ریپورتاژ آگهی
جاذبه های گردشگری جزیره هنگام

جاذبه های گردشگری جزیره هنگام

جزیره زیبای هنگام از مجموعه جزایر خلیج‌فارس در كنار جزیره قشم است كه به‌واسطه حضور دلفین‌ها در آب‌های نزدیك جزیره، شهرت زیادی دارد. این جزیره‌ی كوچك در جنوب جزیره‌ی قشم قرارگرفته است
  • 1402/09/02
  • استان : جزیره ها
  • شهر : هنگام
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : از جزایر خلیج فارس
تلفن : 66059000-021

جاذبه های گردشگری جزیره هنگام را بشناسید- زیباترین و دیدنی ترین مكان های گردشگری جزیره هنگام

جزیره زیبای هنگام از مجموعه جزایر خلیج‌فارس در كنار جزیره قشم است كه به‌واسطه حضور دلفین‌ها در آب‌های نزدیك جزیره، شهرت زیادی دارد. این جزیره‌ی كوچك در جنوب جزیره‌ی قشم قرارگرفته است و فاصله‌ی آن تا شهر قشم در حدود 29 مایل دریایی است. در گزارش پیش رو به معرفی جاذبه‌های گردشگری این جزیره پرداخته‌ایم.

 جاذبه های گردشگری جزیره هنگام-lf5oFyZdx8

خبرگزاری موج هرمزگان|جهانگیر سایانی، جزیره هنگام از مجموعه جزایر خلیج‌فارس و در مجاورت جزیره قشم واقع شدهاست؛ كه به‌واسطه حضور دلفین‌ها در آب‌های نزدیك جزیره، شهرت زیادی دارد. این جزیره‌ی كوچك در جنوب جزیره‌ی قشم قرارگرفته است و فاصله‌ی آن تا شهر قشم در حدود 29 مایل دریایی است؛ پس اگر قصد دارید در تعطیلات نوروزی سفری به قشم داشته باشید پیشنهاد می‌كنیم كه حتماً از جزیره‌ی زیبای هنگام و دسته‌های دلفین كه با حركتی هماهنگ بر روی آب ظاهر می‌شوند و دوباره در آن غوطه می‌خورند و به زیر می‌روند دیدن كنید.

 جاذبه های گردشگری جزیره هنگام-kwTaRtfUfD

مشخصات جغرافیایی جزیره هنگام

روستای هنگام نو دارای ساحلی شنی است كه برای پهلو  گرفتن قایق‌ها مناسب است. این روستا شامل تأسیسات اسكله، پاسگاه انتظامی، كارخانه‌ی آب‌شیرین‌كن، دفتر پست و مدرسه است.

روستای غیل، روستای میانی كه بین روستای هنگام جدید و هنگام قدیم هنگام قرار دارد به دلیل آنكه در گودی واقع‌شده است آب بسیاری را در خود جمع می‌كند و به همین دلیل محلیان این روستا را به این نام می‌خوانند.

 روستای هنگام قدیم نسبت به دو روستای دیگر كم‌جمعیت‌تر بوده و اكثر خانه‌هایش خالی از سكنه است. محلیان نقل‌قول می‌كنند كه اكثر ساكنین، به علت اختلافات قومی و درگیری با بخشی از ساكنین قشم، جزیره را به مقصد كشورهای عربی ترك كرده‌اند.

شغل اصلی اهالی روستای قدیم هنگام، ماهی گیری و به‌ویژه صید كوسه است.

 جاذبه های گردشگری جزیره هنگام-fTgvNG8RDA

جذابیت تماشا كردن شنای دلفین‌ها

با فرارسیدن پاییز، آب‌های خلیج‌فارس مهمانان تازه‌ای را میزبانی می‌كند. در اواسط این فصل، دلفین‌ها به نزدیكی هنگام می‌رسند و تا اواسط اردیبهشت در همین منطقه می‌مانند.

اگر از اسكله‌ی كندالو كه به سمت هنگام حركت كنید می‌توانید دسته‌های دلفین را ببینید كه در كنار هم بانظم خاصی شنا می‌كنند. از آب بیرون می‌پرند و گاهی به نظر می‌آید درحالی‌كه لبخند می‌زنند با باله‌های پهن و خاكستری‌رنگشان برای شما دست تكان می‌دهند.

 دیدن دسته‌های دلفین از نزدیك می‌تواند به تجربه‌ای منحصربه‌فرد در زندگی‌تان بدل شود.

