ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی كازرون

جاهای دیدنی كازرون

كازرون (Kazerun) شهری پر جاذبه است كه به دلیل داشتن خاك حاصلخیز، تنوع منابع طبیعی، آب‌های زیرزمینی فراوان و پوشش گوناگون گیاهی به نگین سبز استان فارس معروف شده است.
  • 1402/11/23
  • استان : فارس
  • شهر : کازرون
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان فارس
تلفن : 66059000-021

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری ایران توریسم جاهای دیدنی كازرون را به شما معرفی خواهیم كرد. برای آشنایی با مكان های دیدنی كازرون در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یكی از استان‌های جنوب كشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مركز استان فارس، كلانشهر شیراز است. استان فارس یكی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یكی از شهرهای این استان كازرون است كه از پتانسیل بالای گردشگری برخوردار است.

كازرون (Kazerun) شهری پر جاذبه است كه به دلیل داشتن خاك حاصلخیز، تنوع منابع طبیعی، آب‌های زیرزمینی فراوان و پوشش گوناگون گیاهی به نگین سبز استان فارس معروف شده است. كازرون كه از شهرهای غربی استان فارس محسوب می‌شود با دیدنی‌های متنوع، در تمام فصول پذیرای مسافران و گردشگران مشتاق است. در ادامه دیدنی های كازرون را به شما معرفی می كنیم.

مكان های دیدنی كازرون

شهرتاریخی بیشاپور

شهر تاریخی بیشاپور از بزرگترین شهرهای دوران ساسانی به شمار می‌رود كه در زمان خود با شهرهای مهم جهان نظیر «بیزانس» و «انطاكیه» برابری می‌كرده است. بیشاپور در فاصله ۲۳ كیلومتری شمال‌غربی كازرون در نزدیكی رودخانه شاپور قرار گرفته است. این شهر به خاطر نزدیكی به سواحل جنوبی خلیج‌ فارس برای ساسانیان از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. امروزه این شهر به دلیل حجاری‌ها، نقوش برجسته‌ای كه از دوران ساسانیان به یادگار مانده و معبد آناهیتا، دارای اهمیت فراوان است و مورد توجه مردم قرار گرفته است.

جاهای دیدنی كازرون-F6l2wMuzJ0

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا از بناهای مشهور شهر باستانی بیشاپور در شهرستان كازرون است.این بنا به صورت مكعبی است كه هر یك از اضلاع آن نزدیك ۱۴ متر است و از سنگ‌های تراشیده شده با ابعاد مختلف و بدون ملات به صورت دو جداره ساخته شده است. این بنا با الهام از سبك معماری دوره هخامنشی ساخته شده است كه به وسیله بست‌های آهنی به یكدیگر قفل و بند شده‌اند. معبد آناهیتا فاقد سقف مسطح بوده است. این معبد را در عمق ۶ متری از زمین‌های اطراف خود ساخته‌اند تا آب رودخانه شاپور به درون آن سرازیر شود. معبد بیشاپور سمبل یك پرستشگاه آب است و می‌توان آن را جایگاه نوازش با آب دانست. یعنی تنها عنصری از عناصر چهارگانه كه به الهه ناهید منسوب است. نماد جانوری این ایزدبانو به شكل گاو می‌باشد كه در اطراف معبد، به صورت قرینه یكدیگر قرار گرفته است. این معبد نه تنها از نظر معماری، بلكه از نظر رعایت دستگاه‌های تنظیم و تقسیم و كنترل آب نیز فوق‌العاده است.

