ریپورتاژ آگهی
مكان های دیدنی فیروزآباد

مكان های دیدنی فیروزآباد

شهرستان فیروز آباد (Firuzabad) در جنوب غربی استان فارس و حدود 95 كیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. ارتفاعات عمده آن به صورت دو رشته كوه با جهت شمال غربی به جنوب شرقی كشیده شده است
  • 1402/11/25
  • استان : فارس
  • شهر : فيروز آباد
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان فارس
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی فیروزآباد

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم جاهای دیدنی فیروزآباد را به شما معرفی خواهیم كرد. برای آشنایی با مكان های دیدنی فیروزآباد در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

شهرستان فیروز آباد (Firuzabad) در جنوب غربی استان فارس و حدود 95 كیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. ارتفاعات عمده آن به صورت دو رشته كوه با جهت شمال غربی به جنوب شرقی كشیده شده است. وجود این ارتفاعات باعث گردیده كه این منطقه از آب و هوایی معتدل برخوردار باشد. شهری كه امروزه فیروزآباد نامیده می شود، پیش از آن شهر گور نام داشته است. بر اساس منابع تاریخی معتبر، شهر گور یا جور را اردشیر بابكان (بنیانگذار سلسله ساسانی) بنا كرد و آنرا تختگاه خود قرار داد. در ادامه دیدنی های فیروزآباد را به شما معرفی می كنیم.

مكان های دیدنی فیروزآباد

شهر باستانی گور

شهر باستانی گور، نخستین شهر دایره‌ای شكل ایران بوده كه در گذشته به دستور «اردشیر بابكان» ساخته شده است. این شهر در ۵۰ كیلومتری شرق میمند و ۶ كیلومتری شمال فیروزآباد واقع شده است. در كانون قسمت مركزی این شهر برج بلندی قرار دارد كه هنوز مقدار قابل توجهی از آن باقی مانده است. از دیگر ساختمان‌های مهم این شهر می‌توان به «تخت‌نشین» اشاره كرد كه در بخش مركزی شهر قرار گرفته و شباهت‌های زیادی به سر درهای تخت جمشید دارد و احتمالا در قدیم آتشكده‌ای بوده كه به دستور اردشیر بنا شده است.

مكان های دیدنی فیروزآباد-34Clwg59DH

مناره شهر گور

مناره شهر گور یا منار میلو سازه‌ای بود برج مانند با طرحی منحصربفرد مربوط به دوره ساسانیان واقع در مركز شهر باستانی گور (فیروزآباد)كه امروزه بقایای هسته آن به جا مانده‌است. نظریه‌های مختلفی پیرامون هدف از ساخت آن ارائه شده‌ است.

مكان های دیدنی فیروزآباد-CLB59Ddcpd

كاخ اردشیر بابكان (آتشكده فیروزآباد)

كاخ اردشیر بابكان كه آن را به‌عنوان آتشكده فیروزآباد نیز می‌شناسند، به‌وسیله «اردشیر بابكان» پس از پیروزی بر «اردوان پنجم» در نزدیكی شهر «گور»، در نزدیكی بركه‌ای كه هنوز جوشان است، بنا شده و یكی از مهم‌ترین بناهای به‌جای مانده از دوران ساسانیان به شمار می‌رود. این كاخ از تالارهای تو در تو ساخته شده كه همچنان پس از گذشت چندین قرن گچ‌بری‌های قسمت بالای دیوارهای داخلی آن‌ها سالم باقی مانده‌اند.

مكان های دیدنی فیروزآباد-nmnq0n23OF

نقش تاجگذاری اردشیر

در تنگاب فیروزآباد پانزده كیلومتر مانده به فیروزآباد دست راست، آن سوی رودخانه در كمر كوه نقشی از مراسم تاجگذاری اردشیر بنیان‌گذار سلسله ساسانی بجا مانده است. درین نقش مظهر میترا تاج شاهنشاهی را باردشیر میدهد. پشت سر شاه كودكی كه شاید ولیعهد (شاپور اول) بوده و پس از آن سه نفر از وزرا و امرای كشور دیده میشوند، كه بحال احترام ایستاده‌اند. بین شاه و مظهر میترا نبشته‌ای پهلوی وجود داشته كه اینك بسیاری از حروف آن ریخته و ضایع شده و تقریباً دیگر خوانا نیست. كمی دورتر در بیرون این متن بسوی جنوب نبشته دیگری است، در ۷ سطر بخط درشت پهلوی كه شرح مفصل و ترجمه آن ضمن همین نوشته بیان خواهد شد. اندازه این سنگ نگاره ۲×۳ متر است.