 جاذبه های گردشگری جزیره هنگام-jXDt0KYht1

ساحل درخشان و نقره‌ای

 با نزدیك شدن شناور به جزیره هنگام، شن‌های زیبا و براق ساحل مرجانی چشم‌نواز است.

 در این ساحل ذراتی از نوعی كانیِ براق به چشم می‌خورد كه در میان ماسه‌ها جا خوش كرده‌اند و جلوه‌ای درخشان به ساحل داده‌اند.

ساحل نقره‌ای هنگام از دیگر جاذبه‌های این سفر دریایی ست كه می‌تواند جزیره‌ی هنگام را در ذهن شما ماندگار كند.

 جاذبه های گردشگری جزیره هنگام-FTMLI5xOYg

بوی ادویه‌ی غذا‌های بومی شما را فرا می‌خواند

در كنار ساحل هنگام جدید بازاری محلی برپاست و بوی ادویه‌ی غذاهای محلی شما را به بازدید از این بازار فرامی‌خواند؛ این بازار با مصالح بومی و محلی درست‌شده و در قدم‌به‌قدم آن رنگ و بویی از سنت‌های كهن جزیره وجود دارد.

 درصورتی‌كه از این بازار دیدن كردید، طعم بی‌نظیر سمبوسه را از دست ندهید.

 در این بازار محلی صنایع‌دستی كه با صدف ساخته‌شده نیز عرضه می‌شود و درصورتی‌كه علاقه‌مند باشد زنان محلی با حنا، طرح‌هایی از گل را بر دستانتان نقش می‌زنند.

 جاذبه های گردشگری جزیره هنگام-1guBOBfDC4

حالا وقت گشت‌وگذار و بازدید از جاذبه‌های منحصر به فرد جزیره هنگام است. در ادامه برخی از جاذبه‌های این جزیره‌ی شگفت‌انگیز را معرفی می‌كنیم.

تأسیسات بندری انگلیسی‌ها

به دلیل موقعیت مهم جغرافیایی این جزیره، انگلیسی‌به آن توجه بسیاری داشته‌اند و همان‌گونه كه در اسناد و كتب تاریخی آمده در عصر قاجاریه با ساختن خانه‌ها و تأسیساتی نظیر انبار زغال، تلگراف‌خانه و ... به این جزیره نفوذ كردند تا بتوانند بر مسیركشتی‌رانی خلیج‌فارس نظارت كنند.

انگلیسی‌ها در سال ۱۹۰۴ خط تلگرافی را از جاسك به هنگام احداث كردند. به اعتقاد  این جزیره به دلیل داشتن سواحل عمیق و مناسب برای لنگر انداختن كشتی‌ها، داشتن چاه‌های آب شیرین و همچنین به دلیل واقع‌شدن در منطقه‌ای استراتژیك برای آن‌ها دارای اهمیت بسیار بوده است.

 زمان گذشته و ما با سال‌های استعمار چند قرن فاصله داریم؛ اما بقایای این دوران در جزیره‌ی هنگام یادگار عصر سیاه استعمار است كه به لحاظ تاریخی اهمیت دارد و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

 جاذبه های گردشگری جزیره هنگام-FjSkOE6D29

سنگی در هیبت یك مادر و دختر

در نزدیكی روستای غیل كه مابین هنگام قدیم و هنگام جدید قرار دارد. می‌توانید سنگ‌هایی را در هیبت دو انسان ببینید. مردم این روستا معتقدند كه این سنگ‌ها مادر و دختری هستند كه در زمان قدیم از دست زورگویان زمانشان فرار می‌كردند.

 این مادر و دختر برای نجات از چنگ تعقیب‌كنندگانشان دست به دعا بلند  و از خدا طلب نجات می‌كنند.

 بومیان عقیده دارند كه خداوند آن‌ها را به سنگ تبدیل كرد و به این وسیله آن‌ها را نجات داد.

 جاذبه های گردشگری جزیره هنگام-xr1uE2irIh

 خاك‌ قرمز خوراكی

در میان جزایر خلیج‌فارس، هرمز، به‌واسطه‌ی خاك سرخش شهرت یافته باشد؛ اما بد نیست بدانید، این نوع خاك در هنگام نیز یافت می‌شود و یكی از جذابیت‌های این جزیره است.

در جزیره هنگام كوه‌ها و خاك‌های قرمزرنگی وجود دارد كه به «گِلَك» معروف است. از این خاك قرمز در صنعت سنگ‌های تزئینی برای ساخت ساختمان‌ها استفاده می‌شود. 

