ریپورتاژ آگهی
معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید

جاهای دیدنی قزوین به‌گونه‌ای در شهر پراكنده شده‌اند كه می‌توانید با دیدن هر یك از آن‌ها، چند جاذبه دیگر را هم ببینید. دیدنی های قزوین در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و افراد با سلیقه‌های گوناگون می‌توانند برای دیدن این جاذبه‌ها برنامه‌ریزی كنند.
  • 1402/08/07
  • استان : قزوين
  • شهر : قزوين
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : قزوین
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی قزوین به‌گونه‌ای در شهر پراكنده شده‌اند كه می‌توانید با دیدن هر یك از آن‌ها، چند جاذبه دیگر را هم ببینید. دیدنی های قزوین در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و افراد با سلیقه‌های گوناگون می‌توانند برای دیدن این جاذبه‌ها برنامه‌ریزی كنند. قزوین، سال‌ها پایتخت ایران بوده و بسیاری از مورخین، معتقدند كه جاهای دیدنی اصفهان، ادامه‌دهنده مكتب معماری در قزوین بوده‌اند. شهر قزوین، آن‌قدرها هم وسعت ندارد، پس اگر در هر چند متر پیاده‌روی در كوچه‌پس‌كوچه‌های آن با یك اثر تاریخی و یكی از جاذبه های گردشگری قزوین برخوردید، اصلا تعجب نكنید.

عمارت‌ها، كاخ‌ها و ابنیه تاریخی قزوین

قزوین، به‌واسطه اینكه سال‌ها پایتخت ایران بوده، دیدنی‌های بسیاری را در خود جای داده است. بسیاری از این دیدنی‌ها مربوط به دوران صفویه هستند و قدمت برخی از آن‌ها به دوران پیش از صفویه و تعدادی دیگر هم مربوط به زمان قاجار می‌شوند. آنچه مسلم است، هنر و ظرافت به‌كار رفته در آثار و مكان های دیدنی قزوین است كه آن را به یكی از دیدنی‌ترین مقاصد بین گردشگران بدل می‌كند.

پیش از هر چیز، باید به این نكته توجه كنید كه ساعت بازدید جاذبه های گردشگری قزوین در نیمه اول و دوم و همچنین در ایام نوروز و ماه رمضان متغیر است. ساعت بازدید بیشتر جاهای دیدنی قزوین از جمله موزه‌های میراث فرهنگی در نوروز، طبق اعلام این وزارت از 10:00 صبح تا 21:00 شب هستند و این مدت در طول سال كاهش پیدا می‌كند. نكته دیگر این است كه در سال جدید، احتمال افزایش نرخ بلیط‌ها هم وجود دارد. 

كاروانسرای سعدالسلطنه

كاروانسرای سعدالسلطنه، بزرگ‌ترین كاروانسرای سرپوشیده و شهری در ایران است كه سنگ بنای ابتدایی این سرا در دوره صفویه گذاشته شده است. بعدها و در دوره قاجار، قسمت‌های دیگری به این كاروانسرا اضافه شد و باید بگوییم كه هر سرا با توجه به كاربردی كه داشته با نام مخصوصی شناخته می‌شده است. سعدالسلطنه را با نام‌های دیگری از قبیل سرای سعدیه و سرای سعادت هم می‌شناسند. محل قرارگیری سعدالسلطنه بین چند راه تجاری بوده و به‌خاطر همین این محل بیشتر حالت تجاری داشته است.

در دو طرفِ بیشترِ راهروهای سرای سعدالسلطنه، مغازه‌های مختلفی وجود دارند كه اجناس متنوعی را می‌فروشند و برای تهیه سوغات و موارد دیگر، مناسب هستند. نمای بیرونی این مغازه‌ها و حجره‌ها كه در راهروها قرار گرفته‌اند از پنجره‌ها و درهای چوبی است و فضای داخلی آن‌ها بیشتر مدرن است. در سرای سعدالسلطنه حیاط‌هایی مشجر هم وجود دارند كه از طریق راهروها می‌توانید به آن‌ها دست پیدا كنید. در برخی از این حیاط‌ها، میزها و صندلی‌هایی چیده‌اند كه می‌توانید از رستوران‌ها و بستنی‌فروشی‌هایشان، خوراكی بگیرید و در حیاط كاروانسرا میل كنید. گفتنی است كه برخی از حجره‌های اطراف حیاط، محل اسكان بوده‌اند یا به‌عنوان انبار استفاده می‌شده‌اند.

  • ساعت بازدید از كاروانسرای سعدالسلطنه: از حدود 09:30 تا 22:30
  • آدرس كاروانسرای سعدالسلطنه: میدان آزادی، خیابان امام خمینی
  • شماره تلفن سرای سعدالسلطنه: 02833245093

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-Wc26cImcem
موقعیت دقیق كاروانسرای سعدالسلطنه روی نقشه 

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-LHmjVkB0Vh

سردر عالی قاپو

در ابتدا بهتر است كه عالی قاپو را به فارسی ترجمه كنیم! كلمه «قاپو» به معنای «در» و كلمه «عالی» به معنای «باشكوه» است. در زمان شاه طهماسب، این سردر ساخته شد و در زمان شاه عباس دوم به حالت كنونی در می‌آید. البته نباید فراموش كنیم كه این سردر در طی زمان، تغییراتی هم داشته است. در قسمت بالایی سردر عالی قاپو، یك كتیبه معرق كاشی‌كاری هست كه به خط ثلث یكی از خوشنویسان عهد صفوی مزین شده است.

سردر عالی قاپو روبه‌روی خیابان سپه قرار گرفته است و مسیر اصلی ورود شاه به دولتخانه بوده است. وقتی كه شاه می‌آمده، خدمتكارانش در طرفین این خیابان به او خوشامد می‌گفتند و نقاره‌زن‌ها در محل‌های مخصوصی روی این سردر، می‌نواختند. با رفتن به سردر عالی قاپو می‌توانید به چند جاذبه دیگر هم در دولتخانه صفوی دسترسی پیدا كنید و برنامه كامل‌تری را برای تفریح خود بچینید. پیش‌تر باید بگوییم كه جاذبه‌های اطراف، بیشتر تاریخی هستند و نیاز به پیاده‌روی دارند. گفتنی است كه در محوطه اطراف سردر عالی قاپو، گاهی جشنواره‌هایی برگزار می‌شود كه حضور در آن‌ها بسیار جذاب است. در نوروز هم تعداد این مراسم و جشنواره‌ها بسیار بیشتر می‌شود. در حال حاضر، پس از ورود به سردر، می‌توانید موزه سنگ و سفال را ببینید.