جاهای دیدنی كازرون-XibvKhoXMV

غار شاپور

غار شاپور در تنگ چوگان مكانی نزدیك به شهر باستانی بیشاپور در شهرستان كازرون فارس قرار دارد. فاصله غار تا شهر باستانی بیشاپور شش كیلومتر و تا شهر كازرون تقریبا ۲۷ كیلومتر است. غار شاپور تنها یكی از جاذبه‌های گردشگری این تنگ است كه در ارتفاعی نزدیك به ۸۰۰ متر از سطح زمین (۱۲۸۰ متر از سطح دریا) در دل كوه شاپور قرار دارد. در هنگام ورود به این غار با مجسمه غول پیكر شاپور یكم (دومین پادشاه ساسانی) مواجه خواهید شد كه دلیل اصلی نام گذارای این غار بخاطر وجود مجسمه شاپور یكم است و به غار شاپور معروف شده است. مجسمه شاپور مربوط به ۱۷۰۰ سال گذشته است كه از یك ستون غول پیكر كه در این غار وجود داشته تراشیده شده است و همچنان پابرجا است. این مجسمه باقی مانده دوران باستان است كه تقریبا حدود ۷ متر ارتفاع دارد كه با گذشت سالها همچنان سر این مجسمه سالم می باشد ولی دو دست آن شكسته است.

جاهای دیدنی كازرون-VIgpAO0267

آتشكده كازرون

آتشكده كازرون نیز یكی از پنج آتشكده ساخته شده به دست مهر نرسی است.این بنا در ده كیلومتری جنوب كازرون قرار دارد. بنای آن از سنگ و ملات گچ ساخته شده است. در حال حاضر ویرانه ای از این آتشكده باقی مانده است.آتشكده كازرون در سال ۱۳۱۸ و با شماره ۳۳۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. كاربری احتمالی بنا در زمان ساسانیان آتشكده بوده كه با توجه به شواهد گوناگون، از جمله عدم تخریب آن در دوره‌های بعدی نظریات متعددی پیرامون كاربری آن مطرح می‌شود.

جاهای دیدنی كازرون-R0XD4IApuh

باغ نظر كازرون

۳۰۰ سال است كه باغ نظر پاتوق كازرونی‌هاست. باغی چهار هكتاری كه پر است از درختان انار، خرما و بیشتر از همه نارنج. می‌توانیم بگوییم نماد شهر هم همین درخت‌های نارنج است كه نه‌تنها در این باغ كه در گوشه و كنار شهر هم دیده می‌شوند

جاهای دیدنی كازرون-eYK7MyQY4N

دریاچه پریشان

دریاچه پریشان بزرگترین و زیباترین دریاچه آب شیرین كشور است كه در ۱۲ كیلومتری جنوب‌شرقی كازرون قرار گرفته است. آب دریاچه پریشان بیشتر از بارش‌های سالانه تامین می‌شود و بیشترین مساحت خود را در اردیبهشت ماه پیدا می‌كند. همچنین اگر در زمستان به دیدن این دریاچه بروید، می‌توانید از ۵۰۲ نوع پرنده با بیش از ۱۰۰ گونه دیدن كنید.

جاهای دیدنی كازرون-vqJ3nBkegk

چشمه سرآب اردشیر

سرآب اردشیر یكی از سرآب‌های تاریخی شهرستان كازرون استان فارس است كه در ۲۴ كیلومتری كازرون و در فاصله ۲ كیلومتری شهر تاریخی بیشاپور در مجاورت امامزاده سیدحسین واقع شده است. این چشمه از روزگاران گذشته در مسیر جاده شاهی قرار داشته است. آب این چشمه در گذشته بسیار تمیز و زلال بوده و یكی از منابع تأمین آب آشامیدنی و كشاورزی مردم منطقه به شمار می‌رفته است اما متأسفانه در حال حاضر به دلیل ورود فاضلاب‌های خانگی و مواد شیمیایی، بسیار آلوده شده است.

جاهای دیدنی كازرون-ZIJPinQfVL

چشمه دادین

چشمه دادین از تعداد زیادی چشمه كوچك تبدیل شده است و یكی از نقاط گردشگری و دیدنی كازرون به شمار می‌رود. این چشمه در ۵۰ كیلومتری جنوب شهر كازرون در دهستان دادین واقع شده است.

جاهای دیدنی كازرون-v8Kcl3AtKn

سرو كلانی

در 28 كیلومتری شمال شرقی كازرون روستایی به نام كلانی قرار دارد، در این روستا درخت سرو سر به فلك كشیده و كهنسالی وجود دارد كه بعد از سرو ابركوه یزد، شناخته شده ترین و كهنسال ترین سرو كشور است، قدمت این سرو به 500 سال می رسد.

