ریپورتاژ آگهی
جزیره هنگام

جزیره هنگام

تنها فعالیت اقتصادی در جزیره هنگام كه اكثر اهالی به آن مشغولند . ماهی گیری و صیادی است .
  • 1400/11/13
  • استان : جزیره ها
  • شهر : قشم
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : یكی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است .
تلفن : 66059000-021

از جاذبه‌های جزیره میتوان به تاسیسات بندری انگلیسی‌ها، تماشای دلپذیر دسته‌های دلفین اطراف جزیره، شنا و غواصی در سواحل پیرامون جزیره، تماشای لاكپشت های دریایی، سواحل زیبای صخره‌ای و شنی، طبیعت منحصر به فرد، آهوان و تنها پارك كروكودیل كشور اشاره كرد.

 در جنوبی ترین نقطه ایران پهناور، جزیره ای كوچك و دیدنی با نهایت زیبایی خودنمایی می كند كه هنگام نام دارد. جزیره مرجانی هنگام در جنوب جزیره قشم واقع شده است. آب های نیلگون خلیج فارس و انواع گونه های جانوران دریایی كه معروف ترین آن ها دلفین ها هستند، از جاذبه های گردشگری این جزیره به حساب می آیند.

یكی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است . جزیره هنگام با آبادی های كوچك با وسعت حدود ۵۰ كیلومترمربع در جنوب جزیره قشم واقع شده و دارای معادن نمك و خاك و سرب است . این جزیره ۳۳/۶ كیلومترمربع مساحت دارد و به شكل مخروط ناقصی است كه در كرانه های جنوبی جزیره قشم واقع شده است . فاصله آن تا بندرعباس حدود ۴۳ مایل دریایی و تا شهر قشم حدود ۲۹ مایل دریایی می باشد این جزیره ارتفاعات پست آهكی دارد و بلندترین نقطه آن كوه ناكس با ۱۰۶ متر ارتفاع است . طولانی ترین قطر آن از« روستای هنگام كهنه » تا « روستای هنگام جدید » ۹ كیلومتر است. این جزیره در موقعیت جغرافیایی N263912 E555248 واقع است.
تنها فعالیت اقتصادی در جزیره هنگام كه اكثر اهالی به آن مشغولند . ماهی گیری و صیادی است . از نقاط دیدنی جزیره تاً سیسات بندری انگلیسی ها است . صید كوسه در اطراف جزیره یكی از دیدنی های این جزیره به شمار می رودهمچنین سواحل مرجانی ، خاكی حاوی آهن ، لاك پشتهای بزرگ و زیبا و دلفین های بسیار زیبای دریایی ، سواحل زیبای صخرهای و شنی ، آكواریم های طبیعی و آهون از جاذبه های توریستی جزیره هنگام محسوب می شود .
تأسیسات بندری انگلیسی‌ها از دیدنی های بسیار جالب جزیره است و تماشای دسته‌های دلفین اطراف جزیره از مهیج‌ترین تفریحات مسافران جزیره است. شنا و غواصی در سواحل جزیره و تماشای لاكپشت های دریایی، سواحل زیبای صخره‌ای و شنی هم كه جای خود را دارد.تنها پارك كروكودیل كشور از دیگر جاذبه‌های داخل جزیره هنگام محسوب می‌شوند. پارك كروكودیل” نوپك “مهم‌ترین مركز گردشگری ساخته شده در این جزیره دیدنی و اولین مزرعه پرورش كروكودیل كشور است. در نزدیكی پارك كمپینگ دائمی برای فراهم شدن امكان اقامت طبیعت گردان وجود دارد. آب‌تنی در آب‌های نیلگون خلیج فارس را كه به خاطر مرجانی بودن در این منطقه بسیار شفاف است را هم از دست ندهید.آب كشی از چاه آب میان نخلستان جزیره را هم حتما تجربه كنید.

