ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی داراب

جاهای دیدنی داراب

داراب (Darab) یكی از شهرهای استان فارس و مركز شهرستان داراب است. داراب با دیرینگی چندهزارساله در جنوب شرقی استان فارس ایران واقع است. فاصله شهر داراب تا شیراز ۲۴۵ كیلومتر می‌باشد.
  • 1402/11/24
  • استان : فارس
  • شهر : داراب
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان فارس
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی داراب

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم جاهای دیدنی داراب را به شما معرفی خواهیم كرد. برای آشنایی با مكان های دیدنی داراب در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یكی از استان‌های جنوب كشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مركز استان فارس، كلانشهر شیراز است. استان فارس یكی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یكی از شهرهای این استان داراب است كه قدمتی بسیار كهن دارد.

داراب (Darab) یكی از شهرهای استان فارس و مركز شهرستان داراب است. داراب با دیرینگی چندهزارساله در جنوب شرقی استان فارس ایران واقع است. فاصله شهر داراب تا شیراز ۲۴۵ كیلومتر می‌باشد. این شهرستان علاوه بر قدمتی كهن، از نعمت های طبیعی فراوانی برخوردار است. تمدن داراب همزمان با تمدن سیلك كاشان است. در كاوش هایی كه باستان در این منطقه انجام داده اند، نشانه هایی از زندگی در هزاره پنجم قبل از میلاد یافته اند. در ادامه با دیدنی های داراب بیشتر آشنا می شویم.

جاذبه های دیدنی داراب

شهر باستانی دارابگرد

«دارابگرد»، نام یكی از كهن‌ترین شهرهای ایران باستان است كه در فاصله‌ی ۶ كیلومتری از شهرستان داراب قرار گرفته است. این شهرستان كه در گذشته به نام‌های دیگری همچون داراگرد شهرت داشته است، به نظر می‌رسد كه اولین پایتخت حكومت ساسانیان بوده است و باستان‌شناسان قدمتی برابر با حكومت هخامنشیان را بر این شهر تخمین زده‌اند. جالب است بدانید كه دیوار مخروطی شكل بزرگی به ارتفاع بالغ بر ۱۰ متر كه با مصالحی همچون رس، سنگ و ملاط آهك ساخته شده است، در اطراف این شهر تاریخی قرار دارد كه پیشینه‌ی آن نزدیك به ۲۶۰۰ سال است. البته ارتفاع امروزی این دیوار باستانی به دلیل گذشت زمان به ۷ متر كاهش یافته است. از دیگر نكات مهم در مورد این شهر باستانی، واگذاری این شهر به امام حسن مجتبی (ع) است كه در عهدنامه‌ی صلح بین ایشان و معاویه به آن اشاره شده است كه نشات گرفته از اهمیت آن در طول تاریخ است.

جاهای دیدنی داراب-xz18Zhn508

آتشكده آذرخش

آتشكده آذرخش یا مسجد سنگی شیراز یكی از آتشكده‌های خاموش ایران است. این آتشكده در پنج كیلومتری جنوب‌خاوری(:شرقی) شهر داراب، در دامنهٔ كوه، ساخته‌شده، سازه‌ای شگفت‌انگیز با نمای چلیپا(:صلیبی‌شكل) كه امروزه به نام مسجد سنگ، خوانده می‌شود. گستردگی(:مساحت) این آتشكده ۴۲۰ مترمربع است كه یكپارچه از كوه تراشیده شده و در فاصلهٔ چهاركیلومتری خاوری داراب است. آتشكده آذرخش یكی از آثار منحصر به فرد تاریخی است كه در دامنه شرقی كوه پهنا واقع گردیده است . این بنای شگفت انگیز در دل كوه پهنا حجاری شده و شكل آن بصورت صلیب می باشد. مساحت آن در حدود چهارصد و بیست متر مربع كه تمام دیوارها و محوطه جزرهای آن از كوه تراشیده شده و یكپارچه است . اطراف آن راهروهائی است كه به یكدیگر متصل می باشد . به اعتقاد برخی از محققین این آتشكده یكی از معابد مهم ایرانیان قدیم بوده كه البته از آن بعنوان قصر دختر و كارونسرا نیز نام برده شده است.