مكان های دیدنی فیروزآباد-VCWB3qE2Xg

قلعه دختر

در شش كیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز در دامنه كوهی مشرف به جاده، بنایی ماندگار از دوران ساسانیان قرار گرفته است كه با نام قلعه دختر شناخته می‌شود. قلعه دختر در آستانه دره تنگ‌آب در ناحیه‌ای كه شیب زمین در آن، یك دروازه طبیعی را پدید آورده، واقع شده است. این بنای مستحكم و بزرگ بر كل منطقه تسلط دارد و احتمالا در دوران ساسانیان از آن برای دیده‌بانی و حفاظت از اولین پایتخت ساسانیان در شهر گور استفاده می‌شده است. قلعه دختر از اتاق‌ها و راهروهای تو در تویی تشكیل شده كه مصالح به كار برده در ساخت آن سنگ‌های نتراشیده، گچ و ساروج است. از دیدنی‌های نزدیك به قلعه دختر نیز می‌توان به نقش برجسته پیروزی و نقش برجسته تاجگذاری نیز اشاره كرد.

مكان های دیدنی فیروزآباد-JfnSi6gzGb

تنگ خرقه

تنگ خرقه دره‌ای با پوشش جنگلی زیبا و سرسبز است كه در كیلومتر ۲۴ جاده فیروزآباد به فراشبند قرار گرفته است. تنگ خرقه یكی از گردشگاه‌های دیدنی استان فارس است كه از چشمه‌سارهای فراوان و باغ‌های پربار نیز برخوردار است. علاوه بر آبشار و تنگ خرقه می‌توانید از بقعه امام‌زاده خرقه، آرامگاه سید داود و قلعه خرقه نیز بازدید كنید.

مكان های دیدنی فیروزآباد-zHtiHyRl1z

تنگ هایقر

تنگ هایقر كه در ۳۵ كیلومتری جنوب غربی فیروزآباد واقع شده، یكی از شگفت‌انگیزترین و زیباترین تنگه‌های دنیا است كه معروف به «گرند كانیون ایران» است. پدیده‌های كم‌نظیری چون پستی بلندی‌های عجیب، رنگ‌های متنوع در صخره‌ها و دیواره‌های بلند دره، رودخانه پرآب جاری در كف آن و نوای آواز پرندگان را تنها در تنگ هایقر می‌توانید نظاره‌گر باشید. عمق كم رودخانه‌ای كه از تنگ هایقر می‌گذرد، آن را به مقصدی جذاب و ایده آل برای ماجراجویان و طبیعت‌دوستان تبدیل كرده است؛ ولی ما توصیه می‌كنیم كه بدون راهنمای حرفه‌ای و تجهیزات لازم به آن سفر نكنید.

مكان های دیدنی فیروزآباد-AGnAaq6hM6

دریاچه سد تنگاب

این دریاچه دیدنی و زیبا پشت سد خاكی تنگاب در شهر فیروزآباد در مجاورت منطقه شكار ممنوع پادنا واقع شده است و محل مناسبی برای تماشای پرندگان مهاجری چون انواع لك لك‌ها، پلیكان‌سانان، كشیم‌سانان و آبچلیك‌ها است.

مكان های دیدنی فیروزآباد-PFlZj0SqR5

منطقه شكار ممنوع پادنا

پادنا نام منطقه ای زیبا و پرآب واقع در دامنه شرقی زاگرس و تقریبا مرز میان استانهای اصفهان و كهگیلویه و چهارمحال میباشد كه بدلیل وجود زمینهای حاصلخیز و آب و هوای مناسب طی چند دهه اخیر به یكی از قطب های تولید سیب در كشور تبدیل شده است. از طرفی بعلت واقع شدن تمام این روستاها در منطقه حفاظت شده زاگرس و نزدیكی اهالی بخصوص عشایر كوچ نشین به زیستگاههای طبیعی ٬ آسیبهای جبران ناپذیری به طبیعت بی نهایت زیبای این منطقه وارد آمده است.

مكان های دیدنی فیروزآباد-AUS6uHitnm

گنبد نمكی مورجان

به‌طور كلی، برجستگی‌هایی كه به‌علت حركت و بالا آمدن نمك پدید می‌آیند، گنبد نمكی نامیده می‌شوند. در ناحیه رسوبی زاگرس در جنوب غربی ایران گنبدهای نمكی زیادی وجود دارند كه گنبد نمكی مورجان یكی از آن‌ها است. این كوه نمكی در نزدیكی روستای مورجان در جنوب غربی شیراز در منطقه كوهمره سرخی واقع شده است.

مكان های دیدنی فیروزآباد-ihpVXnR0NC