دیدنیهای جزیره

جاذبه روستای قدیم و جدید هنگام

جزیره هنگام سه روستا دارد به نام های هنگام قدیم، هنگام نو و غیل. این روستاها به وسیله جاده های سوشه به یكدیگر مرتبط اند.روستای هنگام نو شنی می باشد و برای پهلو گرفتن قایق ها مناسب است. این روستا شامل تاسیسات اسكله، پاسگاه انتظامی، كارخانه ی آب شیرین كن، دفتر پست و مدرسه است. روستای غیل بین ۲ روستای نو و قدیم هنگام قرار دارد. این روستا به دلیل واقع شدن در گودی، آب بسیاری را در خود جمع می كند كه به همین دلیل نام این روستا را به زبان محلی، غیل گذاشته اند. روستای قدیم هم كه نسبت به دو روستای دیگر كم جمعیت تر می باشد، در فاصله ی ۴ كیلومتری از آنها قرار دارد و اكثر خانه هایش خالی از سكنه می باشد. شغل اصلی اهالی روستای قدیم هنگام، ماهی گیری به ویژه صید كوسه است.

جاذبه تاسیسات بندری انگلیسی ها

انگلیسی ها در زمان حكومت قاجار، با ساختن خانه ها و تاسیساتی نظیر انبار ذغال، تلگراف خانه و غیره در این جزیره نفوذ كردند. به دلیل موقعیت مهم جغرافیایی، انگلیسی ها بسیار به این جزیره در گذشته توجه داشته اند. لذا تاسیسات بندری، دریانوردی و ساختمان های متعددی در آن ایجاد نمودند و از همان محل بر خط كشتی رانی خلیج فارس نظارت داشتند. آنها در سال ۱۹۰۴ خط تلگرافی از جاسك به هنگام احداث كردند. به اعتقاد انگلیسی ها، این جزیره با داشتن سواحل عمیق و مناسب برای لنگر انداختن كشتی ها و داشتن چاه های آب، همچنین به دلیل واقع شدن در منطقه ی استراتژیك نظامی، دارای اهمیت بسیار بوده است.

جاذبه سنگ مادر و دختر

در نزدیكی روستای غیل در جزیره هنگام، سنگ هایی قرار دارد كه شبیه انسان می باشد. به اعتقاد مردم این روستا، سنگ ها متعلق به مادر و دخترش می باشد كه به هنگام فرار از زورگویان در زمان قدیم، دست دعا به سوی خداوند بلند كردند و از او نجات خواستند. خداوند هم آنها را به سنگ تبدیل كرد و به این وسیله آنها را نجات داد.

جاذبه كوه و خاك های قرمز

در جزیره هنگام كوه ها و خاك های قرمز رنگی وجود دارد كه به گلك معروف است. از این خاك قرمز در صنعت سنگ های تزئینی برای ساخت ساختمان ها استفاده می شود. همچنین كاربرد دیگر خاك قرمز یا گلك این است كه مردم این منطقه، برای تهیه نوعی مربا كه به مربای سوراخ معروف است، از آن استفاده می كنند. در مناطق مركزی جزیره، خاك قرمز برای ساخت و ساز اسكله و سایر تاسیسات مورد نیاز هم كاربرد دارد.

جاذبه پارك كروكودیل نوپك

پرورش كروكودیل یكی از انواع پرورش جانوران در جهان است كه همانند سایر پرورش ها با هدف بهره برداری اقتصادی، همراه با حفظ محیط زیست صورت می گیرد. در كشور ما نیز در سال های اخیر، بررسی های علمی و كارشناسی لازم توسط سازمان های ذیربط نظیر شیلات، محیط زیست و دامپزشكی انجام شده و راه كارهای مناسب بهره برداری از این صنعت تدوین شده است. در این راستا، شركت نوپك پس از پیگیری و طی مراحل بررسی كارشناسی از سازمان های متولی امر و ناظر، مجوزهای لازم را جهت پرورش كروكودیل در جزیره هنگام را اخذ نموده است. پارك نوپك اولین پارك در ایران می باشد كه محیطی را برای پرورش كروكودیل ها در نظر گرفته و با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ، سعی دارد تا این جزیره را به یكی از قطب های صنعت جدید در كشور تبدیل نماید.