جاهای دیدنی داراب-AyupZnPaX4

آتشكده‌ی آذرجو

در فاصله‌ی ۱۰ كیلومتری از شهرستان داراب، بنایی كهن و به سبك چهار تاقی با گنبد قرار دارد كه به «آتشكده‌ی آذرجو» شهرت یافته است. متاسفانه بر اثر گذر زمان، بخش زیادی از عمارت تاریخی تخریب شده و گنبد آن نیز ریخته است. «مروج‌الذهب مسعودی» روایت كرده است كه این آتشكده به فرمان «اشو زرتشت» احداث شده است. گفته می‌شود كه «زرتشت» به «یستاف شاه»، فرمان یافتن «آتش مقدس جمشید» را صادر كرده است. وی پس از یافتن این آتش مقدس در «خوارزم»، آن را به «دارابگرد» منتقل كرده و آتشكده‌‌ای برای نگهداری آن، ایجاد كرد. پس از آن شهر «دارابگرد» نیز احداث و در اوایل قرن چهارم هجری قمری این آتشكده‌ به نام «آتشكده‌ی آذرجو» شهرت یافت. بنای آتشكده‌ به صور چهارتاقی‌ و با معماری به سبك ساختمان‌های دوران ساسانی با پلانی مربعی شكل، ساخته شده است. متاسفانه بی‌مهری‌های فراوانی به این اثر باستانی وارد و امروزه به اثری ویران تبدیل شده است.

جاهای دیدنی داراب-WsIhxcdtHX

نقش شاپور داراب

در دامنه‌ی كوه «پهنا» در چهاركیلومتری شهرستان داراب، یكی دیگر از آثار تاریخی ارزشمند ایران كهن وجود دارد كه به «نقش شاپور» نام گرفته است. این نقش‌برجسته متعلق به دوران حكومت ساسانیان است كه پیروزی شاپور اول بر امپراطوران روم را به تصویر كشیده است. ابعاد این میراث ایران كهن به صورت مستطیلی به طول تقریبی ۹ متر و عرض ۵ متر است كه تصویر شاپور را به صورت سوار بر اسب، تمام رخ و در مركز نقش‌برجسته كنده‌كاری كرده و در مقابل آن سه تن از امپراطوران روم مشاهده می‌شوند.

جاهای دیدنی داراب-GtlYSeBxk0

مجموعه تاریخی نارنجستان

مجوعه‌ای تاریخی در دهستان «فورگ» از توابع شهرستان داراب وجود دارد كه به «قلعه‌ی نارنجستان» یا «نارنج قلعه» شهرت یافته است. اثری كه متشكل از بقایای یك قلعه‌ی تاریخی، تپه‌ای باستانی متعلق به حكومت ساسانیان و آثاری باقیمانده از ساختمان مسجدی كهن و شبستان‌دار است. امروزه تنها بخشی از ساختمان قلعه و دروازه‌ی ورودی آن برجای مانده است.

جاهای دیدنی داراب-TjVRfMWJDb

مسجد جامع داراب

از دیگر بناهای تاریخی در شهرستان داراب، مسجد جامع این شهر است كه یكی از شاهكارهای معماری در نوع ساخت محسوب می‌شود. این اثر تاریخی متعلق به قرن ۱۰ هجری قمری و در زمان سلطنت شاه طهماسب اول است. معماری انجام شده در مسجد جامع داراب به سبك معماری ساختمان‌های دوران حكومت سلجوقیان است كه دارای ۴ مناره‌ی كوتاه به شكل ۱۱ ضلعی است كه در چهار گوشه‌ی مسجد قرار دارد. تفاوت تزئینات انجام شده در این مناره‌ها از نكات جالب در مورد این اثر تاریخی است كه در نوع خود منحصر‌به‌فرد است.

