ریپورتاژ آگهی
دیدنی‌های چالدران

دیدنی‌های چالدران

شهر چالدران در گذشته های دور به عنوان بخشی از شهر ماكو شناخته می شد. مطمئن پیش از این ها نیز نام این شهر را شنیده اید؛ بخش عظیمی از معروفیت این شهر از جنگ چالدران سر چشمه می گیرد. قرار گرفتن این شهر در رشته كوه زاگرس سبب شده تا آب و هوایی خنك داشته باشد. هوای این شهر حتی در فصل تابستان نیز خنكی خود را حفظ می كند.
  • 1403/01/03
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : چالدران
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : از شهرهای استان آذربایجان غربی
تلفن : 66059000-021

دیدنی‌های چالدران

اگر به دیدن شهر های تاریخی علاقه مندید، پیشنهاد ما به شما بازدید از شهر چالدران در استان آذربایجان غربی می باشد. این شهردر شمال غربی استان قرار گرفته است. به دلیل میراث جهانی كه دارد، مورد توجه گردشگران زیادی را به خود جلب كرده است. شهر چالدران در گذشته های دور به عنوان بخشی از شهر ماكو شناخته می شد. مطمئن پیش از این ها نیز نام این شهر را شنیده اید؛ بخش عظیمی از معروفیت این شهر از جنگ چالدران سر چشمه می گیرد. قرار گرفتن این شهر در رشته كوه زاگرس سبب شده تا آب و هوایی خنك داشته باشد. هوای این شهر حتی در فصل تابستان نیز خنكی خود را حفظ می كند. در ادامه همراه ما در مجله گردشگری ایران توریسم باشید تا بیش از گذشته با این شهر تاریخی آشنا شویم.

دیدنی‌های چالدران-9ToxCqnfVH

آبشار عرب دیزج

در 37 كیلومتری شمال غربی روستای عرب دیزج، آبشار عرب دیزج قرار دارد. طبیعیتی جذاب منظره آبشار را قاب گرفته است. در كوه های اطراف آبشار، غار هایی طبیعی وجود دارد. اگر سری به شهر چالدران زدید، می توانید فرصت را غنیمت شمرده و علاوه بر جمع آوری گیاهان دارویی، از آبشار عرب دیزج نیز دیدن كنید.

دیدنی‌های چالدران-GQeJQ8fjRJ

مقبره شیخ صدرالدین

شیخ صدرالدین یكی از وزیران شاه اسماعیل اول صفوی بود كه در طی جنگ چالدران، توسط نیرو های سلطان سلیم اول عثمانی در سال 1514 میلادی، كشته شد.  با شكست ایران در این جنگ، مناطق آذربایجان، كردستان و عراق ناگزیر از ایران جدا شده و به امپراطوری عثمانی پیوستند. آرامگاه شیخ صدرالدین در شهر چالدران قرار گرفته و به عنوان یكی از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می رود.

دیدنی‌های چالدران-E6zLK5fBN4

غار چهل پله خضرلو

غار چهل پله یكی از دیدنی های اطراف شهر چالدران می باشد. این غار كه متغلق به حكومت اوراتوری است، در روستای خضرلو قرار دارد. این غار در میان مردم محلی به عنوان غار قلعه حیدری نیز شناخته می شود. دلیل نامگذاری چهل پله برای این غار، تعداد پله هایی است كه برای رسیدن به آن باید طی كرد. متاسفانه گذشت زمان و فرسایش سبب شده كه 10 عدد از این پله ها نابود شده و فقط 30 عدد از آن ها باقی بماند. در گذشته های دور از این غار به عنوان سرداب استفاده می كردند. مردم محلی با طی كردن 40 پله به غار رفته و كوزه هایشان را با آب شیرین پر می كردند.

دیدنی‌های چالدران-kDwXig6t6y

قره كلیسا

قره كلیسا یكی از مهم ترین جاذبه های دیدنی منطقه چالدران می باشد. این كلیسا در فهرست یونسكو ثبت شده است. گردشگران زیادی برای دیدن این جاذبه دیدنی به 15 كیلومتری شمال شرقی شهر چالدران می روند. داستانی خونین درباره این كلیسای باستانی وجود دارد. می گویند در اوایل ظهور دین مسیحیت، اشخاصی به نام «تاتائوس» و «بارتلمیوس» در سال 43 میلادی، برای تبلیغ این دین راهی ارمنستان شدند. دختر پادشاه ارمنستان و 500 نفر از مردم این كشور به دین مسیحیت روی آوردند. متاسفانه این مردم به دستور پادشاه قتل عام شده و در قره كلیسا دفن شدند.

ارامنه معتقد اند كه كلیسای قره اولین كلیسای جهان می باشد. طبق این اعتقاد، قره كلیسا پس از این واقعه غم انگیز به احترام این شهدا بنا شده است. ارامنه ساكن در منطقه، هر ساله در تاریخ وفات «تاتائوس مقدس» و شهدا آن ماجرا، در قره كلیسا جمع شده و به انجام آیین های دینی خود می پردازند.

دیدنی‌های چالدران-HF2J5hYH5S

دریاچه سد بارون

سالانه گردشگران زیادی برای دیدن یكی از بزرگ ترین سد های استان آذربایجان به روستای بارون مراجعه می كنند. سد بارون در نزدیكی كلیسای زور زور قرار دارد. این سد بر روی رودخانه زنگمار احداث شده است. دریاچه این سد بسیار دلنشین بوده و مناسب علاقه مندان ورزش ماهیگیری می باشد.

دیدنی‌های چالدران-EgQ5KT4mn2

تالاب ناور

اگر در فصل مهاجرت پرندگانی نظیر درنای خاكستری، غازها، اردك‌ها، حواصیل، فلامینگو و پلیكان، سری به تالاب ناور بزنید می توانید از مشاهده آن ها لذت ببرید و حتی عكاسی كنید. این تالاب یكی از 30 تالاب ثبت شده در استان آذربایجان غربی می باشد.

دیدنی‌های چالدران-kORYI0gVqw

كلیسای زور زور

كلیسای زور زور یكی دیگر از دیدنی های شهر چالدران است. این كلیسا نیز همچون قره كلیسا به ثبت جهانی در یونسكو رسیده و از افتخارات استان آذربایجان غربی به شمار می رود. این كلیسا با نام های «سورسور» و «مریم مقدس» نیز شناخته می‌شود. كلیسای زور زور در كنار سد بارون و در شمال غربی قره كلیسا قرار گرفته است. این كلیسای تاریخی از كلیسا های صلیبی بوده و در اندازه یك نمازخانه كوچك می باشد.

دیدنی‌های چالدران-Fex72Q2jVJ

آرامگاه ساندوخت

در جنوب غربی قره كلیسا، بنایی مكعب شكل بر بلند ارتفاعات شمالی درتادنوس قرار دارد كه به عنوان آرامگاه ساندوخت شناخته می شود. طبق اعتقاد مردم محلی این بنا، آرامگاه دختر پادشاه ارمنستان است كه به دلیل پیوستن به دین مسیحیت به دستور پدر خود به شهادت رسیده است.

دیدنی‌های چالدران-b6shtkYDfV