ریپورتاژ آگهی
معرفی جاهای دیدنی اصلاندوز در اردبیل

معرفی جاهای دیدنی اصلاندوز در اردبیل

از شهرهای زیبا و دیدنی در استان اردبیل شهر اصلاندوز است كه مركز آن شهرستان پارس آباد می باشد.اصلاندوز در قسمت جنوب غربی شهرستان پارس‌آباد در استان اردبیل واقع شده‌است
  • 1402/11/02
  • استان : اردبيل
  • شهر : اصلان دوز
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان اردبیل
تلفن : 66059000-021

از شهرهای زیبا و دیدنی در استان اردبیل شهر اصلاندوز است كه مركز آن شهرستان پارس آباد می باشد.اصلاندوز در قسمت جنوب غربی شهرستان پارس‌آباد در استان اردبیل واقع شده‌است كه، از شمال به رود ارس و مرز ایران و كشور جمهوری آذربایجان، از جنوب به شهرستان بیله سوار وگرمی، از شرق به بخش مركزی شهرستان پارس‌آباد وبخش اسلام‌آباد و از غرب به شهرستان كلیبراستان آذربایجان شرقی محدود است. بر اساس مصوبه دولت در تاریخ۵ اسفند ۹۷ اصلاندوز به شهرستان تبدیل شد.

 معرفی جاهای دیدنی اصلاندوز در اردبیل-szhHcEIfyN

وجه تسمیه نام اصلاندوز

اصلان در زبان تركی شیر و دوز به معنی دشت است و اصلان دوز یعنی دشت شیر و این بدان خاطر است كه در روزگاران گذشته شیرهای زیادی در آن دشت یافت می‌شد و بعدها به دلایلی نسلشان منقرض شد.

معرفی جاهای دیدنی اصلاندوز در اردبیل-1DHT7qyGUW

اطلاعات بیشتر از اصلاندوز

جیمز موریر، مؤلف «ماجراهای حاجی بابای اصفهانی»،كه دویست سال پیش از اصلاندوز دیدن كرده شهر را چنین توصیف می‌كند، “وقتی به اصلاندوز رسیدیم، به جای روستا، مكانی را یافتیم شامل مجموعه‌ای از سرپناه‌هایی كه تعدادی ایلات بدبخت فرار كرده از اراضی روسیه با نی و نمد برپا كرده بودند. در اینجا تپه‌ای مصنوعی مخروطی شكلی بود منسوب به تیمور لنگ، كه ایرانیان با كشیدن نرده‌ای در اطراف آن را به صورت سنگری برای دفاع از سواحل ارس آماده می‌كردند.

در اواخر دهه ۱۳۲۰، بر اساس جلد چهارم فرهنگ جغرفیایی ایران اصلاندوز ۲۵ تن سكنه داشت.
نبرد اصلاندوز میان ایران و روسیه (اكتبر ۱۸۱۲) كه به شكست ایران و امضای عهدنامه گلستان انجامید در این مكان انجام یافته‌است.

 معرفی جاهای دیدنی اصلاندوز در اردبیل-49JOjH8ddS

منطقه حفاظت شده مغان

منطقه حفاظت شده مغان در جنوب غرب بخش اصلاندوز از توابع شهرستان پارس آباد و غرب بخش قشلاق دشت از توابع شهرستان بیله سوار، در شمال استان اردبیل واقع گردیده است.وسعت این منطقه ۳۵۰۰۰ هكتارمی باشد.گونه های جانوری شناسایی شده در زیستگاه مورد مطالعه عیارتند از گرگ، روباه، شغال، خرگوش و گراز وحشی و پرندگانی از قبیل عقاب، دلیجه، قرقی، مینا و پری شاهرخ و پرندگاه آبزی و كنار آبزی و تعداد زیادی از گونه گنجشك سانان می باشد.