  • قیمت بلیط سردر عالی قاپو: رایگان
  • قیمت بلیط موزه سنگ: 4 هزار تومان
  • ساعت بازدید از سردر عالی قاپو و موزه سنگ:
    • نیمه اول سال: از 09:00 تا 19:00
    • نیمه دوم سال: 09:00 تا 16:30
  • آدرس سردر عالی قاپو: ابتدای خیابان سپه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-R1wr4vemmb
موقعیت دقیق سردر عالی قاپو قزوین روی نقشه 

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-WtA1mA2wMq

گراند هتل قزوین

گرند هتل یا گراند هتل، از قدیمی‌ترین هتل‌های مدرن ایران محسوب می‌شود. پیش از این هتل، مهما‌ن‌خانه‌هایی هم در سطح شهر بوده‌اند؛ اما هیچ‌كدام امكانات و خدمات درخور یك هتل كامل و تمام‌عیار را نداشته‌اند. این هتل در اواخر دوره قاجار و هم‌زمان با روی كار آمدن پهلوی ساخته شد و در طراحی آن از معماری اروپایی هم الگوبرداری شده است. از همین رو نام آن فرنگی است. هتل شامل قسمت‌های مختلفی از قبیل اتاق استراحت مهمان، رستوران، فروشگاه و حتی سالن سینماست. از این بنا كه تا پیش از انقلاب اسلامی تا حدودی همان كاربرد هتل را داشته، پس از انقلاب كاربری‌های مختلفی می‌گیرند. یكی از این كاربری‌ها، اسكان دادن به جنگ‌زده‌ها بوده است.

گرند هتل تقریباً تمامی امكانات هتل‌های مدرن زمان خودش را داشت. در حال حاضر امكان بازدید از این هتل وجود ندارد؛ اما گرند هتل در غرب مجموعه دولت‌خانه صفوی قرار گرفته است و می‌توانید نمایی دور را از آن ببینید. گراند هتل قزوین، اكنون در حال مرمت است و امیدواریم به‌زودی امكان بازدید از آن مهیا شود. در این صورت به یكی از هیجان‌انگیزترین جاهای دیدنی قزوین بدل می‌شود.

  • آدرس گراند هتل قزوین: خیابان امام خمینی، خیابان پیغمبریه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-3oTiZhHeGw
موقعیت دقیق گراند هتل روی نقشه 

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-2iF2FmLnu9

كاخ چهل‌ستون قزوین

شاید خیلی‌ها فكر كنند كه نام این كاخ از عمارت چهل‌ستون اصفهان گرفته شده، اما این‌گونه نیست. كاخ چهلستون قزوین خیلی پیش‌تر و به‌دستور شاه طهماسب صفوی ساخته شده است. البته در این محوطه تعدادی عمارت و كاخ وجود داشته‌اند، اما به مرور زمان از بین می‌روند و تنها عمارت كلاه‌فرهنگی یا همان كاخ چهل‌ستون باقی می‌ماند. این كاخ با عنوان‌های «ارشی خانه» و «هشت بهشت» هم در زمان صفویه شناخته می‌شده است. در زمان قاجار نام‌های دیگری هم به آن می‌دهند كه از جمله آن‌ها می‌توانیم «كلاه فرنگی شاه طهماسب» و «كلاه فرنگی صفویه» را نام ببریم.

از كاخ چهل‌ستون قزوین برای برگزاری مجالس تشریفاتی، جشن‌های شاهی و به‌ویژه نوروز استفاده می‌كردند. از آنجایی كه قزوین از مراكز مهم خوشنویسی در ایران است، در حال حاضر از كاخ چهل‌ستون به‌عنوان موزه خوشنوسی استفاده می‌كنند. علاوه بر این آثار می‌توانید ارسی‌ها، مقرنس‌كاری‌ها و نقاشی‌های مختلف در این بنا را هم مشاهده كنید و از آن‌ها لذت ببرید. در این موزه سه لایه نقاشی كشف شده كه مربوط به مجالس بزم در طبیعت و شكار است. نقاشی‌ها مربوط به دوره‌های صفوی و قاجاری هستند و نمونه صفوی آن‌ها را می‌توانید در كاخ‌های عهد صفوی اصفهان مشاهده كنید. متأسفانه تزییناتی هم در این كاخ بودند كه دیگر وجود ندارند، اما زیبایی بنا و نزدیكی آن به جاذبه‌های دیگر، دلیل خوبی برای گشت‌وگذار در كاخ چهل‌ستون است.

  • قیمت بلیط كاخ چهلستون قزوین: 4 هزار تومان
  • ساعت بازدید كاخ چهلستون قزوین: نیمه اول سال: از 09:00 تا 19:00؛  نیمه دوم سال: از 09:00 تا 16:30
  • آدرس كاخ چهلستون قزوین: میدان آزادی، دولتخانه صفوی

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-YrtxdbJytS

موقعیت دقیق كاخ چهلستون روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-K8elzhfL5a

عمارت بلدیه (عمارت شهرداری قزوین)

بنای عمارت بلدیه، قبل از جنگ جهانی اول گذاشته و توسط روس‌ها ساخته شد. زمانی از این ساختمان به‌عنوان موزه بهره‌برداری كردند و در حال حاضر برای شهرداری استفاده می‌شود و همین طور این عمارت، اولین شهرداری ایران بوده است. عمارت بلدیه در نزدیكی كلیسای كانتور واقع است كه می‌توانید به‌راحتی از هردوی آن‌ها بازدید كنید. البته بازدید از عمارت بلدیه، صرفاً به بازدید از نمای خارجی آن محدود می‌شود، چراكه در حال حاضر كاربری اداری دارد.

  • آدرس عمارت بلدیه قزوین: بلوار آیت‌الله مدرس، خیابان شهرداری

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-o65xqcXwdm
موقعیت دقیق عمارت بلدیه قزوین روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-QuTeDS8kei

عمارت باغ سپهدار

این عمارت در دوره قاجار و به دستور محمد ولی خان سپهسالار تنكابنی ساخته شده است. ساختمان عمارت به‌گونه‌ای طراحی شده كه مانند یك كوشك است. این بنا در طی زمان مرمت هم شده و در حال حاضر، زیر نظر وزارت جهاد كشاورزی قرار دارد. از این بنا به‌عنوان كتابخانه تخصصی كشاورزی هم استفاده می‌شود. بازدید از این عمارت به‌خاطر كاربری اداری‌اش، صرفاً از محوطه بیرونی امكان‌پذیر است.

  • آدرس عمارت باغ سپهدار قزوین: بلوار میرعماد، خیابان فلسطین، جهاد كشاورزی باغستان

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-UqDSP9idBk

موقعیت دقیق عمارت سپهدار روی نقشه 

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-OfwYv5xSKv

دروازه درب كوشك

این دروازه یكی از سه دروازه قدیمی كشور است كه احتمالاً قدمت بنای آن مربوط به 1000 سال می‌شود. با این حال شكل ظاهری و فعلی آن مربوط به قاجار است. قزوین در زمان گذشته و تا دوره قاجار، 9 دروازه داشته كه دروازه درب كوشك یكی از این دروازه‌ها بوده است. كاربرد دروازه‌ها برای حفظ امنیت، دفاع كردن، تجارت، اعلان قوانین و مقررات و مواردی از این قبیل بوده است.