ساحل نقره‌ای جزیره هنگام

ساحل نقره ای جزیره هنگام، جایی كه خاك ساحلش زیر اشعه های نورانی خورشید می درخشد، رنگ نقره ای براق را مدیون فلس های خرده شده ی فراوان ماهی درساحل است . از نزدیك آدم فكر میكند هزاران شیشه اكلیل نقره ای را در ساحل شكسته اند.

جزیره هنگام-yCCJwGLiP4

جاذبه پارك كروكودیل نوپك

پرورش كروكودیل یكی از انواع پرورش جانوران در جهان است كه همانند سایر پرورش ها با هدف بهره برداری اقتصادی، همراه با حفظ محیط زیست صورت می گیرد. در كشور ما نیز در سال های اخیر، بررسی های علمی و كارشناسی لازم توسط سازمان های ذیربط نظیر شیلات، محیط زیست و دامپزشكی انجام شده و راه كارهای مناسب بهره برداری از این صنعت تدوین شده است. در این راستا، شركت نوپك پس از پیگیری و طی مراحل بررسی كارشناسی از سازمان های متولی امر و ناظر، مجوزهای لازم را جهت پرورش كروكودیل در جزیره هنگام را اخذ نموده است. پارك نوپك اولین پارك در ایران می باشد كه محیطی را برای پرورش كروكودیل ها در نظر گرفته و با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ، سعی دارد تا این جزیره را به یكی از قطب های صنعت جدید در كشور تبدیل نماید.

برای رفتن به جزیره هنگام باید از راه كناره جنوبی جزیره قشم به سمت روستای شیب دراز رفت و از آن جا قایق ها به صورت دربست شما را به گشت دور و داخل جزیره می برند.

جزیره هنگام-kVDKRm5Abt

جزیره هنگام-rFXEsfviHx

جزیره هنگام-fQRZRpg0A8

جزیره هنگام-47ceMWgexh

جزیره هنگام-sJaJrFHLVF

جزیره هنگام-KmOSHsJ7kE

جزیره هنگام-TmRdgyJcV9

جزیره هنگام-dfMuNNeyYn

دلفین های جزیره هنگام

دلفین های جزیره هنگام در اواسط فصل پاییز به نزدیكی جزیره هنگام می‌رسند تا در آب‌های گرم خلیج فارس تولید مثل كنند

دلفین های جزیره هنگام یكی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری این جزیره هستند. این موجودات بازیگوش و جذاب در اواسط فصل پاییز به نزدیكی جزیره هنگام می‌رسند تا در آب‌های گرم خلیج فارس تولید مثل كنند. آن‌ها تا اواسط اردیبهشت در همین منطقه ماندگار می‌شوند و سپس به‌سمت دریای عمان و اقیانوس می‌روند.

تا به امروز ۱۳ گونه از ۴۰ گونه دلفین در آب‌های ایران از جمله خلیج فارس و دریای عمان دیده شده‌اند؛ البته دلفین‌های جزیره هنگام بیشتر از گونه دلفین بینی بطری هستند

جزیره هنگام-5r7RaiY27I
دلفین‌های بازیگوش در آب‌های نیلگون خلیج فارس بالا و پایین می‌پرند و نمایشی بی‌نظیر را خلق می‌كنند؛ تصویری كه تا ابد به یاد شما خواهد ماند. بیشتر گردشگران از قشم به‌سمت هنگام سوار قایق می‌شوند تا پس از چند دقیقه انتظار، دلفین‌ها را در سطح آب ببینند. شاید با خود بگویید كه دلفین‌ها را می‌توان در پارك‌های آبی نیز تماشا كرد؛ اما به خاطر داشته باشید كه تماشای آن‌ها در یك آكواریوم طبیعی و بزرگ به وسعت خلیج فارس، تجربه‌ای متفاوت خواهد بود.

جزیره هنگام-fOgIcoE9cW

جزیره هنگام-taEWTRckz3

جزیره هنگام-GXU51NwWHs

در نزدیكی روستای غیل جزیره هنگام، سنگ‌هایی وجود دارند كه شبیه انسان هستند و همین شباهت سبب شده است تا داستان‌ها و روایت‌هایی در مورد آن‌ها شكل بگیرد.

