ریپورتاژ آگهی
تالاب انزلی و روستاهای پایدار

تالاب انزلی و روستاهای پایدار

معیشت بخش زیادی ازساكنان روستاهای حاشیه این تالاب بین المللی به صورت مستقیم وغیرمستقیم وابسته به سلامت و پایداری آن است،از این رو تلاش همگانی برای نجات زندگی مردم و پایداری امنیت غذایی در منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • 1400/11/22
  • استان : گيلان
  • شهر : بندر انزلی
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : ۳۵ روستای حاشیه تالاب انزلی
تلفن : 66059000-021

معیشت بخش زیادی ازساكنان روستاهای حاشیه این تالاب بین المللی به صورت مستقیم وغیرمستقیم وابسته به سلامت و پایداری آن است،از این رو تلاش همگانی برای نجات زندگی مردم و پایداری امنیت غذایی در منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.
در این راستا موسسه سبزكاران بالان یكی ازموسسه های فعال محیط زیست طرح روستاهای پایدار را برنامه ریزی و در ۳۵ روستای حاشیه تالاب انزلی اجرا كرد.
نسیم طواف زاده مدیرعامل این موسسه درگفت و گو با خبرنگارعلمی ایرنا با اشاره به اینكه پروژه روستاهای پایدار در سال ۸۶ شكل گرفت، گفت:آن سالها با فشارهای زیاد پروژه متوقف شد و دوباره سال ۹۰ آغاز شد.
وی ادامه داد: اما شكوفایی و اجرای جدی آن از سال ۹۳ بود و همچنان نیز ادامه دارد و به اعتقاد من برای رسیدن به هدف نهایی حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر زمان نیاز داریم.
این فعال محیط زیست با اشاره به اینكه این پروژه با نگاه به توسعه پایدار وآموزش درخدمت توسعه پایدار طراحی شده است، گفت:۶۷ روستا درحاشیه تالاب انزلی وجود دارد كه ازاین تعداد ۳۵ روستا برای طرح انتخاب و فاز اول آن اجرا شد واكنون فاز دوم و سوم این طرح و با همكاری ۱۵ روستا درحال اجرا است.
وی با اشاره به اینكه فاز اول این طرح در این روستاها با موضوع مدیریت پسماند اجرا شد، ادامه داد:موفق شدیم از ۳۵ روستا ۳۰ روستا را با این طرح همراه و مدیریت پسماند را نهادینه سازی كنیم؛ دراین راستا ۴ شركت تعاونی ایجاد شد كه پسماندهای این روستاها را مدیریت و جمع آوری می كنند.ازاین تعداد شركت تعاونی دو شركت بر روی تولید ‘وُرمی كمپوست’ نوعی كود آلی حاصل از فعالیت كرم خاكی كار می كنند.
طواف زاده گفت:صرف بخشی از سود سالیانه در بخش آموزش یكی از كارهایی است كه توانستیم در این شركت تعاونی ها پیگیری كنیم؛ این موضوع كه موجب پایدار شدن این چرخه می شود در اساسنامه شركت های تعاونی آمده است.
این فعال محیط زیست با اشاره به اینكه این روستاها ابعاد اكولوژیكی، اجتماعی و یا معنوی ویژه ای دارند، افزود: دراین پروسه تلاش می شود تا اهالی روستا برای رسیدن به اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی به صورت فعال كنار هم قرار گیرند.
طواف زاده تاكید كرد:در روستاهای پایداربه بحث معیشت پایدار، مدیریت پساب و پسماند، بهسازی محیط ، مدیریت بهینه منابع انرژی، آب و كشاورزی، ارتقای سلامت و توسعه فرهنگی اجتماعی پرداخته می شود.
وی با بیان اینكه ابتدا با موضوعات كوچك وارد روستاها می شویم و كم كم آنرا گسترش می دهیم، توضیح داد:برای اجرای این طرح در یك روستا ابتدا با یك موضوع مثلا پسماند كاررا شروع می كنیم وبه تدریج اولویت های روستا را مشخص و كار بر روی آن آغاز می شود.
وی با بیان اینكه اكنون به طور ثابت ۱۵ تا ۲۰ روستا داریم كه حدود سه سال است با این پروژه كارمی كنند و یك سری برنامه ها را در روستاهای خود طراحی كرده اند، افزود: برخی از این روستا ها در بحث مشاركت زنان و اشتغال های خرد فعالیت و یك شركت تعاونی ایجاد كردند، جوانان چند روستا با هدف پرداختن به ورزش جوانان شركت تعاونی ایجاد كرده اند و برخی روستاها گردشگری سلامت و گردشگری كشاورزی را در كنار هم دنبال می كنند.
مدیرعامل موسسه سبزكاران بالان تاكید كرد: تمام این اقدامات به این سمت می رود كه اهالی روستاها فكر كنند به چه چیزهایی در روستاها نیاز دارند و برای رسیدن به آن با كمك دهیاری، شهرداری و یا استانداری تلاش كنند.
وی اظهار كرد: در روستاهای پایدارعملا این اتفاق می افتد كه مردم احساس كنند كه روستا متعلق به آنها و باید هر كاری در روستا با نظر و مشاركت آنها انجام شود.

تالاب انزلی و روستاهای پایدار-mXcEi5BFvo