دروازه كوشك از بناهای به‌جای مانده با نقش اصیلش است و طراحی آن به شكلی است كه انگار با آغوشی باز به استقبال یا بدرقه مسافران می‌رود. متأسفانه ساخت یك ساختمان چند طبقه و ایجاد ترافیك در اطراف این میدان و توجه ناكافی به آن، دروازه كوشك را با بی‌توجهی روبه‌رو كرده؛ اما این موارد، روی ارزش بنا هیچ اثری نگذاشته است. دروازه كوشك به‌سمت الموت و شكارگاه‌های سابق شمالی قزوین راه پیدا می‌كند. قرارگیری دروازه درب كوشك در فضای شهری، این موقعیت را ایجاد كرده كه بتوانید در هر زمان از شبانه‌روز، آن را بدون پرداخت بلیط ببینید.

  • آدرس دروازه درب كوشك قزوین: انتهای خیابان آزادی

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-631QIl1RnV
موقعیت دقیق دروازه درب كوشك روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-UNajoQYJ1S

دروازه تهران قدیم

یكی دیگر از دروازه‌های برجای مانده در قزوین، دروازه تهران است كه امروزه به آن دروازه تهران قدیم می‌گویند. این دروازه در زمان قاجاریه ساخته شده است و تزئینات كاشی‌كاری هفت‌رنگ دارد كه در همان زمان قاجار تكمیل شده است. این دروازه در سمت شرقی شهر قزوین بوده و ورود و خروج از ضلع شرقی، توسط این دروازه صورت می‌گرفته است. كاشی‌كاری‌ها و تزئینات این دروازه، در زمان قدیم، نشان‌دهنده شكوه شهر برای مسافران بوده است. برای دیدن این دروازه و دروازه درب كوشك، نیازی به پرداخت هزینه ندارید و در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید این كار را انجام دهید.

  • آدرس دروازه تهران قدیم قزوین: میدان تهران قدیم، ابتدای خیابان خیابان تهران قدیم

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-xKvdQWTVa6
موقعیت دقیق دروازه قدیم تهران روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-bGNzrdoQq6

مساجد و مدارس قزوین

تعداد درخور توجه مدارس و مساجد این شهر، نشان از این دارد كه مردم تا چه حد به آموزش و امور دینی اهمیت می‌دادند. برخی از این مدرسه‌ها و مسجدها در كنار هم هستند و برخی دیگر از آن‌ها جداگانه طراحی شده‌اند. نكته جالب اینجاست كه تعدادی از آن‌ها همچنان كاربری‌شان را حفظ كرده‌اند و همین مورد است كه آن‌ها را به مكان های دیدنی قزوین بدل می‌كند.

مسجد جامع قزوین

در ارتباط با مسجد جامع قزوین، روایت‌های تاریخی مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند كه این مسجد، روی پایه‌های یك آتشكده پیش از اسلام ساخته شده است، اما برخی دیگر بر این باورند كه مسجد جامع قزوین بنایی دارد كه نمونه‌ای برجسته از تمدن اسلامی است و مساجد جامع شهرهایی مثل شیراز، اصفهان و گلپایگان، با الگوبرداری از این مسجد ساخته شده‌اند. احتمال این می‌رود كه بنای ابتدایی این مسجد در دوره هارون‌الرشید عباسی ساخته شده باشد. طبق كاوش‌های انجام شده در محوطه مسجد، پژوهشگران احتمال وجود یك مسجد در طبقه زیرین مسجد جامع قزوین را می‌دهند.

در مسجد جامع قزوین كه آن را با نام مسجد جامع عتیق قزوین هم می‌شناسند، می‌توانید تركیبی از معماری دوره‌های مختلفی را مثل دوره سلجوقی، صفوی و كمی قاجاری ببینید. درون مسجد، یك موزه با عنوان موزه دریچه وجود دارد كه درهای قدیمی و آن‌هایی را كه ارزش هنری دارند، به نمایش گذاشته‌اند. مسجد جامع قزوین در خیابان سپه واقع شده است.

  • قیمت ورودی مسجد جامع قزوین: رایگان
  • ساعت بازدید مسجد جامع قزوین: معمولا از صبح تا مدتی بعد از نماز عشاء
  • آدرس مسجد جامع قزوین: خیابان سپه (خیابان شهدا)

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-yzTB4LmXSO
موقعیت دقیق مسجد جامع روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-cTYKMIPXsz

مسجدالنبی

بانی ساخت مسجدالنبی را فتحعلی شاه قاجار می‌دانند؛ اما برخی معتقدند كه بر اساس نشانه‌های یافت شده، این مسجد مربوط به دوره صفوی است. مسجدالنبی به‌صورت چهار ایوانی ساخته شده است و با توجه به مساحت حدودا 14 هزار متر مربعی آن، یكی از بزرگ‌ترین مسجدهای ایران است. در مسجدالنبی كه آن را با نام‌های مسجد شاه و مسجد سلطانی هم می‌شناسند، می‌توانید كاشی‌كاری‌ها، آجركاری‌ها، خطوط ثلث و نستعلیق را ببینید و از آن‌ها لذت ببرید.

  • قیمت ورودی مسجدالنبی قزوین: رایگان
  • ساعت بازدید مسجدالنبی قزوین: معمولا از صبح تا مدتی بعد از نماز عشاء
  • آدرس مسجدالنبی قزوین: خیابان مولوی، خیابان امام خمینی
  • شماره تلفن مسجدالنبی قزوین: 02833234769

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-Zgu4ZOLRDa
موقعیت دقیق مسجدالنبی روی نقشه 

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-VcV9RTlYDq

مسجد و مدرسه صالحیه

مسجد و مدرسه صالحیه توسط یكی از علمای بزرگ به‌نام محمد صالح برغانی قزوینی در سه طبقه ساخته شد. مساحت این مسجد و مدرسه حدود 4670 متر مربع است و از بزرگ‌ترین مدارس حوزه علمیه در ایران محسوب می‌شود. یك مسجد در شمال این مدرسه قرار دارد كه از داخل كوچه هم امكان دسترسی به آن هست. این مدرسه، ظرفیت 300 دانش‌آموز را دارد و از جمله شخصیت‌هایی كه در آن تحصیل كرده‌اند، افرادی مانند اسدآبادی، میرزای شیرازی و میرزا كوچك‌خان جنگلی است. مدرسه صالحیه یك كتابخانه با ظرفیت 15 هزار جلد كتاب را هم دارد. متأسفانه نمی‌توانید از این مدرسه بازدید كنید، اما ممكن است در نوروز این امكان مهیا شود.