مردم جنوب، برای تهیه نوعی غذای محلی كه به نام «سوراغ» معروف از این خاك استفاده می‌كنند. در بازار محلی زن‌هایی را می‌بینید كه در حال پختن نان‌هایی محلی با سسی قرمزرنگ یا همان سوراغ با تخم‌مرغ هستند؛ چشیدن طعم این نان محلی را از دست ندهید.

 جاذبه های گردشگری جزیره هنگام-98b7Pq6IW5

 پارك كروكدیل نوپك

پرورش كروكدیل یكی از انواع پرورش جانوران در جهان است كه همانند سایر پرورش‌ها باهدف بهره‌برداری اقتصادی، همراه با حفظ محیط‌زیست صورت می‌گیرد.

در كشور ما نیز در سال‌های اخیر، بررسی‌های علمی و كارشناسی لازم توسط سازمان‌های ذی‌ربط نظیر شیلات، محیط‌زیست و دامپزشكی انجام‌شده و راه‌كارهای مناسب بهره‌برداری از این صنعت تدوین‌شده است. در این راستا، شركت نوپك پس از پیگیری و طی مراحل بررسی كارشناسی از سازمان‌های متولی امر و ناظر، مجوزهای لازم را جهت پرورش كروكدیل در جزیره هنگام را اخذ نموده است.

پارك نوپك اولین پارك در ایران است كه محیطی را برای پرورش كروكدیل‌ها در نظر گرفته و با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، سعی دارد تا این جزیره را به یكی از قطب‌های این صنعت جدید در كشور تبدیل نماید. در این پارك می‌توانید از نزدیك شاهد كروكدیل‌هایی در اندازه‌های مختلف باشید كه زیر آفتاب دراز كشیده‌اند یا در حال غوطه خوردن در آب هستند.

 جاذبه های گردشگری جزیره هنگام-vuIEPb2koc

حیات وحش جزیره هنگام

دیدن حیات‌وحش جزیره‌ی هنگام نیز خالی از لطف نیست اما برای دیدن برخی ازاین‌گونه‌های نادر باید كمی خوش‌شانس باشید.

آكواریوم طبیعی خلیج‌فارس

در حوالی جزیره هنگام قسمتی وجود دارد كه با لقب آكواریوم طبیعی شناخته می‌شود؛ در این محل می‌توانید ماهی‌های رنگارنگی را ببینید كه به‌صورت آزاد و رها در پهنه‌ی آبی خلیج‌فارس شنا می‌كنند. در این بخش از جزیره به دلیل وجود كلونی‌های مرجانی آب شفافیت بالایی دارد و جانداران رنگارنگ دریایی به‌راحتی قابل‌مشاهده هستند.

 جاذبه های گردشگری جزیره هنگام-HId9Pk6iMo

پیشنهاد می‌كنیم كمی خرده‌نان همراه‌تان داشته باشید كه در آب بریزید تا این موجودات رنگارنگ جست‌وخیز و حركات جالبی را به نمایش بگذارند. البته در این میان نباید خرچنگ‌ها را فراموش كنید كه بر روی صخره‌هایی كه سر از آب برآورده‌اند، به این‌سو و آن‌سو می‌روند.

 جاذبه های گردشگری جزیره هنگام-RCgwaEhumM

لاك‌پشت پوزه عقابی

یكی از جانداران ارزشمندی كه می‌توانید در هنگام ببینید، لاك‌پشت پوزه عقابی است كه از نمونه‌های كمیاب و در حال انقراض لاك‌پشت‌ها در جهان به شمار می‌رود.

این جاندار یكی از ۴ لاك‌پشت دریایی است كه در خلیج‌فارس دیده می‌شود و یكی از دو گونه لاك‌پشت دریایی است كه سواحل ایران را برای تخم‌گذاری انتخاب می‌كند. وزن میانگین لاك‌پشت پوزه عقابی بالغ حدود ۸۰ كیلوگرم است و طول آن به یك متر می‌رسد. بیشترین زادآوری لاك‌پشت‌های دریایی در ایران به این‌گونه مربوط می‌شود.

در سال‌های اخیر این‌گونه در جزایر «نَخیلو» و «ام‌الكرم» در استان بوشهر و جزایر قشم، هندرابی، هنگام و هرمز در استان هرمزگان دیده‌شده است.

گفتنی است كه فصل تخم گزاری این‌گونه از لاك‌پشت‌های دریایی از اواسط اسفند آغازشده و تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

 جاذبه های گردشگری جزیره هنگام-ARzmfFjggm

جبیر، آهوی گریزپای جزیره هنگام

 «جِبیر» یكی از انواع آهوهای بومی شبه‌قاره هند و ایران است كه در كشورهای هندوستان، پاكستان، افغانستان و ایران دیده‌شده‌ و بیشتر مناطق بیابانی و گرم را به‌عنوان زیستگاه خود انتخاب می‌كند.

