در كنار آن وجود دارد و دارای خواص درمانی بسیاری می باشد كه به از بین بردن درد مفاصل، كمردرد، قولنج و تقویت اعصاب می توان اشاره كرد.

فرزاد خوشدل عضو هیئت امناء لویه در گفتگو با خبرنگاران ما با بیان اینكه منطقه لویه دارای پتانسیل های فراوان در بخش گردشگری و جذب توریست می باشد اظهار داشت: این منطقه دارای مزایا و معایب می باشد كه در وهله اول رسیدگی به معایب برای رفاه حال عموم باید جزء اولویت ها قرارگیرد. مشكل اصلی لویه ورودی منطقه بوده كه فاقد روشنایی است و این امر باعث سرقت كابل های ورودی لویه شده است. طی درخواست های مكرری كه به اداره برق داشته ایم متاسفانه این مسئله حل نشده و هنوز ورودی لویه از نعمت روشنایی بی بهره است.
وی در ادامه به دیگر مشكلات لویه اشاره و اذعان كرد: هزینه های سنگین رفت و آمد مشكل ساز بوده و نبود خط ویژه تاكسی، نامناسب بودن جاده و رانش دو پیچ ورودی لویه سبب شده تا رانندگان تاكسی تمایل به مسافركشی در این مسیررا نداشته باشند. این لویه ای با اشاره به بی رغبتی جوانان نسبت به فعالیت های كشاورزی تاكید كرد: منطقه لویه دارای زمین های كشاورزی مرغوبی بوده و می توان با در نظر گرفتن و اعطای تسهیلات، تجهیزات و امكانات كشاورزی به جوانان، كشاورزی و اشتغال را رونق داد.

خوشدل در ادامه با اشاره به وجود آبگرم در لویه و اهمیت افزایی به این موضوع، ابراز كرد: متاسفانه مسئولین شهرستان رودبار نگاه سردی به آبگرم لویه دارند.
خانم بازیار یكی از ساكنین لویه ضمن تشكر از احداث كانال آبیاری كشاورزی، ابراز داشت: این كانال علیرغم اینكه سبب رونق كشاورزی در منطقه می شود، سر پوشیده نبودن و ارتفاع بیش از حد آن باعث بروز مشكلاتی برای كودكان شده است.
وی امكانات تفریحی، ورزشی و بهداشتی لویه را ضعیف ارزیابی كرد و گفت: نبود پارك و مكان بازی برای كودكان سبب شده است تا آنها از بازی در فضای مناسب محروم باشند. آیا برای راه اندازی یك پارك ساده با كمترین امكانات به بودجه كلان نیاز است كه مسئولین بهانه تراشی می كنند. كمبود امكانات بهداشتی از دیگر دغدغه های این اهالی می باشد.
رمضان حیدری از ساكنین لویه با بیان اینكه لویه از امكانات اولیه همچون راه ارتباطی بی بهره است، اذعان كرد: همه عمران و آبادنی ها از راه شروع می شود، متاسفانه ما در اول راه هستیم. وی با اشاره به ضعیف بودن وضعیت بهداشتی منطقه، بیان داشت: درست تعبیه نشدن سطل های زباله و جمع آوری غیر استاندارد زباله ها سبب شیوع بیماری ها در افراد می شود، از مسئولین انتظار می رود كه نسبت به این مسئله پیگیری جدی داشته باشند.

منبع:

aliliavaly.persianblog.ir/post/1107/

روستای لویه-KboQSNiARS