  • آدرس مسجد و مدرسه صالحیه قزوین: نواب، خیابان انصاری، خیابان صالحیه
  • شماره تلفن مسجد و مدرسه صالحیه قزوین: 02833223132

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-YcRj3aTAx5
موقعیت دقیق مسجد و مدرسه صالحیه روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-1mXtLCMPNq

مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام

این مسجد و مدرسه در دوره ایلخانی ساخته شده بوده. بعدها یكی از وزیران محمدشاه با نام میرزا مسعود شیخ‌الاسلام كه در همین مدرسه تحصیل می‌كرده است، بنای آن را تعمیر می‌كند و بخش‌هایی هم به آن اضافه می‌كند. نام این مدرسه، یعنی شیخ‌الاسلام از همین سبب انتخاب شده است. البته مدرسه و مسجد را با نام مسعودیه هم می‌شناسند.

بنای این مجموعه كاملاً از آجر ساخته شده است و حیاطی مربع‌شكل دارد كه در اطراف آن حجره‌هایی برای تحصیل طلاب وجود دارد. در مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام، كاشی‌كاری و كتیبه‌هایی با خط نسخ كار شده‌اند كه به زیبایی بنا افزوده‌اند. متأسفانه گردشگران نمی‌توانند از این محل بازدید كنند.

  • آدرس مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام قزوین: خیابان محمدیه، خیابان كرمانی، خیابان پزشكیان

 

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-caMscQO4Us
موقعیت دقیق مسجد و مدرسه شیخ‌الاسلام روی نقشه 

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-AzpAFPDXYt

مدرسه امید

نخستین مدرسه نوین در قزوین كه در آن به شیوه جدید به محصلان درس می‌دادند، مدرسه امید بود. در ساخت این مدرسه كسانی كه كار خیر انجام می‌دادند هم دخیل بودند كه به همین سبب بچه‌هایی كه توان مالی خوبی نداشتند هم می‌توانستند در این مدرسه درس بخوانند. مدرسه امید در دوره قاجار تأسیس شد و یكی از بانیان آن، از آزادی‌خواهان صدر مشروطه بود.

مدرسه امید در كنار سردر عالی قاپو و در خیابان سپه ساخته شده و در حال حاضر مركز اسناد و كتابخانه میراث فرهنگی است. نمای این مدرسه با آجركاری‌های زیبایی كه دارد، توجه شما را جلب می‌كند و نزدیكی آن به سایر جاهای دیدنی قزوین، بهانه خوبی برای بازدیدش است. درون مدرسه امید بازدید ندارد؛ اما زیبایی ظاهر بنا از بیرونش مشهود است و آن را به یكی دیدنی های قزوین تبدیل كرده است.

  • آدرس مدرسه امید قزوین: خیابان سپه، كنار سردر عالی قاپو

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-TmzEWAqM6R
موقعیت دقیق مدرسه امید روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-bE55ELlevH

حمام‌های قزوین

در حمام‌های قزوین می‌توانید آداب‌ورسوم و فرهنگی را كه بین مردم وجود داشته، بسیار بهتر درك كنید و به این شكل، شناخت خودتان را از گذشته و رفتار مردم این شهر افزایش دهید. برخی از این حمام‌ها به موزه تبدیل شده‌اند و فرصت خیلی خوبی را برای دیدن گذشته قزوین در اختیارتان می‌گذارند و برخی دیگر به‌سبب معماری و فرمی كه دارند این فرصت را به شما می‌دهند. از این‌رو است كه حمام‌ها از جمله مكان های دیدنی قزوین به‌حساب می‌آیند.

حمام قجر (موزه مردم‌شناسی)

شاید تصور كنید كه با توجه به نام «قجر»، این حمام را در عهد قاجاریه ساخته باشند، اما این‌گونه نیست. ساخت حمام قجر در عهد صفویه و در زمان حكمرانی شاه عباس دوم صورت گرفت. در آن دوران، نام این حمام را «حمام شاه» گذاشته بودند كه به مرور و بعدها تغییر كرد. حمام سه بخش اصلی دارد كه هر كدام برای اموری خاص استفاده می‌شدند. این قسمت‌ها شامل سربینه، میان‌در و گرمخانه بوده است و به دو بخش زنانه و مردانه تقسیم می‌شده است.

حمام‌ها در قدیم، علاوه بر این كه محلی برای شستشو بوده‌اند، مكان مناسبی هم برای ایجاد تعامل و برقراری ارتباط بین همسایه‌ها و مردم محلی محسوب می‌شدند. در حال حاضر، این حمام كه یكی از كامل‌ترین حمام‌های زمان خود بوده به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است. در حمام قجر می‌توانید با اقوام مختلف ایرانی مثل كردها، آداب و رسوم گوناگون مانند مراسم سیزده‌به‌در و شغل‌هایی از جمله حجامت و مواردی دیگر، آشنا شوید. روی پشت‌بام این حمام، فروشگاه‌هایی هستند كه می‌توانید صنایع دستی و اجناس مختلف دیگری را تهیه كنید.

  • قیمت بلیط حمام قجر قزوین: 10 هزار تومان
  • ساعت بازدید حمام قجر قزوین: 09:30 تا 18:30
  • وب‌سایت حمام قجر قزوین: qajarmuseum.com
  • صفحه اینستاگرام حمام قجر قزوین: qajarmuseum@
  • آدرس حمام قجر قزوین: بلوار نادری، خیابان عبید زاكانی، كوچه درگاهی
  • شماره تلفن حمام قجر قزوین: 02833233155

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-rmekwwjlVg
موقعیت دقیق حمام قجر روی نقشه 

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-7hUrSjdanK

حمام بلور

نمی‌توانیم در ارتباط با تاریخ ساخت حمام بلور با قطعیت صحبت كنیم. با این وجود، طبق كشفیات مختلفی كه از این حمام به‌دست آمده است، آن را مربوط به دوره صفویه و قاجاریه می‌دانند. سفال‌ها و نقاشی‌های حمام بلور، نشان از دوره صفویه دارند، اما تمثال‌های انسانی در این حمام، نمایانگر هنر دوره قاجاریه است.

  • ساعت بازدید حمام بلور قزوین: تا اطلاع ثانوی بازدید ندارد
  • آدرس حمام بلور قزوین: خیابان عطاری، خیابان نظامی، خیابان بهارك

 

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-SgmpjRFrd6

موقعیت دقیق حمام بلور روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-BNscO9QvBD

حمام صفا

طبق كتیبه‌ای كه در این حمام پیدا كرده‌اند، ساخت حمام صفا مربوط به دوره قاجار است. این بنا قسمت‌های مختلفی دارد كه در هر كدام از آن‌ها كارهای به‌خصوص استحمام را انجام می‌دادند. روایتی وجود دارد كه بر اساس آن، حمام صفا قسمت مردانه و زنانه جداگانه داشته است و هم مردان و هم زنان می‌توانستند هم‌زمان از آن استفاده كنند. روایت دیگر، حاكی از آن است كه مردان و زنان، هر كدام ساعت خاص و معینی را برای استفاده داشته‌اند و به همین سبب هم دستگیره‌های كار گذاشته شده روی درها، دستگیره‌هایی بوده‌اند برای تشخیص دادن اینكه پشت در یك مرد است یا زن.

