ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی گنبد كاووس | خانه بزرگ‌ترین برج آجری جهان

جاهای دیدنی گنبد كاووس | خانه بزرگ‌ترین برج آجری جهان

گنبد كاووس یا همان گنبد قابوس یكی از زیباترین مناطق سرسبز استان گیلان است. این شهرستان بر اساس آخرین سرشماری، ۱۵۵هزار نفر جمعیت دارد.
  • 1402/10/11
  • استان : گلستان
  • شهر : گنبد کاووس
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : از شهرهای استان گلستان
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی گنبد كاووس | خانه بزرگ‌ترین برج آجری جهان

گنبد كاووس یا همان گنبد قابوس یكی از زیباترین مناطق سرسبز استان گلستان است. این شهرستان بر اساس آخرین سرشماری، ۱۵۵هزار نفر جمعیت دارد. گنبد كاووس به‌سبب جاهای دیدنی متعدد، یكی از توریستی‌ترین شهرهای استان گلستان است. با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی گنبد كاووس را بهتر بشناسید.

گنبد قابوس

گنبد كاووس یا همان گنبد قابوس را می‌توان مهم‌ترین جای دیدنی گنبد كاووس دانست. این برج تماشایی و مرتفع، در نزدیكی باغ ملی شهر گنبد كاووس قرار دارد. در گذشته كنار این باغ، سربازخانه قابوس وشمگیر قرار داشت. این برج بر روی تپه‌ای مصنوعی به ارتفاع ۱۵ متر واقع شده است. به این ترتیب از فواصل دور نیز می‌توانیم شاهد عظمت گنبد كاووس باشیم. این گنبد، بزرگ‌ترین برج آجری در تمام جهان محسوب می‌شود. این برج از سطح تپه، ۵۰ متر ارتفاع دارد. ۳۲ متر این برج از پای برج تا قاعده بالای هرم ناقص است. از آغاز مخروط تا نوك این برج نیز ۱۸ متر فاصله است كه در مجموع ارتفاع آن را به ۵۰ متر می‌رساند.

این برج آجری بزرگ، در حقیقت مقبره قابوس، پسر وشمگیر شمس المعالی است. جالب است بدانید شخص قابوس دستور ساخت این برج را صادر كرد و بر تمامی مراحل ساخت آن نظارت داشت. در ساخت این برج از خاك گلشن استفاده كرده‌اند كه نوعی خاك ساروجی است. بد نیست بدانید در آن دوران خاك ساروجی در منطقه گنبد كاووس وجود نداشت. به همین خاطر آن را با اسب از دامنه كوه میندوشت به اینجا می‌آورند. ساخت گنبد كابووس ۵ سال طاقت‌فرسا به طول انجامید. كارگران به‌صورت مدام در تلاش بودند تا ساخت این مقبره سریع‌تر به پایان برسد. نهایتاً در سال ۳۹۷ هجری قمری، یعنی حدود ۱۰۰۰ سال پیش، ساخت این برج ۱۰ضلعی به پایان رسید.

در سقف بنا روزنه‌ای كوچك به‌سمت شرق به چشم می‌خورد. به احتمال بسیار این روزنه را به‌سمت شرق قرار دادند تا آفتاب به داخل برج بتابد. به این ترتیب نور بر آرامگاه قابوس می‌تابد. خود این مسئله نیز ریشه در فرهنگ چادرنشین‌ها دارد. آن‌ها عادت داشتند تا بر روی چادر خود، روزنه‌ای به‌سمت شرق قرار می‌دادند.

 جاهای دیدنی گنبد كاووس | خانه بزرگ‌ترین برج آجری جهان-hlfxw9I9W6

تالاب آلماگل

تالاب آلماگل یكی دیگر از جاهای دیدنی گنبد كاووس است. این تالاب زیبا و بكر در ۵۵ كیلومتری شمال شهرستان گنبد كاووس واقع شده است. برای دسترسی به این تالاب باید خودتان را به ضلع شمالی جاده گرگان – اینچه برسانید. در نهایت وارد روستای تنگلی شوید و به بخش شمالی آن بروید. این تالاب در نقطه صفر مرزی قرار دارد. با وجود این جزئی از خاك ایران به حساب می‌آید. تالاب آلما گل ۲۰۷هكتار وسعت دارد. عمق این تالاب بین ۱ متر متغییر است. تالاب آلماگل در زبان محلی به‌معنای دریاچه سیب است. حجم آب این تالاب بین‌المللی به حدود ۵میلیون مترمكعب می‌رسد.