این جانور بسیار شبیه به آهوست اما با اندازه‌ ای به نسبت كوچك‌تر و بدنی ظریف‌تر و لاغرتر كه برخلاف آهو كه فقط جنس نر آن شاخ دارد، هر دو جنس نر و ماده جبیر دارای شاخ هستند و گوش‌ها و دم آن‌ها نیز معمولاً از آهو بلندتر است.

جبیر برای زندگی به آب كمی نیاز دارد و همین مقدار كم را نیز از گیاهان تأمین می‌كند.

جزیره هنگام یكی از مناطقی است كه جبیر در آن زندگی می‌كند؛ اما باید خیلی خوش‌شانس باشید كه بتوانید آن‌ها را ببینید چراكه به‌شدت انسان گریزند و می‌توانند با سرعت ۸۰ كیلومتر در ساعت بدوند.

 جاذبه های گردشگری جزیره هنگام-ksJTXD79k4

خاردم مصری

خاردم مصری نام خزنده‌ای از خانواده سوسمار است كه اندازه جنس نر آن به ۷۶ سانتیمتر می‌رسد. اعراب بَدوی به‌عنوان یك منبع تغذیه از گوشت این خزنده استفاده می‌كردند. امروز استفاده از گوشت این جاندار، به‌ندرت دیده می‌شود؛ اما اعراب چرم ساخته‌شده از پوست آن را مرغوب‌ترین نوع چرم می‌دانند.

امروزه تعداد خاردم‌های مصری در جهان به‌شدت رو به كاهش است و جزیره هنگام یكی از معدود زیستگاه‌های آن‌ها به شمار می‌رود.

 جاذبه های گردشگری جزیره هنگام-LVd0SharGI

ساحل جادویی هنگام در شب

پیشنهاد ما این است كه حتماً یك‌شب را در ساحل زیبای هنگام اقامت كنید تا شاهد شبی شگفت‌انگیز باشید. چراكه شب‌ها ساحل جزیره هنگام چهره‌ای جادویی به خود می‌گیرد و آب در آن به رنگ آبی درخشان درمی‌آید. چنین پدیده‌ای كه در سواحل مالدیو و كالیفرنیا و دیگر نقاط دنیا هم رخ می‌دهد، ناشی از فیتوپلانگتون‌های دریایی است.

این آبزیان ریز، وقتی در شرایط ناآرام قرار گیرند از خود نور ساطع می‌كنند و باعث می‌شوند كه موج‌ها و ماسه‌های ساحل نیز به شكلی درخشنده به نظر برسند.

چه خوب كه برای این تجربه‌ی شگفت‌انگیز لازم نیست تا سواحل مالدیو و كالیفرنیا سفر كنید.

 جاذبه های گردشگری جزیره هنگام-Tw6K7gsalM

چگونه به جزیره هنگام سفر كنیم

برای رسیدن به جزیره مرجانی هنگام می‌بایست ابتدا به جزیره قشم سفركرده و ازآنجا راهی روستای شیب دراز شوید. سپس از طریق اسكله شیب دراز یا كندالو با شناورهایی كه همه‌روزه در مسیر هنگام – قشم تردد دارند می‌توانید به این جزیره بروید.

۱- می‌توانید با خرید یك بلیت هواپیما به مقصد قشم به‌راحتی خود را به این جزیره برسانید. فاصله فرودگاه قشم تا بندر كندالو حدود ۱۰ كیلومتر است.

۲- با هواپیما یا قطار به بندرعباس بروید و خودتان را به اسكله شهید حقانی برسانید. اتوبوس‌های دریایی در این اسكله، شما را به شهر قشم می‌رسانند. فاصله شهر قشم تا اسكله كندالو حدود ۵۰ كیلومتر است و تاكسی‌هایی هستند كه شما را به این اسكله می‌برند.

۳- با خودرو شخصی به بندرعباس بروید و ازآنجا به سمت اسكله بندر پل حركت كنید. فاصله بندرعباس تا اسكله بندر پل 120 كیلومتر بوده و حدود ۱ ساعت ۱۵ دقیقه طول می‌كشد. با تهیه بلیت لندیگ‌كرافت خودرو را سوار بر لندیگ‌كرافت كنید و به بندر لافت در قشم بروید. طول مسیر از بندر لافت تا اسكله كندالو حدود ۴۲ كیلومتر است و ۴۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

جاذبه های گردشگری جزیره هنگام-2cOTEw2fnX