  • ساعت بازدید حمام صفا قزوین: تا اطلاع ثانوی بازدید ندارد
  • آدرس حمام صفا قزوین: خیابان منتظری، خیابان مولوی، خیابان امین

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-tjk6CwwL0f
موقعیت خیابان مولوی روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-bAfL5awdeY

كلیساهای قزوین

شاید تعداد كلیساهای قزوین خیلی زیاد نباشند، اما این ذره‌ای از جذابیت یك كلیساگردی در این شهر نمی‌كاهد. زمانی كه بدانید یكی از كوچك‌ترین كلیساهای ایران در این شهر جا خوش كرده یا اینكه همچنان هم در برخی از این كلیساها آیین‌ها و مراسم مختلف برگزار می‌شود، بازدید از آن‌ها را در برنامه خود جای می‌دهید.

كلیسای كانتور

برخی به اشتباه، قدمت این كلیسا را از زمان جنگ جهانی دوم می‌دانند؛ اما در اصل این كلیسا پیش از جنگ جهانی اول ساخته شده است و سال ساخت آن به 1900 میلادی و حضور روس‌ها در قزوین بازمی‌گردد. نام دیگر این كلیسا، برج ناقوس است كه ناقوس آن را روس‌ها هنگام ترك آنجا با خودشان می‌برند. نمای كلیسا آجری است و فرم‌های تزئینی هندسی و معماری زیبا و جذابی دارد. معماری كلیسا قاجاری است و آن را با الهام از نمادهای غربی ساخته‌اند و طی سفرهایی كه به غرب می‌رفتند از آن‌ها الگوبرداری می‌كنند.

كلیسای كانتور را به‌عنوان یكی از كوچك‌ترین كلیساهای ارتودكس در ایران می‌شناسند. برای كوچكی این كلیسا، دلایل مختلفی آورده‌اند. یكی از این دلایل، كم بودن تعداد مهندسین روسی و كسانی بود كه از این كلیسا استفاده می‌كردند. دومین دلیل هم به ارتدوكس بودن این كلیسا مربوط بوده است. ارتدوكس‌ها ایستاده عبادت می‌كردند و برای همین، نیازی به نیمكت نبوده تا فضای بیشتری را اشغال كنند، در نتیجه فضای كلیسا آن‌قدرها بزرگ نیست. درون كلیسا هم چند ویترین وجود دارد كه می‌توانید صنایع‌دستی و زیورآلات مختلفی را از آنجا تهیه كنید.

  • ساعت بازدید كلیسای كانتور قزوین: 09:00 تا 20:00 و پنج‌شنبه‌ها از 09:00 تا 17:00
  • آدرس كلیسای كانتور قزوین: خیابان طالقانی، خیابان دارایی، جنوب پارك لاله‌ها

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-o6vRVXA48Q
موقعیت دقیق كلیسای كانتور روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-fzJklqPqtt

كلیسای رفیع

كلیسای رفیع در اواخر قاجار و اوایل پهلوی ساخته شده است و با نام دیگر هریپسیمه مقدس هم شناخته می‌شود. این كلیسا در حیاط یك مدرسه با همین نام احداث شده و محوطه‌ای دارد كه از گذشته تا به امروز، محل آموزش و عبادت بوده است. كلیسای رفیع، نمازخانه و سالن اجتماعات هم دارد. ساختمان كلیسای رفیع آجری است و نمای بیرونی و درونی كلیسا زیبایی خاص خودش را دارد.

در این كلیسا همچنان آیین‌های دیدنی برگزار می‌شود كه از جمله آن‌ها می‌توانیم به مراسم و جشن‌های باداراك، تحول حضرت مریم و ارتحال و معراج حضرت مریم اشاره كنیم. كلیسای رفیع تحت نظارت شورای خلیفه‌گری قزوین است و بازدید از آن ممكن نیست، مگر با تصمیم این شورا.

  • آدرس كلیسای رفیع قزوین: خیابان طالقانی، بین خیابان دانش چهارم و میدان آزادی

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-HycMBoJctS
موقعیت دقیق كلیسای رفیع روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-K2aDcdAZox

كلیسای آسوریان

در سال 1915 میلادی، كلیسای آسوریان ساخته شد. این كلیسا را با نام كلیسای كاتولیك آشوری حضرت مریم هم می‌شناسند. در اینجا، علاوه بر انجام دعاها و امور دینی، مراسم مذهبی هم برگزار می‌كردند. به این ترتیب، مهاجرانی كه در قزوین بودند، از این كلیسا بهره‌مند می‌شدند؛ اما به مرور زمان این كلیسا رونقش را از دست داد. در كلیسای آسوریان قزوین، مجسمه‌ها و تابلوهایی زیبا وجود دارند كه جلوه دیگری به كلیسا داده‌اند.

در كنار این كلیسا، یك سالن اجتماعات هم هست كه در صورت نیاز از آن استفاده می‌كنند. آسوریان غیر از كلیسایی مستقل، مدرسه‌ای هم به‌صورت جداگانه در اختیار داشتند و فرزندانشان را به آن می‌فرستادند. این كلیسا هم مانند كلیسای رفیع بازدید ندارد و دیدن كلیسا با توجه به نظر شورای خلیفه‌گری ممكن می‌شود.

  • آدرس كلیسای آسوریان قزوین: خیابان طالقانی، بین دانش چهارم و خیابان خیام

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-Smr9J24kLe
موقعیت دقیق كلیسای آسوری روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-q415Q7thyh

موزه‌های قزوین

در قزوین می‌توانید موزه‌هایی با موضوعات مختلف پیدا كنید و با توجه به علاقه و سلیقه‌ای كه دارید، از آن‌ها بازدید كنید. برخی از این موزه‌ها هستند كه علاوه بر اشیاء تزئینی و دیدنی، بنا و ساختمانی زیبا و جذاب هم دارند. در نتیجه، می‌توانید با شناخت قبلی از هر موزه، تصمیمات بهتری برای بازدید از جاذبه های قزوین بگیرید.

موزه قزوین

موزه شهر یا موزه قزوین، جایی است كه در آن می‌توانید به‌راحتی سیر تاریخی شهر قزوین و برخی دیگر از نقاط كشور را مشاهده كنید. این موزه كه در شرق دولتخانه قرار گرفته است، ساختمانی نوساز دارد و اشیایی كه در آن نگهداری می‌شود در چند دسته‌بندی از دوران مختلف قرار می‌گیرند.

