ریپورتاژ آگهی
بندر گناوه

بندر گناوه

بندر گناوه یكی از شهرهای استان بوشهر ایران است. این شهر با ۷۲,۳۳۱ نفر جمعیت (برآورد ۱۳۸۳ خ.) در بخش مركزی شهرستان بندر گناوه واقع شده‌است. این شهر از اقوام مختلفی تشكیل شده است.
  • 1400/11/14
  • استان : بوشهر
  • شهر : بندر گناوه
  • دسته : بندر های ایران
آدرس : استان بوشهر-بندر گناوه -بندر گناوه مركز شهرستان گناوه در ۱۶۰ كیلومتری شمال بوشهر قرار دارد.
تلفن : 66059000-021

بندر گناوه یكی از شهرهای استان بوشهر ایران است.
این شهر با ۷۲,۳۳۱ نفر جمعیت (برآورد ۱۳۸۳ خ.) در بخش مركزی شهرستان بندر گناوه واقع شده‌است.
این شهر از اقوام مختلفی تشكیل شده است. مهاجرینی كه از روستاهای اطراف شهرستان به آن مراجعه كرده اند ریشه‌های لری دارند. اعراب نیز محله مخصوص خود را دارند. همچنین از اقوام دشتی نیز در گناوه ساكن هستند.

بندر گناوه-EB8yuhiibG

بندر گناوه-XW667irsNB

گناوه كجاست؟
بندر گناوه یكی از شهرهای دیدنی استان بوشهر است كه به دلیل ساحل زیبا، حیات وحش و همچنین وجود بازارهای سنتی كه در آن وجود دارد بسیار در بین گردشگران شهرت دارد. جالب است بدانید كه نام این بندر در قدیم جنابه یا جنابا بوده است.

 

بندر گناوه یكی از نقاط گردشگری در جنوب ایران است كه سالانه میلیون ها نفر تنها به قصد خرید و رفتن به سواحل زیبای خلیج فارس به سمت آن می رود. اما ناگفته نماند كه علاوه بر جاذبه های زیبا و دریای نیلگون خلیج فارس بازارهای خرید عمده ای هم در این شهر وجود دارد كه مسافران زیادی را برای خرید به سمت این بندر جذب می كند.

 

بندر گناوه دارای تاریخی 1500 ساله است. مورخین تاریخ شهر را به دوران ایلامی نسبت داده‌اند كه در دوران ساسانیان به رشد و شكوفایی فراوانی دست یافته است.

بندر گناوه-nTg5S0D6nn

بندر گناوه یكی از نقاط گردشگری در جنوب ایران است

 
موقعیت جغرافیایی بندر گناوه:
شهر بندری گناوه در طول جغرافیایی ۵۰ درجه و ۳۱ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۲۹ درجه و ۳۴ دقیقه شمالی قرار دارد. بندر گناوه مركز شهرستان گناوه در  ۱۶۰ كیلومتری شمال بوشهر قرار دارد.

گناوه یكی از شهرهای شمالی استان بوشهر است كه بین بوشهر و بندر دیلم واقع شده است. بندر گناوه از شمال غربی به شهرستان دیلم، از شمال شرقی به استان فارس، از شرق به شهرستان دشتستان، از جنوب به بوشهر و از غرب به خلیج فارس می‌رسد.

جاذبه های گردشگری بندر گناوه:
علاوه بر ساحل زیبای خلیج فارس، این بندر تاریخی،  مناطق دیدنی و باغ های زیبا و بناهای مذهبی دارد كه دیدن آنها می تواند ما را با بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران آشنا كند.

1. تالاب حله، از مناطق حفاظت شده گناوه است كه از رود حله سرچشمه می گیرد و زیستگاه پرندگان مهاجر و جانوارانی مانند گراز، شغال، گرگ و خرگوش است و وسعت آن حدود ۴۰هزار هكتار است. مزارع سرسبز اطراف این تالاب و حیات وحش بكر آن مكانی دیدنی برای علاقمندان به طبیعت است.

2. ساحل شنی بندر گناوه و  چشم انداز زیبایی روستاهای چاهك، مال قاید، قلعه حید و بندر ریگ از جذابیت های گناوه به شمار می آید. تفریحات ساحلی مانند قایق سواری و ... در این بنادر در دسترس است . در ایام نوروز ، جشنواره غذاهای محلی و مجسمه های شنی و بازی های بومی در كنار ساحل برگزار می شود كه بر جذابیت این منطقه می افزاید.

3. بندر ریگ، از لحاظ تاریخی دارای اهمیت بسیاری است. این بندر از زمان صفویان به علت موقعیت استراتژیك خود محل نزاع ایرانیان و انگلیسی ها و پرتغال ها بوده است. یكی از قهرمانان ملی ایران به نام میرمهنا در این منطقه زندگی می كرده است . او موفق شد به سلطه پرتغال ها در خلیج فارس خاتمه دهد.  در سالهای اخیر خدمات گردشگری در این روستا بسیار بهبود یافته، جاده های آن اصلاح شده اند.