در گذشته‌های دور، مردمانی خوب و مهربان در آرامش در جزیره آرام و زیبای هنگام زندگی می‌كردند. آن‌ها با رعب و وحشت و حاكمان ظالم آشنا نبودند تا زمانی كه كاروانی وارد این جزیره شد. مردم جزیره كه  این كاروان تازه‌وارد را نمی‌شناختند، برای استقبال به پیشواز آن رفتند؛ اما با پیش‌قراول كاروانیان به‌همراه چند سرباز سوار بر اسب روبه‌رو شدند كه به‌سمت مردم می‌تاختند. آن‌ها وحشت‌زده و حیرت‌زده متوجه شدند كه سوارها كاروان نیستند و در واقع دشمنانی هستند كه می‌خواهند خانه و كاشانه آن‌ها را تسخیر كنند.

تنها كسانی كه چشمان حساس و قلب پاك دارند می‌توانند تندیس مادر و دختر را از سایر سنگ‌ها تشخیص دهند

سربازهای جنگجوی سوار بر اسب به قصد غارت و كشتار به‌سمت مردم حمله كردند. در میان مردم، مادر و دختری بودند كه بیشتر از بقیه وحشت‌زده شده بودند. سواری به‌دنبال آن‌ها می‌تاخت، آن‌ها فرار می‌كردند و نمی‌دانستند كجا پناه بگیرند. مادر و دختر به میان سنگ‌ها می‌دویدند و امیدوار بودند كه سوار آن‌ها را گم كند؛ اما این‌طور نشد و سوار به تعقیب آن‌ها ادامه می‌داد. مادر و دختر به ساحل جزیره هنگام رسیدند. در این موقعیت اگر به جلو می‌رفتند، در آب‌های نیلگون خلیج فارس غرق می‌شدند و اگر می‌ایستادند، سرباز آن‌ها را اسیر می‌كرد. مادر در حالی كه دختر خود را در آغوش گرفته بود از خداوند كمك خواست.

خداوند بلافاصله مادر و دختر را به‌شكل سنگ درآورد. سرباز سوار بر اسب كمی بعد از تبدیل مادر و دختر به سنگ به ساحل رسید. او با چشم خود تبدیل‌شدن مادر و دختر به سنگ را ندید و نتوانست تندیس مادر و دختر را از سایر سنگ‌ها تشخیص دهد. از آن زمان تاكنون این تندیس سنگی یكی از جاذبه‌های گردشگری جزیره هنگام است و گفته می‌شود كه تنها كسانی كه چشمان حساس و قلب پاك دارند می‌توانند تندیس مادر و دختر را از سایر سنگ‌ها تشخیص دهند.

جزیره هنگام-JGnBrC6yys

جزیره هنگام-Uu1gcSejpO

جزیره هنگام-03rPj9mx1X

جزیره هنگام-23WsDGMMSM

پرسش‌های متداول

جزیره هنگام كجاست؟

جزیره هنگام، جزیره‌ای كوچك در خلیج فارس است كه در دو كیلومتری جنوب شرقی جزیره قشم در استان هرمزگان قرار دارد.

بهترین زمان سفر به جزیره هنگام كدام فصل است؟

بهترین زمان سفر به جزیره هنگام از دید بیشتر گردشگران از اواسط پاییز تا اواسط اردیبهشت است؛ البته اگر می‌خواهید دلفین‌ها را ببینید، بهتر است در ماه‌های آذر و دی به این جزیره سفر كنید.

در جزیره هنگام كجا بمانیم؟

در جزیره هنگام، هیچ هتل، مهمانسرا یا اقامتگاه بومگردی وجود ندارد و تنها گزینه‌های اقامتی در این جزیره، سكونت در خانه‌های محلی یا كمپینگ است.

سوغات جزیره هنگام چیست؟

زیورآلات درست شده از صدف، موجودات تاكسیدرمی شده دریایی، ادویه‌جات و روغن محلی به‌ویژه روغن كوسه از جمله سوغاتی‌های جزیره هنگام هستند.

جزیره هنگام-wyYZWhvIER

جزیره هنگام-qNFZiwCVu1

جزیره هنگام-5CRGAAgI6s

جزیره هنگام-gTIoYioe2u