اشیا موزه شامل سفال‌ها و مفرغ‌ها، سكه‌های دوره اشكانی، مهرهای ارزشمند، اشیا تزئینی و مواردی از این دست هستند. در این موزه می‌توانید لوح‌هایی را از دوره هخامنشی مشاهده كنید و بخشی هم در موزه قزوین هست كه در آن درهای قدیمی را گذاشته‌اند و حسی خوشایند را به شما القا می‌كنند. این نكته را باید اضافه كنیم كه همه این اشیا متعلق و كشف شده در قزوین نیستند و در شهرهای دیگر هم كشف شده‌اند. مانند پیكره مرد سومری كه در قزوین پیدا نشده است.

  • قیمت بلیط موزه قزوین: 4 هزار تومان
  • ساعت بازدید موزه قزوین: نیمه اول سال: از 09:00 تا 19:00؛  نیمه دوم سال: از 09:00 تا 16:30
  • آدرس موزه قزوین: خیابان هلال احمر، كنار دولتخانه صفوی

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-sxMcDg2U1D
موقعیت دقیق موزه قزوین روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-rerP4sJIa1

موزه ملت (موزه علی اكبر صالحی)

دكتر علی اكبر صالحی از سال 1389 تا 1392 وزیر امور خارجه ایران بود و پس از آن هم در سمت‌های مختلفی مثل معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی فعالیت می‌كرد. او در این مدت، هدایای مختلفی از كشورهای آسیایی، آفریقایی، آمریكایی و اروپایی دریافت كرد كه آن‌ها را اهدا كرد و در حال حاضر این هدایا در موزه‌ای با عنوان موزه ملت به‌نمایش گذاشته شده‌اند. آثار موزه ملت شامل صنایع دستی، شمشیر، مدال، تابلوفرش، تابلو نقاشی، سكه، ساعت، گلدان و مواردی از این دست هستند.

  • قیمت بلیط موزه ملت قزوین: رایگان
  • ساعت بازدید موزه ملت قزوین: نیمه اول سال: از 09:00 تا 19:00؛   نیمه دوم سال: از 09:00 تا 16:30
  • آدرس موزه ملت قزوین: خیابان پیغمبریه، خیابان خوئینی

 

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-IiS1ANvGhw
موقعیت دقیق موزه ملت روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-pOLLy6LNg9

موزه شهدای قزوین

این موزه در دو طبقه و فضایی 300 متر مربعی ساخته شده است و بیش از 500 اثر را در آن به‌نمایش گذاشته‌اند. آثار موزه شهدای قزوین مربوط به لوازم شخصی شهداست و شامل وسایل مختلفی می‌شود؛ از كارت شناسایی گرفته تا دست‌نوشته و وصیت‌نامه شهدا در این موزه در معرض نمایش هستند. همچنین شما می‌توانید افتخاراتی را مشاهده كنید كه هر شهید پیش از جنگ كسب كرده كه از بین آن‌ها می‌توانیم به مدال‌های ورزشی اشاره كنیم.

  • آدرس موزه شهدای قزوین: خیابان منتظری، خیابان مولوی، خیابان باب‌الجنة

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-gRAZuX7ViJ
موقعیت دقیق موزه شهدای قزوین روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-AiNxSOeaqJ

آب‌انبارهای قزوین

قزوین از گذشته شهر كم‌آبی بوده و بیش از 100 تا آب‌انبار داشته، اما به‌مرور زمان این آب‌آنبارها تعدادشان كم می‌شود. در زمان قدیم، به‌خاطر كمی آب، حتی در خانه‌ها هم آب‌انبارهای خانگی وجود داشته. در آب‌انبارهایی كه برای محله‌ها بودند، یك شخص مسئولیت آن‌ها و رسیدگی به آب‌انبارها را بر عهد داشته است كه به آن میرآب می‌گفتند. آب‌انبارها به‌دلیل فضایی كه دارند، بین لیست جاهای دیدنی قزوین در زمستان قرار نمی‌گیرند، چراكه معمولاً هوایی سرد دارند و این حالت كمی وضعیت را برای برخی از افراد سخت می‌كند.

آب‌انبار سردار بزرگ

این آب‌انبار، بزرگ‌ترین آب‌انبار تك‌گنبدی در ایران است.آب انبار سردار بزرگ در محله راه ری قرار گرفته و سازنده‌های آن دو برادر با نام‌های محمدحسن خان و محمدحسین خان سردار بزرگ بودند. این دو برادر از امرای فتحعلی شاه محسوب می‌شدند.

آب‌انبار سردار بزرگ، مخزن آبی به شكل مربع دارد كه گنجایشش حدود 4900 متر مكعب بوده است. ارتفاع در بیشترین مقدار خود به تقریباً 28 متر می‌رسد و باید بگوییم كه روی گنبدش چهار روزنه مشبك قرار گرفته است كه فرایند تهویه هوا را انجام می‌داده‌اند. آب‌انبار سردار بزرگ، تزئینات آجركاری و كاشی‌كاری دارد و با اینكه از جاهای دیدنی قزوین محسوب می‌شود، اما بازدید از آن فعلاً امكان‌پذیر نیست. عملكرد آب‌انبارها، نحوه كاربری آن‌ها را در گذشته نشان می‌داده است. می‌توانید این سیستم را در آب‌انبار سردار كوچك ببینید كه بازدید دارد، در ادامه به آن هم اشاره كرده‌ایم.

  • آدرس آب‌انبار سردار بزرگ قزوین: محله راه ری، خیابان راه‌آهن، كنار كوچه شهید علوی

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-NUP5wC72I3
موقعیت دقیق اب انبار سردار بزرگ قزوین روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-xr1lWNnnQn

آب‌انبار حاج كاظم

آب انبار حاج كاظم، زیباترین و قدیمی‌ترین آب‌انبار قزوین است كه توسط فردی به‌نام حاج كاظم كوزه‌گر ساخته شده است. این آب‌انبار، به‌دلیل كاشی‌كاری‌هایی كه دارد، بسیار زیباست و لیست دیدنی های قزوین را پروپیمان‌تر می‌كند. دو بادگیر هم در اطراف این آب‌انبار هستند كه تزئینات كاشی‌كاری دارند و دلیل دیگری برای زیباتر شدن آب‌انبار حاج كاظم محسوب می‌شوند. كارایی این هواكش‌ها یا بادگیرها هم خنك كردن آب بوده است. اینجا یك كتیبه سنگی از مرمر دارد كه رویش با خط نستعلیق نوشته شده است و جلوه متفاوتی به بنا داده است.

در ارتباط با وسعت آب‌انبار حاج كاظم، باید به این نكته هم اشاره كنیم كه این آب‌انبار به‌گونه‌ای بوده كه آب محله مغلاوك را برای حدود یك‌سال تأمین می‌كرده است. متأسفانه در حال حاضر امكان بازدید از درون این آب‌انبار وجود ندارد و فقط می‌توانید نمای خارجی آن را مشاهده كنید.