جاهای دیدنی داراب-xZjRuM6BsI

آسیاب سنگی داراب

آسیاب سنگی داراب، یكی دیگر از آثار تاریخی شهرستان داراب است كه در بخش شمالی آتشكده‌ی آذرخش این شهرستان (مسجد سنگی) قرار دارد. این آسیاب سنگی متشكل از دو استوانه‌ی سنگی بزرگ است كه در بالای كوه قرار گرفته و آب مورد نیاز آسیاب را تامین می‌كند. معماری این سازه‌ی سنگی متعلق به دوران حكومت ساسانیان است و می‌توان آن را یكی از كم‌نظیرترین انواع آسیاب در تاریخ ایران معرفی كرد. طبق كتیبه‌ای كه در بخش غربی ورودی آسیاب وجود دارد به خط كوفی كه متعلق به اتابكان است، از تعمیر و بازسازی آن در دوران اتابكان و قاجاریه و نیز استفاده‌ی مجدد آن در دوران ناصرالدین شاه حكایت می‌كند.

جاهای دیدنی داراب-hJn2ds5Gps

تنگه رغز

شاید بتوان گفت تنگه رغز معروفترین جاذبه طبیعی داراب است. تنگه رغز در ۳۰ كیلومتری داراب، سرزمین آبشارهای بزرگ و كوچك است. این آبشارها و استخرچه های زیر آن منظره ای بی نظیر را پدید می آورند. تنگه رغز در تابستان یكی از محبوب ترین مقاصد كوهنوردان و طبیعت گردان است. البته برای صعود و سپس پایین آمدن در این تنگه نیاز به تجهیزات حرفه ای و راهنما دارید.

جاهای دیدنی داراب-kk53hkA79W

روستای لایزنگان

روستایی پلكانی است كه در بخش شرقی داراب قرار گرفته است و به عنوان ییلاقی برای روزهای گرم تابستان شناخته می شود. ویژگی مهمان نوازی مردمان ساكن در این روستا باعث می شود كه در روزهای تابستان گردشگران زیادی به آنجا سفر كنند. این روستا را می توان یكی از عمده ترین تولیدكنندگان گل محمدی در ایران نیز به شمار آورد. كه بزرگترین واحد تولید كننده گلاب كشور نیز در همین روستا قرار دارد. گشت و گذار در باغ های زیبای اطراف این روستا، غارنوردی در یكی از غارهای این منطقه، بازدید از زمین های پرورش گل محمدی و تهیه گلاب تازه، شب خوابی در یكی از منازل روستایی با حال و هوای سنتی و عكاسی از مناظر زیبای این منطقه از فعالیت هایی است كه در لایزنگان می توان انجام داد.

جاهای دیدنی داراب-QI4J9rHeRL

منطقه شكار ممنوع چاه نفت

با 135 كیلومتر فاصله در جنوب شرق داراب قرار گرفته است. انواع گیاهان بادام، شقایق وحشی، بنه، درمنه و … و انواع حیوانات مانند كل و قوچ و میش و بز و گرگ و روباه و تیهو و بلدرچین و …. در این منطقه سكونت می كنند.

جاهای دیدنی داراب-ujdys0gBfU

آبشار فدامی 

این آبشار زیبا كه در نزدیكی شهر واقع شده در نوع خود بی مظیر است. این آبشار دارای آب شور، شیرین، سرد و گرم است. جالب است بدانید آب شیرینش در تابستان بسیار خنك و گواراست و آب شورش در تابستان بسیار گرم و در زمستان نیز بسیار سرد است.

جاهای دیدنی داراب-Nbd22vEGXV

چشمه گلابی

چشمه گلابی در ۱۷ كیلومتری جاده قدیم داراب به شیراز در منطقه فسا رود قرار دارد. آب چشمه گلابی از تشكیلات آهكی شمال دشت داراب كه كوه نمك در وسط آن قرار دارد، سر چشمه می گیرد. در ۴ كیلومتری چشمه گلابی چشمه شور قرار دارد. این دو چشمه به همراه شماری از چشمه های دیگر تامین كننده آب شهر داراب هستند. علت نامگذاری چشمه به چشمه گلابی شكل خاص آن است كه شبیه میوه گلابی است. چشمه گلابی از مكانهای گردشگری قابل توجه استان فارس می باشد كه علاقمندان زیادی را به خود جلب می نماید. چشمه گلابی برای مردم داراب از اهمیت خاصی برخوردارست، چرا كه یكی از منابع اصلی تامین آب شهر داراب می باشد.

جاهای دیدنی داراب-Wt9L9dlUoo