ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ

جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ

بنادر در طول تاریخ همواره محل تلاقی فرهنگ ها و تمدن های گوناگون بوده و هستند و در میان جاذبه های تاریخی و گردشگری‌شان حتمن آثاری به چشم می‌خورد كه نشانه ای از این برخورد فرهنگی در خود داشته باشد.
  • 1402/11/03
  • استان : هرمزگان
  • شهر : بندر عباس
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان هرمزگان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ

بنادر در طول تاریخ همواره محل تلاقی فرهنگ ها و تمدن های گوناگون بوده و هستند و در میان جاذبه های تاریخی و  گردشگری‌شان حتمن آثاری به چشم می‌خورد كه نشانه ای از این برخورد فرهنگی در خود داشته باشد. شاید تناقض جالبی باشد كه بنادر تنها مكان‌هایی در دنیا هستند كه در آن ها هیچكس احساس غربت نمی‌كند، چون همه با هم غریبه‌اند! مضافن بر آنكه خونگرمی و مهمان دوستی مردمان جنوب این نداشتن حس غربت را تقویت می‌كند. اگر به قصد خلیج فارس یا یكی از جزایر زیبای آن سفر می‌كنید، احتمالن سری هم به بندرعباس خواهید زد. اگر همچین قصدی ندارید، امیدوارم خواندن این مطلب شما را مجاب كند تا آن را در برنامه خود بگنجانید. با ایران توریسم همراه باشید تا گشتی در میان جاهای دیدنی بندرعباس بزنیم.

دره داماش، از بكرترین جاهای دیدنی بندرعباس

 اگر اهل طبیعت گردی هستید چه بهتر كه سفر خود را از دره تماشایی داماش آغاز كنید. این دره در میان كوه های هماگ بخشی از سلسله جبال سربه فلك كشیده زاگرس است كه در فاصله ۸۰ كیلومتری شمال بندرعباس واقع شده. رودخانه زیبایی از میان این دره می گذرد كه پس از پیوستن به چندین شعبه دیگر با نام رود جلابی به خلیج فارس می ریزد.

آب و هوای این منطقه معتدل و مرطوب است و فصل های بهار، پاییز و زمستان بهترین زمان برای بازدید از آن است. این دره زیبا به جاماش هم شهرت دارد و صرف حضور و تنفس در آب و هوای مطبوعش برای هر بازدیدكننده ای رضایتبخش خواهد بود. این منطقه به نام دره جاماش نیز مصطلح است.

جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ-oCeaVL6fUu

قلعه فین، تاریخ بر فراز شهر

شاید برای تاریخ دوستان، تماشای قلعه ای نظامی بر روی تپه ای مرتفع چندان خالی از لطف نباشد. پس از تسلط موقت پرتغالی ها و شكست و بیرون راندن آن ها توسط شاه عباس اول كه به تبع آن بندر گمبرون به بندر عباس تغییر نام داد، نیاز به ساخت قلعه ها و دژهای نظامی در این منطقه بیش از پیش حس شد. از این رو در دوره ایلخانان یا شاید كمی قبل از تر آن، سنگ بنای قلعه فین گذاشته شد. اگرچه این قلعه بعد از زلزله سال ۸۶ كم رمق و ناتوان شده و بخش هایی از آن تخریب گشته، اما هنوز برگ هایی از تاریخ را در خود دارد.

جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ-FjN1PMdXdM

معبد هندوها، نمونه ای درخشان از برخورد ملت ها

اما شاید معبد هندوها عجیب ترین و متمایزترین جاهای دیدنی بندرعباس باشد. تجار و بازرگانان هندی كه در مسیر تجاری خود به سمت اقیانوس هند در بندرعباس توقف می كرده‌اند پیشنهاد ساخت این معبد را  به محمدحسن خان سعدالملك حاكم وقت بندرعباس داده اند و این معبد باشكوه را با هزینه خودشان ساخته اند. یك سالن چهارگوش میانی با گنبدی مخروطی شكل كه بر روی آن قرار گرفته اسكلت اصلی بنا را تشكیل می دهند.

تزئینات این گنبد كاملن متأثر از معماری هندی است و آن را از تمام بناهای حاشیه خلیج فارس متمایز می سازد. در تالار شرقی بنا نیز كه گویا تالار اجتماعات بوده نقاشی های متنوعی دیده می شود كه هركدام بازتابی از فرهنگ مردم هند است. این معبد به پرستشگاه بت گوران نیز مشهور است.

جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ-HfKAmuDZ8a

چشمه آبگرم گنو، لمس گرما در ارتفاعات

 اگر در مسیر مواصلاتی بندرعباس به سیرجان حركت كنید، پس از طی حدودن ۳۵ كیلومتر كوه گنو را در چشم انداز جاده خواهید دید؛ منطقه حفاظت شده گنو كه به واسطه چشمه آب گرم موجود در این منطقه ایجاد شده، تفرجگاه بی نظیری برای بازدیدكنندگان از استان شرجی هرمزگان است. چرا كه به دلیل ارتفاع بیش از دو هزار متری این كوه از سطح زمین، محیط اطراف آب و هوای معتدل و مطبوعی دارد. البته چشمه گنو تنها چشمه موجود در منطقه نیست اما بخار ناپایداری كه به واسطه اختلاف دمایش با محیط به هوا پراكنده می شود، صحنه چشم نوازی خلق می كند.

با توجه به دمای بالای آب چشمه گنو، جانداران زیادی قادر به زندگی در آن نیستند اما با این وجود، زیستگاه گونه ای ماهی به نام آوینیوس گینویس در تمام دنیا تنها در چشمه مذكور یافت می‌شود كه می توانید آن را در نهرهای چشمه كه جریان آب آرام تر است مشاهده كنید. برای استفاده از آبگرم این چشمه، دو استخر زنانه و مردانه و تعبیه شده كه گردشگران و مسافران در فضایی محفوظ تر از آبتنی در آب گرم لذت ببرند.

جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ-WtwOrehjAC

موزه مردم شناسی خلیج فارس، تجسد فرهنگ بومی

صیادانی كه در حال صید ماهی از خلیج اند، سربازانی كه قلعه هرمز را از چنگ پرتغالی ها در آورده اند، پیرزن تكیده ای كه در انتظار مشتری برای فروش هیزم هایش در بازار سنتی بندرعباس است و… همه و همه قاب هایی تجسدیافته از تاریخ و فرهنگ بندرعباس اند كه در موزه مردم شناسی خلیج فارس گرد آمده اند. این موزه از جاهای دیدنی بندرعباس است كه می‌توان از نزدیك با فرهنگ و روش زندگی این خطه آشنا شد.

ساختمان این موزه كه در محوطه بركه‌های باران ساخته شده از نمونه‌های ارزشمند معماری در جنوب كشور است و از بافت معماری هرمزگان در ساخت آن استفاده شده است. در این موزه بخش‌های دیگری نیز نظیر باستان شناسی، كتابخانه تخصصی، بخش سكه و نگارخانه وجود دارد.

جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ-AkoO9LGzyN

عمارت كلاه‌ فرنگی بندرعباس

انواع مختلف عمارت‌های كلاه فرنگی در ایران حضور دارند. كلاه فرنگی نوع خاصی از معماری است. این نوع عمارت‌ها ظاهری بسیار زیبا دارند. در این نوع عمارت از دو سقف شیربانی استفاده می‌‌شود. همه عمارت‌های كلاه‌فرنگی، دو یا چند طبقه هستند. در بالاترین طبقه، یك عمارت شاه‌نشین با چشم‌انداز ۳۶۰ درجه قرار دارد.

قطر عمارت بالایی كمتر از نصف قطر طبقه تحتانی است. هر دو طبقه نیز دارای سقف‌های شیربانی هستند. پس زمانی كه از دور به آن‌ها نگاه كنید، شما را به یاد كلاه لبه‌دار، كلاه پهلوی یا همان كلاه شاپو می‌اندازد. از‌این‌رو به چنین ساختمان‌هایی عمارت كلاه فرنگی گفته می‌شود.

قدمت این عمارت به دوران صفویه باز می‌گردد. به همین خاطر می‌توان گفت عمارت كلاه فرنگی یكی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی بندر عباس است. این عمارت زیبا در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. بازدید از بخش داخلی عمارت ممكن نیست، پس باید به تماشای نمای بیرونی آن بسنده كنید.

جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ-x6iAxOGMdk

مسجد جامع اهل سنت بندر عباس

بخشی بسیاری از جمعیت مردم بندرعباس را اهل سنت تشكیل می‌دهند. از نظر آداب و آیین، اهل سنت با شیعیان تفاوت دارند. به همین خاطر مساجد آن‌ها نیز با یكدیگر متفاوت است. مسجد جامع دلگشا، مسجد جامع مخصوص اهل سنت در بندرعباس است. این مسجد ظاهری بسیار زیبا دارد و جزء جاهای دیدنی بندر عباس به حساب می‌آید.

برای بازدید از مسجد جامع دلگشا، باید خودتان را به بلوار ساحلی طالقانی برسانید. این مسجد با دو طبقه ظرفیت پذیرایی از ۶هزار نمازگزار را دارد. به همین خاطر می‌توان آن را در فهرست بزرگ‌ترین مساجد ایران نیز قرار دارد. هر جمعه مراسم ویژه نماز جمعه اهل سنت برگزار می‌شود.