4. بناهای مذهبی و تاریخی مانند امامزاده سلیمان، بی بی مریم، شاه صد الدین و آقا ابوالحسن از دیگر ظرفیت های گردشگری این بندر است.

5. بازارهای بندر گناوه یكی دیگر از جاذبه های گردشگری این منطقه است. نزدیكی این بندر به كشورهای عربی موجب شده است بسیاری از برندهای معروف در بازار آن با قیمتی مناسب در دسترس باشند. از این منظر گناوه را «دبی» ایران می نامند. مشهورترین بازار این بندر، بازار سیف است. این بازار در میدان امام خمینی واقع شده است و مركز خرید وسایل برقی است. البته باید توجه داشت كه كالاها بدون ضمانت نامه هستند.

6. بازار ماهی فروشان یكی دیگر از بازارهای معروف گناوه  در بلوار ملوان است كه در آن انواع ماهی از ماهی های جنوب تا خرچنگ و كوسه و مركب ماهی یافت می شود.

بندر گناوه-VnokcpKBh9

بازارهای بندر گناوه یكی دیگر از جاذبه های گردشگری این منطقه است


اقتصاد بندر گناوه:
چرخ اقتصاد گناوه بر مدار ماهی گیری، كشاورزی، دامداری و تجارت با كشور های حوزه ی خلیج فارس در گردش است. تجارت و ماهی گیری كه مهم ترین درآمد بیش تر اهالی این شهر را تشكیل می دهد، مهم ترین رشته اقتصادی بخش گناوه را به وجود آورده است. كشاورزی به علت كمبود آب كشاورزی، منحصر به هرس و نگه داری درختان خرما و كشت دیمی گندم و جو بوده است و به زحمت تكاپوی احتیاجات محلی را می نماید. اما خرما مانند بیش تر نواحی ساحلی خلیج فارس بازده خوبی داشته و جزواقلام صادراتی این بخش محسوب می‌شود. دام داری نیز با بهره اندك در بعضی نقاط رایج بوده و شامل گاو و بز می گردد.

بر روی هم گناوه هم از جهت كشاورزی و هم از نظر تجاری و عملیات بندری و ترخیص كالا و نیز از نظر توسعه صنایع كوچك دارای استعداد بسیار است.

از گناوه چی بخریم؟
گبه بافی در گناوه بسیار رایج است و كارگاه‌های گبه و گلیم بافی زیادی در سطح شهر گسترده شده است. از دیگر چیزهایی كه میتوان از گناوه خرید حصیر و سفال است. به دلیل شغل اصلی مردم این منطقه كه ماهیگیری است، مرغوبترین میگوی دنیا در این منطقه صید می‌شود. از ماهی‌هایی هم كه میتوانید از گناوه بخرید حلوا، شوریده، سرخو و هامور است. بازار ماهی فروشان گناوه در بلوار ملوان قرار گرفته است.

 

بندر گناوه-Evdc0sTPjp

آب و هوای گناوه گرم و مرطوب است


زبان مردم بندر گناوه:
فرهنگ آبادی های كشور زبان لُری با گویش حیات داوودی زبان غالب مردم بندر گناوه می‌داند.

آب و هوای بندر گناوه:
آب و هوای گناوه گرم و مرطوب است، به طوری كه اگر در ماه‌های گرم سال به آن سفر كنید، امكان خیس شدن لباستان از گرمای هوا وجود دارد.

بهترین فصل سفر به بندر گناوه:
بهترین وقت سفر به گناوه از اواسط آبان تا اواسط فروردین است،

چطور به گناوه برویم؟
برای رفتن به بندر گناوه باید از هر نقطه ایران كه هستید خود را به استان بوشهر برسانید و از آنجا به بندر گناوه برسید.تهران: تهران –قم-اراك- بروجرد- خرم آباد- دزفول-اهواز-ماهشهر-گناوه
تهران: تهران-قم- اصفهان- شهررضا-سمیرم-گچساران-گناوه
اهواز: اهواز-بندر ماهشهر-هندیجان-بندر دیلم-گناوه
شیراز: شیراز –قائمیه-شبانكاره-بندرگناوه

بندر گناوه-n4slPqlZXS

در فصل های خوش آب و هوا می‌توانید در بیشتر نقاط شهر چادر بزنید

 
شب در بندر گناوه كجا بمانیم:
شما در فصل های خوش آب و هوا و زمانی كه امكان بارندگی وجود ندارد می‌توانید در بیشتر نقاط شهر چادر بزنید اما اگر قصد رفتن به هتل هارا دارید. هتل هایی وجود دارد كه میتوانید در آنجا اقامت كنید.

بندر گناوه-4ZhX9TAWg3