  • آدرس آب‌انبار حاج كاظم قزوین: حمام بلور، خیابان منتظری، خیابان تبریز

 

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-IwY28O6cnj
موقعیت دقیق آب‌انبار حاج كاظم روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-6uBHseTbg7

بازارهای قزوین

یكی از مهم‌ترین شریان‌های هر شهر، بازارهای آن است. جایی كه شما می‌توانید سوغاتی دلخواهتان را تهیه كنید و با نحوه برخورد فروشنده‌ها، تعاملشان، وسیله‌ها و شیوه معامله كردنشان آشنا شوید. در بازارها، این فرصت برای شما فراهم است كه بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای تجربه‌هایی خوب را به‌دست آورید.

بازار قزوین

بازاری بزرگ با معماری شكوهمند كه مربوط به دوره صفویه است. البته در تكمیل توضیح این بازار، باید بگوییم كه بنای اولیه مربوط به دوره صفویه است و در دوره قاجاریه، قسمت‌های مختلف بیشتری به آن اضافه شده است. بازار قزوین از لحاظ گوناگون با دیگر بازارها وجه تمایز دارد كه از بین آن‌ها می‌توانیم به داشتن مدرسه، مسجد، گرمابه و آب‌انبار اشاره كنیم. این مورد را هم باید اضافه كنیم كه سرای سعدالسلطنه، سرای وزیری و خیلی از جاهای دیدنی قزوین در قسمت‌های مختلف همین بازار جای گرفته‌اند. بازار قزوین به بازارهای سنتی شیراز و اصفهان هم شبیه است.

  • آدرس بازار قزوین: خیابان امام خمینی

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-GD9nNQG5Cq
موقعیت دقیق بازار قزوین روی نقشه 

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-Em5rAAKB2Q

بافت شهری و باغ‌های قزوین

خیابان‌ها و خانه‌های قدیمی، خودشان گواهی از تاریخ و نحوه زندگی مردم در گذشته و حال هستند. پرسه‌زدن در این كوچه‌ها و حتی گم شدن در مسیرشان، تجربه‌ای بسیار متفاوت است و حتی خاطره‌ای به‌یادماندنی را برایتان رقم می‌زند. اگر از آن دسته افرادی باشید كه پیاده‌روی را به بازدید از جاهای دیدنی قزوین ترجیح بدهید، این بخش به شما كمك می‌كند مسیرهای ویژه در قزوین را قدم بزنید و از مواجهه با شهر لذت ببرید.

خیابان سپه

خیابان سپه، بر اساس روایت‌های تاریخی مختلف، اولین خیابان طراحی شده ایران در عهد شاه طهماسب صفوی است كه زمانی در دو طرفش درخت بوده و از میان آن هم جویی عبور می‌كرده است. هنگام عبور شاه، خدمتكاران و درباریان در طرفین این خیابان می‌ایستادند تا به شاه خوشامد بگویند. به‌سبب در نظر گرفتن زیرساخت‌های مختلف برای این خیابان و الحاقاتی كه به آن اضافه شد، این گذرگاه تغییر كرد و به اولین خیابان دولتی و اصلی تبدیل شد. همچنان هم خیابان سپه قزوین، یكی از معروف ترین خیابان های ایران است.

در خیابان سپه، رژه نظامیان انجام می‌گرفت و برخی مراسم و جشن‌ها برگزار می‌شدند كه به‌خاطرشان خیابان را تزیین می‌كردند. ساختن كاخ‌های مختلف و ویژگی‌هایی كه به خیابان و اطراف آن اضافه كردند، همگی باعث ایجاد این تمایز شدند. توسعه خیابان با آمدن شاه‌های دیگری همچون ناصرالدین شاه ادامه پیدا كرد. امروزه می‌توانید از طریق این راه به بسیاری از جاهای دیدنی قزوین بروید. ضمن اینكه پیاده‌روی در خود خیابان سپه هم لذت دارد.

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-yc300dGk2t
خیابان سپه قزوین روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-GndKlvYEdt

محله پنبه ریسه

پنبه ریسه یكی از محله‌های قدیمی قزوین است كه در زمان‌های قدیم، در بخشی از آن، ارامنه زندگ می‌كردند. این محله از سمت شرق دولتخانه صفوی شروع می‌شود و تا آرامگاه حمدالله مستوفی ادامه پیدا می‌كند. در این بین بسیاری از جاذبه‌ها و جاهای دیدنی قزوین را می‌توانید مشاهده كنید كه جذابیت بسیاری دارند از لحاظ تاریخی، ارزشمند هستند.

بافت تاریخی این محله بسیار درخور توجه است و حتی اسمش در كتیبه‌ای آمده كه در مسجد عتیق قزوین قرار دارد. طبق منابع تاریخی، سكونت در این محله و محدوده، بیش از 1000 سال بوده است. محله پنبه ریسه گذرگاه‌های مهمی را هم در خود جای داده كه برخی از آن‌ها از نظر تاریخی بسیار مهم هستند. مساجد تاریخی، آرامگاه‌ها، خانه‌های قدیمی، حمام‌ها و بعضی دیگر جاهای دیدنی قزوین را می‌توانید در این محله پیدا كنید. یكی از این جاهای دیدنی، خانه عارف قزوینی است كه متأسفانه چندان حال خوشی ندارد.

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-Yt7sfmBGYi

باغستان سنتی قزوین

این باغستان در گذشته دورتادور شهر قزوین را فرامی‌گرفته است. باغ‌ها، قزوین را از غرب، جنوب و شرق احاطه می‌كردند و این كار مزایای فراوانی داشت. برخی می‌گویند كه این باغ‌ها قدمتی 200 ساله دارند؛ اما نوشته‌های ناصر خسرو و حمدالله مستوفی حاكی از عمر 1000 ساله باغ‌ها دارد. باغستان سنتی قزوین حدود 2500 هكتار وسعت داشته و به‌خاطر توسعه غیراصولی شهری، در خطر است. این باغ‌ها دیوار نداشتند و با مرزهای طویلی تقسیم‌بندی شده بودند كه نگهداری از آن‌ها سینه‌به‌سینه بین مردم منتقل شده است.

مرزبندی‌ها باعث هدایت آب‌های حاصل از سیلاب‌های بهاری و زمستانی بوده‌اند و كار ذخیره‌سازی آب را هم انجام می‌دادند. این ساختار امكان آبیاری دیمی را هم برای باغستان‌ها فراهم می‌كرد. از جمله اهداف احداث این باغ‌ها، كمك به پالایش هوا، جلوگیری از سیلاب، حذف گردوغبار، تعدیل هوا، مرطوب كردن هوا و بهره‌وری‌های اقتصادی بوده است. همچنان می‌توانید از این باغ‌ها دیدن كنید و خود را با نوع شهرسازی و تدابیر گذشته، بیشتر آشنا كنید.