معرفی جاهای دیدنی اصلاندوز در اردبیل-j4MplVomwn

گونه شاخص دشت مغان آهوی ایرنی بوده كه در سالیان گذشته بر اثر شكار بی رویه منقرض شده و هدف طرح احیای این گونه در دشت مغان با انتقال از مناطق همجوار از جمله دشت سهرین زنجان می باشد.از گیاهان بومی و مشخص و غالب دشت مغان سه گونه از جنس درمنه و خانواده مركبان با نام محلی یوشان می باشد این گیاه سطح زیادی از مراتع دشت را می پوشاند.

معرفی جاهای دیدنی اصلاندوز در اردبیل-hKYo5mDsGm

تپه نادر

تپه نادر در ۱۲۰۰ متری جنوب رود ارس و ۶۰۰ متری شرق قره سو قراردارد و اكنون در محوطه پاسگاه مرزی اصلاندوز قرارگرفته است. این تپه یكی از بزرگترین تپه های دشت مغان است. این تپه كه در كنار دو رود قرارگرفته است موقعیت حساسی دارد و از هزاره اول پیش از میلاد مسكونی بوده است. در حفاریهای این تپه سفال و مصنوعات سنگی ابسیدینی كشف شده است كه مربوط به دوره مفرغ هستند.

معرفی جاهای دیدنی اصلاندوز در اردبیل-T9e3kOYoV2

سد میل مغان اصلاندوز

یكی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصلاندوز، سد میل میغان است كه در میان مردم محلی به دریاچه مغان مشهور است. این سد بر رود ارس ساخته شده و مرز بین ایران و جمهوری آذربایجان به حساب می‌آید زیرا بخشی از سد در شهر جمهوری آذربایجان قرار دارد. این سد سكونتگاه بسیاری از پرندگان و آبزیان كمیاب است.

معرفی جاهای دیدنی اصلاندوز در اردبیل-jNdNjZTQ8s

گورستان قدیمی اصلاندوز

یكی از جاذبه‌های عجیب شهرستان اصلاندوز، گورستان قدیمی شهر است. این گورستان از قدیمی‌ترین گورستان‌های ایران محسوب می‌شود. اگر سفری به اصلاندوز داشتید، حتما از این گورستان قدیمی بازدید كنید. دیدن سنگ قبرهای قدیمی در طبیعت اصلاندوز فضای عجیب ایجاد كرده كه تجربه آن می‌توان منحربه‌فرد باشد.

معرفی جاهای دیدنی اصلاندوز در اردبیل-zo1idymeXy

رودخانه دره یورت (قره سو)

یكی دیگر از جاذبه‌های طبیعی شهرستان اصلاندوز، رودخانه قره سو است. این رودخانه با ۲۱۰ كیلومتر طول، یكی از طولانی‌ترین رودها استان اردبیل به حساب می‌آید كه از شهرستان اصلاندوز رد شده و به رود ارس می‌پیوندد.

همچنین حاشیه رودخانه دره یورت كه به قاراسو یا قره سو (به زبان فارسی یعنی آب سیاه) شهرت دارد به محلی برای تفریح و گردش طبیعت‌دوستان استان اردبیل تبدیل شده است. رودخانه قره سو در نزدیكی قسمت‌هایی از جاده ۳۱ و در حد فاصل میان جاده اصلاندوز و جاده بران به اصلاندوز جاری می‌باشد.

معرفی جاهای دیدنی اصلاندوز در اردبیل-jjbIN7r3Xg

قیز قلعه‌سی اصلاندوز

قیز قلعه‌سی نام دژ مقاوم و بسیار بزرگی است در كنار رودخانه برزند در ۱۷ كیلومتری شمال گرمی مغان اصلاندوز قرار دارد. قیر قلعه‌سی در زبان فارسی به معنی قلعه دختر است. چندین قلعه دختر یا قیزقلعه‌سی در سراسر ایران وجود دارد كه این قلعه نیز یكی از آن قلعه‌ها می‌باشد. باستان‌شناسان ساخت این دژ را به دوران اشكانی و ساسانی نسبت می‌دهند.

 

معرفی جاهای دیدنی اصلاندوز در اردبیل-TbioTdAdwi