تالاب آلماگل از نظر ظاهر، چهارگوش است. ارتفاع آن از سطح دریاهای آزدان به منفی ۴ متر می‌رسد. آلماگل یك دریاچه آب شور است. در آب این دریاچه مواد مغذی بسیاری وجود دارد. به همین خاطر مكانی عالی برای اقامت پرندگان مهاجر است. در كنار این تالاب، دو تالاب كوچك‌تر با نام‌های آجی گل و آلاگل نیز وجود دارند. دورتادور این تالاب توسط نیزارهای بلند محاصره شده است. به همین خاطر مكانی عالی برای زندگی پرندگان بومی كوچك همانند حواصیل محسوب می‌شود. در فصل زمستان می‌توانید شاهد حضور پرندگان مهاجر مختلف همانند پلیكان و فلامینگو در این منطقه باشید.

 جاهای دیدنی گنبد كاووس | خانه بزرگ‌ترین برج آجری جهان-csf2FvbgZF

تالاب آلاگل

تالاب آلاگل در ۶۰ كیلومتری شمال شهرستان گنبد كاووس قرار گرفته است. برای دسترسی به این تالاب باید خودتان را به شرق جاده آق قلا – اینچه برسانید. مجموعه تالاب‌های آلاگل، آجی گل و آلماگل، یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گنبد كاووس را شكل می‌دهند. هر سه این تالاب‌ها، جزء تالاب‌های آب شور ایران به حساب می‌آیند. مساحت تالاب آلاگل به حدود ۲،۵۰۰ هكتار می‌رسد. این تالاب حدود ۲٫۵ متر عمق دارد. البته عمق تالاب در فصل‌های مختلف سال متفاوت است.

در فصل زمستان، عمق این تالاب به بیشترین مقدار خود می‌رسد. دورتادور این تالاب را نیزارهایی بلند و انبوه محاصره كرده‌اند. همین مسئله تالاب آلاگل را به مكانی عالی برای زندگی انواع پرندگان كوچك همانند حواصیل تبدیل كرده است. در فصل زمستان نیز می‌توانید شاهد حضور پرندگان مهاجر متنوع در این منطقه باشید. اگر به پرنده‌نگری علاقه‌مند هستید، حتماً فصل زمستان را برای بازدید خود انتخاب نمایید.

 جاهای دیدنی گنبد كاووس | خانه بزرگ‌ترین برج آجری جهان-sKbllqGzEI

تالاب آجی گل

تالاب آجی گل یكی دیگر از تالاب‌های گنبد كاووس است. این تالاب در شمال شهرستان گنبد كاووس و در جنوب روستای تنگلی قرار دارد. مساحت این تالاب به حدود ۳۶۰ هكتار می‌رسد. عمق آب این تالاب از ۱ تا ۵ متر متغییر است. این تالاب حدود ۷ میلیون مترمكعب آب را در خود جا می‌دهد. تالاب آجی گل در میان دو تالاب دیگر با نام‌های آلماگل و آلاگل واقع شده است. دسترسی به این تالاب‌های از طریق شره گرگان صورت می‌گیرد. باید ابتدا خودتان را به شهر گرگان برسانید و از آن‌ها به‌سمت آق قلا و اینچه برون حركت كنید.

این تالاب در مناطق كم‌سطح قرار دارد. همچنین تالاب آجی گل جزء تالاب‌های آب شور ایران به حساب می‌آید. تالاب‌های آب شور معمولاً محل زندگی آبزیان كوچك همانند آرتمیا هستند. همچنین باید بدانید آب این تالاب بسیار مغذی است. به همین خاطر بسیاری از پرندگان مهاجر، این مكان را به‌عنوان اقامتگاه موقت خود انتخاب می‌كنند. در فصل زمستان می‌توانید شاهد حضور بسیاری از پرندگان مهاجر در این منطقه باشید.