 

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-u8NqCN1rvU

باغ صفوی قزوین

دولتخانه صفوی یا باغ صفوی قزوین در قلب این شهر قرار گرفته است. شاه طهماسب صفوی كه قصد داشت پایتخت را از تبریز به قزوین منتقل كند، این باغ را از مالكش خریداری می‌كند و به دستور او ظرف مدت 10 سال، عمارت‌های مختلفی را در آن می‌سازند. تعابیر مختلفی از تعداد عمارت‌ها وجود دارد كه برخی می‌گویند تعداد 14 عمارت در این باغ بوده و برخی دیگر تعداد آن را 21 عمارت می‌دانند.

در حال حاضر، باغ صفوی تقریباً شش هكتار وسعت دارد و می‌دانیم كه شهر را دورتادور آن توسعه داده‌اند. شما می‌توانید با یك برنامه‌ریزی دقیق، چندتا از مهم‌ترین جاهای دیدنی قزوین را در همین دولتخانه یا باغ صفوی مشاهده كنید و تجربه كامل‌تری را از دیدن این شهر برای خودتان رقم بزنید.

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-rQyKufbsT2

آرامگاه‌ها و اماكن مذهبی قزوین

شهر قزوین، نامداران و افراد مشهور فراوانی را در خود جای داده است كه بازدید از مقبره هر كدام از آن‌ها شما را بیشتر با این عارفان قزوین آشنا می‌كند. از جنبه دیگر، برخی از این آرامگاه‌ها و اماكن مذهبی، از نظر معماری و تاریخی هم بسیار مهم هستند كه در زمره جاذبه های گردشگری قزوین قرار می‌گیرد. در ادامه، تعدادی از این آرامگاه‌ها و اماكن مذهبی را معرفی می‌كنیم.

حسینیه امینی‌ها

خانه‌ای تاریخی كه از جذاب‌ترین دیدنی های قزوین است و ساختش در دوره ناصرالدین شاه قاجار حدود 27 سال طول كشیده است. ساخت بنای حسینیه امینی‌ها 18 سال و ساخت پنجره‌های ارسی حدود 9 سال طول كشیده است. این خانه را یكی از تجار بزرگ فرش در قزوین، یعنی حاج محمدرضا امینی ساخته و از آن برای برگزاری مراسم مذهبی به‌ویژه محرم استفاده می‌كردند. از همین رو نام اینجا به حسینیه امینی‌ها شهرت پیدا كرده است.

خانه امینی ها، سه تالار بزرگ دارد كه با ارسی‌ها و گره‌چینی‌هایی بسیار زیبا از یكدیگر جدا شده‌اند. خانه با گچ‌بری‌ها و آینه‌كاری‌های بسیار زیبایی تزیین شده است و شما را محو تماشا می‌كند. این خانه، چند حیاط دارد و علاوه بر آن، یك سرداب هم بخشی از آن است كه هنگام فصول سرد به آنجا می‌رفتند و از آن استفاده می‌كردند. یكی از مزیت‌های این بنا، آن است كه از جاهای دیدنی قزوین در بهار، تابستان و زمستان محسوب می‌شود و محدودیتی در بازدید از آن به‌خاطر وضعیت جوی وجود ندارد. نكته‌ای كه برای بازدید از حسینیه و خانه تاریخی امینی‌ها وجود دارد، این است كه باید پیش از رفتن به اینجا، با مجموعه تماس بگیرید و هماهنگ كنید كه حسینیه باز باشد. احتمال دارد كه در تعطیلات نوروز، این جای دیدنی قزوین از صبح تا عصر و بین ساعت‌های 13:00 تا 16:00 هم پذیرای گردشگران باشد.

  • قیمت بلیط حسینیه امینی‌ها: 10 هزار تومان
  • ساعت بازدید حسینیه امینی‌ها قزوین: از 09:00 تا 13:00 و 16:00 تا 18:00
  • آدرس حسینیه امینی‌ها قزوین: خیابان امام خمینی، خیابان مولوی
  • شماه تلفن حسینیه امینی‌ها قزوین: 02833571064

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-zyO7S3irD9
موقعیت دقیق حسینیه امینی‌ها روی نقشه

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-GLPIeRILEr

امامزاده شاهزاده حسین

امام زاده شاهزاده حسین، یكی از جاهای دیدنی قزوین است كه برای مردم هم بسیار اهمیت دارد. طبق متون تاریخی، شاهزاده حسین، فرزند امام رضا (ع) بوده كه هنگام عبور از شهر قزوین و در راه سفر به مشهد، فوت می‌كند. البته طبق برخی از متون صفوی و قاجاری، شاهزاده حسین، فرزند امام موسی كاظم (ع) بوده است. از نسب شاهزاده حسین كه گذر كنیم، باید به این موضوع بپردازیم كه این آرامگاه، یكی از مهم‌ترین آرامگاه‌های قزوین است كه مردم برای آن اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و بسیاری از آن‌ها در طول دوران مختلف، نذورات خود را وقف اینجا كرده‌اند و حتی ملك و سرمایه‌شان را هم برای این امامزاده وقف كرده‌اند. برخی از پادشاهان صفوی هم این كار را انجام داده‌اند.

امامزاده حسین قزوین، بنایی از دوره صفوی است كه می‌توانید در آن كاشی‌كاری‌های متعددی ببینید و آرامگاه‌ها و حجره‌های خانوادگی برخی از بزرگان، از جمله تعدادی از خوشنویسان و شاهزادگان عهد صفوی را هم در آنجا مشاهده كنید. سردر این امامزاده، از نمادهای قزوین هم به‌حساب می‌آید.

  • آدرس امامزاده شاهزاده حسین قزوین: خیابان سلامگاه، خیابان باب‌الجنة

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-5TPspwxiNe
موقعیت دقیق امامزاده شاهزاده حسین روی نقشه 

معرفی جاذبه های گردشگری شهر قزوین + نقشه، قیمت و ساعت بازدید-hcDX2dRAeK

سخن آخر

قزوین شهری است كه جاذبه‌های بسیاری دارد، اما شاید آن طور كه باید، برای بازدید از دیدنی های قزوین و جای‌جای این شهر برنامه وجود نداشته باشد. با كسب اطلاعات از جاهای دیدنی قزوین، می‌توانید بهترین خاطرات را برای خود و خانواده و دوستانتان رقم بزنید. سعی ما در این متن، معرفی بیشتر جاذبه های قزوین با حداكثر اطلاعات و جزئیات به‌دردبخور بود، اگر شما هم جایی را از این شهر می‌شناسید كه بهتر است در این لیست جای گیرد، آن را با ما به اشتراك بگذارید.