جاهای دیدنی كازرون-oH4MOFQwVm

دشت برم (دشت شقایق)

دشت برم یا دشت شقایق‌ها از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر كازرون و جاهای دیدنی استان فارس است كه در فاصله ۲۰ كیلومتری آن در مسیر جاده جدید كازرون به شیراز قرار گرفته است. این منطقه بهشتی زیبا و دیدنی است كه از درختان بلوط و گل‌های شقایق برخوردار است. برای دیدنی این منطقه بهشتی بهتر است كه در اواخر زمستان و در فصل بهار به آن سفر كنید.

جاهای دیدنی كازرون-5SPds0YyRg

نرگس زارهای كازرون

گل‌های نرگس و نرگس‌زارهای كازرون بی‌شك از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این شهر هستند. سالانه هزاران كیلو گل نرگس از این شهر به كشورهای خارجی به‌ویژه كشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. برای دیدنی این گل‌های نرگس می‌توانید اواخر دی ماه تا اواسط بهمن ماه به كازرون بروید.

جاهای دیدنی كازرون-2DEheCgaJb

گردشگاه میان كتل

گردشگاه میان كتل در جنوب‌غربی دشت ارژن در ناحیه‌ای قرار گرفته كه به «زیستگاه گوزن ایرانی» مشهور است. برخورداری از طبیعتی كوهستانی، پوشش جنگلی متراكم و انبوه درختان بلوط و قابلیت‌های گردشگری در تمام فصول سال باعث محبوبیت این گردشگاه شده است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این گردشگاه می‌توان به كاروانسرایی اشاره كرد كه از دوران صفویه به جای مانده است.

جاهای دیدنی كازرون-mrdoNIk3rJ

بقعه ی علامه دوانی

این بقعه متعلق به جلال الدین دوانی دانشمند و مفسر قرآن كریم است و در روستای دوان و در شمال غربی كازرون قرار گرفته است. قدمت آن مربوط به سده دهم هجری قمری است و شیوه ی ساخت این بنا متاثر از چهارطاقی های دوره ی ساسانی است، اما بر اساس شواهد تاریخی این بنا در دوران ساسانی كاربردهای دیگری داشته است.

جاهای دیدنی كازرون-3C1eCvfB4d

امام زاده سید حسین

امام زاده سید حسین امام زاده سید حسین بن امیر بن ابراهیم بن زین العابدین (ع) مهمترین امام زاده شهرستان كازرون می باشد كه در كنار روستای سید حسین در ۲۳كیلومتری جاده كازرون به شیراز و در شمال شهرتاریخی بیشاپور قرار گرفته است. این روستا به خاطر وجود چشمه سار پر آب و زیبای « سرآب شیر »،‌ درختان سرسبز و سر به فلك كشیده، باغ های مركبات بسیار كه آب های روان چشمه مزبور همیشه در آنها جریان دارد، ‌موقعیتی ممتاز داشته و یكی از مكان های تماشایی و زیارتی ، سیاحتی قابل توجه در استان فارس می باشد.

جاهای دیدنی كازرون-5sgCyiy4JF

بازار كازرون

بازارهای قدیمی هر شهری دیدنی‌ترین نقطه برای خیلی‌ها هستند، جاهایی شلوغ و سرزنده. كازرون هم چنین بازاری دارد. بازار كازرون شامل سه ورودی‌ست كه به راسته‌ها و بازارهای كوچك‌تر می‌رسند، مثل بازار مسگرها، نمدمال‌ها، راسته طلافروش‌ها، راسته كفش‌فروش‌ها، راسته لباس‌فروشان و بازار شاه حمزه. با قدم زدن در این بازارهای سرپوشیده، هم خریدی می‌كنیم و هم حال و هوای‌مان عوض می‌شود. مسقطی سوغات كازرونی‌هاست كه در بازار فراوان است.

جاهای دیدنی كازرون-Gpctgsyyjy