از نظر ظاهری شاید تصور این مسجد قدمت چندانی ندارد؛ اما عمر این مسجد بیش از ۲۵۰ سال است. به همین خاطر نام مسجد جامع اهل سنت بندر عباس در فهرست آثار ملی ایران نیز به چشم می‌خورد. این مسجد با یك مناره ظاهر خاصی دارد و با ظاهر مساجد تاریخی دیگر متفاوت است.

جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ-UrRnXjvI4E

حمام گپ

حمام گپ یكی دیگر از جاهای دیدنی بندرعباس است. این حمام را بسیاری با نام حمام بزرگ نیز می‌شناسند. دلیل این است كه حمام گپ بزرگترین حمام بندرعباس در آن دوران است. قدمت این حمام به دوران قاجار باز می‌گردد. جالب است بدانید حتی تا اواخر دهه ۵۰ میلادی نیز مردم شهر از این حمام استفاده می‌كردند. این حمام دارای دو بخش زنانه و مردانه است. پس زنان و مردان در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانستند از این حمام استفاده كنند.

در این حمام از مصالحی همچون گچ، ساروج، سنگ و آجر استفاده شده است. البته اخیراً به منظور استحكام بیشتر، به این حمام سیمان اضافه كرده‌اند. حمام گپ در دوره پهلوی دوم به سیستم آب لوله‌كشی شهری مجهز شد. حمام گپ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و بازدید از آن توصیه می‌شود.

 جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ-m5UeCoEmRH

پارك ساحلی سورو

پارك ساحلی سورو یكی از معروف‌ترین جاهای دیدنی بندر عباس است. این پارك دارای امكانات رفاهی، خدماتی و توریستی كامل است. شما می‌توانید از امكاناتی نظیر میز، آلاچیق، صندلی، سرویس بهداشتی، آبخوری، فضای بازی كودكان و بخش مخصوص چادر‌زدن استفاده كنید. در طول مدت تعطیلات نوروز، مسافران بسیاری را در این بخش مشاهده خواهید كرد كه اتراق كرده‌اند. این پارك در چند قدمی خلیج همیشه فارس قرار دارد.

به علاوه اینكه دارای امكانات كافی است. به همین خاطر جزء بهترین مناطق برای اتراق مسافران نوروزی به حساب می‌آید. اگر شما نیز به‌دنبال پاركی هستید كه چند ساعت در آن قدم بزنید و از آرامش دریا لذت ببرید، پارك ساحلی سورو برای شما بهترین گزینه خواهد بود. در نزدیكی این پارك، چند كافه و رستوران وجود دارد. شما می‌توانید برای گذران وقت سری به آن‌ها نیز بزنید.

جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ-GNcqyN2qUU

امامزاده سید مظفر

امامزاده سید مظفر در محله نایبند قرار دارد و یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بندر عباس به حساب می‌آید. این بقعه یكی از مهم‌ترین اماكن مذهبی در تمام استان خوزستان به حساب می‌آید. درباره اینكه كدام بزرگوار در این بقعه به خاك سپرده شده است، روایات بسیاری وجود دارد. اهل سنت بر این باور هستند كه فردی با نام سید مظفر در این بقعه به خاك سپرده شده است؛ اما شیعیان بر این باور هستند كه وی از نوادگان امام موسی كاظم بوده است.

ظاهر این بقعه بسیار زیباست و فضای داخل آن بسیار آرامش‌بخش است. در نمای بیرونی امامزاده از كاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تیره استفاده شده است. همین مسئله ظاهر امامزاده را بسیار متفاوت می‌كند.

جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ-V4X8sQMliG

كوه نمكی خرسین

كوه نمكی خرسین یكی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی بندر عباس به حساب می‌آید. این كوه نمكی در ۸۰ كیلومتری بندرعباس و نزدیكی روستایی با همین نام قرار دارد. برای بازدید از این كوه نمكی عجیب، باید خودتان را به دهستان ساهو برسانید. در این منطقه یك رشته‌كوه بزرگ با گنبدی نمكی جای خوش كرده است.

نوك این گنبد از فواصل دور نیز مشخص است. دورتادور این كوه نمكی، درختان بادام كوهی به چشم می‌خورند. البته به غیر از این درختان بادام، پوشش گیاهی خاصی در این منطقه وجود ندارد. دلیل این مسئله هم بسیار ساده است. چشمه‌ آب‌های زیرزمینی این منطقه، شور هستند. به همین خاطر جلوی رشد گیاهان مختلف را می‌گیرند. برای دسترسی به نوك كوه، باید استقامت بسیاری داشته باشید؛ اما می‌توانید با كمی پیاده‌روی خودتان را به نزدیك‌ترین فاصله به كوه نمكی برسانید.

جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ-IscOYTnN6P

غار خرسین

غار خرسین را می‌توان یكی از خاص‌ترین جاهای دیدنی بندر عباس دانست. غار خرسین را یكی از معدود غارهای نمكی بكر ایران می‌شناسند. این غار خوشبختانه بكر و دست‌نخورده باقی مانده است. غار نمكی خرسین در محله ساهو و شمال‌شرقی مركز استان قرار دارد. در بخش بالای غار، غالباً سنگ‌های ناپایدار نمكی دیده می‌شود. به همین خاطر حین عبور از بالای غار باید مراقب سنگ‌های زیر پای خود باشید. ارتفاع دهانه غار به حدود ۳ متر و عرض آن به ۴ متر می‌رسد.

این غار ۱۷۸ متر طول دارد. برای ورود به غار، باید از یك مسیر آبی عبور كنید. همین مسئله منظره‌ای بسیار دیدنی را خلق می‌كند. برای ورود به غار، نیاز به مهارت كافی و البته راهنمای محلی خواهید داشت. متأسفانه فضای داخلی غار بسیار ناپایدار است و احتمال ریز فراوانی دارد. از‌این‌رو بازدید از فضای داخلی غار به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. در حقیقت باید به تماشای زیبایی دهانه آن بسنده كنید.

 جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ-Blo4cJxT0n

آبشار تزرج

معمولاً ما از هر منطقه، انتظار وجود مناظر طبیعی خاصی را داریم. به‌عنوان مثال در مناطق شمالی یا غربی كشور انتظار وجود رودخانه و آبشار، در مناطق مركزی انتظار كویر و در مناطق جنوبی انتظار نخلستان و نمك‌زارها را داریم. با وجود این، در ۱۷۵ كیلومتری شمال بندر عباس، آبشاری تماشایی با نام آبشار تزرج در روستای حاجی آباد جا خوش كرده است. این آبشار در ارتفاع ۵۰ متری از سطح زمین به پایین می‌ریزد. تركیب ارتفاعات كوهستانی آبشار و نخلستان‌های وسیع، تصویری تماشایی را خلق كرده است.

افرادی كه از این آبشار دیدن می‌كنند، از تركیب این مناظر آن هم در مناطق گرم جنوبی حیرت خواهند كرد. شاید از نظرتان پیمودن ۱۷۵ كیلومتر در سفر به بندرعباس كار دشواری باشد؛ اما به محض دیدن این مناظر، خستگی مسیر را فراموش خواهید كرد. این آبشار یكی از خاص‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس به حساب می‌آید.

جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ-bWSWpMfFPJ

منطقه حفاظت شده گنو

آیا زمانی كه مستند‌هایی درباره آفریقا را تماشا می‌كنید، دلتان می‌خواهد در چنین طبیعتی بكر و تماشایی باشید؟ خب پس بهتر است سری به منطقه حفاظت شده گنو بزنید. این منطقه با ۴۳هزار هكتار مساحت، یكی از زیباترین جاهای دیدنی بندر باس به حساب می‌آید. آب‌وهوای منطقه گنو تفاوت بسیاری با مناطق اطراف خود دارد. گنو یكی از ۱۳ ذخیره‌گاه زیست‌كره یونسكو در تمام ایران است. در منطقه حفاظت شده گنو، تنوع پوشش گیاهی و جانوری بسیاری به چشم می‌خورد.

در گنو می‌توانید شاهد حضور حیواناتی بسیار خاص همانند قوچ و میش‌هایی با شاخ‌های زیبا باشید. انواع آهو، بز، شغال، گرگ، كفتار، پلنگ و پرندگان متعدد در منطقه گنو زندگی می‌كنند. با حضور در این منطقه، احساس یك سافاری كامل را تجربه خواهید كرد.

جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ-CnieqCvKQ1

بازار لاری ها و اوزی ها

بازارهای هر شهر را می‌توان جزء مهم‌ترین جاهای دیدنی همان شهر دانست. بازار لاری ها و اوزی های بندر عباس یكی از قدیمی‌ترین بازارهای این بندر است. قدمت این بازار به حدود ۳۰۰ سال پیش باز می‌‌گردد. پس می‌توان آن را یكی از آثار تاریخی این شهر دانست. بازار لاری‌ها و اوزی‌ها دو بازار متفاوت هستند. این دو بازار از یكدیگر كمتر از ۵ دقیقه فاصله دارند.

فضای داخلی این بازار كاملاً سنتی است. مردم با لباس‌های بومی اجناسی خاص را ارائه می‌دهند. قیمت اجناس این بازار بسیار مطلوب است. به همین خاطر می‌توانید خریدی اقتصادی را در این بازار تجربه كنید. همچنین لازم به ذكر است كه در این بازار می‌توانید انواع صنایع‌دستی و سوغات مخصوص بندرعباس را نیز تهیه كنید.

جاهای دیدنی بندرعباس ؛ مهد ارتباط و فرهنگ-OcQ7m5PNj9