 جاهای دیدنی گنبد كاووس | خانه بزرگ‌ترین برج آجری جهان-fHBSGrkeJo

سد گلستان

سد گلستان در ۱۲ كیلومتریش مال‌شرق شهرستان گنبد كاووس قرار دارد. این سد بر روی رودخانه بزرگ گرگان رود احداث شده است. ساخت این سد كمك بسیاری به تأمین آب شرب و كشاورزی مردم گنبد كاووس و روستاهای اطراف می‌كند. سد گلستان از نوع سدهای خاكی است. شاخه اصلی رودخانه گرگان رود از كوه‌های شرق استان سرچشمه می‌گیرد. این سد یك دریاچه مصنوعی بسیار زیبا را به وجود آورده است. در كنار این سد، تپه‌هایی بسیار زیبا به چشم می‌خورد. به‌سبب رطوبت فراوان هوا و زمین حاصلخیز، تمامی مراتع اطراف پوشیده از چمن‌زارهایی بزرگ هستند. زمانی كه بر فراز ارتفاعات اطراف این سد می‌ایستید، تا چشم كار می‌كند سرسبزی و مراتع بزرگ به چشم می‌خورد. این سد مصنوعی عامل به‌وجود‌آمدن پوشش گیاهی منحصر‌به‌فرد شده است. همین مسئله حیوانات كوچك و بزرگی را به این منطقه می‌كشند. در فصل زمستان نیز می‌توانیم شاهد حضور پرندگان مهاجر در نزدیكی سد گلستان باشیم.

 جاهای دیدنی گنبد كاووس | خانه بزرگ‌ترین برج آجری جهان-lC4O1k20zb

روستای هیوه چی بالا

روستای هیوه چی بالا یكی از روستاهای بكر و كمتر شناخته‌شده و جاهای دیدنی گنبد كاووس است. این روستا در جنوب‌غربی گنبد و مسیر گنبد – آق قلا قرار دارد. زمانی كه از دوردست شاهد زیبایی‌های این روستا می‌شوید، تصور می‌كنید كه پا به دنیای رؤیا گذاشته‌اید. دقیقاً همانند تصاویر خانه‌های روستایی كه در كتاب اول دبستان می‌دیدیم، چندین و چند خانه با سقف شیربانی، در میان چمنزارهایی سرسبز قرار دارند.

این روستا یكی از بكرترین روستاهای ایران محسوب می‌شود. هنوز هم خبری از شلوغی و ازدحام در این روستا نیست. مردم روستا انگار هیچ خبری از زندگی پردردسر و شلوغ شهری ندارند. هوا در روستای هیوه چی بالا به پاكی روز اولی است كه زمین خلق شد. مردم این روستا بسیار مهمان‌نواز و خون‌گرم هستند و خانه‌های خود را برای اقامت شبانه در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر قصد دارید تا بوم‌گردی در ایران را تجربه كنید، این روستا برای شما بهترین گزینه خواهد بود.

 جاهای دیدنی گنبد كاووس | خانه بزرگ‌ترین برج آجری جهان-PZajtHDRkQ

مجتمع سواركاری

مجتمع سواركاری گنبد كاووس مجموعه ای بزرگ شامل پاركینگ، فضای سبز، پیست اسب دوانی، سوئیت، ویلا، اصطبل زمستانه و تابستانه، جایگاه مسابقات و استخر شنا می باشد. این مجتمع در بلوار معلم و در بخش شمال شرقی شهر گنبد واقع شده است. مسابقات اسب دوانی در فصل های بهار و پاییز در این مجتمع برگزار می گردد و علاقه مندان به این مسابقات از سراسر كشور به این مكان می آیند.

 جاهای دیدنی گنبد كاووس | خانه بزرگ‌ترین برج آجری جهان-2HuYLckVy9

زیارتگاه خالد نبی (ع)

زیارتگاه خالد نبی(ع) در این منطقه یكی از زیارتگاه های پرگردشگر این استان در نزدیكی شهر “كلاله” می باشد. گورستان و زیارتگاهی كه سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می كند. اماكن مذهبی به ویژه امامزادگان (ع) همیشه یكی از مكان ها و بناهای تاریخی و پر جاذبه كشور می باشد كه طرفداران بسیاری دارند. در نزدیكی شهر “گنبد كاووس” می توان با قدم گذاشتن در دل طبیعت و لذت بردن از تپه ها و كوه های سرسبز این استان به زیارت یكی از زیارتگاه های این استان رفت.

 جاهای دیدنی گنبد كاووس | خانه بزرگ‌ترین برج آجری جهان-FdrWbpDaym