ریپورتاژ آگهی
مكان های دیدنی مهاباد

مكان های دیدنی مهاباد

مهاباد یكی از شهرهای كردنشین استان آذربایجان غربی در ایران می‌باشد. مهاباد شهری سرسبز می‌باشد و در میان چندین كوه واقع شده‌است.ارتفاع مهاباد از سطح دریا ۱۳۵۸ متر است و دارای زمستان های بسیار سرد و تابستانی معتدل است.
  • 1403/01/03
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : مهاباد
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : از شهرهای استان آذربایجان غربی
تلفن : 66059000-021

مكان های دیدنی مهاباد

مهاباد یكی از شهرهای كردنشین استان آذربایجان غربی در ایران می‌باشد. مهاباد شهری سرسبز می‌باشد و در میان چندین كوه واقع شده‌است.ارتفاع مهاباد از سطح دریا ۱۳۵۸ متر است و دارای زمستان های بسیار سرد و تابستانی معتدل است. به طور كلی ۹۹ روز از سال در شهر مهاباد یخبندان است. در ادامه همراه وب سایت ایران توریسم باشید تا با مكان های دیدنی مهاباد بیشتر آشنا شوید.

محوطه باستانی برده كنته

یكی از آثار كهن و باستانی بسیار ارزشمند و باشكوه بازمانده از حكومت ماننایی ها (mannaeans) در مهاباد كه با گذشت هزاران سال همچنان استوار و پابرجاست، آتشكده كهن و خاموش برده كنته است.محوطه باستانی برده كنته در فاصله حدود 6 تا 7 كیلومتری شمال شهر مهباد بر سر راه مهاباد به ارومیه و در نزدیكی روستای یوسفكند واقع شده است.

مكان های دیدنی مهاباد-8RjppumApz

مقبره بداق سلطان

در جنوب غربی هر مهاباد و داخل قبرستان عمومی این شهر، مقبره یكی از بزرگان این خطه قرار دارد. بداق سلطان در زمان شاه سلیمان صفوی می زیسته و بسیار مورد احترام شاه و مردم این منطقه بوده است.بنای مقبره بداق سلطان فاقد تزئینات خاص بوده و تزئیناتش محدود به طاقنماهای جداره خارجی آن است. این مقبره هر ساله پذیرای گردشگران زیادی ازسراسر كشور است.

مكان های دیدنی مهاباد-P0teeeqDjJ

حمام میرزا رسول

موزه مردم‌شناسی همان حمام تاریخی میرزا رسول است كه از سال ۱۳۸۰ تبدیل به موزه شده. این حمام در كنار گذرگاه بازار در مركز شهر قرار گرفته و باتوجه به سبك معماری آن، كارشناسان می‌گویند از دوره‌ صفوی یا قاجار به‌جا مانده است.حمام تاریخی میرزا رسول بخش‌هایی مثل گرمخانه، سربینه و فضای انتقالی دارد. دو گنبد روی سقف آن ساخته شده كه هر كدام‌شان دارای چهار نورگیر است. جذاب‌ترین جنبه‌ معماریش هم همین گنبدهاست. كاشی‌های فیروزه‌ای اینجا هم در زمان مرمت به بنا اضافه شده‌اند.

مكان های دیدنی مهاباد-4WcnBvP4VT

گور دخمه فخریكا

از دیگر آثار باقی مانده از دوران حكومت مادها در مهاباد، اثری است صخره‌ای كه در بخش شمال شرقی این شهرستان و در مسیر جاده‌ی مهاباد به میاندوآب مشاهده می‌شود. «گوردخمه فخریكا»، نام این جاذبه‌ی گردشگری است كه می‌توان معماری دوران مادها را در ظاهر آن مشاهده كرد.گوردخمه مدخل ورودی ندارد و دیوار بخش انتهایی ایوان آن نیز دیده نمی‌شود و كارشناسان این مسئله را از ویژگی‌های این نوع گوردخمه‌ها عنوان كرده‌اند. قبرهایی با عمق نیم متر در دل گوردخمه ایجاد شده كه یك قبر بزرگ به صورت افقی و دو قبر كوچك به صورت عمود و در ایوان تراشیده شده است.

مكان های دیدنی مهاباد-TuwrZ1BR1M

خانه ارباب حسین مهابادی

این خانه در دو طبقه و به سبك حوض‌خانه‌ای و یزدی‌سازی بنا شده است. ارباب حسین مهابادی، یكی از خوانین دارای سواره‌ نظام بود كه مسئولیت حفاظت از مهاباد را بر عهده داشت. این عمارت، همچنان در مالكیت ورثه وی قرار دارد.
مكان های دیدنی مهاباد-114J7URbxs

سهولان ؛ غاری سرد در دل مهاباد

سهولان كه در زبان كردی به معنای یخبندان است غاری است در ۴۲ كیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد میان مهاباد- بوكان و همچنین در ۲۸ كیلومتری شهر بوكان در استان آذربایجان غربی واقع شده است. دمای این غار در تمام طول سال ثابت و بین ۱۰ تا ۱۳ درجه بالای صفر است و عمق آب درون آن از یك متر تا ۶۲ متر است.

مكان های دیدنی مهاباد-fx23SabXeA

دریاچه سد مهاباد

ساخت بنای سد مهاباد در سال ۱۳۴۶ آغاز و در سال ۱۳۴۹ پایان یافت. این سد از سدهای خاكی كشور محسوب می شود و به دلیل نزدیكی به شهر مهاباد، از جاذبه های مهم این منطقه می باشد. دریاچه سد مهاباد مكان مناسبی برای تفریحاتی همچون ماهیگیری، شنا، پیك نیك و پیاده روی و همچنین عكاسی از طبیعت است كه هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به سمت خود جذب می كند.

مكان های دیدنی مهاباد-wTiYmstqLC

تالاب كانی برازان

تالاب كانی برازان در 30 كیلومتری شمال شرقی مهاباد قرار دارد. این تالاب به زودی به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی می شود كه در صورت انجام این كار تالاب كانی برازان جزو مناطق چهارگانه كشور خواهدبود كه جایگاه قانونی و تعریف شده دیگری پیدا می كند.

مكان های دیدنی مهاباد-oif93JXPmG

مسجد جامع مهاباد

مسجدجامع سرخ مربوط به دوره صفوی است و در مهاباد، داخل شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۴۸ با شمارهٔ ثبت ۸۸۲ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد یكی از اقدامات مهم عمرانی بداق سلطان مكری میباشد كه در سال ۱۰۸۹ بنا گردید و همچنان پابرجا است. این مسجد دو ایوانه و از قدیمی ترین و مهم ترین بناهای تاریخی دوره اسلامی در غرب كشور به شمار می رود و توازن شكل طاق، گنبد و شبستان باعث شده كه، پس از گذشت ٣٣٨ سال از زمان ساخت آن، سالم باقی بماند.

مكان های دیدنی مهاباد-WCpcdc95zQ